Gaurdians of Galaxy - Hidden empty L vega

Střílečka Caliber může rozvířit multiplayerové vody (Dojmy z Gamescomu)

Společnost Wargaming se po světě proslavila především díky svým arkádám za kniplem řady válečných strojů, jimž vévodí tanky ve World of Tanks. Jenže tvůrci se nechtějí nechat zaškatulkovat, takže se pustili do neprozkoumaných vod. Brzy čekejte naši recenzi na jejich diablovku Pagan Online, nyní se blíže podíváme na taktickou kooperativní střílečku Caliber.

Dojmy z Gamescomu 2019

Caliber; wallpaper: cover

• Žánr: Taktická týmová střílečka • Multiplayer: Ano (PvP, PvE) • Vývojář: Wargaming • Vydavatel: Wargaming • Platformy a Datum vydání: PC (2020?) Homepage • Čeština: ?

Caliber – Dojmy z Gamescomu 2019

1. Vojáci celého světa, do zbraně!
  2. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
  3. Starší grafika nevadí
  4. HW nároky pro Caliber PC

Vojáci celého světa, do zbraně!

• Dojmy z GC 2019: 6. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec

Musíme si přiznat, že v současné tlačenici na trhu s taktickými online střílečkami je z pohledu Wargamingu docela odvaha nabízet vlastní koncepci, s níž by mohli zaujmout hráče libující si právě v tomto segmentu. Uznejte, že ve světě battle royale zápasů, kde se v rámci vojenských FPS mezi sebou přetahuje Call of Duty, Battlefield a někde za rohem vykukuje Counter-Strike nebo Rainbow Six: Siege, se bude prosazovat hodně složitě. Ale dle mé vlastní zkušenosti s chystanou novinkou Caliber, nemusí vydavatelé tanků dopadnout vůbec špatně.

Caliber – Announcement Trailer

Na vlastní oči můžete vidět, že Caliber vypadá na taktickou střílečku s důrazem na týmovou spolupráci. Zároveň se však velmi pohodlně hraje a máte velmi dobrý pocit ze střelby.

Předně se zaměřují na detailní zpracování vojenských reálií tak, jak je známe z World of Tanks. Můžete si vybrat operativce z jednotek speciálních sil USA, Německa, Ruska nebo Polska, kteří jsou vymazlení podle skutečných předobrazů. Kochat se tak můžete maskováním oblečení, typickou výbavou a samozřejmě zbraněmi, jež jsou v základní výbavě příslušných armád. A nebyl by to Wargaming, aby vám nabídl pouze jednoho soldáta za každou armádu. Místo nich máte specifická povolání jako medic, assault nebo další.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Specializaci si pro svého vojáka vybíráte až po několika prvních střetech, v nichž působíte jako obyčejný rekrut. Pokud znáte některou z her portfolia Wargaming, tak jistě víte, že levelování postavy je jedním ze základních mechanismů a nevyhnul se ani střílečce Caliber. Postupem času si tak budete otevírat schopnosti, jež budou klíčové pro vás a váš tým přímo na bojišti. Sami toho totiž moc nezmůžete, takže si musíte své spolubojovníky hýčkat. Draftováni budou z živých hráčů na síti, ale myslím si, že náhodná skupina pařanů opravdu neposkytne kvalitní zážitek.

Caliber; screenshot: tým Caliber; screenshot: autenticita

Tvůrci z Wargamingu si dali opravdu záležet ve zpracování modelů jednotlivých postav tak, aby odpovídaly současné podobě speciálních ozbrojených sil států obsažených ve hře.

Spolupráce s kamarády v jednom týmu posouvá celý zážitek o několik pater výš, protože Caliber pracuje právě s mechanikou doplňování speciálních vlastností tak, aby operační jednotka překonala každou překážku, a těch vám bude v rámci hraní dynamických soubojů kladeno pod nohy více než dost. Bojové manévry si můžete užít v kampaňovitě laděných misích proti počítačem ovládaným vlnám nepřátel. Asi patnácti minutové PvE seance vypadají vcelku dynamicky a dokáži si představit, že je budou pařit lidé v práci během přestávek na kafe (nebo když se šéf nebude dívat). Odpadají tak nekonečné zápasy, jež známe třeba s PUBG.

Starší grafika nevadí

Někteří fanoušci sice zazlívají titulu Caliber mírně zastaralou vizuální stránku, ale z mého hlediska je to především kvůli touze po širším okruhu hráčů. Projekty Wargamingu totiž spoléhají na širokou oblíbenost veřejnosti a ta nutně nemusí vlastnit high-endové sestavy, aby si mohla projíždět bahno tankem nebo brázdit oceány v lodích. A to je jeden z bodů úspěchu tohoto vydavatele, který spoléhá na free to play model, jenž bude aplikován také ve střílečce Caliber. Tvůrci ovšem upozorňují, že půjde výhradně o kosmetické mikrotransakce a pay-to-win mechaniky nebo lootboxy zcela vylučují.

Caliber; screenshot: detaily

Důraz na detail u modelů postav je vykoupen občas relativně fádním prostředím. Některé lokace ale vypadají na free to play střílečku opravdu dobře.

Vypadá to, že autoři svou hru berou hodně vážně, vždyť za sebou mají dvanáct alfa verzí, hromadu testování především v Rusku a nyní se připravují na veřejnou beta verzi. Prozatím bychom v ní mohli řádit na šesti mapách z celého světa a plnit úkoly, které se postupně budou rozšiřovat (nyní se zakládají na dobývání a bránění prostoru v různých variacích). Samozřejmou podstatou jsou souboje týmů PvP, jež z vás vyždímají to nejlepší. Právě zde by se mohly projevit slabiny náhodně poskládaného týmu. Caliber prozatím nemá datum vydání a v současné době se chystá pouze pro PC. I když World of Tanks se také časem podíval na konzole, takže můžeme doufat.

HW nároky pro Caliber PC