vega Pokémon - Hidden empty P

Canvas (RECENZE) – Ve víru inspirace

Výtvarně výrazné stolní hry hýřící pestrými barvičkami, roztodivnými ilustracemi a bezmeznou fantazií mají mezi deskovkáři estéty své pevné místo. Jejich řady se snaží rozšířit titul Canvas, v němž se během několika vteřin proměníte v malíře s úžasnými nápady pro svá díla. Nemusíte se bát složitostí, své první plátno zvládne i úplný nováček, o čemž vás přesvědčí naše recenze.

Canvas; foto: obal

• Žánr: Karetní strategie, výrazný vizuál • Počet hráčů: 1–5 • Autoři: Jeffrey Chin, Andrew Nerger • Vydavatel: Asmodee Group • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 30 minut • Doporučený věk: od 10 let

Obsah recenze Canvas

1. Malířem snadno a rychle
  2. Canvas – Pravidla
  3. Umění vítězí nad hrou
  4. Recenze Canvas: závěrečné hodnocení

Malířem snadno a rychle

Snili jste někdy o možnosti stát se umělcem? Rádi přemýšlíte, jak dávat dohromady věci bez zdánlivé souvislosti? Libujete si v graficky nápaditých deskovkách? Jestli jste si alespoň jednou kladně odpověděli, měl by vám do noty padnout i nový titul mezi vizuálně uhrančivými deskovkami – Canvas. Jeho autoři Jeffrey Chin a Andrew Nerger se totiž rozhodli přenést tvůrčí malířské vize přímo do vašeho herního doupěte. Vžijete se do role pána štětce na uměleckém festivalu, který má skloubit svou bujnou fantazii s předem známým zadáním. Troufnete si na tuto výzvu?

Canvas; foto: komponenty

Canvas (Stolní hra)

Obsah krabice se hrou Canvas je založen především na šedesátce průhledných uměleckých karet, které doplňují další karetní a žetonové komponenty důležité pro průběh hry.

Obtížnosti ani složitosti pravidel se nemusíte vůbec bát. Canvas je prototypem pohodové rodinné hry, u níž se pobavíte bez ohledu na své deskoherní zkušenosti. Jen musíte dostat do krve kombinace symbolů a barev na uměleckých kartách se zadanými úkoly. Výzvy za vítězné body jsou vlastně jediný (a docela zásadní) prvek, jež bude brzdit vaši fantazii. Kombinovat průhledné karty do působivých obrazů je totiž zábava jen do chvíle, dokud nechcete vyhrát. Pak totiž nehledíte na obrázky, ale spíše na spodní lištu karet se symboly, které kombinujete podle úkolů. Mnohdy je pak člověk překvapen, jaké dílo mu vyrostlo před očima a jak je nakonec pojmenované.

I po několika desítkách partií se stále nemůžu rozhodnout, jestli je to zápor nebo klad. Z pohledu estetického je trošku škoda, že se musíte nechat svázat pravidly (bez těch se však deskovka neobejde), ale na druhou stranu se můžete těšit na efekt překvapení z vašeho výtvoru. Zažil jsem také „umělce“, kteří skládali svá plátna bez ohledu na zisk bodů za úkoly, aby se na konci nechali překvapit svým skóre. Zkrátka Canvas si můžete užít z různých úhlů pohledu podle lidí zapojených do partie, což je vlastně docela fajn. Navíc si estetické tvoření můžete užít i sami díky sólo módům, které lze brát jako výzvu i jako hlavolam.

Canvas; foto: prostor hráče Canvas; foto: tvorba obrazu

Canvas (Stolní hra)

Vytvoření vlastního obrazu je v deskovce Canvas otázkou několika chvil. Karty není nutné nijak schovávat, protože všichni u stolu budou mít co dělat, aby sledovali své vlastní.

Canvas – Pravidla

Manuál deskovky Canvas věnuje pravidlům pro více hráčů celých pět stran, což jistě napoví o obtížnosti celé hry. Naučit pravidlům nové zájemce je tak otázkou několika minut a po první partii už bude každý vědět, jak získávat body. Nejvíce matoucí může být symbolika jednotlivých úkolů, ale na rubu karet jsou požadavky vždy pečlivě a názorně vysvětleny, takže nemůže dojít k mýlce.

Na začátku každého malířského souboje dostanou všichni soupeři tři prázdná plátna s pozadím (barevné pozadí nemá na výsledek vliv, jde pouze o estetické cítění každého hráče) a čtyři „předbíhací“ žetony inspirace. Na stole rozložíte látkový herní plán, na něj náhodně umístíte čtyři úkolové karty s bodovacími žetony a průhledné slídy s motivy (umělecké karty). Poté již nebrání nic začátku partie. Hráči se střídají ve svých tazích, během nichž mohou volit ze dvou akcí – přibrat si uměleckou kartu z nabídky (nejvíce vlevo je zdarma, za každou další musí zaplatit žetonem inspirace), nebo sestavit obraz ze tří karet, načež si jej oboduje.

Canvas; foto: partie Canvas; foto: úkoly

Canvas (Stolní hra)

V průběhu partie se budete řídit kartami úkolů, jež jsou hlavní proměnnou deskovky Canvas. Zabodovat ve všech čtyřech se často stane zapeklitým oříškem.

To je v kostce všechno, takže se můžete směle pustit do hraní Canvas. Postupem času prokouknete výhodnost systému cirkulace žetonů inspirace (zjistíte, že se vyplatí vzít i nechtěnou kartu s velkým počtem žetonů), sesbírávání karet do zásoby v ruce (maximálně jich můžete mít pět) a další fígle. Partie končí v momentě, kdy mají všichni hráči sestaveny své tři obrazy (nemusí končit stejně, což mohou někteří hráči vnímat jako nevýhodu). Následně se sečtou body za stužky získané z jednotlivých úkolů, určí se vítěz a začne se chystat nové kolo, protože u jednoho určitě nezůstanete.

Umění vítězí nad hrou

Deskovka Canvas se musí hodnotit z několika stran, takže výsledný verdikt si musíte přebrat podle své hráčské typologie. Canvas bude ideální zábavou pro rodiny s dětmi, přičemž do malířského soupeření se mohou zapojit i prarodiče, kteří se svými dětmi hráli maximálně Člověče, nezlob se!, Z pohádky do pohádky, případně Dostihy a sázky. Pravidla jsou nenáročná a tvořivá zábava mnohdy přehluší i získávání samotných bodů, protože výsledek na plátně může být důležitější než vítězství.

Canvas; foto: uložení

Canvas (Stolní hra)

V rámci insertu má každý komponent své pevné místo. Ale krabici si můžete také pověsit na zeď jako obraz, zkrátka umělecká deskovka se vším všudy.

Pro zkušenější deskovkáře bude snadné prokouknout základní mechanismy a soustředit se jen na plnění úkolů, což je vzhledem k nádherné grafice trochu škoda. Nakonec i oni mohou být překvapeni, co se jim podařilo vytvořit pouze na základě úkolového zadání, včetně (většinou) trefného pojmenování díla (zde je třeba pochválit za překlad tuzemského vydavatele ADC Blackfire). Titul Canvas se řadí do společnosti pohodových a nenáročných deskovek na nedělní odpoledne, kdy zafunguje velmi dobře.

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Canvas děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Canvas : závěrečné hodnocení

Canvas; recenze

Canvas

Desková hra Canvas potěší každou estetickou duši, která touží skládat obrazy jako ze sna. Mnohdy tak zapomenou, že hrají deskovku a soustředí se více na svou tvorbu. Na zkušené harcovníky může působit až moc jednoduše, ale pro rodiny s dětmi bude fungovat jako nenáročná oddechovka.

• Stylové tvoření obrazů
  • Kouzelná grafika
  • Jednoduchá a nenáročná pravidla