Sérii vývojářské ikony Sida Meiera asi není nutné představovat, ale pokud se najde někdo, komu Civilization VI nic neříká, tak vězte, že se v rámci této tahové strategie snažíte všemi dostupnými prostředky zanechat co nejhlubší stopu v historii lidstva. Pravidelně se tvorbou vlastních dějin zabývají PCčkáři, loni se k nim přidali majitelé Switche, ale až nyní svou šanci dostanou konzole PS4 a Xbox One. Jak se konverze na tyto platformy povedla, zjistíte v naší recenzi.
Civilization VI (hra) | Civilization (IP)
Tahová strategie Civilization VI je součástí herní série Civilization. Titul vyvíjí studio Firaxis Games a vydává společnost 2K Games. Hra vychází 21. 10. 2016 na PC, 16. 11. 2018 na Switch a 22. 11. 2019 na PS4 a Xbox One bez české lokalizace. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze – PS4 | Recenze DLC Gathering Storm | Recenze DLC Rise and Fall
• Recenze: 3. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Na titul Civilization VI jsem si v letošním roce vzpomněl několikrát ještě před oznámením konverze pro konzole PS4 a Xbox One. Poprvé k tomu došlo, když jsem přemýšlel nad koupí Switche a jedním z lákadel bylo vzít si „civku“ všude s sebou, a druhá příležitost se naskytla v rámci výstavy Gamescom 2019 během projekce očekávané strategie Humankind, jež si od Civilization VI zřejmě půjčila o něco více než jen vizuální stránku. Osud tomu zřejmě chtěl, abych se do bojů o vlastní existenci proti okolním národům nakonec pustil, takže jsem se na desítky hodin uchýlil do světa, v němž funguje milovaný i proklínaný mechanismus „ještě jedno kolo a jdu spát“.
V rámci přetvořené verze pro konzole se můžete těšit jak na základní hru, tak i na obě rozšíření Rise and Fall a Gathering Storm, která si ovšem musíte koupit zvlášť, byť jsou tato dvě DLC v jednom cenově poměrně výhodném bundlu. Díky faktu, že máte příležitost zahrát si kompletní Civilization VI už od samotného začátku, tak odpadá kritizování některých částí, jež byly tvůrci nedotaženy, abyste prahli po výše uvedených DLC. Přesto se vám zvedne tlak z toho, že se studio Firaxis, resp. vydavatel 2K nerozhodli vydat svou tři roky starou hru jako verzi Game of the Year nebo podobný ekvivalent. Abyste si totiž užili hloubku všech mechanik, tak je pořízení obou rozšíření nutností, protože základní hra je, mírně řečeno, polovičatá.
Ať se rozhodnete pro jakoukoliv investici, pokud chcete svou zemi přivést k blahobytu, čeká na vás klasický mix tahové strategie a dějepisného managementu. Jestli přitom vsadíte na bádání vědců, vytvoříte zázemí pro uměleckou tvorbu, politickými kličkami machiavelisticky povedete své spojence proti sobě a podmaníte si celosvětové shromáždění, obrátíte celou planetu na vaši víru či vojensky pošlapete své sousedy a všechny sevřete do své milé diktátorské náruče, se nikdo ptát nebude. Dějiny přece píšou vítězové, není-liž pravda. A v Civilization VI dvojnásob, protože mimo startovní předpoklady, speciální jednotky a charakteristické dovednosti nejste spoutáni žádnou historickou kostrou.
Už dlouho je mi záhadou, podle jakého klíče autoři série Civilization vybírají vůdce jednotlivých frakcí, ale chápu, že cpát Caesara neustále do Říma by se zajedlo i fanatikům s legionářskou standartou nad postelí. Proto se často setkáte s méně známými personami dějin jednotlivých národů, jež s sebou přinášejí zajímavá specifika. Volit mezi nimi budete podle budoucího stylu hraní. Když jsem se například rozhodl, že se pokusím přemoci své soky nábožensko-ekonomickou strategií, sáhl jsem po polské Jadwize (česky Hedvika). Víru lze více méně naroubovat na kterýkoliv přístup, takže se i Matyáš Korvín se svým agresivnějším přístupem může spolehnout na své misionáře.
Celkově si budete moci vybrat ze 43 národů, mezi nimiž se vyskytnou velikáni dějin jako Traianus, Sulejman, Saladin, Čchin Š'-chuang-ti neboli První císař či Teddy Roosevelt, také ženy na trůnech velkých říší, mezi nimiž nemůže chybět Kateřina Medicejská, Eleonora Akvitánská (ve francouzské i anglické alternaci), Viktorie I. nebo již zmíněná Jadwiga. Své místo však mají také v našich končinách méně známé postavy jako nizozemská Vilemína, brazilský Pedro II., maorský Kupe či exotický Mansa Músa z Mali. Vybírat ze všech možností je opravdu očistec, ale pokud nechcete spoléhat na osobní sympatie podle znalostí dějin či disneyovské podoby a toužíte po postavě šité na míru, budete se muset prokousat tunou textu o jednotlivých bonusech.
Po zvolení charakteru, obtížnosti a velikosti mapy už vám nic nebrání vstoupit do kolbiště dějin a ukázat, co ve vás dřímá. Improvizace a přizpůsobivost kolem vás budou poletovat od prvních tahů, jen co si založíte první město a narazíte na první sousedy. Zmínil jsem se o svém pokusu s Jadwigou, která se díky tržním a církevním bonusům může dostat do popředí v kulturních aspektech na úkor vojenství. Co ovšem dělat, když se kolem vás začnou rojit Trajánovi Římani a Kýrosovi Peršani, obojí typičtí agresoři? Díky dobráckému vzhledu jsem hodil svým panovnickým očkem směrem k latinsky mluvícímu veliteli, omotal si jej kolem prstu a on poslušně ničil Peršany za mojí nepatrné asistence, zatímco já šířil po celém kontinentě své věrozvěsty.
Různorodé přístupy jsou nejsilnější stránkou Civilization VI, stejně jako v minulých dílech sledujete více cest směřujících k vavřínům slávy a vyplatí se zaměřit jedním směrem. Ostatní ovšem není možné úplně zanedbávat (především armádu), protože se může stát, že se ocitnete úplně bezbranní, takže čtvrtě (způsob rozvoje měst v aktuálním dílu) s různou specializací budete budovat o sto šest. Také vývojové stromy jednotlivých vynálezů, státních zřízení a dalších prvků jsou navzájem provázány, takže se nemůže stát, že by se vám po mapě proháněli vojáci v džípu, zatímco vaši lidé si teprve užívají feudálních poměrů. Ubíhající čas na vás zároveň tlačí s končícími etapami dějin, které mohou váš národ přivést k úpadku nebo ke zlatému věku.
Za vědecké průlomy, cestopisné objevy, politické úspěchy a další historické zlomy sbíráte body, které se postupně přičítají k hodnocení vaší říše v předem dedikovaných koncích historických ér. Pokud se vám nebude v dané etapě dařit, vaše civilizace upadne a budete se těžce mátořit, abyste se dostali mezi nejlepší národy, zatímco při maximálním vyplnění stupnice využijete příjemných bonusů (udržet se na vrcholu je ale opravdu těžké). DLC Rise and Fall vám společně s širšími volbami v politické části nabízí více výzev a také prostředků, jak potrápit své soupeře.
V druhém přídavku Gathering Storm se o své slovo přihlásí příroda, která ukáže, že některé vaše smělé plány jsou k smíchu. Budovat důležité město u činné sopky se nevyplácí už od dob Pompejí, záplavové oblasti nemusí přinášet pouze úrodnou půdu, ale také vodu po kolena jako v ulicích Benátek, a sucho jako z biblické apokalypsy. Matička Země se zkrátka zlobí, když na jejím povrchu začnete budovat průmyslové komplexy a z jejího nitra tahat nerostné bohatství. Mimo rozmary počasí budete muset řešit i politické krize, o nichž se dá rokovat na federálních sněmech. S dostatečným vlivem (s připočtením městských států) dokážete prosadit jakoukoliv vyhlášku, jež vám může přinést převratné odměny.
V hratelnosti zkrátka nelze Civilization VI nic většího vytknout a jediný významnější problém vidím v umělé inteligenci soupeřů, kteří občas provedou dost nelogické kroky. K mým favoritům patří odmítnutí veřejné deklarace přátelství, aby to v dalším kole provedli oni sami. To je jen špička ledovce, jež sahá hlouběji především při diplomatickém vyjednávání. Je pravdou, že s vyššími obtížnostmi se rozumnost vojensko-politických kroků zvyšuje, ale i tak občas AI zaperlí. Na druhou stranu současná politická situace nabízí tak bizarní momenty, že vám může chování místních virtuálních elit připadat relativně normální.
Tvůrcům se podařilo zachovat také kvalitu grafické stránky, která se mně osobně dost líbí, ale zároveň chápu hlasy kritizující její až dětský vzhled. Především u řady vůdců působí animace až disneyovským dojmem. Mapa je přehledná díky zcela vypovídajícím ikonám, divy světa majestátně ční nad rozvíjejícími se městy, která mimo svá centra postupně budují také specializované komplexy (to je novinka oproti starším dílům, zkrátka jsou všechny druhy staveb stejného typu na jedné hromadě v ucelených čtvrtích). Jediná větší výtka se týká menší přehlednosti při pobytu většího množství jednotek na jednom políčku, či v hexagonech blízko sebe, protože jsou na sebe příliš nahňahňané.
Zároveň je docela očistec mezi nimi přepínat, než si na konzolový systém ovládání zvyknete. Velmi pěkně je vyřešena správa měst a fakt, že vše okolo vaší civilizace máte úhledně schováno pod roletou ovládanou levým tlačítkem a globální akce pod pravým. Z pohybu po mapě světa, především v pozdějších fázích, vám však začne tikat v oku. Lépe se posouvání po jednotlivých šestiúhelníčcích asi vyřešit nedalo, přesto se jedná o uživatelsky dost nepohodlný prvek (hlavně uskakování aktivního políčka někam na okraj mapy), jenž musíte snést kvůli konverzi na konzole. Zkrátka v některých ohledech myš a klávesnici nahradit nelze.
Zdánlivě tedy nic nebrání pohodovému hraní civilizační tahové simulace. Pokud se nechcete vrhnout na tradiční skirmish mód, v němž pravidelně hráči utápějí největší penzum času, můžete se pustit do jednoho z pěti připravených scénářů plně prověřujících vaše vůdcovské dovednosti. Jestliže si brousíte zuby na multiplayer, tak prozatím kroťte své vášně, protože v průběhu recenzování dost haproval a občas byl dokonce úplně nehratelný. Tento významný nedostatek ovšem v mých očích nedosahuje takového důrazu, protože mimo tísnění u jednoho PC jsem pařbu pro více hráčů v „civce“ nikdy nezapnul kvůli její zdlouhavosti, takže hodně záleží na vás, jak velkou porci zábavy pro vás multiplayer představuje.
Civilization VI nezapře své počítačové kořeny, ale přesto se jedná o jednu z nejlepších tahových strategií, které můžeme na konzolích PS4 a Xbox One najít. Až na některé nepříjemnosti spojené s konverzí a ovládáním tedy chválím jak technické, tak grafické zpracování. Samotná hratelnost nemusí sednout každému, ale jestli jste někdy přičichli k sérii Sida Meiera a bavila vás, bude pro vás Civilization VI návrat k léty prověřenému herními konceptu, který se inovoval v rámci své žánrové škatulky. Nakonec si tedy jen dovolím opětovně postesknout, že by se vydavatelům asi nestalo velké příkoří, kdyby vyšla základní hra a DLC jako komplet, ale to připisuji na vrub spíše své naivitě.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2100T 2.5GHz / AMD Phenom II X4 810 | Intel Core i5-4690T 2.5GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTS 450 v4 / Radeon HD 5570 1024MB | NVIDIA GeForce GTX 770 / Radeon HD 7970 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 12 GB | 12 GB |
Civilization VI vychází nově od 22. listopadu 2019 na PS4 a Xbox One. Titul je již k dispozici na PC od 21. října 2016 a Switch od 16. listopadu 2018. O novinkách vás budeme informovat.
• Oznámení: 26. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
State of Play z 24. září přinesl spoustu zajímavých novinek a informací, o čemž si zevrubně můžete přečíst v našem tematickém článku. Mezi tituly se objevila také tahová strategie Civilization VI, která si na konzolích odbyla premiéru u stroje od Nintenda, tedy na Switchi, 16. listopadu 2018. Po roce se chystá také pro systém PlayStation 4, jež na pořádnou strategii již delší dobu čeká. Dočká se již 22. listopadu, kdy vyjde klasická civka s vizuálem přesně takovým, jak jej známe z počítačů. Microsoft ovšem nezůstává pozadu, a proto se ve stejný den přivalí Civilization VI také na jejich konzoli Xbox One.
Otázkou bude, jak se celý koncept založený na množství tabulek, žebříčků a vývojových stromů bude ovládat na gamepadu (abychom nemuseli zapojovat klávesnici a myš). Vše se dozvíme za dva měsíce, kdy si budeme moci zahrát základní verzi, popř. přikoupit bundle s DLC s hlubšími politickými mechanikami Rise & Fall a s přírodními katastrofami Gathering Storm. Na PlayStation 4 se setkáme také s kmeny Núbijců s Khmery, popř. indonéskou civilizací s vlastními scénáři zcela zdarma. Fanoušci civky si tedy mohou chystat místo na disku své konzole, zatímco vlastníci počítačové verze se mohou zapojit do nového battle royale režimu Red Death s fantasy postapokalyptickou tématikou, jenž odstartoval v září 2019.
• Zdroje: civilization.com, YouTube (PlayStation, Sid Meier's Civilization)