• Autor: Jiří Fait
Remake survival hororu Dead Space přichází po nepříliš povedeném Callisto Protocol, což je velmi podobná žánrovka. Aby taky ne – spolutvůrce původního Dead Space z roku 2008, Glen Schofield, pracoval na obou projektech, a pokud „otci“ původního „mrtvého vesmíru“ nevyšla reimaginace v podobě Callisto Protocolu, co zmohou chlapci z Motive Studios, jež měli remake této hororové klasiky nyní na svědomí?
zdroj: EA
Je jasné, že se mezi námi najde spousta fanoušků původní trilogie Dead Space, ale pro ostatní bude dobré si připomenout, proč vlastně letíme s neznámým týmem na neznámou vesmírnou loď během okolností, které přímo řvou: „otočte se a rychle utečte!“. Krátká odpověď by zněla: „Protože to je hra a my se chceme bát“. Ta delší by byla podobná, akorát s dovětkem „a taky chceme vědět proč se budeme bát“.
Tak tedy – jste Isaac Clark, v podstatě mužská verze Elen Ripleyové, a jste rovněž výborný technik a inženýr, který sice neovládá mecha-vysokozdvižný vozík, ale zato nosí jeho kompaktnější verzi jako své osobní brnění. Isaac přijal kšeft, který jej měl dopravit na těžební loď ISG Ishimura, jež umí doslova drtit planety, aby z nich poté bylo možno vytěžit nerostné (a jiné) bohatství. Tento planetový louskáček navíc provázejí dlouhodobé poruchy s komunikací.
zdroj: vlastní
„Prosté problémy s komunikací“ říkali. „Ani se nenaděješ a poletíš zpátky“ povídali…
Na této lodi se nachází také přítelkyně Isaaca, jistá medička jménem Nicole, kterou dříve Isaac přesvědčil, aby vzala štaci na Ishimuře, takže náš inženýr má hned několik důvodů, proč se na loď vypravit. Určitě už asi tušíte, že nepůjde o jednoduchou poruchu v komunikačních přístrojích, ale ano, samozřejmě – Ishimura byla skutečně zamořena neznámou mimozemskou formou života, takzvanými Nekromorfy. To znamená, že se Isaacův život a životy jeho posádky začne nezadržitelně řítit do pekelné prázdnoty kosmu, a to ještě předtím, než všichni na Ishimuře vůbec zakotví.
Dál už bych vyzrazoval některé více či méně důležité části příběhu, ale však víte, jak to chodí – čekejte vraždu, smrt a zabití, a to ve větším než malém množství. Pokud jste navíc v podobných hororovkách naladění spíše na paranormální, popřípadě démonickou strunu (namísto potyčky s „klasickými mimozemšťany“), Dead Space bude v tomto ohledu přesně pro vás. Příběh nabízí dostatečné množství zvratů, odhalení a momentů, kdy se budete údivem škrábat na hlavě, což hráči originálu jistě vědí a remake nyní navíc z původního Isaaca mlčocha a la Gordon Freeman udělal poměrně výřečného specialistu, což je jen dobře – původní Isaac by hrozné znetvoření těla spolu s lekačkou přešel stoickým klidem, ten dnešní navíc i zakleje.
zdroj: vlastní
Isaac sice mluví, ale některé věci přejde mlčením.
Tvůrci z Motive Studios již od počátku vývoje dávali jasně najevo, že chtějí zůstat co nejvěrnější předloze originálu, co se příběhu týče. Tady musím potvrdit, že své stanovisko dodrželi, a kromě několika vedlejších úkolů, textových dokumentů a zvukových souborů je příběh remaku Dead Space zdánlivě na chlup stejný, jako jeho předchůdce z roku 2008. Tady je ovšem důležité ono slovo „zdánlivě“.
zdroj: vlastní
Remake Dead Space vypadá přesně tak, jak si jej pamatujete. Jen o poznání lépe.
Díky nové a naprosto okouzlující grafice, novému dabingu a samozřejmě také díky všem novým hratelnostním vylepšením se zároveň zdá, že se jedná o zcela novou hru. Není to sice takový technologický skok, jako byl Resident Evil 2 versus jeho remake, ale i přesto jde o velký úspěch. Pokud navíc máte pocit, že remake vypadá přesně tak, jak si jej z minulosti pamatujete, je to dobré znamení – když si totiž současně pustíte remake a originál vedle sebe, zjistíte, že vám mozek původní Dead Space nostalgicky zkrášloval a remake tak odvedl výbornou práci.
I když jsem Dead Space z roku 2008 dohrál a několikrát jsem byl také v roli diváka, který s úšklebkem sledoval, jak se ostatní klepou strachy na hráčově židli, i přesto mě atmosféra a tísnivé prostředí lodi USG Ishimura okamžitě pohltila. Pocit strachu nepolevil ani v případech, kdy jsem prostě věděl, že na mě teď něco vyskočí. O to horší (nebo lepší, pokud jste kovaní masochisti) bylo zjištění, že někdy příšeráci nejsou tam, kde by měli být a během nahrávání pozic nebo při novém spuštění hry mezitím někam emigrovali.
zdroj: vlastní
Stačí na chvilku polevit v pozornosti a už se po vás sápou všichni čerti.
Takové případy mi nejednou nabouraly můj vnitřní zen. Třeba když netvor ne a ne vyskočit z ventilačky před vámi a namísto toho vám zezadu zabublá do ucha, to by se ve mně krve nedořezali. V té chvíli jsem samozřejmě skákal na židli a pod nosem nadával, faktem ale zůstává, že si přeji, aby toto dělalo více singleplayerových hororovek. Je to skvělý způsob, jak vás držet neustále ve střehu až do okamžiku, než s jazykem na vestě dorazíte k další stanici, kde si můžete uložit svůj postup. Jaké stanici, ptáte se? O ano, Dead Space je starý dobrý survival horor, kde si průběh hry nebudete ukládat pokaždé, když si Isaac hlasitěji povzdechne, nebo když nad vámi zacupitá krysa po trubce. Tady vládnou tzv. Save Stations.
Dead Space neprošel jen vizuální změnou. Velkým zjednodušením, chcete-li, prošel také pohyb, nebo spíše let ve vakuu. Občas se dostanete do otevřených prostorů, kde se budete muset pohybovat nejen horizontálně, ale i vertikálně a pokud si pamatujete krkolomné zaměřování se na rovné povrchy z Dead Space z roku 2008, můžete jim dát sbohem. Isaac v remaku dovede plachtit na všechny strany, otáčet se a „přilepovat“ se magnetickými botami téměř kdekoli.
Upravený byl také systém používání kinetického modulu, díky kterému lze vrhat a zpomalovat určité objekty a nepřátele. Nyní funguje podobně a efektivně jako ten, který byl představen až v Dead Space 2 z roku 2011. Můžete tak používat okolní urvané trubky a těžké předměty k přibíjení příšer ke zdi, pokud vám dojde munice, nebo pokud si v panice uvědomíte, že takovou možnost máte. Monstra zde navíc můžete osekat, spálit a zatomizovat na nejmenší kousíčky, což působí skvostně nechutně. A jen počkejte, až najdete tzv. Force Gun a „odfouknete“ ze svého prvního zlořáda jeho svrchní tkáň. Radost pohledět.
zdroj: vlastní
Sekce s vesmírným vakuem již nejsou jen nutné zlo jako v původním Dead Space. Nyní jsem se na ně vyloženě těšil.
V remaku, oproti originálu, také naleznete veškerý arzenál v průběhu hraní. V původní hře jste zbraně kupovali prostřednictvím kiosků, které byly rozesety po celé lodi Ishimura, takže pokud jste chtěli vyzkoušet novou zbraň, museli jste najít dostatek kreditů pro její koupi. Takhle můžete spíše zainvestovat do nového brnění nebo do speciálních předmětů, jež lze použít k upgradování vašeho vybavení.
Když už jsme u těch změn, menší úpravou prošla také kontinuita lodi Ishimura. V původním Dead Space byly sekce vesmírného plavidla oddělené tramvajovou zastávkou s načítací obrazovkou. Remake tyto stanice sice má také, jedná se v podstatě o fast-travel, ovšem celá loď je plynule propojená průchody, podlažími a šachtami, takže lze celou Ishimuru projít takříkajíc od přídě až na záď bez použití tramvaje a vše je navíc bez načítacích obrazovek.
Mezi úchvatnou audiovizuální stránkou, upraveným gameplayem nebo vynikající atmosférou jen těžko hledám něco, co bych mohl hře vytknout. Nedá se ani namítnout, že to je „jen“ 1:1 remake bez přidané hodnoty, i když by se to v prvních okamžicích mohlo zdát. Z celého remaku jde poznat, že na něm dělali lidé, kteří ctili a zbožňovali originální předlohu a chtěli potěšit jak nováčky, tak i fanoušky původní hry.
Nenastal u mě jednoduše jediný okamžik, kdy bych si nesouhlasně škrábal poznámky „na potom“, abych to vývojářům v recenzi později vytmavil. Všechno sedělo, běželo jako dobře namazaný a známý stroj, a přesto to působilo svěže a nově. Jestli jsem ve hře narazil na nějaký bug, zřejmě jsem jej pro své nadšené oči nezaznamenal, můžu tedy remaku vytknout pouze to, že mi jednou zamrzl při vypínání v Electronic Arts aplikaci.
zdroj: vlastní
Vandalismus se nevyhne ani sci-fi vesmírné lodi. Ovšem pokud jste někdo našel graffity zmiňující práce na Dead Space 2, dejte nám vědět!
Tato předělávka je opět ten typ hry, u které si mnozí řeknou: „Tak tohle bude další benchmark, podle kterého se budou posuzovat příští remaky“. Skoro si až říkám, jestli tvůrci z Motive Studios své „pány“ z EA nějak neočarovali – jde totiž pod jejich dohledem o další skvělý, na příběh zaměřený produkt, který se nikdo mermomocí nesnažil „obohatit“ o mikrotransakce spojené s dodatečnými kosmetickými prvky nebo nesmyslnou multiplayerovou složkou, kterou by nakonec stejně nikdo nehrál. Je to prostě Remake s velkým R, a pokud Motive dostanou zelenou i u Dead Space 2, přeju jim, aby na EA zapůsobila stejná magie, kterou uplatnili u této ohromné hry.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytl distributor ABC.
Dead Space remake je stejná hra, jako před patnácti lety, a přitom není. Vše se v tomto remaku skloubilo tak umně dohromady, až jsem měl pocit, že přesně takhle přece vypadalo mé první dohrání originálu, což je jen důkazem toho, jak výbornou práci vývojáři odvedli. Všechny změny mají smysl, vše je dotaženo do nejmenších detailů. O Dead Space od Motive Studios se bude mluvit ještě hodně dlouho.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Window 10 64-bit | Window 10 64-bit |
Procesor | Ryzen 5 2600x | Core i5 8600 | Ryzen 5 5600X | Core i5 11600K |
Grafická karta | AMD RX 5700 | GTX 1070 | Radeon RX 6700 XT | Geforce RTX 2070 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB SSD | 50 GB SSD |
• Zdroj: Steam (13. 2. 2023)