Chcete si pro jednou odpočinout od ovládání hlavní postavy a pouze sledovat dění na obrazovce, jež ale budete ovlivňovat svými rozhodnutími? Hra Erica pro PlayStation 4 sice spadá do takzvaného FMV žánru, ale v konečném důsledku jde o interaktivní film, který dohrajete za 2 hodiny a stojí 249 Kč. Jaká je Erica a její příběh, zjistíte v naší recenzi.
• Mini Recenze •
Erica (hra) |
FMV (Full motion video) Erica vyvíjí studio Flavourworks a vydává společnost SIE Europe. Hra vychází 19. 8. 2019 na PS4 bez české lokalizace. Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze – PS4 |
• Mini Recenze: 30. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
Titul Erica vybočuje v rámci PS4 her snad vším. Stojí jen 249 Kč, nejlépe se hra ovládá mobilním telefonem a spadá do tzv. FMV žánru. To není zkratka pro fakultu mezinárodních věd ani dnes už neexistující federální ministerstvo vnitra. FMV je akronym pro full motion video, což je žánr, který odstartovala v roce 1983 legenda Dragon´s Lair. Jakkoli šlo o těžký a neohrabaný zážitek, hra nakonec uspěla, protože oproti tehdejším titulům, jako byli například Defenders nebo Pac-Man, bodovala realistickou 3D grafikou.
Titul Erica byl představen už před dvěma lety a sám jsem ho testoval na Paris Games Week v roce 2018. Od té doby autoři hru výrazně upravili a stihli vyměnit také hlavní herečku, kterou se stala Holly Earl.
Žánr FMV přežil dodnes. Z nejnovějších her je třeba zmínit například velmi kvalitní Her Story, tento směr však v podstatě splynul s odvětvím interaktivních filmů. Ty, ačkoli nejsou skutečně natočené a vše běží v enginu hry, fungují velmi podobně. Na rozdíl od Detroit: Become Human a dalších je však Erica kompletně předtočeným snímkem, kde ovládáte pouze směřování příběhu, ne žádnou z postav a vychutnat si tak můžete naopak herecké výkony a díky natočeným záběrům 100 % realistickou grafiku, přinášející opět trošku jiný zážitek.
Úspěch titulu v tomto případě stojí na příběhu, který je opravdu dobrý, a věřím, že nikdo z hráčů i třeba v polovině herní doby nedokáže odhadnout, jak dopadne. Milovníci detektivek možná najdou určité opakující se vzorce, jež je navedou ke správnému předpovězení některých událostí, hlavní pointu příběhu však neodhalíte, ani kdybyste bydleli na Baker Street.
Příběh se točí kolem mladé slečny jménem Erica, která v dětství přišla o matku a její otec byl před jejími zraky zavražděn. Po letech plných nočních můr ji před dveře někdo doručí uříznutou lidskou ruku, jež má na sobě symbol motýla. Ten stejný symbol, který měl do krve vyrytý její otec, když umíral. Následné události nás zavedou do zdravotnického zařízení Delphi House, založeného Eričiným otcem, kde se začnou dít další podivné věci. Více už ale z příběhu neprozradím.
Obrázek 1: Přímo na obrazovce dostanete jasnou nápovědu, jak hru ovládat. Obrázek 2: Po celou dobu vás bude provázet tajemný symbol, jehož význam odhalíte až v závěru příběhu.
Průběh hraní je velmi podobný jako v případě her od studia Quantic Dream, avšak s tím rozdílem, že neovládáte postavu, ale pouze její rozhodování. Ovládání samotné pak probíhá skrze dotykovou plošku ovladače nebo mobilním telefonem, do kterého si stáhnete aplikaci Erica Companion (iOS nebo Android). Dualshock je sice naprosto vyhovující, přesto podstatně větší displej mobilního telefonu nabízí lepší komfort a rozhodně tento způsob hraní doporučuji. Kromě jednoduchého máchání do stran totiž budete také vybírat odpovědi či jezdit prstem po displeji, abyste například setřeli zamlžené zrcadlo v koupelně.
Erica – vražda v Delphi House (Gameplay)
Vzhledem k délce hry přesahující dvě hodiny je v podstatě každý záběr menším či větším spoilerem, sledujte tedy gameplay záběry s velkou opatrností.
Ovládání je velmi jednoduché a intuitivní, oceňuji pak především to, že hráč nemusí zrakem přecházet z obrazovky na displej telefonu a nic ho neruší od napínavého zážitku. Přestože se dění na obrazovce při čekání na vaši akci zastaví, hudba pokračuje dál a už tak vyhrocený okamžik postupně graduje. Autoři z mého pohledu namíchali optimální mix pasivního sledování děje a aktivního zasahování do něj, a to nejen ve formě rozhodování, co má kdy Erica říct či udělat. Hodně vtahující je totiž přímé ovládání hlavní hrdinky, kdy například tažením prstu po displeji otáčíte fotografii, kterou drží v ruce, či škrtáte zapalovačem. Sledování filmu a „hraní“ je dobře vyváženo, takže se nikdy nenudíte a zároveň zážitek neklesne k obyčejnému... sledování filmu.
Na displeji telefonu se v případě nutné akce vždy zobrazí vizuální nápověda, ovládání je ale tak jednoduché a intuitivní, že není třeba přecházet zrakem z televize na displej telefonu.
Důvodem, proč si Ericu zahrát vícekrát, je větvení příběhu, což je termín, na který jsem v posledních letech téměř alergický. Autoři se k tomuto prvku často přikloní, aby svou hru ozvláštnili, ale v konečném důsledků se pouze závěr příběhu rozvětví na dvě alternativy. Erica se v tomto případě ale přibližuje spíše titulům, jako je Detroit: Become Human, kdy každé rozhodnutí může znamenat štěpení příběhu. Po dohrání, které zabere něco přes dvě hodiny, budete mít ihned chuť rozehrát příběh znovu a já vám to mohu jen a pouze doporučit.
Jediné, co mi chybí, je možnost vrátit se k určitým momentům a nemuset hru spouštět vždy od začátku, či mapa alternativních příběhů, podobně jako to má Detroit: Become Human. Naopak jeden neduh mají obě hry stejný. Při rozhodování vám z praktických důvodů hra nabídne pouze jednoslovnou variantu a ne vždy jste schopni odhadnout, co bude jejím následkem. Může se tak stát, že ve výsledku uděláte něco, co jste nechtěli. S tím pak jde ruku v ruce i chybějící česká lokalizace, která by ve výsledném hodnocení zřejmě přidala pár procent navíc.
Nejde sice o hollywoodský trhák, na herecké výkony si ale rozhodně nejde stěžovat.
I přes tyto nedostatky je však Erica nejlepším interaktivním filmem na PS4 a exceluje skvělými hereckými výkony, zajímavým příběhem, znovuhratelností a v neposlední řadě také cenou. Za 249 Kč totiž dostanete více než adekvátní porci velmi napínavé zábavy.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Erica vychází 19. srpna 2019 exkluzivně na PlayStation 4.