Gaurdians of Galaxy - Hidden empty L Guardians of Galaxy - Hidden empty P

F1 2019 (RECENZE) – královna motorsportu letos přijíždí dříve

Série F1 je stálicí závodních her, a přestože vychází pravidelně každý rok, patří vždy k těm nejkvalitnějším. Děkovat za to můžeme zejména vývojářům ze studia Codemasters, kteří od chvíle, kdy sérii převzali, výrazně pozvedli kvalitu virtuální královny motorsportu. Když ale jedete závod 24 hodin Le Mans, občas musíte i zpomalit. Jestli autorům nedošel ve F1 2019 při letošním ročníku dech, zjistíte v naší recenzi.

Recenze (Xbox One X)

• Žánr: Závodní • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Codemasters • Vydavatel: Codemasters • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (28. června 2019) • Homepage: formula1game.com • Čeština: Ne

Obsah recenze F1 2019 (Xbox One X)

1. F1 2019 letos přijíždí o dva měsíce dříve
  2. Nepopulární Formule 2 je skvělým přídavkem
  3. Kariérní režim s minimem novinek
  4. Umělá inteligence vám v F1 2019 nic nedaruje
  5. Soupeření Senny a Prosta za příplatek nestojí
  6. Stabilní multiplayer bez větších novinek
  7. Drobná, leč pěkná grafická vylepšení
  8. F1 2019 svého předchůdce nepřekonalo
  9. Recenze F1 2019: závěrečné hodnocení
  10. HW nároky pro F1 2019 PC

F1 2019 letos přijíždí o dva měsíce dříve

• Recenze: 4. 7. 2019 • Autor: Filip Němec

Série F1 je ve světě her zvláštním úkazem, po boku titulů jako NHL nebo FIFA totiž vždy velmi vehementně reflektuje aktuální dění ve svém sportu a zároveň se může jevit na první pohled jako loňský ročník jen s aktualizovanými soupiskami. Autoři z Codemasters však v posledních letech drtí plyn až k podlaze a každý rok přináší řadu novinek. Tou na první pohled patrnou je letos dřívější vydání, doposud totiž série F1 vycházela až koncem léta. Jak sami autoři prozradili, vydání hry na začátku léta pro ně byl cíl už několik posledních let, ale nikdy jej nesplnili.

F1 2019; gameplay: start

Letos vyjela série F1 ze startu o dva měsíce dříve, a to je rozhodně důvod k radosti.

Až letos se můžeme zahryznout do ostrých zatáček blankytně modrého Bahrainu či rychlé Montrealské trati už v červnu, ještě v momentě, kdy skutečná F1 odjela jen pár závodů. Ostatně i reálný seriál Formule 1 má letos mnoho novinek a hra je samozřejmě reflektuje. Lesklý povrch pneumatik, jejich zjednodušené značení nebo širší přední křídlo. Smutnou zprávou je úmrtí Charlie Whitinga, ředitele závodu F1, který zemřel jen pár hodin před startem prvního závodu. Je tak mírným zklamáním, že autoři, kteří úzce spolupracují s federací FIA, alespoň letmo nevzdali čest jeho památce.

Nepopulární Formule 2 je skvělým přídavkem

Ve skutečném světě není Formule 2 nijak ostře sledována. Ostatně není také proč, sám nemám důvod koukat se na závody slabších formulí, když mohu sledovat F1. To už mi více zajímavá přijde například Formule E, jež přináší alespoň něco nového a zajímavého. V rámci hry je ale přítomnost F2 něco absolutně jiného a já jsem si tento seriál náramně užil. Zásadní problém je však v tom, že ona zábava trvala opravdu jen pár minut.

Do F2 se totiž podíváte spuštěním kariérního režimu, jež právě tímto seriálem začíná. Naskočíte do něj však v samotném závěru, který se vyznačuje rivalitou mezi vámi, stájovým kolegou a zejména pak oponentem Devonem Butlerem z konkurenční stáje. Jednotlivé závody jsou prošpikovány zajímavými cutscénami, kde se po závodech špičkujete s kolegou, jež vám ale kryje záda při slovních přestřelkách s hlavním rivalem, jež chce soutěž vyhrát a postoupit tak do F1.

F1 2019; gameplay: devon butler F1 2019; gameplay: charouz racing system

Obrázek 1: Na kratičké sezóně strávené ve Formuli 2 je ze všeho nejzábavnější hašteření mimo trať se sokem Devonem Butlerem. Obrázek 2: Jasnou volbou pro všechny české hráče je v seriálu F2 domácí stáj Charouz Racing Systém Antonína Charouze.

Jde o zcela ideální úvod do hry, Formule 2 jsou totiž výkonem a dalšími specifiky mnohdy daleko za F1, a tak je vstup do kariéry díky tomu o něco jednodušší a příjemnější. Formule tolik neustřelují v zatáčkách a lépe se ovládají, díky kompletní licenci si pak dokonce můžete zazávodit za českou stáj Charouz Racing System. Jak už jsem ale naznačil, nejzásadnějším problémem je, že za dobrou půlhodinku poskočíte do F1, což je při celkové rozvláčnosti tohoto sportu (rozjížďky, kvalifikace a až pak konečně samotný závod) přinejmenším podivné.

F1 2019; gameplay: formule f2

Samotné monoposty F2 tolik zajímavé nejsou, protože oproti vyšší soutěži jde v podstatě o unifikované stroje s minimálními rozdíly, pro začátečníky jsou však přímo ideálním vstupem do kariéry.

Kariérní režim s minimem novinek

Bez ohledu na to, jak skončíte v seriálu F2, vám stejně přijdou nabídky do vyšší soutěže a od té chvíle je kariérní režim téměř na chlup stejný, jako tomu bylo u předcházejícího ročníku. Pokud vás pošťuchování a rivalita mezi jezdci v kratičké F2 sezóně bavila, zamáčkněte slzu, protože nic takového už dále kariéra nenabídne, což je velká škoda a především prostor pro zlepšení v příštím ročníku. Beze změn je i uživatelské rozhraní, přes které spouštíte tréninky a kvalifikace, jež lze přeskakovat, jenže za ty dostáváte zkušenostní body, jež investujete do robustního stromu s různorodými vylepšeními, a tak budete chtít logicky ze hry vyždímat maximum.

Výraznější novinky aktuální kariéry budeme hledat marně, fajnšmekry potěší snad jen možnost během sezóny přemístit svého pilota do zcela jiné stáje, ale to je prakticky vše. Naopak se vrací prvky, které nás už loni příliš nepotěšily. Zde většině hráčů naskočí vzpomínka na otravné rozhovory s novináři, kde je třeba v časovém intervalu odpovědět na stále dokola opakující se otázky. Problém je v tom, že odpovědi zcela jasně ukazují, jaké jsou jejich následky a mnohdy se vám nebude hodit ani jedna z variant. Nemluvě o otravném odpočtu (ten lze alespoň v nastavení prodloužit) a celkové zbytečnosti tohoto prvku. I letos dostane F1 za rozhovory velké mínus.

F1 2019; gameplay: kariéra F1 2019; gameplay: rozhovor

Obrázek 1: Průběh kariéry opět řídíte z velínu vaší stáje, kde prostřednictvím počítače spouštíte závody nebo investujete získané zkušenostní body. Obrázek 2: Bohužel jsme se dočkali také návratu otravných rozhovorů po každém závodě.

Na kariéře je v podstatě nejzajímavější to, že ji nyní můžete hrát souběžně s reálným seriálem Formule 1 a tím tak trochu měnit dějiny. Zatímco se totiž loni předpokládalo, že letos bude dominovat stáj Ferrari, realita je taková, že zatím všechny závody vyhrál Mercedes a to i přes to, že Ferrari má mít nejsilnější motor ze všech stájí. Někdy ale nejvíce koní pod kapotou nestačí.

Umělá inteligence vám v F1 2019 nic nedaruje

Mnoho novinek nenalezneme ani v rámci jízdního modelu. Ten totiž loni v Codemasters překopali takřka od podlahy a letos už nemělo cenu znovu se vrtat v něčem, co velmi dobře funguje. Došlo pouze k drobným úpravám přetáčivosti, ale těch si nejspíše ani nevšimnete. Naopak výraznou změnou je chování ostatních jezdců, kteří jsou i na nižší obtížnost daleko agresivnější a za riskantní manévry se vám klidně i pomstí. Už není tak jednoduché nechat se táhnout v těsném závěsu a před ostrou zatáčkou udělat rychlou kličku. V takovém případě vám soupeř klidně vjede do cesty a pokud do něj i drobně strčíte, rád vám to oplatí.

Přirozenější a agresivnější chování je třeba určitě pochválit, na druhou stranu ale i při menší neopatrnosti dělá ze závodů Formule 1 něco, co ve skutečnosti nejsou. V reálném prostředí jde o takřka bezkontaktní závody, kde se karosérie potkají jen v případě nechtěné havárie. Větší agresivita oponentů ve hře však znamená to, že jen malé a nechtěné nedobrzdění zatáčky může vyústit ve mstu a ta posléze v hromadnou kolizi.

F1 2019 gameplay I Alza Magazín

Větší agresivita oponentů je patrná hned při prvním průjezdu zatáčkou.

Letošní ročník pak také logicky reflektuje aktuální změny ve světě královny motorsportu, takže přední přítlačná křídla jsou širší (zároveň ale pozbyla různých úprav v podobě menších křidélek), což má zlepšit proudění vzduchu pro vozy v závěsu a umožnit tak těsnější závodění. Právě to se díky dravější AI opravdu děje, na druhou stranu právě širší přítlačná křídla se velmi ráda odlomí po tom, co do vás některý z agresivních soupeřů najede. Změn se pak dočkalo také zadní přítlačné křídlo, díky kterému je DRS účinnější než loni.

Soupeření Senny a Prosta za příplatek nestojí

Podobně jako v případě kariéry pak zůstal téměř beze změn seznam dalších herních režimů, jimž vévodí volná hra, v níž si můžete vybrat libovolný závod z F1, F2 nebo klasických vozů, které vycházejí ze svých historických předloh. Opět nechybí možnost vytvořit si vlastní seriál, kde jsou velmi zajímavým osvěžením modifikace jako F1 Street, Wet Weather Grand Prix nebo Hot Lap Tour.

Tím nejzajímavějším měla být možnost znovu prožít legendární soupeření Ayrtona Senny a Alaina Prosta, pokud ale čekáte na podobný zážitek jako ve filmu Rivals (zde se střetli James Hunt a Niki Lauda), zbytečně se nevzrušujte. Tento obsah je určen pouze pro o několik stovek dražší edici Legends, v níž sice najdete monoposty obou jezdců, ale tím v podstatě celá paráda končí. Ono zápolení je totiž omezeno na klasické časovky a závody s checkpointy, kde soupeříte pouze s časem, rozhodně bych se tak nebál tuto část hry označit za klamavou reklamu a zároveň velké zklamání.

F1 2019; gameplay: lotus F1 2019; gameplay: ferrari

Největší devízou historické části nakonec není souboj mezi Prostem a Senou, který v podstatě chybí, ale věrně zpracované historické monoposty jako je Ferrari 312 T2 nebo Lotus z roku 1972.

Stabilní multiplayer bez větších novinek

Také multiplayer nenabízí výrazné novinky – v záložce hry více hráčů tak najdeme rychlé hodnocené i nehodnocené závody a také šampionáty či týdenní události. U těch je nyní vidět s větším předstihem, kdy budou startovat, takže si můžete své závodění lépe naplánovat. Hlavní novinkou pak jsou tzv. závodní ligy, což jsou ale v podstatě klasické šampionáty, které si můžete vytvářet i vy sami a zvát do nich ostatních hráče. Potěšující je také stabilita online závodění. Připojování je rychlé, v průběhu jsem nezaznamenal žádné výpadky ani jiné technické nedostatky.

Není překvapením, že opět chybí režim rozdělené obrazovky, jenž jinak Codemasters dávají všude, kde to je alespoň trochu možné. Na vině je především náročnost samotných závodů na výkon, přestože totiž nejde série F1 tak daleko jako například Assetto Corsa, stále jde o simulátor, kde se na pozadí vypočítává vše od přilnavosti pneumatik až po odstředivou sílu. Nechybí ale obvyklá hra po síti, což je alespoň drobná záplata na jinak velkou bolístku.

Drobná, leč pěkná grafická vylepšení

U závodní hry, která se odehrává na licencovaných okruzích, mají vždy autoři potíž s grafickým vylepšením, protože právě závodní tratě jsou zkrátka vždy stejné. Vedle okruhů sice mohou vylepšovat textury vozů, ale právě na ty se tu téměř nesáhlo, snad jen s výjimkou Ferrari, jež letos vyměnilo svou léta ikonickou rudou za o něco tmavší odstín. Stáj totiž změnou laku snížila hmotnost vozu. Drobná grafická vylepšení nakonec najdeme podél tratí, kde přibylo detailů, jako jsou přenosové vozy a také diváci se konečně dočkali více detailů. Jde sice o drobná zlepšení, ale právě okolí tratě je oblast, která u závodních her trpí nejvíce a je příjemné vidět, že i zde se dá mnohé vylepšit.

F1 2019; gameplay: zatáčka F1 2019; gameplay: pohled z helmy F1 2019; gameplay: kouř

F1 2019 jsou vizuálně velmi působivé závody, které drží stabilních 60 snímků za sekundu. Na Xboxu One X vypadá hra opravdu velmi dobře.

Mírného vylepšení se nakonec dočkalo i noční závodění, které je nyní nasvětleno měkčími a reálnějšími světly, a pokud je řeč o světlu, milovníci vysokooktanového benzínu rovněž zaznamenali lesklejší povrch pneumatik, i ten reflektuje aktuální změny v seriálu F1. Ve hře však lesklost vydrží daleko déle, zatímco ve skutečnosti se pneumatiky ojedou už během prvního kola. Je však chvályhodné, že jako vždy dbají Codies i na ty nejmenší detaily. Když už jsou ale takoví puntičkáři, pro příští rok by mohli zapracovat na modelu poškození, který je stále dost strohý a oproti ostatním aspektům hry absolutně neodpovídá realitě, stejně jako stále prkenný kolizní model.

F1 2019 svého předchůdce nepřekonalo

Letošní ročník F1 rozhodně nenabídl takovou záplavu novinek jako ten loňský, to však není úplně překvapením. Autoři neměli ani celý rok na přípravu nového dílu, a přestože lze najít spoustu výtek, poslední ročníky vždy atakují mety nejvyšší. Je navíc možné, že F1 2019 je pouze mezičlánek před velkým třeskem, příští ročník už možná vyjde i na generaci nových konzolí, a tak se autoři budou moci pustit do větších změn a kdo ví, třeba více výkonu konečně umožní i onen tolik lákavý splitscreen.

F1 2019; screenshot: oslavy

Autoři rozhodně mají důvod k oslavám, protože za necelý rok zvládli vytvořit další povedený ročník. Pro příště už by to ale chtělo nové animace pro závěrečné oslavy a věrnější zpracování postav a jejich obličejů.

Větší či menší revizi by si však určitě zasloužil model poškození nebo komunikace skrze vysílačku, kdy vás z boxu pochválí za dobré projetí zatáčky, přestože jste si ji zkrátili a obdrželi časovou penalizaci a naopak. Inteligencí pak nesrší ani komentátoři po konci každého závodu, kteří většinou absolutně nerespektují výsledky a vynášejí do nebes závodníky, kteří skončili s podprůměrným časem. Ze všeho nejvíce bych si ale přál propracovanější kariéru, jež více vsadí na příběh podobně jako předmluva v podobě kratičkého úvodu s Formulí 2. A pokud by se autorům podařilo i příště dodržet červnové vydání, bylo by to opravdu skvělé.

Tato recenze byla napsána pro Xbox One X verzi, je dostupná i verze F1 2019 - PS4 a F1 2019 - PC.

Recenze F1 2019: závěrečné hodnocení

Hodnocení 77 % Alza Magazín