Cenové bomby jsou tady! Vyber si z produktů za extrémně nízké ceny a přesvědč se sám!

PS summer vega

Far Cry 6 (RECENZE) – Revolucionářem na vlastní kůži

• Autor: Filip Němec

Další ostrov odtržený od okolního světa, další nová hlavní postava a další magor v čele národa, kterému slíbili prosperitu, ale místo toho dře bídu s nouzí. Jinak řečeno, další díl série Far Cry. Nejnovější přírůstek do této letité značky je skutečně v mnohém podobný předchozím dílům a opět sází na volnomyšlenkářskou hratelnost v obrovském otevřeném světě, v některých věcech je však jiný, a dokonce i lepší. V čem? To zjistíte v naší recenzi.

Far Cry 6; wallpaper: cover

zdroj: Ubisoft

Far Cry 6 (RECENZE Xbox Series X) – Obsah článku

1. Far Cry 6 na sérii skvělých padouchů nenavázal
  2. Vše ve jménu zábavné hratelnosti
  3. Větší důraz na taktiku a RPG prvky
  4. Guerillová válka vyžaduje odlišný přístup
  5. Skvělý level design podtrhuje město Esperanza
  6. Ani Far Cry 6 není bez chyby
  7. Recenze Far Cry 6: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro Far Cry 6 PC

Far Cry 6 na sérii skvělých padouchů nenavázal

Ostrovní stát ležící v tropickém pásmu, kde je vláda jedné komunistické strany zakotvena v ústavě a všichni nepřátelé režimu končí ve vězení, či dokonce mrtví. V čele stojí despotický vůdce, jenž lidem nejdříve sliboval svobodu, ale krátce po usednutí do prezidentské funkce obehnal ostrov neviditelnou zdí. Chudá země s bohatým a všemocným tyranem v čele, která se z našeho pohledu zasekla v čase. Řeč není o Kubě, ale o hlavním dějišti Far Cry 6. Fiktivní ostrov Yara a jeho prezident Antón Castillo je ale skutečně do velké míry vymodelován právě podle Fidela Castra a Kubánské republiky, což dává hře vážnější tón…

Official Story Trailer - Far Cry 6

zdroj: Ubisoft

Jestli bych něco u dalšího dílu série Far Cry uvítal, pak by to byl konečně zcela vážný příběh. Ani Far Cry 6 totiž v tomto směru nakonec nenabízí nic nového.

… nebo jsem si to alespoň z počátku myslel. Far Cry 6 v prvních hodinách skutečně působí daleko vážněji než předchozí díly a po úvodu hry jsem byl odhodlán prohnat Castillovi kulku hlavou za všechna zvěrstva, kterých se na svém lidu dopustil. Takové emoce ve mně zatím žádný předchozí díl nevyvolal. Hra se ale bohužel velmi rychle vrátí do starých kolejí, kde sice autoři na pozadí příběhu nenápadně komentují diktátorský režim na Kubě, ale do toho vám předhazují vedlejší postavy soutěžící o cenu za trapáka roku a největší popkulturní stereotyp.

Postupně navíc zjistíte, že Castillo je zkrátka jen zloduch patřící do nejhlubších pater pekla, takže se nekoná z trailerů naznačované částečné sympatizování či snad pochopení hlavního antagonisty. Originálnost a vážnost do příběhu čas od času vrátí vedlejší linka zaměřující se na Castillova syna Diega, která je velmi příjemným zpestřením, ve výsledku je však Far Cry 6 z hlediska příběhu opět hrou, kde máte chuť většinu filmečků přeskakovat, protože postavy i dialogy jsou takzvaně „na pěst“. Tedy s výjimkou střetnutí se samotným Antonem Castillem, kterého zahrál vynikající herec Giancarlo Esposito. To jsou naopak chvíle, kde hra ukazuje příběhovou kvalitu, je jich ale žalostně málo.

Far Cry 6; gameplay: mučení Far Cry 6; gameplay: street art

Diktátorský režim a jeho následky najdete na ostrově Yara na každém kroku. Ani to však k zachování vážnosti narativu nestačí.

Vše ve jménu zábavné hratelnosti

To, co pro sérii z hlediska přechodu na otevřený svět znamenal Far Cry 2, tím byl později Far Cry 5 z pohledu nelineárního vyprávění příběhu. Takže i nyní, trochu jako přes kopírák, je šestý díl rozdělen na tři velké oblasti, jejichž cílem je vždy sundat jednoho z Castillových pobočníků, přičemž je jedno, jaké zvolíte pořadí a do které části se vydáte první či zda budete v průběhu přeskakovat. Z jednotlivých nitek vyprávění si můžete uplést příběhových korbáčik dle své chuti a je příjemné vědět, že ať už se rozhodnete jakkoli, plynutí vyprávění to nijak nenaruší. Zároveň to však ukazuje, že příběh není příliš sofistikovaný, ale na to už jsme u série zvyklí.

Způsob i tempo postupu hrou jsou tedy pouze na vás. S tím už přišel pátý díl, ale šestka ještě šikovněji nabaluje jednotlivé aktivity na kostru samotné hratelnosti. Pryč je zabírání stanovišť bez vyššího smyslu, jen abyste si vytvořili bod pro rychlé cestování a získaly potřebné XP bodíky. Far Cry 6 hrajete takovým stylem, jaký vám vyhovuje – pokud se tedy přesouváte nejraději pomocí létajících strojů, co nejdříve se pustíte do obsazování základen s protiletadlovými děly, které vás však v případě, že dáváte přednost pozemnímu transportu, nemusí naopak vůbec trápit.

Far Cry 6; gameplay: Esperanza v autě Far Cry 6; gameplay: moře

Ať už sedíte v autě, jdete pěšky nebo letíte v letadle, ostrov Yara působí nádherně.

Za všechny tyto aktivity získáváte zkušenostní body a navyšujete úroveň vaší postavy, oproti předchozím dílům jsem však tento ukazatel vůbec nemusel sledovat. Uvažování ve stylu „budu plnit to, za co je nejvíc zkušeností“ je prakticky pryč. Autorům se podařilo vyvážit hratelnost tak, že zkrátka hrajete takovým způsobem, aby vás to pořád bavilo.

Větší důraz na taktiku a RPG prvky

Na první pohled by se mohlo zdát, že se Far Cry 6 od předchozích dílů nijak neliší, není se ale čemu divit. Hra je tak gigantická, detailní a plná nejrůznějších činností, že množství menších či větších novinek zkrátka zapadne. Ostatně kdo hrál v poslední době nějakou open world hru od Ubisoftu, jistě mě pochopí. Zmíněné novinky bych rozdělil na dvě části, přičemž tu první jsem už představil. Často i již známé aktivity z předchozích dílů nyní lépe navazují na hratelnost i příběh, takže vše působí přirozeněji.

Far Cry 6; gameplay: fotoaparát

Stejně jako v předchozích dílech také ve Far Cry 6 pomocí fotoaparátu zkoumáte okolí a označujete své cíle. Nově vám však speciální aplikace také prozradí slabiny nepřátel, což vám naznačí třeba to, s jakým typem munice na protivníka jít.

Do druhé skupiny pak patří hůře hmatatelný přechod k taktickým či dokonce RPG prvkům. Hůře hmatatelný ovšem pouze pro ty, jež zvolí nižší obtížnost, která je ale tak nízká, že cílí pouze na občasné casual hráče a vaši babičku. Rozhodně doporučuji (stejně jako autoři) obtížnost druhou. Až při ní totiž pocítíte daleko větší důraz na přípravu vybavení, průzkum okolí a využívání těch správných zbraní. V rámci kooperace pro dva hráče, ve které lze opět projít celou hru, pak variabilita zbraní sehraje ještě větší roli. Zatímco jeden z hráčů totiž může být specializován na tichý boj z blízka, ten druhý může doplnit jeho slabiny a můžete tak vytvořit nezničitelné partyzánské duo.

Guerillová válka vyžaduje odlišný přístup

Vylepšování zbraní nyní probíhá pomocí vcelku robustního systému, v němž si za nasbírané suroviny můžete vylepšovat typ munice, hledí, různé příslušenství montující se na hlaveň zbraně a přidělovat každé zbrani několik perků. Úprav je navíc velké množství (jen typů munice je 6) a výrazně ovlivňují to, jak hrajete. Proti obrněncům se hodí průrazné střely, zatímco na běžné vojáky stačí standardní munice s vyšší kadencí. Tou ale silnější protivníky s pancéřem na hlavě i na hrudi jen těžko upižláte. Vyznavači stealthu pak nejenom že namontují na každou zbraň tlumič, ale využijí třeba kulky roznášející jedovatý plyn, naproti tomu fanoušci Rambo stylu nasadí do rotačního kulometu pás výbušné munice.

Far Cry 6; gameplay: samopal Far Cry 6; gameplay: střelba

Výběr munice je stejně důležitý jako volba zbraně samotné.

Do vašeho arzenálu se pak logicky promítá také skutečnost, že jste členem partyzánského hnutí, takže si řadu zbraní vyrábíte z nasbíraného šrotu – a právě podomácku zbastlené zbraně jsou skvělým kořením hry narušující klasickou Far Cry hratelnost. Já jsem si oblíbil metač CDček, který je při jejich vrhání stíhá ještě přehrávat, nebo z trubek svařený raketomet schopný při maximálním vylepšení navádět své střely na cíl.

Výraznou novinkou v arzenálu jsou také batohy Supremos. Zde je variabilita ještě širší než v případě podomácku vyrobených zbraní, na zádech totiž můžete nést vše od mobilního odpalovače naváděných raket až po zařízení schopné vyřadit veškerou elektroniku v okolí. I Supremos batohy lze dodatečně vylepšovat a ještě jim přiřazovat unikátní perky, rychle tedy zjistíte, že vylepšování vaší výbavy je tak trochu hrou samo o sobě a dost mě překvapilo, jak moc času jsem strávil přemítáním nad zvolením výbavy a její úpravy v návaznosti na můj herní styl.

Far Cry 6; gameplay: amigos Far Cry 6; gameplay: aligator

Také v pátém díle si můžete ochočit několik zvířat, které vás budou doprovázet a především pomáhat v boji. Aligátor Guapo je jedním z nich.

Skvělý level design podtrhuje město Esperanza

Nicméně že se ve Far Cry 6 odehrává guerillová válka, nepoznáte jen z podomácku vyrobených zbraní. Téma hry se odráží také v herní náplni a designu samotného světa. Je pravdou, že partyzánem jsme byli do jisté míry i v předchozích dílech, ale až Far Cry 6 dotáhl tuto myšlenku do detailu. Součástí běžné agendy je tak nyní třeba podplácení stráží či vytváření kontaktů s prospěcháři režimu.

Guerillová válka totiž není o přímých střetech s nepřítelem disponující celou armádou, ale cílených výpadech na strategická místa, sabotážích, únosech a nenápadných vraždách způsobující rozklad režimu zevnitř. S tím jde ruku v ruce také design ostrova Yara, jehož silnice jsou lemovány kontrolními stanovišti zastavující podezřelé vozy, členové odboje si však vytvořili skryté stezky skrze divokou krajinou, kde často musíte sesednou z koně či čtyřkolky a skočit skrz skalní průrvu nebo slanit vysoký vodopád. Odměnou vám však bude únik před hlídkami a často rychlá zkratka napříč obrovským světem. Mapa Far Cry 6 je totiž rozhodně větší než v případě předchozího dílu, naštěstí ale není tak gigantická jako v případě posledních her ze série Assassin's Creed. Zkrátka tak akorát.

Far Cry 6; gameplay: Esperanza Far Cry 6; gameplay: Esperanza

Design hlavního města ostrova skvěle demonstruje represivní chování armády a náladu ve společnosti.

Hlavní dominantou ostrova je město Esperanza, ve kterém sídlí prezident Antón Castillo. Pro sérii jde o vítané zpestření, kde můžete (respektive musíte) přemýšlet více vertikálně. Autoři rozhodně nelhali, když slibovali boje napříč střechami vysokých budov, ale také možnost schovat se ve starém kanalizačním systému. Je vidět, že Ubisoft má k ruce obrovské množství vývojářů, kteří z Esperanzy udělali hlavní klenot celého ostrova, jenž nejenom že skvěle vypadá, ale je také funkční. A současně je to právě město Esperanza, které svými barikádami, střelbou slyšitelnou z odlehlých uliček a obyvateli vystrašeně vyhlížejícími z balkónů nastavuje trýznivou atmosféru hry.

Ani Far Cry 6 není bez chyby

Lví podíl na skvělém dojmu z hlavního města i celého ostrova má také grafické zpracování, které mě příjemně překvapilo. Jako by snad skutečnost, že Far Cry 6 vychází i na předchozí generaci konzolí, autory nijak nelimitovala. Zlepšení oproti Far Cry 5 není jen v kvalitě samotných textur, ale především pestrosti celého světa. Hustší vegetace, více postav na obrazovce a nezměrné množství detailů vám dává pocit, že jste uvnitř něčeho skutečného.

Přesto Far Cry 6 není bez chyby, což ostatně od hry s otevřeným světem dost možná ani nejde očekávat. Některé problémy si dokonce hra nese z předešlých dílů v čele s místy dost popletenou umělou inteligencí. Je pravdou, že nyní se umí lépe krýt za překážkami, někdy ale i bez vašeho přičinění provede něco úplně bláznivého (tj. hloupého). Hned z kraje hry jsem například při sledování západu slunce spatřil člun se dvěma vojáky, kteří u břehu zastavili... nárazem do skály. Výsledkem bylo, že celá loď málem vybuchla, načež jeden popleta panicky vyskočil z lodě a po pár tempech se metr od břehu utopil, zatímco ten druhý vážným krokem odešel po pláži, jako by se nechumelilo.

Far Cry 6; gameplay: cesta

Far Cry 6 je bezesporu nejhezčí díl série, což vzhledem k vydání nových konzolí není zase až takový div. Minimálně pro mě je však také dílem s nejvyladěnější hratelností.

Zamrzí i menší nedostatky: při prodeji surovin například nevidíte, kolik máte aktuálně peněz, při přejezdu mezi jednotlivými oblastmi (což se děje velmi často) vám zase na chvíli zmizí grafické rozhraní včetně minimapy a vy tak nevidíte, kam máte jet, a moc mě nepřesvědčilo ani přepínání do pohledu z třetí osoby uvnitř základen, kde najednou vaše postava neumí skákat, takže musíte všechna zábradlí a plůtky obíhat. Neuvěřitelně mě také štvala vizáž hlavního hrdiny, jenž mi byl šíleně nesympatický, naštěstí po vzoru série Assassin's Creed lze nyní volit mezi mužskou a ženskou postavou, která je daleko příjemnější. To jsou však drobné vady na kráse pro mě osobně doposud nejlepšího dílu série Far Cry.

Far Cry 6 (RECENZE)

FPS Far Cry 6 vyvíjí studio Ubisoft Toronto a vydává společnost Ubisoft. Hra vychází 7. 10. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia.

Tato recenze byla napsána pro Xbox Series X verzi. Kopii pro recenzi poskytla společnost Comgad.

Hodnocení8/10 VELMI DOBRÁ

Far Cry 6 sice nepřináší revoluci v příběhu, který podle trailerů sliboval větší serióznost, po stránce hratelnosti i přesto předchozí díl překonává. Jednotlivé aktivity i design herního světa na sebe plynule navazují a především dávají smysl z hlediska hratelnosti, vizuálně je navíc Far Cry 6 nádhernou hrou, jež kromě menších chyb sráží již tradičně nesympatické vedlejší postavy, nudné filmečky a problematická umělá inteligence.

Far Cry 6; recenze

• Zábavná hratelnost, která vás do ničeho nenutí
  • Otevřený svět plný zábavných aktivit