• Autor: Filip Němec
Autoři Far Cry 6 si po vzoru předchozího dílu opět přichystali trojici DLC, která už od svého oznámení vzbuzuje ve fanoušcích série nadšení, postupně se totiž vžijeme do role hlavních padouchů z Far Cry 3, 4 a 5. První DLC představuje antagonistu třetího dílu, piráta a filosofujícího magora Vaase Montenegro, nečekejte však klasickou Far Cry hratelnost. Ve Vaas: Insanity totiž budete tančit podle not rogue-like žánru, tedy žádné ukládání pozic či automatické doplňování zdraví. Jak se první DLC pro Far Cry 6 povedlo, se dozvíte v recenzi.
zdroj: Ubisoft
„Už jsem ti někdy říkal, jak definuju šílenství? Šílenství je dělat přesně tu stejnou zk*rvenou věc pořád dokola a dokola a čekat, že se něco změní,“ vyprávěl vám hlavní záporák Far Cry 3 Vaas Montenegro hned v úvodu třetího dílu. Z dnešního pohledu musí mít výběr tohoto citátu pro Ubisoft hořkosladkou příchuť, protože přesně takhle by se dalo s trochou nadsázky definovat to, co vývojáři (ne)dělají se sérií Far Cry, která je dlouhodobě kritizována za minimální změny.
zdroj: vlastní
Psycho – jinak se prostředí Vaas: Insanity nedá popsat.
Na druhou stranu to možná byl právě tento citát, jehož autorem má být údajně Albert Einstein (jen pochopitelně v o něco zdvořilejší formě), který autory inspiroval k DLC Vaas Insanity. Nenapadá mě totiž žádný jiný žánr než rogue-like, v němž neustále opakujete stejný postup s vidinou toho, že tentokrát už to musí dopadnout jinak.
Pro autory arkádové akce, kde vám pro dobití života stačí skrčit se na moment za trošku větší šutr, je žánr rogue-like velký krok a rozhodně jde o krok kupředu. Možná dokonce skok. Prvek permanentní smrti je pro Far Cry hratelnost příjemným zjevením, hned zkraje bych však chtěl upozornit, že do Vaas: Insanity se můžete s klidem pustit i když se vám při pomyšlení na nekompromisní hratelnost rogue-like žánru rozklepe ovladač v ruce.
zdroj: vlastní
Fanoušci Far Cry 3 budou vrnět blahem z nejrůznějších více či méně okatých narážek na třetí díl.
Vaas: Insanity je totiž zástupcem subžánru s názvem rouge-lite, tedy takové odlehčené verze rogue-like, která je v tomto případě daleko přístupnější a benevolentnější. V případě smrti sice přijdete o získané předměty a zbraně, herní svět se však nezmění, prozkoumaná mapa zůstane odhalena a vaše smrt nemá vliv na odemčená vylepšení postavy i zbraní, což jsou dva hlavní prvky určující pravděpodobnost vašeho přežití.
Na začátku každého pokusu se probouzíte v roli Vaase, jenž je uvězněn ve svém vlastním přeludu a vaším cílem bude z něj uniknout. Herní svět tvoří na poměry série Far Cry relativně malá mapa obsahující (kromě zástupů nepřátel) Vaasovy vzpomínky a množství symbolů, předmětů i míst odkazující na klíčové momenty třetího dílu. Zoufalý útěk plný přeludů a nepřátel, kteří dříve Vaase poslouchali na slovo, bude na vaši psychiku působit i hodně tísnivě díky tomu, že smrt znamená konec hry. Pravidelně vás však z této nálady budou vytrhávat skvělé Vaasovy hlášky, který si i přes všechna příkoří, jež mu způsobuje jeho vlastní hlava, všechno to šílenství kolem neskutečně užívá. Kromě originální hratelnosti si tak cením i toho, že dialogy a postavy ve Far Cry konečně nepůsobí trapně a křečovitě. Vaas je zkrátka miláček… i když je to magor.
Vaas: Insanity DLC #1 Launch Trailer | Far Cry 6
zdroj: Ubisoft
Aby byl charakterový twist dokonalý, před vaší hlavní se bude objevovat ústřední hrdina Far Cry 3 Jason Brody, který je spolu s Vaasovou sestrou hlavním antagonistou DLC... a tato chemie působí nečekaně dobře.
Na začátku hry začínáte s obyčejnou pistolí 1911, a jak se dá čekat, párkrát rychle zařvete. Můj rekord je smrt za 36 sekund (hra váš postup sleduje pěknými statistikami). Časem se vám ale podaří našetřit pár dolarů, lehce si navýšit zdraví a díky tomu zvládnete první zkoušku, která vám odemkne jednu z devíti zbraní. Proces se samozřejmě opakuje, váš ukazatel zdraví roste, odemykáte si nové schopnosti, jenž v hlavní kampani Far Cry 6 považujete za samozřejmost, a i díky pochopení jednotlivých herních mechanik a fungování světa se stáváte vládcem ostrova a ne jeho obětí jako na začátku.
Za zhruba tři hodinky uvidíte titulky, ale hotovo ani zdaleka mít nebudete. Zdolali jste totiž pouze první z pěti obtížností, přičemž každá další vám nabídne více peněz pro vylepšení vaší postavy, nové upgrady pro vaše zbraně a také předměty, jako je třeba Vaasův charakteristický obleček, který si odnesete do hlavní hry, kde si ho může obléci Dani Rojas.
zdroj: vlastní
Mapa Vaas: Insanity je na poměry série spíše menší, ale svůj účel plní dobře.
Autorům se nedá upřít, že dobře nastavili pravidla hry tak, abyste byli motivováni hrát dál a dál na vyšší obtížnosti, ostatně mě Vaas: Insanity pohltilo právě až po dokončení první obtížnosti. Vadí mi však, že při každém průchodu musím znovu absolvovat řadu Vaasových vzpomínek, které jsou zajímavé pouze napoprvé. Škoda, že se autoři neinspirovali třeba u Returnalu, jenž na opakující se průchody hrou skvěle napasoval posuny v příběhu.
I přesto je však Vaas: Insanity skvělým DLC a v mnoha ohledech zábavnější hrou než Far Cry 6. Rogue-like žánr a návrat k oblíbenému padouchovi i celému třetímu dílu je skvěle namíchaný koktejl, který by byl ještě lahodnější, kdybychom si ho mohli užít jako dodatek k Far Cry 3 a ne s odstupem devíti let. V porovnání s DLC pátého dílů je však Vaas: Insanity o několik úrovní výše.
zdroj: vlastní
Vaas: Insanity připomíná některé ikonické momenty třetího dílu, jako je třeba smrt Vaase rukou Jasona Brodyho. Vaase si však i díky nastínění příběhu Far Cry 3 z trochu jiného úhlu rychle oblíbíte, za což může i skvělý výkon kanadského herce Michaela Manda, jenž se do role Vaase vrátil.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Vaas: Insanity je první DLC pro FPS Far Cry 6. Titul vyvíjí studio Ubisoft Toronto, vydává společnost Ubisoft a dorazil 16. 11. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia.
Tato recenze byla napsána pro Xbox Series X verzi. Kopii pro recenzi poskytl Comgad.
Vaas: Insanity je skvělé DLC, které překopává hratelnost série Far Cry a na úplně jiných pravidlech vybudovalo něco, co je v mnoha ohledech zábavnější než hlavní kampaň Far Cry 6. I přes svou nekompromisnost jde ale o rozšíření natolik přístupné, že se ho nemusí bát ani ti hráči, kteří žánr rogue-like do teď obcházeli obloukem.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | AMD Ryzen 3 1200 3. GHz | Intel Core i5-4460 3.1 GHz | AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz | Intel Core i7-7700 3.6 GHz |
Grafická karta | AMD RX 460, 4 GB | NVIDIA GeForce GTX 960, 4 GB | AMD RX Vega 64, 8 GB | NVIDIA GeForce GTX 1080, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 60 GB | 60 GB |
• Zdroj: Ubisoft (23. 11. 2021)