• Autor: Jakub Němec
Po blamáži s gameplay záběry, které jsme zažili během nedávné prezentace Inside Xbox, se přihlásila o pozornost společnost Sony, jež v rámci pořadu State of Play dopodrobna představila své letní želízko v ohni Ghost of Tsushima. Od prvních vteřin nám poklesla čelist, protože práce studia Sucker Punch je zkrátka dechberoucí. Co jsme se během necelých dvaceti minut dozvěděli, si můžete přečíst v našem článku.
Ghost of Tsushima (hra) | Ghost of Tsushima (IP)
Ghost of Tsushima je akční adventura, kterou vyvíjí studio Sucker Punch a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází 17. 7. 2020 na PS4 a 20. 8. 2021 ve vylepšené verzi Director's Cut na PS4 a PS5. Titul vychází s oficiálním českým překladem (text) a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze | Tipy a triky
Na začátek si shrňme, co už o Ghost of Tsushima od studia Sucker Punch víme. Vtělíme se do japonského bojovníka Jina Sakaie, který brání svůj rodný ostrov Cušima před mongolskou invazí. Musí čelit obrovské převaze, ale díky svým dovednostem a přátelům se stane pověstným ochráncem obyčejných lidí, jenž se nebojí postavit cizákům tváří v tvář jako čestný samuraj nebo který vytvoří představu ducha mstícího se na nevítaných hostech. Možnost vybrat si způsob likvidace nepřátel mi přijde jako dokonalý přístup, který mimo jasnou znovuhratelnost nabídne také zcela jiný zážitek z boje.
Ghost of Tsushima - State of Play | PS4
Záběry z Ghost of Tsushima naznačují, že The Last of Us Part II nemusí být nutně nejlepší PS exkluzivitou roku 2020.
V tradičním brnění samuraje se smrtonosně nabroušenou katanou můžete v klidu nakráčet doprostřed tábora invazních sil a s pečlivým načasováním naporcovat nepřátele na úhledné mongolské sushi, přičemž ani nemrknete. Tento způsob boje, během nějž úsporně mácháte ostřím, hledáte slabá místa ve zbroji nepřítele a odrážíte šípy, jako by vypadl ze starých japonských filmů, v nichž z hlavního, mnohdy nemluvného hrdiny vyzařuje takové charisma, že musíte přivírat oči. Dokážu si představit, že cestou samuraje se vydají fanoušci soulsborne titulů, kteří si vychutnají detaily jako setřepání krve z ostří po boji nebo úklonu poraženému nepříteli.
Přímo proti tradičnímu samurajskému způsobu stojí přístup ducha, válečníka, který kolem sebe šíří atmosféru strachu pomocí různorodých triků (asi jako Batman). Jin Sakai tak odloží čestnou tvář bojovníka a spolu s nasazenou maskou bude likvidovat Mongoly ze zálohy. Využije k tomu prskavky, střelný prach, dýmovnice a plížení – zkrátka vše, čím by měl slušný samuraj opovrhovat. Po lokacích se budeme pohybovat v méně výrazném brnění, které podpoří hrdinovu obratnost, jež ve spojení s hákem umožní hráči létat z místa na místo, což bude více sedět hráčům akčních adventur jako Assassin’s Creed.
Ať už si vyberete cestu jakéhokoliv válečníka, svůj bojový styl dotvoříte zvoleným oblečením s různorodými vlastnostmi a také talismany Omamori, které můžete nosit při sobě. Dokážu si představit, že první kontakt s Ghost of Tsushima bude pro mnoho hráčů o zkoušení a hledání toho správného „feelu“. Vaše vnímavost a celkové naladění bude velmi důležité, protože u nepřátel jsou pouze náznaky ukazatele zdraví, takže musíte poznat, kdy jste zasadili smrtelnou ránu, abyste se mohli věnovat dalším vyzyvatelům. Hodně si cením skutečnosti, že jedna rána šípem do oblasti hlavy či záludný útok na krční tepnu zezadu znamená okamžité zneškodnění nepřítele.
Vedle porcování Mongolů se v Ghost of Tsushima soustředíte také na průzkum rozlehlého ostrova. Orientace bude opět založena na vašem citu a postřehu, protože se ve hře nevyskytují prvoplánové ukazatele, jež by vás vedly přímo k cíli (zaklínačské otazníčky na mapě nehrozí). Místo toho vám v rámci japonské tradice napoví vítr, zvířata či jiná znamení, která budou značit významná místa na slepé mapě. Liška vás například dovede ke svatyni, let ptáka nasměruje hrdinu k tajné lokaci s unikátní výbavou, popřípadě dým označí pozici přeživšího. Během pobytu na Cušimě se vžijete do role velkého objevitele, a jestli se tvůrcům podařilo dobře zpracovat obyčejný život Japonců, pak můžeme brát Ghost of Tsushima jako kulturní sondu do dálně východního středověku.
Během necelých dvaceti minut ukázky totiž na diváky doslova tryskala japonská atmosféra, jíž tvůrci umocnili několika možnostmi v nastavení. Vývojáři ze studia Sucker Punch se přiznali, že milují staré samurajské filmy (doporučíme třeba Sedm samurajů od Akira Kurosawy), což se projevilo možností přepnout celou hru do monochromatické varianty. Společně s originálním japonským dabingem je iluze stříbrného plátna téměř dokonalá. Na druhou stranu se touto změnou připravíte o audiovizuální orgie, které se v Ghost of Tsushima podařilo rozjet. Jestli je tohle titul „staré“ generace konzolí, pak jsem hodně zvědavý, co vývojáři předvedou na PS5 a Xbox Series X (o čemž dost napovědělo odhalení Unreal Enginu 5).
V dnešním textu snad ani možné postřehnout všechny detaily, které lze z gameplaye vytáhnout. Zkrátka vám doporučíme po přečtení řádků tohoto textu přejít na odkaz k videu a kochat se. Zaznamenáte tak sběr surovin, možnost nabarvit si šaty či se necháte unést detailním a živoucím světem, na který se budete moct koukat v meditativním klidu. Tvořivé hráče určitě potěší propracovaný fotomód, v němž si budete moci pohrát s každou maličkostí, aby bylo vaše dílo bezchybné. Musí se nechat, že studio Sucker Punch se podařilo představit svou hru ve velkém stylu, ale o příběhu prozatím moc nevíme. V tomto ohledu by nám mohla pomoci dějepisná fakta o první mongolské invazi.
Pokud vás zaujalo zasazení děje Ghost of Tsushima do japonského středověku, možná nepohrdnete krátkým náhledem do historie, abyste lépe pochopili celou situaci. Mongolové totiž měli spadeno na zisk Země vycházejícího slunce už delší čas a první pokus o invazi do Japonska v roce 1274 byl vyvrcholením těchto snah. V té době mongolský panovník Kublajchán, vnuk mocného Čingischána, ovládal téměř celou Čínu (Velká čínská zeď se začala stavět kvůli nájezdům ze severu až během vlády dynastie Ming ve 14. století) a jeho touha rozšířit říši směrem na východ neznala mezí. Po obsazení Korejského poloostrova bylo Japonsko, bohaté císařství libující si ve vlastní izolaci, na dosah.
Během šedesátých let vyslal jménem jüanské dynastie chán Kublaj k císaři dvě diplomatické mise, v nichž dával vládci na výběr mezi dobrovolným podvolením či násilnou invazí. V obou případech se vyslanci vrátili s nepořízenou, a tak mongolský vládce nechal vyrábět v Číně lodě a připravoval mocný výpad směrem na východ. Vyjednáváním však jasně naznačil své úmysly, a proto se japonské vojsko shromažďovalo na západním pobřeží ostrova Kjúšú, kde čekalo na agresory. V roce 1274 vyplulo z Korejského poloostrova směrem na východ téměř 800 lodí s 23 – 30 000 mongolskými vojáky, kteří ovšem byli v bitvě v zátoce Hataka poraženi (i když byli lépe vybaveni, obránců bylo hodně).
Než se však Mongolové vylodili v Japonsku, museli nutně narazit na ostrov Cušima, který ležel přesně na jejich trase a na jehož obranu neměl císař dostatečné prostředky. A tady se na scénu dostává Jin Sakai, respektive 80 statečných mužů pod vedením cušimského guvernéra Sō Sukekuni. Proti početnému invazivnímu vojsku vyrazili na koních a v rámci svých vojenských povinností byli zmasakrováni několikanásobnou přesilou. Cušima se tak stala výchozím bodem pro vpád na centrální ostrovy. Jin Sakai tak musí vést partyzánskou válku, která je v rozporu s čestným samurajským způsobem boje, a využít všech dostupných prostředků, aby oslabil nepřátele v jejich týlu a osvobodil svou domovinu.
Prozatím nevíme, nakolik se scenáristé věnovali pečlivému zapracování historických reálií, ale o vnitřní rozpory mezi jednáním samuraje a záludnými útoky ze zálohy ochuzeni nebudeme. Snad se volby hráčů promítnou přímo do příběhu a budeme moci rozhodovat o vývoji Jinovy osobnosti, jak vývojáři naznačovali při sekvenci o způsobu boje. Osud ducha Cušimy Jina Sakaie budeme rozplétat od 17. července exkluzivně na PS4 s českými titulky.
• Zdroje: YouTube (PlayStation)