vega Guardians of Galaxy - Hidden empty P

GTFO (DOJMY Z HRANÍ) je hororová kooperace, při jejímž hraní si vzpomenete na Vetřelce

Kooperace jsou v současnosti opět v módě, díky čemuž se nejeden tvůrce pouští do jejich vývoje. Skutečně originálních projektů je však v tomto žánru úplné minimum. Za výjimku lze považovat hororovou FPS GTFO od studia 10 Chambers Collective, kterou vám detailně představíme v našich dnešních dojmech, jež jsme sepsali poté, co jsme absolvovali pár hodin v útrobách monstry zamořeného komplexu. Pokud se rádi bojíte, rozhodně pokračujte ve čtení.

Dojmy z hraní

GTFO; screenshot: logo

• Žánr: FPS • Multiplayer: Ano (co-op) • Vývojář: 10 Chambers Collective • Vydavatel: 10 Chambers Collective • Platformy a Datum vydání: PC (2020) Homepage • Čeština: Ne

GTFO – Dojmy z hraní

1. Prezentovaná alfa GTFO vás bez milosti pošle do hlubin zamořeného komplexu
  2. Tichý pohyb vám ve hře od 10 Chambers Collective umožní vyhnout se řadě problémů
  3. Technická stránka GTFO jasně ukazuje, že si na finální verzi budeme muset nějaký ten pátek počkat
  4. HW nároky pro GTFO PC

Prezentovaná alfa GTFO vás bez milosti pošle do hlubin zamořeného komplexu

• Dojmy z hraní: 6. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

O příběhu GTFO toho doposud nebylo zveřejněno mnoho, takže jsem na počátku své výpravy moc nevěděl, nač se mohu těšit. V úvodních záběrech jsem měl možnost spatřit řadu epileptických výjevů, po nichž mi vyskočila obrazovka požadující, abych si dal sérum. Jakmile jsem tak učinil, dostal jsem do rukou vězně, který se měl řádně vyzbrojit, a následně vydat výtahem spolu s dalšími třemi jedinci do nižších pater gigantické základny. Ty měly podle dostupných informací skrývat stázovou komoru, ve které se měla nacházet neznámá entita, jejíž DNA bylo nutné pro úspěch operace získat. Nikomu z nás se do spodních pater komplexu moc nechtělo, nakonec jsme se však vyhecovali k tomu, že se přeci jen do tohoto nejistého podniku pustíme.

GTFO; screenshot: nepřátelé
Na prezentačních materiálech vypadalo GTFO neskutečně dobře, škoda jen, že realita je nakonec hodně odlišná od toho, co bylo hráčům slibováno.

Předtím, než jsme se ovšem vypravili do útrob komplexu, jsme se museli řádně vyzbrojit. Každá z postav si na sebe měla možnost naložit primární zbraň, speciální smrtící hračku, podpůrný nástroj a kontaktní rozsévač zkázy, mající většinou podobu různě upraveného kladiva. Do prvního slotu je možné vložit pistoli, smg, poloautomatický kvér, nebo útočnou pušku. Druhý, jehož definicí můžete určitým způsobem zaměřit vašeho hrdinu, nabízí revolver, brokovnici, lehký kulomet a odstřelovací pušku, která nepředstavuje zrovna ideální výstroj do tunelů, jež jsou cílem vaší výpravy. Za sebe považuji nejzajímavější třetí kategorii, v níž lze nalézt automatickou věž, metač min, zpomalovač a detektor pohybu, díky němuž jsem si vzpomněl na kultovního Vetřelce, pro nějž byl typický.

I když je většina představených předmětů pro vaše přežití hodně důležitá, plně je využijete jen v případě nejvyšší nouze, jelikož střelba monstra, proti nimž stojíte, dokáže rozlítit natolik, že začnou svolávat ostatní, což v zájmu svého vlastního dobra nechcete. Stabilně se proto budete plížit a užívat kladivo, jež dokáže z cesty odstranit nejeden problém, který vám v ní bohužel stojí. Efektivita tohoto jinak pracovního nástroje je v GTFO možná až překvapivě vysoká, když se řádně rozpřáhnete, jste schopni s ním nemalé procento zmutovaných monster rozmlátit na jediný úder. Nesmíte ovšem minout, protože pokud netrefíte, vytvoříte hluk, který vytočí nejen nezasaženého netvora, ale také jeho kámoše, kteří mu ihned ve velkém přiběhnou na pomoc, a řádně vám za vyrušení zatopí.

GTFO – Solo (Gameplay)

GTFO lze hrát i bez dalších spoluhráčů, máte však minimální šanci na to, že se dostanete až do finále.

Tichý pohyb vám ve hře od 10 Chambers Collective umožní vyhnout se řadě problémů

Z předchozího odstavce je jistě jasné, že za pomoci divoké střelby se v GTFO moc daleko nedostanete, a když už se vám to náhodou podaří, zaplatíte za své neuvážené chování nejen hromadou nábojů, ale také vlastní krví. Monstra se totiž v této hře pohybují v několikačlenných skupinách, jejichž zástupci se vždy rozmístí po prostoru, který je jejich dočasným útočištěm. Pokud chcete přežít, je dobré našlapovat skutečně hodně opatrně, jelikož příšery reagují nejen na zvuky, ale i na pohyb, který dokáží dočasně vnímat za pomoci svého srdce. To se v momentu, kdy začíná detekovat hýbající se objekty, vyloženě rozzáří, takže máte možnost přestat včas s postupem, a následně v koutku stojícímu nepříteli rozbít kladivem lebku, čímž se vyhnete prozrazení.

Ne vždy se v GTFO samozřejmě vyhnete tomu, aby monstra spustila poplach. Když není zbytí, je nutné hodit kladivo na záda a sáhnout po silnějším kalibru, protože bez něj přesilu zmutovaných netvorů rozhodně nezdoláte, už jen kvůli tomu, jak pestrá je jejich paleta. Do cesty vám v GTFO totiž nejsou stavěny jen jednoduché kontaktně zaměřené exempláře. Vedle nich se při svých toulkách zamořeným komplexem můžete setkat také s kreaturami, jež po vás budou vystřelovat energetické koule, nebo se pokusí hrdiny srazit k zemi za pomoci dočasně zvětšeného údu, jímž se ohání možná zdatněji než krotitel tygrů. Samotní vývojáři slibují, že časem bude aktuálně prezentovaná škála ještě rozšířena o další kousky, lišící se od současných protivníků vzhledem i dovednostmi.

GTFO; screenshot: detektor GTFO; screenshot: věž GTFO; screenshot: kladivo
Inspirace u kultovního Vetřelce je v GTFO očividná, za což se na vývojáře rozhodně nezlobím, protože to celku prospívá.

Komplex, do něhož se v GTFO vydáte, by byl nepříjemným místem i bez toho, že jsou jeho chodby zaplněny mutanty všeho druhu. Je to totiž místo tvořené temnými zákoutími, halami zamořenými podivnou mlhou, a skladišti, jejichž podlahu pokrývají lidské údy a pomalu se měnící těla, mající v sobě zřejmě zárodek viru, s jehož oběťmi se stabilně střetáváte. Právě design úrovní, do nichž se je možné skrze GTFO podívat, dle mého názoru aktuálně představuje nejvýraznější prvek celku. Pokud budou podobně navrženy i další části základny, můžeme se těšit na hru s velmi hutnou atmosférou, při jejímž hraní si nejednou vzpomenete na již zmíněného Vetřelce, který však namísto gigantického zařízení pracoval s myšlenkou uzavřené vesmírné lodi bez možnosti útěku.

Technická stránka GTFO jasně ukazuje, že si na finální verzi budeme muset nějaký ten pátek počkat

V současnosti nabízená verze GTFO představuje hru, jejíž vývoj ještě není ani ve fázi bety, takže se dalo čekat, že bude celek trpět různými nedostatky, jimž v současnosti zaručeně dominuje technická stránka. Ta by se dala označit za primární nešvar GTFO, který značně znepříjemňuje herní zážitek především hráčům se slabšími stroji, jimž snímky skáčou natolik divoce, že se často nejsou schopni dostatečně rychle vyrovnat s nastalou situací, a následně kvůli tomu zbytečně umírají. Věřím ovšem v to, že vývojáři se s tímto prvkem brzy vypořádají. V případě, že se jim to podaří, zpřístupní své dílo i jedincům s méně výkonnými PC, pro něž je tento kousek aktuálně řádně zasekaným peklem s nepříliš dobře zpracovanou grafikou, na níž je třeba také zapracovat, aby byl celek konkurenceschopný.

GTFO – Party of 3 (Gameplay)

Ideální je se do GTFO vrhnout se spoluhráči, kteří vám budou za všech okolností krýt záda.

Jakožto hráč se silnější mašinou jsem v tomto ohledu trpěl jen minimálně, propadům jsem se ovšem nevyhnul. Když však hodím technickou stránku za hlavu, a zaměřím se jen na samotnou hratelnost, musím uznat, že se jedná o projekt, který má nemalý potenciál, jenž je hmatatelný už v této fázi vývoje. Nejvýraznějším aspektem GTFO je aktuálně rozhodně návrh úrovní, spolu s neskutečně hutnou atmosférou, která by se doslova dala krájet. Kvalitní je taktéž zpracování nepřátel, jejichž rozmanitá škála nutí skupinku přeživších k tomu, aby se neustále přizpůsobovala nastalým situacím často rozhodujícím o jejich životě a smrti. Na finální verzi se budu zaručeně těšit, kdy však dorazí, v tento moment není jasné, teoreticky by k vydání GTFO mohlo dojít v průběhu příštího roku.

HW nároky pro GTFO PC