Alza.cz
Zobrazit katalog

Half-Life: Alyx (NOVINKA) – Vývoj je téměř u konce, na hře pracuje největší tým v historii Valve a další zajímavosti

Již brzy

Aktualizováno

Autoři očekávané VR akce Half-Life: Alyx připravili na Redditu svým fanouškům možnost položit jim jakoukoli otázku směřující k vývoji hry... a zájem byl obrovský. Dozvěděli jsme se tak mnoho detailů, například víme něco více o způsobů, jak se bude Half-Life: Alyx hrát, jak dlouho bude asi trvat kompletní průchod hrou nebo jak moc se máme bát headcrabů a dalších hororových prvků. To a ještě více zjistíte v článku.

i

Hledáte recenzi na Half-Life: Alyx? Klikněte na odkaz.

NovinkyOznámení

Half-Life: Alyx; screenshot: hackování

Half-Life: Alyx (hra) | Half-Life (IP)

FPS Half-Life: Alyx je spin-off herní série Half-Life. Titul vyvíjí a vydává společnost Valve. Hra vychází 23. 3. 2020 na PC VR s českou lokalizací (text) a neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze | Tipy do začátků


Half-Life: Alyx – Novinky

  1. (24. 1. 2020) AMA na Redditu je jen začátek, těšit se máme na první pořádné záběry z hraní
  2. (26. 11. 2019) Half-Life: Alyx nemusí být pouhý prequel, úspěch hry může přinést další díly
  3. HW nároky pro Half-Life: Alyx PC

AMA na Redditu je jen začátek, těšit se máme na první pořádné záběry z hraní

• Novinka: 24. 1. 2020 • Autor: Filip Němec

Zatímco běžní lidé vyhlížejí březen v předtuše teplejšího počasí, my hráči se soustředíme na tento měsíc zejména kvůli vydání Half-Life: Alyx. Vývojáři z Valve pro hráče na Redditu uspořádali tzv. AMA (ask me anything) a je přinejmenším potěšující, že se autoři nevyhýbali odpovědím ani na kontroverznější otázky, jako je výměna dabérů a podobně.

Celé vlákno má více než 6 000 příspěvků (autoři odpověděli na několik stovek těch nejlepších a nejméně šílených), takže jsme vybrali to naprosto nejzajímavější, a byť se ani v jedné odpovědi neskrývá žádná senzace, fanoušci se i tak dozví mnoho zajímavého. Tvůrci Half-Life: Alyx zároveň vzkazují, že podobných akcí plánují v příštích týdnech více, spolu s vlastními záběry z hraní, v nichž objasní některé novinky, jako je způsob pohybu a další prvky, jež jsou VR hrám vlastní.

Half-Life Alyx; screenshot: vývojářský tým
Na zhruba dvě hodiny sedla desítka vývojářů a scénáristů ke klávesnicím a odpovídali fanouškům na dotazy.

Half-Life: Alyx vyjde včas, autoři dolaďují poslední chyby

Zásadním tématem bylo samozřejmě datum vydání, březen je již za rohem a stále pracujeme s obecným termínem „březen 2020“. Podle vývojářů je však hra prakticky hotová a v současnosti se dolaďují poslední detaily závěrečné části a řeší se při testování nahlášené bugy. Ve světle nedávných odkladů mají samozřejmě fanoušci strach, že se taktéž dobrodružství sličné Alyx Vance posune, když ještě neznáme přesné datum vydání, ale ničeho podobného se prý obávat nemáme. 

„Spousta z nás je zároveň testery, celou hru jsme již mnohokrát prošli,“ říká jeden z vývojářů a dodává, že jsou přesně v tom bodě vývoje, kde si přáli být. „Věříme, že zamýšlené datum vydání stihneme,“ zakončují jednu z odpovědí týkajících se dotazů na datum vydání. Vývojáři navíc slibují, že již brzy vydají několik videí s úryvky z vlastního hraní a představením některých prvků, specifických pro VR. Konkrétně zmiňují třeba způsoby pohybu ve hře, případně zpracování horních končetin, které jsou v prostoru VR her ožehavým tématem.

Half-Life: Alyx je podobně velká hra jako Half-Life 2, dělá na ní 80 vývojářů

Tituly určené pro virtuální realitu jsou často (a nutno dodat, že většinou právem) považovány za menší tituly, jež se svým obsahem i herní dobou nemohou rovnat většině tradiční herní produkce. To se však nemá týkat Half-Life: Alyx. Nejnovější hra od Valve má totiž nabídnout zhruba stejné množství obsahu jako druhý díl a jak sami autoři tvrdí, dohrání celé hry má rovněž zabrat zhruba stejně času jako v případě dnes již legendárního druhého Half-Life.

Nejspíš i právě proto pracuje na Half-Life: Alyx doposud největší tým vývojářů, jaký kdy prý ve Valve dělal na jedné hře. Tým má mít zhruba 80 členů a jeho součástí je i mnoho zaměstnanců, kteří pracovali nejen na prvním Portalu, ale také prvním dílu Half-Life (1998). Autoři již dříve zmiňovali, že Valve je plné lidí, kteří celé ty roky ve firmě zůstávali mnohdy (ne)jen proto, aby jednou pracovali na nějakém Half-Life projektu.

Half-Life Alyx; screenshot: zajetí
Autoři rovněž potvrdili návrat vojáků Combine a to jak v již známé podobně, tak i v nových variantách, které mají být výzvou zejména v rámci nové VR hratelnosti.

Velmi sympatické je rovněž pouto s lidmi, kteří již firmu opustili. Hudbu pro Half-Life: Alyx tvoří Mike Morasky, hudební skladatel, který stojí za zvukovým doprovodem her Portal 2 a Team Fortress 2, ale i dalších titulů od Valve. Sám o sobě by byl jistě kvalifikovanou osobu, ale i přesto tvořil veškeré audio po konzultaci s autorem hudby původního Half-Life, kterým je Kelly Bailey (Valve opustil v roce 2011). To stejné se týkalo i scénáře. Jeho sepsání se zhostil scénárista obou dílů Portalu Erik Wolpaw, ale i ten svou práci prodiskutoval s Mikem Laidlawem, autorem příběhu Half-Life 2, jenž po odchodu z Valve uveřejnil svůj scénář pro Half-Life 2: Episode 3. Ten je často zaměňován se scénářem pro Half-Life 3 (oba tyto projekty dnes již splývají v jedno) a pokud vás zajímá, co se podle Laidlawa mělo v nikdy nevydané třetí epizodě stát, přečtěte si náš Half-Life 3 speciál.

Zásadní zvrat: Valve končí s mlčenlivými hlavními postavami!

Dobře, teď už si z toho trošku děláme srandu, ale je to skutečně tak. Zatímco mlčenlivý Gordon Freeman byl zkrátka scénáristická volba, v případě nemluvící hlavní protagonistky hry Portal Chell šlo už jen o vtipnou narážku právě na Gordona, ale jak se říká, něco je zkrátka vtipné jen jednou. Ostatně pokud si pamatujete postavu Alyx Vance z Half-Life 2, rozhodně se nedá říct, že by šlo o tichého introverta. Erik Wolpaw si prý užil spoustu zábavy při psaní scénáře a máme se těšit na mnoho zábavných okamžiků. A mimochodem, kdyby mělo být po jeho, Valve by prý už nemělo vytvářet další nemluvné postavy.

Autoři dokonce odpověděli i na dotazy směřující na novou dabérku, mnoho hráčů totiž nechce překousnout fakt, že původní hlas Alyx Vance ve hře neuslyší. Na toto téma jeden z vývojářů prozradil, že z počátku opravdu na postavě Alyx pracovali s Merle Dandridge, původní dabérkou, ale poté se rozhodli „jít jiným směrem“. To mnoho účastníků AMA na Redditu pochopilo jako vyhýbavou odpověď, která by mohla naznačovat nějaké interní problémy s původní herečkou, což ještě více podtrhuje zdánlivá zdvořilostní fráze, v níž jeden z vývojářů vyjadřuje radost ze spolupráce s Merle na druhém díle a současnou víru v to, že se spolu sejdou při nějaké další práci v budoucnu. Možná jde ale jen o informační šum a Valve skutečně potřebovalo jen někoho s mladším hlasem.

Half-Life: Alyx Announcement Trailer

Oznamující trailer má už téměř 10 milionů zhlédnutí. Nikdo tak nemůže tvrdit, že o Half-Life: Alyx není zájem.

Při hraní Half-Life: Alyx bude možné sedět

Autoři prý pracují na velké komplexní hře, žádné jednohubce, a tak se mnoho otazníků vznáší nad ovládáním a komfortem při hraní. Právě těmto tématům se chtějí v příštích týdnech věnovat, i tak jsme se ale dozvěděli pár nových informací. Předně bude možné hrát Half-Life: Alyx v sedě, což je příjemné zjištění. Jde totiž o příběhový titul, který vás udrží před obrazovkou (v tomto případě by se slušelo říci spíše „v helmě“) na delší dobu a hraní ve stoje tak nemusí být vyloženě komfortní.

Rovněž jsme se dozvěděli, že při hraní budeme potřebovat obě ruce, respektive že střelnou zbraň budeme držet vždy pouze v jedné, abychom tou druhou mohli provádět další činnosti, jak jsme ostatně mohli vidět už v oznamovacím traileru. Alyx bude sice v základu pravák, ale ovládání prý půjde přepnout i opačně, čímž Valve jistě potěšilo všechny hráče „krchňáky“, mezi něž se řadím i já.

Ruce jsou obecně horkým tématem v Half-Life: Alyx, a tak jsme se také dozvěděli, že původně byly ve hře vidět celé paže. Jak se ale ukázalo při testování hry, nebyly vůbec k užitku a v momentě, kdy je odstranily a zůstaly jen dlaně, testeři si toho ani nevšimli. Ve skutečnosti ale paže ve hře prý stále jsou, jen jsou neviditelné, aby nedocházelo k podivnostem, jako je přivření dlaní do šuplíku a podobně.

Half-Life Alyx; screenshot: ruce
Dlaně bez paží vypadají podivně, zatím však autoři VR her nepřišli na lepší řešení.

Headcrabové a hororové prvky

Jak už prozradil začátek oznamovacího traileru, populární headcrabové jsou zpět. Při tvorbě prvního dílu si autoři nemohli vůbec uvědomit, jak geniální prvek vymysleli, patrně totiž neexistuje ve VR děsivější věc, než je zombie krtek letící na váš obličej. Tuto otravnou vlastnost si prý headcrabové zachovají i v Half-Life: Alyx, autoři už ale byli kryptičtí ohledně toho, jak se s nimi půjde vypořádat. Prý jde však o mechaniku šitou na míru právě VR. Nabízí se samozřejmě vtípky na okamžité strhnutí helmy, což je něco, co minimálně každý druhý majitel VR zařízení nejednou zažil.

A nebyli bychom daleko od pravdy. „Když testuji hru a jsem v oblasti, kde se tyhle „věci“ často vyskytují, sundávám headset a hraji podle monitoru, abych zmírnil dopad ze setkání s headcrabem“, napsal na Redditu jeden z vývojářů. Jak ale ihned dodal, k jeho smůle je úplně jediný, kdo má takové problémy. Horror je sice součástí značky, ale autoři si jsou prý jistí určitou hranicí, kterou se jim podařilo stanovit a při těchto momentech se zároveň snaží, aby hra byla přístupná všem. Osobně tedy očekávám podobný mix akce a hororu jako v případě druhého dílu, kde jsme se většinou pohybovali v prosvětlených a zelených lokacích narušující jen hororová úroveň We don't go to Ravenholm.

A jeden takový tip od vývojářů na závěr: Na headcraby můžete hodit třeba kyblík, takže pak budete moci pozorovat, jak se po místnosti plazí kbelíky na vytírání podlahy. To už tak děsivě nezní, že ne?

Pokud vás autoři svým AMA na Redditu navnadili podobně jako nás, připomínáme, že do vydání hry jsou zdarma dostupné všechny hry z Half-Life kolekce na Steamu. Vydání je naplánováno na březen, upřesnění data vydání lze očekávat v příštích týdnech. Half-Life: Alyx vychází na všechny hlavní PC VR platformy, jako jsou Valve Index, HTC Vive, Windows Mixed Reality, Oculus Rift nebo Oculus Quest.

• Zdroje: Reddit, PC Gamer



Half-Life: Alyx nemusí být pouhý prequel, úspěch hry může přinést další díly

• Novinka: 26. 11. 2019 • Autor: Filip Němec

Nedá se říct, že by Valve nebylo sdílné na nové informace o jejich čerstvě oznámené VR hře Half-Life: Alyx. Ostatně naše oznámení, které jsme vydali jen pár hodin po oficiálním představení hry, rozhodně nebylo krátké, ale dalo se očekávat, že herní média budou zástupce Valve bombardovat otázkami i v následujících dnech, protože další Half-Life se zkrátka neoznamuje každý rok (ve skutečnosti to bylo 12 dlouhých let!). S velmi zajímavým příslibem přišel například přední programátor ze společnosti Valve David Speyrer.

Magazín The Verge se Speyrera zeptal, jestli Half-Life: Alyx znamená návrat celé série a zda můžeme očekávat i další hry. „Ano, asi není překvapením, že mnoho lidí ve Valve chtělo návrat Half-Life univerza a tato zkušenost to pouze umocnila. Při vytváření Half-Life: Alyx jsme zkoumali nové možnosti jak vyprávět příběh skrze tyto postavy a tento svět a objevili jsme nové gameplay zážitky, které přesahují to, co jsme mohli vytvořit dříve. Samozřejmě musíme počkat na to, jak lidé zareagují na Half-Life: Alyx, ale rádi bychom pokračovali,“ odpověděl Speyrer a jeho reakce je zejména velkým příslibem pro všechny Half-Life fanoušky, že se tato série možná opět probouzí k životu.

Half-Life: Alyx; screenshot: ruce
Half-Life: Alyx možná nepřinese vyloženě nové prostředí, protože se vrátíme do City 17, ale i tak uvidíme například nové (nebo spíše staré, vzhledem k zasazení děje mezi první a druhý díl?) uniformy Combine vojáků.

Speyrer také ještě jednou shrnul význam Half-Life: Alyx. Příběh se totiž odehrává v průběhu invaze rasy Combine na Zemi ještě předtím, než se v Half-Life 2 vrátí Gordon Freeman. „Přestože je příběh zasazen do událostí před Half-Life 2, doporučujeme zahrát si Half-Life 2: Episode 2 ještě předtím, než se pustíte do hraní Alyx, a to z důvodů, které začnou být jasné v průběhu hry. Není to žádný vedlejší příběh, nejde o epizodickou hru. Je to další část Half-Life příběhu v délce zhruba stejné jako Half-Life 2,“ komentuje Speyrer význam hry. Informaci o doporučení zahrát si HL2: Episode 2 udržte v paměti, ještě se k ní vrátíme!

Vzpomínanou délku hry potvrdil na Twitteru také Geoff Keighley, který při návštěvách Valve v rámci natáčení dokumentu The Final Hours of Half-Life: Alyx měl možnost hru vyzkoušet, přičemž ji nedávno celou dohrál, což mu prý zabralo přes 15 hodin. Autoři však zmiňují, že vzhledem k otevřenosti světa a možnostem virtuální reality, kde lze svět podrobněji zkoumat a interagovat s ním, lze ve hře strávit klidně 20 hodin.

Vyjádřit se samozřejmě musel také ředitel, zakladatel studia Valve a rovněž také jeden z otců série Half-Life, sám velký Gabe Newell: „Half-Life: Alyx je směsicí všech věcí, na kterých nám záleží: opravdu skvělé hratelnosti, špičkové technologie a otevřené platformy.“ O otevřenosti se ostatně zmiňují i ostatní členové Valve, podle kterých je otevřenost PC platformy velmi důležitá, a přestože nejlepší zážitek prý dostanou hráči s ovladači VR headsetu Valve Index, ostatní VR helmy nebudou nijak výrazně zaostávat.

Rozhodně to však vypadá, že se Valve povedlo oznámením Half-Life: Alyx podpořit předobjednávky svého headsetu. Může se tak stát, že podobně jako Half-Life 2 pomohl rozšířit ve své době ne zrovna dvakrát oblíbený Steam (hráči nechápali nutnost instalovat klienta pro hraní hry), může Half-Life: Alyx výrazně podpořit adopci headsetu Valve Index, který s cenovkou 1079 Euro stojí téměř dvojnásobek, co například Oculus Rift S nebo Oculus Quest.

Half-Life: Alyx; screenshot: Steam Valve Index
Pouhou jednu hodinu po oznámení Half-Life: Alyx se Valve Index vyhoupnul do čela žebříčku nejprodávanějších produktů na Steamu. Tuto skutečnost jsme nezapomněli okomentovat ani na našem Facebooku.

Half-Life: Alyx je možná více než jen prequel

Pokud jste ještě nehráli Half-Life 2: Episode 2, následující odstavce raději přeskočte. Po dvanácti letech už ale nelze nic považovat za spoiler, nebo ano?

Nyní zpět k doporučení samotných autorů, že bychom si měli zahrát Half-Life 2: Episode 2. Nikoli tedy první díl či druhý (což by bylo na první pohled logické, HL: Alyx se přece odehrává mezi nimi), ale opravdu nejnovější část celého příběhu. Druhá a také poslední epizoda navíc skončila něčím, co se nedá nazvat jinak než brutálním cliffhangerem. Na konci Episode 2 totiž vidíme Alyx Vance, jak společně s Gordonem Freemanem a svým otcem Elim bojuje proti rase Combine.

Závěrečná bitva se však nevyvede podle představ a otec Alyx Vance je zabit. Ještě před svou smrtí však Eli řekne své dceři: „Close your eyes, honey,“ tedy něco ve smyslu: „Zavři oči, zlato“. Vše pak končí scénou, kde Alyx pláče nad mrtvým tělem svého otce. Obrazovka se zatmívá a příběh série Half-Life prozatím končí. Nebo ne?

Half-Life 2 Episode 2 Ending / Credits HD

Možná jste podobně jako my hráli epizodu 2 v posledních letech hned několikrát, takže pokud si chcete jen osvěžit paměť, mrkněte na gameplay záběry z posledních minut hry.

Jak bychom ale mohli v příběhu pokračovat, když autoři jasně řekli, že Half-Life: Alyx se odehrává mezi událostmi prvního a druhého dílu? Na tuto otázku zatím neznáme odpověď, rozhodně je však opodstatněné domnívat se, že HL: Alyx přeci jen nějakým způsobem propojí události jednotlivých epizod, či rovnou konce té druhé. Proč si to myslet? Jednak je tu již zmiňovaná rada autorů zahrát si druhou epizodu, což zní jako klasické doporučení typu: „Než půjdete do kina na Avengers 2, podívejte se na Avengers 1“.

Jenže pak je tu samotný trailer, který obsahuje odkazy právě na Half-Life 2 a následné epizody. V druhé polovině ukázky totiž hlas (pravděpodobně Vortigaunta) říká: „Nezachráníš ho. Alyx Vance samotná nemůže zabránit jeho osudu“. O významu těchto slov pak nemůže být pochyb, protože jim ještě předchází právě poslední slova Eliho Vance „Zavři oči, zlato“. Dvanáct let stará ozvěna, jejíž význam byl kdysi jasný, znovu roztáčí kola spekulací.

Je jisté, že Half-Life: Alyx zkrátka nebude Half-Life 3, nenaváže, jak bylo dříve zamýšleno. Ostatně původní scénárista Marc Laidlaw již ve Valve nepracuje a na svém blogu původně plánovaný závěr příběhu již dávno zveřejnil (česky jsme ho shrnuli v našem speciálu věnovanému právě Half-Life 3). Ale možná bude HL: Alyx více než jen prequel. Už víme, že se ve hře objeví Vortigaunti a pravděpodobně také G-Man a obě entity umí ohýbat čas i prostor, takže kdo ví, co si pro nás scénáristé nachystají.

Half-Life: Alyx; screenshot: G-Man
Valve umí rozněžnit naše hráčská srdce. G-Man v traileru sice není to samé, jako kdyby se ukázal samotný Gordon Freeman, ale i tajemný úředník s kufříkem ví, kde mají fanoušci série Half-Life svůj G bod.

Abychom ale uzdu své fantazie zase pěkně utáhli, je třeba přiznat, že si mohou s námi ve Valve jen pohrávat (ostatně posledních dvanáct let nedělali nic jiného). Onu památnou větu mohl Eli vyřknout také kdykoli dříve a nemusí jít v případě traileru právě o jeho posmrtná slova. Je téměř jisté, že právě tímto tématem se budou fanoušci i média zabývat v příštích týdnech a možná i měsících, nezbude nám však možná nic jiného, než počkat na březen příštího roku, kdy má Half-Life: Alyx vyjít. A protože už nyní je hra ve stavu, kdy ji lze dohrát, nic zatím nenasvědčuje tomu, že bychom se měli dočkat odložení tak jako v případě prvních dvou dílů.

• Zdroje: Marc Laidlaw, Polygon, Road to VR, Steam, The Verge, Twitter (Geoff Keighley), YouTube (EWCutScenes)


Half-Life: Alyx – Oznámení

  1. Half-Life: Alyx vyjde v březnu 2020, avšak pouze pro PC VR headsety
  2. Vítejte v City 17
  3. Gravity gun je minulost (tedy spíše budoucnost), ať žijí gravitační rukavice
  4. Návrat legendy z rukou legend
  5. Bude Half-Life: Alyx „jen“ VR hra, nebo revoluční titul?
  6. Dokument Geoffa Keighleyho The Final Hours of Half-Life: Alyx
  7. Half-Life: Alyx je skutečností, hra bude představena ve čtvrtek 21. listopadu
  8. Další hra ze série Half-Life je určena pro virtuální realitu
  9. Rok 2020, rok Half-Life
  10. HW nároky pro Half-Life: Alyx PC

Half-Life: Alyx vyjde v březnu 2020, avšak pouze pro PC VR headsety

• Update: 21. 11. 2019 • Autor: Filip Němec

Jak společnost Valve slíbila, ve čtvrtek přesně v 19:00 odhalila Half-Life: Alyx, nejnovější přírůstek do v posledních letech nerozšiřující se knihovny „valváckých“ her, ale především další dílek do skládačky jménem Half-Life. Oznámení proběhlo bez velkých cavyků, Valve zkrátka vypustilo oznamující trailer a posléze i nové screenshoty a útržky informací. Pojďme tedy hezky popořadě – Half-Life: Alyx je plnohodnotný titul ze série Half-Life určený výhradně pro PC VR platformy. Jmenovitě HTC Vive, Oculus Rift, Oculus Quest, Windows Mixed Reality a samozřejmě také Valve Index. Protože jde o plnohodnotný titul, stejně plnohodnotná bude i cenovka, tedy 60 dolarů. Majitelé headsetu Valve Index však hru dostanou zdarma. Datum vydání Half-Life: Alyx je naplánováno na březen příštího roku.

Half-Life: Alyx Announcement Trailer

Oznamující trailer je plný gameplay záběrů i úchvatných scenérií města City 17. Tohle je sen každého fanouška Half-Life!

„Alyx Vance a její otec Eli potají řídí odboj proti brutální okupaci Země tajemnou mimozemskou rasou Combine,“ stojí v oficiálním oznámení. Hlavní hrdinkou se tak skutečně stává sympatická Alyx, se kterou jsme se seznámili v Half-Life 2. Příběh tohoto VR titulu nás ale vezme o kousek zpět v čase, mezi první a druhý díl. Jak můžeme vidět v oznamujícím traileru, není pochyb o tom, že půjde o velký titul z prostředí série Half-Life. Už v prvních sekundách muselo zaplesat srdce každého milovníka páčidel, dobré akce a chytrých puzzlů.

Nic z toho (tedy snad až na to páčidlo, to přenechme Gordonovi) by ve hře nemělo chybět, autoři totiž slibují vyváženou hratelnost ve stylu předešlých dílů, kde nebude chybět napínavá akce, průzkum otevřeného světa a samozřejmě také prostorové puzzly a hádanky, na nichž je hratelnost série Half-Life postavena. Druhý díl jich hojně využíval zejména díky revolučnímu fyzikálnímu enginu, zatímco Half-Life: Alyx naváže hádankami šitými na míru virtuální realitě.

Trailer ukázal i záběry z hraní, ve kterých můžeme vidět na poli VR her hned několik inovací. Zajímavá je interakce s okolním prostředím, kdy Alyx hledá náboje do zbraně za předměty v polici, jež lze odsunout. Působivě také vypadá moment, kdy je Alyx připoutaná jednou rukou k přístroji, zatímco se musí krýt a druhou rukou střílet po nepřátelích. Celkově hra dává jasně najevo, že prostředí tu bude hrát zásadní roli a nepůjde jen o nějakou kulisu.

Half-Life: Alyx; screenshot: stealth
Z prvních záběrů to vypadá spíše na akční řežbu, možná se ale dostane ke slovu i stealth přístup.

Vítejte v City 17

Být to ale jen pouhá kulisa, vlastně by mi to nevadilo. Znovu se totiž podíváme do City 17! Half-Life: Alyx má být výrazně explorativní hrou podobně jako předchozí dvě epizody a já už se nemohu dočkat, až se skrze ikonické Combine barikády a všudypřítomné skenery probojuji až do Citadely. Pokud přemýšlíte (a nutno říci, že oprávněně), jak bude pohyb probíhat, protože jde o VR hru, které fungují v tomto směru trochu jinak, odpověď už nyní nabízí oficiální stránka hry. Autoři použili vcelku klasické řešení, hráči trpící kinetózou tak mohou využít teleportaci na kratší vzdálenost, plynulý přechod na vybrané místo nebo klasický pohyb pomocí analogové páčky.

Half-Life: Alyx; screenshot: city 17 Half-Life: Alyx; screenshot: citadela
Přestože je město plné vojáků Combine, nelze se ubránit pocitu připomínající návrat domů.

Pevně doufám, že Half-Life: Alyx bude po stránce VR zážitku dobře zvládnuté, protože má jít o velkou hru, která svou herní dobou dorovná nebo dokonce i předčí Half-Life 2. Slovy čísel, vypadá to na více než 20 hodin, jež v City 17 strávíme. Společnost nám přitom budou dělat již známé postavy. Kromě Alyx se vrátí také její otec Eli, Vortigaunti a rovněž G-Man, který bude pravděpodobně i tentokrát tahat za nitky. Fanoušky pak jistě potěší, že téměř všechny postavy namluví původní dabéři. To se bohužel netýká Alyx a jejího otce Eliho. Dabér Eliho Vance už bohužel není mezi námi, Alyx si pak musela zahrát o něco mladší herečka než v případě druhého dílu. Role se zhostila Ozioma Akagha, kterou jsme viděli a slyšeli například ve Wolfenstein II: The New Colossus nebo Mirror‘s Edge: Catalyst.

Gravity gun je minulost (tedy spíše budoucnost), ať žijí gravitační rukavice

V úvodním traileru si nelze nevšimnout hlavní zbraně Alyx, kterou jsou její rukavice. Half-Life 2 sice představil dnes již legendární gravity gun, ale Alyx se bude muset „spokojit“ s něčím patrně slabším, přesto velmi šikovným. Trailer bohužel neukazuje jejich využití například pro pohybování s objekty, zato ale můžeme vidět, jak je Alyx používá k odemykání různých konzolí. Autoři navíc pěkně využili jejich přítomnost a šikovně umístili na levou ruku například ukazatel zdraví.

Half-Life: Alyx; screenshot: gravity gloves
Autoři vsadili na osvědčený koncept VR her, kdy vidíme ruce hlavní postavy, což pomáhá vtáhnout hráče ještě více do děje.

Ke smrti totiž nebude mít Alyx nejspíše moc daleko, kromě vojáků Combine, na které v ukázce vyrukovala nejen s pistolí, ale také jakousi odlehčenou brokovnicí, se dočkáme i ikonických nepřátel. Ano, udělat další hru ze světa Half-Life a nezapojit do ní headcraby by bylo čiré šílenství, o to více, když právě skákání čehokoli na vaši hlavu je v podstatě ten nejjednodušší způsob, jak hráče ve VR vyděsit. „Málo se to ví, ale popravdě je ilegální vytvořit Half-Life hru bez headcrabů,“ vtipkuje designér HL: Alyx Greg Coomer. Hra tak nepochybně zabrousí i do mírně hororového žánru, což ostatně sérii není vůbec cizí. Všichni si určitě pamatujeme na misi druhého dílu odehrávající se v děsivém Ravenholmu.

Návrat legendy z rukou legend

„Všichni ve Valve jsou nadšení z návratu do světa Half-Life. VR nám dodává energii. Dali jsme hodně ze sebe do této technologie, v srdci jsme stále herní vývojáři a odevzdání se VR titulu tak ambicióznímu je neuvěřitelně vzrušující,“ popisuje práci na Half-Life: Alyx sám Gabe Newell, zakladatel a ředitel studia Valve. Zatím to opravdu vypadá, že půjde o další srdcovku, další plnohodnotný díl této legendární série. Studio se totiž může chlubit tím, že jde (minimálně co do počtu zaměstnanců) o jejich doposud největší projekt. Třetina týmu dokonce již dříve pracovala na nějakém Half-Life titulu, často i prvním dílu. 

Pro mě osobně je hodně pozitivní fakt, že na příběhu pracoval, byť nepřímo, i autor scénáře k prvnímu i druhému dílu a následujícím epizodám Marc Laidlaw. Ten sice v roce 2016, tedy po osmnácti letech ve Valve, odešel, ale byl autorům příběhu HL: Alyx nápomocen. „I když Marc na Half-Life: Alyx nepracuje přímo (pravděpodobně teď někde leží na pláži), byl velmi štědrý, co se týče svého času a odpovídal na všechny otázky v průběhu vývoje,“ okomentoval účast autora původního scénáře designér Greg Coomer.

Half-Life: Alyx; screenshot: combine vojáci Half-Life: Alyx; screenshot: stoka
Ponurá atmosféra naznačuje, že i tentokrát se budeme občas bát.

Bude Half-Life: Alyx „jen“ VR hra, nebo revoluční titul?

Nalijme si čistého vína. Half-Life: Alyx vypadá skvěle. Myslím, že nejsem sám, kdo ve čtvrteční večer zapomněl spílat autorům, že hlavní postavou jejich nové hry není Gordon Freeman a že si nejspíš nezamácháme páčidlem. Pohled na ten známý a milovaný svět série Half-Life mě osobně způsobil pád čelisti někam, kam ani slunce nesvítí. Přesto se mnoho hráčů nespokojí s tím, že jde „pouze“ o VR hru. Ty jsou v rámci herního trhu stále minoritní zábavou, která jednak nesedne každému a také vzhledem k pořizovacím cenám VR headsetů nejde o úplně levnou srandu.

Můžeme se s tím smířit, nebo to autorům vyčítat. To už je na každém z nás. Osobně se mi ale líbí myšlenka, že Valve si zkrátka vybralo nový směr, v němž vidí budoucnost a v němž opět hodlá udělat menší či větší revoluci. Přesně takovou, jakou způsobil první i druhý díl. Redefinovat žánr, ukázat nové mechaniky, nové způsoby jak dělat hry a bavit hráče. A ruku na srdce, zatím jsme opravdu velký AAA VR titul neviděli (slovensko-český Beat Saber promine, byť jde o úchvatnou hru). Nechme Valve ukázat co umí, ostatně počkat do března 2020 už není takové utrpení, když jsme vydrželi od roku 2007 netrpělivě očekávat další Half-Life, který je mimochodem konečně tu a to je skvělá zpráva!

Dokument Geoffa Keighleyho The Final Hours of Half-Life: Alyx

Vraťme se ale ještě trošku na začátek, z kraje tohoto týdne totiž spekulace kolem nové VR hry ze světa Half-Life nepřímo odstartoval moderátor a legenda herní žurnalistiky Geoff Keighley. Unikla totiž část z jeho připravovaného rozhovoru, na který se nyní můžeme podívat. Je součástí dvacetiminutové epizody z dokumentu The Final Hours of Half-Life: Alyx, která je ale pouze předkrmem toho, co nás čeká. Keighley hned na začátku videa oznámí, že stejně jako v případě Half-Life 1 i 2 si i tentokrát pro diváky připravil rozsáhlý dokument mapující vývoj hry. Keighley totiž dlouhou dobu před námi něco tajil. Poslední 4 roky pravidelně navštěvoval studio a pracoval na dokumentu. A ano, mimo jiné si i Half-Life: Alyx zahrál.

The Final Hours of Half-Life: Alyx -- Behind Closed Doors at Valve

Behind Closed Doors at Valve je pouze upoutávkou na dokument The Final Hours of Half-Life: Alyx, který má vyjít současně s Half-Life: Alyx v březnu 2020.

Ve videu se dozvídáme především to, že na hře se pracuje již od roku 2016, kdy ve Valve padlo rozhodnutí vytvořit opravdu velkou a plnohodnotnou VR hru a až poté začalo testování jednotlivých značek, se kterými by mohli vývojáři pracovat. Nakonec padla volba na Portal nebo Half-Life, a protože v Portalu v podstatě házíte lidi skrze portály, ve Valve usoudili, že by docílili pouze toho, že by se spousta lidí poblinkala. Tak se zrodila myšlenka na Half-Life: Alyx. Prototyp prý trvalo vytvořit asi patnáct minut, protože použili assety z Half-Life 2 a co chybělo, tak z jiných her. Původní rukavice byly z online akce Counter-Strike.

Celé video je pouze rozhovorem s trojicí vývojářů, kteří jsou ale v některých momentech až nečekaně upřímní. Když přijde řeč na zasazení do série Half-Life a jmenovitě na třetí díl, mezi řádky lze vyčíst, že od okamžiku, kdy se práce na třetím díle (či třetí epizodě druhého dílu, oba projekty se dnes zaměňují) zasekly, byla práce na tomto projektu spíše utrpením. Nikdo nevěděl jak dál, jak to celé uchopit a tvorba VR hry tak byla požehnáním, protože celý koncept virtuální reality hru zastřešoval, dal jí jasné hranice. Rozhovor je také sympatický v tom, že Valve sice má za sebou dva neuvěřitelně úspěšné díly, ale pokora před novým úkolem je evidentní.

Abychom vám rozhodování, jestli se na Half-Life: Alyx máte těšit hodně nebo jen trochu (netěšit se vůbec není v nabídce možností), máme pro vás minimální a doporučené HW nároky. Ty sice nejsou vyloženě z jiného světa (HL: Alyx ostatně vychází za 4 měsíce), avšak průmětného pařana rozhodně nepotěší.

• Zdroje: Half-Life.com, Gamespot, Steam, PC Gamer, Polygon, Twitter (Valve), YouTube (Valve)

Half-Life: Alyx je skutečností, hra bude představena ve čtvrtek 21. listopadu

• Oznámení: 19. 11. 2019 • Autor: Filip Němec

Pokračování kultovní série Half-Life se předpovídá už snad ze všeho. Od čajových lístků až po upocené tričko Gabea Newella. Stalo se však něco, co už snad ani ten nejvěrnější fanda neočekával, ostatně pokud jste četli náš velký spekulační článek na Half-Life 3, nejspíš jste, podobně jako my, plni spíše skepse než nadějí na další díl. Valve však den před 21. výročím prvního dílu oficiálně oznámilo hru Half-Life: Alyx.

Stalo se tak po zveřejnění údajného rozhovoru moderátora The Game Awards Geoffa Keighleyho s designérem online akce Team Fortress Robinem Walkerem z Valve. Ten měl prozradit, že Valve připravuje novou hru ze světa Half-Life a má jít o titul určený pro VR. Pravost rozhovoru nebyla potvrzena, nicméně po oficiálním oznámení Half-Life: Alyx, jež následovalo hned další den, mluví asi za vše.

Další hra ze série Half-Life je určena pro virtuální realitu

Valve totiž na svém Twitteru oficiálně oznámilo svou nejnovější hru, se kterou má společnost velké plány. „Jsme nadšeni z toho, že vám můžeme představit Half-Life: Alyx, naši vlajkovou loď mezi VR hrami, tento čtvrtek v 10 hodin pacifického času. Nemůžeme se dočkat, až se o tom vše s vámi podělíme,“ píše Valve na Twitteru. Zatím tedy jistě víme, že Half-Life: Alyx bude podporovat virtuální realitu, minimálně tu od Valve s názvem Valve Index. Dle spekulací by pak měla hra vyjít už příští rok.

Half-Life: Alyx; screenshot: valve, vr, logo
Příspěvek na Twitteru je doprovázen trojicí log. Valve a Steam VR asi nikoho nevyvede z míry, ale přítomnost písmene Lambda, které je zároveň logem série, v oficiálním vyjádření společnosti Valve, vzbuzuje velké emoce a vyvolává vzpomínky.

Rok 2020, rok Half-Life

Zmíněný rozhovor, který vše odstartoval, měl moderátor Geoff Keighley zakončit ambiciózním prohlášením, že rok 2020 bude rok série Half-Life, což všem fanouškům této legendární značky vlévá čerstvou krev do žil. A kdo ví, Valve dokázalo již dvakrát překvapit herní svět novými mechanikami, fyzikálním enginem a do jisté míry redefinovat žánr akčních adventur. Co když Half-Life: Alyx bude první VR hrou, která rozhodne o tom, že tento prozatím stále minoritní segment herního trhu expanduje do všech směrů? Nebylo by to pro sérii přímo ikonické?

Pravou povahu Half-Life: Alyx se tedy dozvíme ve čtvrtek v 19:00 našeho času, už nyní ale můžeme oslavně pozvednout páčidla a začít se radovat. Mnoha hráčům se samozřejmě nelíbí idea, že jsme tolik let museli čekat na další díl série, abychom zjistili, že bude hratelný pouze ve VR. To už se ale opět dostáváme do roviny spekulací a nejlepším řešením bude vyčkat na čtvrteční oznámení, u kterého samozřejmě nebudeme chybět.

• Zdroje: Wccftech, Twitter (Valve)

HW nároky pro Half-Life: Alyx PC



Minimální HW požadavky (podle Steamu) Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 Windows 10
Procesor Core i5-7500 / Ryzen 5 1600 Quad Core+
Grafická karta NVIDIA GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM NVIDIA GeForce GTX 1070 nebo lepší
DirectX bude oznámeno bude oznámeno
Operační paměť 12 GB bude oznámeno
Pevný disk bude oznámeno bude oznámeno
i Mohlo by vás zajímat

Half-Life: Alyx k nám dorazí v březnu 2020 na PC VR – Valve Index, HTC Vive, Windows Mixed Reality, Oculus Rift, Oculus Quest. O novinkách vás budeme informovat.


4,3 42×
LEIFHEIT Classic Mop Set 56792
Mop - třásňový, manuální ždímání, teleskopická tyč, materiál vytírací plochy mikrovlákno, šíře záběru 31 cm, materiál tyče plast, objem kbelíku 12 l, kbelík a ždímací koš součástí balení
449,-
Skladem > 10 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: LEIFZAT658
4,2 19×
Feliway travel spray 20 ml
Feromony pro kočky , sprej, pro obnovení přirozené rovnováhy chování vaší kočky ve stresujícím prostředí nebo pro účinné řešení poruch chování. Doba účinku spreje je 4-5 hodin.
429,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: CHPrk3654
Vytisknout
P-DC1-WEB23
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon