Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie (RECENZE) – Vlakem až na konec světa

Na deskoherní trh každoročně přistanou desítky nových titulů, které se uchází o vaši pozornost, ale mezi nimi najdete několik stálic, jež stále baví široké okolí. Mezi takové rodinné stolní hry lze vedle Osadníků z Katanu či Carcassonne bez problémů zařadit také sérii Jízdenky, prosím! (dříve známé jako Ticket to Ride). V dnešní recenzi si rozebereme jednu ze základních variant Evropa a také nejnovější rozšíření, jež vás vezme až do daleké Asie.

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: obal

• Žánr: Rodinná strategie • Počet hráčů: 2–5 (6 v týmové hře) • Autoři: Alan R. Moon • Vydavatel: Days of Wonder • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 30–60 minut • Doporučený věk: od 8 let

Obsah recenze Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie

1. Evropa z okna vlaku
  2. Jízdenky, prosím!: Evropa – Pravidla
  3. Jízdenky z asijského pohledu
  4. Vlaky do každé rodiny
  5. Recenze Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie: závěrečné hodnocení

Evropa z okna vlaku

Vlaky fascinují lidstvo už po generace. Železný oř táhnoucí za sebou sestavu vagónů s cestujícími a nákladem, který uhání krajinou a krájí kilometry po stovkách, pomohl v 19. století ke sbližování Evropy a později také celého světa. Tuto fascinující éru můžete zažít také u vás doma, když otevřete krabici s deskovou hrou Jízdenky, prosím!: Evropa, v níž na vás čeká propojování měst Starého kontinentu (bohužel bez rakousko-uherské Prahy, kterou zastínil Berlín, Mnichov a Vídeň). Jako jeden z železničních magnátů stavíte vlastní tratě, tunely, trajekty a nádraží, abyste provázali velkolepé metropole.

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: komponenty

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie (Stolní hra)

Dominantou krabice Jízdenky, prosím!: Evropa jsou miniaturní vagónky, jež budete pokládat na historickou mapu Starého kontinentu.

V titulu Jízdenky, Prosím!: Evropa nečekejte žádnou příběhovou oporu, jedná se totiž o příjemně odsýpající strategii, kterou pochopí i úplní začátečníci bez ohledu na věk (jak děti z prvního stupně základní školy, tak jejich prarodiče). Díky tomu není problém usednout ke stolu v rodinném kruhu, vybalit všechny plastové vagonky ve své barvě a pustit se do stavění vlastní železniční sítě podle nalosovaných karet úkolů. Novinkou oproti původní deskovce jsou tunely, trajekty a nádraží (k využití drah ostatních hráčů). Neustále tak budete promýšlet své tahy, abyste nakonec měli šanci získat vavříny slávy. I když nakonec nevyhrajete, máte radost z dobře vykonané práce, protože na plánu vidíte vámi navrženou dráhu v rámci celé Evropy.

Jízdenky, prosím!: Evropa – Pravidla

Dnes posuzovaný titul Jízdenky, prosím!: Evropa je zářným příkladem rodinné hry, což znamená snadno pochopitelná pravidla a nezáludné mechanismy, jež snadno přejdou do krve. Nemusíte se však bát, že by to znamenalo absenci strategické roviny, protože taktizování a přemýšlení si užijete docela dost. K Jízdenkám můžete usednout až v pěti lidech s hráči staršími osmi let, abyste strávili maximálně hodinovou partii ve společnosti parních vlaků.

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: herní plocha

Příprava deskové hry Jízdenky, prosím!: Evropa nezabere nijak dlouhý čas, protože si jen rozdělíte miniatury ve své barvě a můžete začít.

Příprava deskovky zabere jen několik málo minut – vedle přípravy plánů a společných komponent dostane každý hráč 45 plastových miniatur vlakových vozů a tři nádraží, počáteční karty vagónů, náhodně vylosovanou dlouhou trať a tři kratší tratě, z nichž si musí alespoň jednu ponechat do začátku partie. Pak už se začnou jednotliví soupeři střídat ve svých tazích, dokud některému z nich nezůstanou dva nebo méně plastové vagóny. To znamená poslední kolo a závěrečné sčítání bodů.

V rámci herního kola můžete učinit čtveřici akcí: líznout si dvě karty z veřejné nabídky či naslepo z balíčku (při vybrání lokomotivy sloužící jako žolík pouze jednu kartu), obsadit trať mezi dvěma městy svými vagóny po zaplacení příslušných karet, líznout kartu cílových stanic nebo postavit v neobsazeném městě nádraží. Svými tahy se snažíte získat potřebné komponenty, abyste propojovali tratě dle svého tajného zadání. To je v kostce o základních pravidlech Jízdenky, prosím!: Evropa vše.

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: karty Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: železnice

V klíčových uzlech titulu Jízdenky, prosím!: Evropa bývá pěkně těsno.

Pokud znáte první verzi Jízdenek, tak vězte, že ji její autor Alan R. Moon pro evropskou krabici vylepšil o několik vychytávek. Na mapě se objevují tunely, u nichž jejich konečnou cenu stanovuje náhoda, nebo šedé trasy trajektů přes vodní plochy, za něž musíte platit i lokomotivami. O mechanice nádraží jsem se zmínil již výše, ale dovysvětlím, že jich lze využít pro spojení své trasy přes soupeřovy vagóny. Sami poznáte, že do sebe pravidla načerpáte během několika tahů a na konci partie už budete úplně v obraze, takže o vysoké náročnosti opravdu nemůže být řeč.

Jízdenky z asijského pohledu

Pokud již máte evropské tratě projeté nastokrát, ale vláčků jste se ještě nenasytili, potěší vás rozšíření Jízdenky, prosím!: Asie. Hned ze startu je nutné poznamenat, že bez základní hry či varianty Evropa se Indií, Čínou a dalšími exotickými zeměmi nesvezete, protože potřebujete herní komponenty z „velké“ krabice. Co tedy pod víkem asijské varianty najdete? Dominantou je oboustranný plán, který vám nenabídne pouze jinou dopravní síť, ale také možnost hrát týmově ve dvojicích.

Klíčovým prvkem rozšíření Jízdenky, prosím!: Asie jsou nejen karty s novými destinacemi, ale také na ně navázaný oboustranný herní plán nabízející i týmovou variantu hry.

Jako první si představme variaci na tradiční variantu nazvanou Legendární Asie, za níž stojí autor Francois Valentyne. Na tomto plánu najdeme mimo asijských metropolí také nový typ symbolu – přeškrtnuté políčko, které značí horskou trať. Pokud budete chtít vést svou železnici velehorami, musíte počítat s nehodami a náročností terénu, takže vedle platby za vagóny musíte za každý křížek odstranit jeden vůz na příslušný prostor mapy (a za to dostanete dva body). Legendární Asie nepřináší do hratelnosti nic revolučního, ale pro fanoušky série od vydavatele Days of Wonder se bude jednat o příjemné zpestření novým prostředím.

Zato týmová varianta přináší pro fanoušky společného plánování svěží vítr. Dvojice (hrát mohou dva až tři týmy) tak musí na základě stejných principů zkoordinovat své tahy, aby byly co nejefektivnější. Jako v každém magnátském spojenectví jsou začátky krušné, protože spoluhráči neznají karty cílových stanic v ruce druhého, ale postupem času si mohou své karty dát do sdílené nabídky (ale za obětovaný tah). Když si na začátku vyberou lokace z úplně jiných koutů Asie, musí vybrat spojení, které budou muset pravděpodobně obětovat, aby se soustředili realistickým směrem. Ostatní principy Jízdenky, Prosím! se nemění, ale zážitek je kvůli součinnosti docela odlišný a ne každému padne do noty (já jsem si zvykal docela dlouho).

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; foto: kontinent

Křivolaké železniční stezky v horách vás budou v Jízdenky, prosím!: Asie stát vagóny navíc.

Vlaky do každé rodiny

Titul Jízdenky, prosím!: Evropa podle mě zaboduje v každé rodině, pokud máte v oblibě vláčky, tak tím spíš. Nenáročná pravidla, dostatečná míra strategie a pohodová hratelnost jsou základními vlastnostmi, díky nimž si zajezdíte Starým kontinentem se začátečníky, dětmi i nehráči. Pokud jste fanoušky série, pak vás tuzemský distributor ADC Blackfire (pravidla jsou v češtině i slovenštině) potěšil vydáním rozšířením s podtitulem Asie, který nabízí dvě mapy (jednu s týmovým zážitkem). Přidáte se mezi jízdenkáře také vy?

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Jízdenky, prosím!: Evropa a Jízdenky, prosím!: Asie děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie : závěrečné hodnocení

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie; recenze

Jízdenky, prosím!: Evropa + Asie

Série Jízdenky, prosím! zaboduje v každé rodině, kde se nebojí strategicky přemýšlet (záliba ve vláčcích výhodou). „Evropská“ krabice spolehlivě zabaví při zimních večerech, zatímco rozšíření Asie uspěje u kovaných železničářů či fanoušků týmové hry.

• Jednoduchá pravidla
  • Svižný průběh
  • Rozumná herní doba