• Autor: Ondřej Zeman
Na herní scéně je dlouhodobě možné nalézt desítky karetních her, které se snaží upoutat hráčskou obec. Větší díru do světa se však doposud podařilo udělat pouze Artifactu, Magic: The Gathering, Gwentu a samozřejmě také Hearthstonu, jenž už nějaký ten pátek dominuje žánru. V současnosti mezi tyto výrazné projekty dorazila také karetka Legends of Runeterra. Zda se jí úspěšně podařilo popasovat s konkurencí, vám povíme v naší recenzi.
• Recenze • Dojmy z hraní •
Legends of Runeterra (hra) | League of Legends (IP)
Karetka Legends of Runeterra vychází z univerza League of Legends. Titul vyvíjí a vydává studio Riot Games. Hra vychází 30. 4. 2020 na PC, Android a iOS bez české lokalizace. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage
Univerzum Runeterra je díky League of Legends, jež se v něm odehrává, jedním z nejvíce expandovaných vesmírů, které na herní scéně naleznete. Každý z hrdinů, kteří jej obývají, má svůj osobitý příběh. Stejně tak jsou na tom i destinace, ze kterých pocházejí, což jeho tvůrcům umožnilo postavit Legends of Runeterra na střetu sedmi unikátních frakcí. Ty mu už po staletí panují za pomoci silné magie a velkolepých armád, které se stabilně střetávají na bitevním poli, jež tu dostanete v karetní podobě.
Ujmout se můžete seveřany obývaného Freljordu, na pěchotu zaměřené Demacie, kradmost vyznávající Ionie, agresivního Noxusu, technologicky vyspělých městských států Piltover & Zaun, nesmírně temných Shadow Isles či piráty posetého Bilgewateru. Každá z herních frakcí vám nabídne odlišný herní styl, naštěstí je možné vždy zkombinovat balíčky dvou uskupení, díky čemuž jste schopni vytvořit skutečně unikátní sestavu, která bude plně vyhovovat vašemu hernímu stylu. Určitá uskupení jsou zaměřena spíše na obranu, jiné sází na útok.
Přestože každý region exceluje v něčem jiném, všechny frakce Legends of Runeterra mají něco společného. Každá disponuje skupinkou šampionů, kteří bojují v jejím jménu. Škála postav je tu tvořena primárně vybranými hrdiny z League of Legends, kteří jsou vyloženě typičtí pro jednotlivá herní uskupení tohoto univerza. Piltover & Zaun má ve svých řadách Jinx, Teema, Ezreala, Vi či Heimerdingera. Shadow Isles naopak nabízí Elise, Threshe, Kalistu, Maokaje nebo Hecarima, kterého není vůbec špatné dát do kopy s bojovníky z Ionie Zedem, Yasuem, Shenem, Lee Sinem a Karmou. Celkově se dá říct, že vývojáři z nabízené škály postav vybrali skutečně jen ty nejvýraznější jména, jejichž počet bude jistě v následujících měsících rozšířen o nové přírůstky posilující určité národy.
Legends of Runeterra - Teemo Puff Cap Deck | Alza Gaming (Gameplay)
Když s balíčkem složeným z frakcí figurujících v betě, stojíte proti sestavě nováčků, stále je možné vyhrát díky perfektní balanci Legends of Runeterra.
Zatímco v Hearthstone spolu hrdinové už nějaký ten pátek komunikují na úrovni leklých ryb, Legends of Runeterra je v tomto ohledu daleko agilnější. Jeho tvůrcům se totiž povedlo mistrně uchopit příběhy jednotlivých postav, jež hráči znají z League of Legends, takže spolu v průběhu zápasů aktivně debatují a reagují na sebe, což v člověku vyvolává pocit, že se na bojišti stále něco děje. Z dlouhodobého hlediska jsou navíc dle mého názoru základy tohoto světa daleko flexibilnější než ty z karetní hry zasazené do univerza World of Warcraft – zda mám pravdu, či se naopak pletu, však ukáže až čas.
Kdyby se šampioni jednotlivých frakcí Legends of Runeterra lišili jen svým příběhem a vizuálním zpracováním, nikdo by si z toho jistě na zadek nesedl. Každá postava má právě z tohoto důvodu unikátní cenovku, počet životů, sílu útoku a samozřejmě schopnost, díky níž si jej s jejími protivníky rozhodně nespletete. Zed je kupříkladu obdařen dovedností vyvolat svůj stínový klon, který po útoku zmizí. Všichni však procházejí po absolvování určité podmínky vývojem vylepšujícím jejich statistiky a speciální výpad. Celkově lze mít v partě až šest kartiček nesmírně silných šampionů, vedle nichž je dobré nasadit pěšáky.
Specifičtí totiž nejsou jen hrdinové frakcí. Unikátní jsou taktéž jednotky, jež se s nimi vydávají do pole. Ionia je místem, z nějž se rodí specialisté na plíživé útoky, na něž prakticky nelze reagovat. Zástupci Noxusu jsou naopak zaměřeni na průrazné zranění, takže každý bod poškození, který jejich protivník není schopen ustát, automaticky putuje do oponentova jádra. Vůbec k zahození popravdě není ani Bilgewater, jehož věrní vyloženě těží z toho, že máte nedostatek karet.
Elementární myšlenka Legends of Runeterra funguje na relativně jednoduchém principu. Na začátku kola jeden z hráčů útočí, zatímco jeho protivník je nucen se bránit úderům věrných svého nepřítele. Primárním účelem je podobně jako v jiných karetních hrách zničení oponentova jádra, které má oproti jiným titulům relativně málo životní síly. Naštěstí je tu už zmíněný koncept útok/obrana, jenž za normálních okolností znemožňuje účastníkovi zápasu pořádat výpad, když nemá k dispozici žeton útoku. Takže se vám jen tak nestane, že by vás sok zničil během jediného tahu. To, že vás protivník během jediného tahu eliminuje, však zcela vyloučeno není, protože v Legends of Runeterra existují frakce, jež mají dovednosti, kterými si jsou schopny penízek aktivující ofenzivní fázi získat.
Legends of Runeterra - Shadow Isles vs Zaun | Alza Gaming (Gameplay)
Vývoj některých partií lze v Legends of Runeterra zvrátit. Určité karty však naděje na obrat značně snižují, třeba Hecarim.
Samotné kolo je totiž rozděleno rovnou na několik etap, během nichž mohou hráči užívat kouzla, která posilují, či naopak zraňují jednotky na bojišti. Během svého tahu máte kupříkladu také možnost vynést karty s válečníky, kdy ovšem začne útok, je definováno především tím, jakou má náladu vlastník útočného žetonu. Ten může vrhnout své věrné do ofenzivy klidně hned na startu, není to však pravidlo, takže se vám může stát, že po vynesení všech vašich jednotek je magickým svitkem zabije a následně své věrné vrhne proti vaší linii, která kvůli tomu padne. Hodně zásadní je v Legends of Runeterra proto neustále počítat body energie, jež má sok k dispozici. S jejich pomocí je totiž možné mírně predikovat to, co se v příštích sekundách stane.
Magická energie v Legends of Runeterra funguje na hodně podobném principu jako v Hearthstone s tím rozdílem, že hned na startu nemusíte vyplýtvat veškeré své síly, protože jak už bylo řečeno, každé kolo může být během na delší trať, v jehož průběhu se vám budou zásoby hodit. Užívat je totiž budete nejen na vyvolávání jednotlivých monster, ale též na praktikování magie. Manu tu čerpáte rovnou ze dvou zdrojů. Vedle základní studnice, jež se vám po skončení tahu vždy naplní, je zde ještě malá zásobárna, do níž se vám mohou přesunout tři nevyužité body, které slouží pouze k tomu, abyste s jejich pomocí vynášeli kouzla. Jakmile vám však po bitvě zůstane větší hodnota, automaticky se vypaří, takže je dobré hrát tak, aby vám nezbyl příliš velký přebytek.
Velmi pozitivně musím hodnotit mechanizmus získávání nových karet, který je v Legends of Runeterra nastaven mnohem přístupněji než v jiných projektech podobného ražení. Každý týden totiž dostanete slušný objem čerstvých přírůstků z truhel, jejichž kvalita roste po získání určitého počtu zkušeností, takže čím více budete hrát, tím lepší typ schránek dostanete. Vzhledem k tomu, že ty nejlepší kousky není těžké získat po absolvování jednoho či dvou denních úkolů, hodnotím tuto cestu za ideální. Hráč totiž skutečně musí odehrát jen skutečné minimum zápasů. Obsah jednotlivých krabic je samozřejmě generován náhodně, díky čemuž se vám nejednou stane, že dostanete kousek, který už máte dávno v balíčku. Pokud se tak stane, nemusíte smutnit.
Namísto už několikrát vlastněné karty totiž dostanete krystaly, s jejichž pomocí jste schopni vyprodukovat prakticky jakoukoliv kartu, která je v Legends of Runeterra dostupná. Základní typy kartiček vás budou stát jen pár krystalů, za ty lepší už samozřejmě zaplatíte více. Největší investicí pro vás vždy budou hrdinové, kteří mají hodnotu několika tisíc zelených kamínků, což už se vašeho rozpočtu může citelně dotknout. Samotné tempo, jímž herní měnu generujete, totiž není z nejrychlejších. Legends of Runeterra mi v tomto ohledu hodně připomínala League of Legends, které bylo v tomto ohledu značně náročné. Osobně kvůli této skutečnosti počítám, že časem budou, stejně jako ve známé MOBA, kartičky ztrácet hodnotu s příchodem nových kousků.
Legends of Runeterra - Expedition | Alza Gaming (Gameplay)
Jednou z nejsnadnějších cest, jak se dostat k surovinám, je Expedice, v jejímž rámci se v Legends of Runeterra vydáte na výpravu s balíčkem, který si poskládáte z náhodně zvolených karet. Ty následně aplikujete v soubojích proti hráčům s podobně koncipovaným sestavami.
Vyrobit si v Legends of Runeterra nemusíte nové přírůstky do vašeho balíčku jen za pomoci zelených krystalů. K dispozici máte vedle této suroviny také divoké karty. Ty jsou vám nabídnuty rovnou ve čtyřech různých variantách. Nejčastěji se budete dostávat k zeleným a modrým kousků. Vzácnější naopak budou epické a oranžové. S každou z těchto karet si můžete odemknout prakticky jakoukoliv schopnost či postavu, jež patří do její třídy. Nejvzácnější samozřejmě budou zástupci poslední uvedené barvy, kteří slouží k nákupu šampionů, takže je s nimi nutno zacházet skutečně obezřetně. Celkově je však možné vše nutné k hraní získat tím, že budete prostě zápasit a plnit výzvy, jež vám v rámci jednotlivých regionů umožní získat většinu karet, které je zastupují.
Pokud nepatříte mezi velké fanoušky plnění každodenních úkolů či stabilnějšího hraní, mají tu pro vás tvůrci Legends of Runeterra možnost, jak si jejich dílo užít bez toho, abyste zmíněné aktivity museli absolvovat. Stačí jen vytáhnout kreditku a vysolit asi sedm stovek za elementární startovní sestavu, s níž si nějakou dobu vystačíte. Osobně její nákup ovšem nepovažuji za ideální volbu, přeci jen je tu víceméně vše dostupné za herní měnu. Jediné prvky, které si za krystaly a divoké karty nekoupíte, jsou ty kosmetické, což ovšem nepovažuji za problém, protože každý se musí něčím živit. Jestliže jste ten typ hráčů potřebujících odlišnou podložku, specifické reakce nebo zvíře, mají pro vás autoři tohoto dílka řadu zajímavě vypadajících alternativ, jimiž si vás jistě získají.
Nové karetní hře od Riot Games jsem se měl možnost věnovat po celou dobu, kdy probíhala otevřená beta, během níž mě skutečně nadchla. Trošku jsem se ovšem obával toho, jak se Legends of Runeterra podaří přechod do ostré verze, v jehož rámci měl dostat řadu nových karet. Ve finále se mu to povedlo nadmíru dobře. Komplet je stále hrou nabízející desítky strategií, promyšlený koncept regionů a vzájemně komunikující hrdiny vybavené unikátními schopnostmi, na kterých lze postavit nejeden balíček.
Abych řekl pravdu, v tento moment vlastně nevím, co bych Legends of Runeterra vytkl. Riot Games se totiž povedlo vedle již zmíněné hratelnosti také obstojně zvládnout mechanizmus získávání nových karet, díky čemuž vlastně nebudete mít minimálně nyní při tvorbě balíčku až takový problém jako v jiných karetních hrách, které vás vyloženě tlačí k investování reálných peněz. Časem se samozřejmě může situace změnit, v současnosti však disponuje Legends of Runeterra jedním z nejvíce smysluplných odměňování v rámci žánru, za což jeho autory chválím.
Legends of Runeterra - Expedition 2 | Alza Gaming (Gameplay)
Expedice nejsou v Legends of Runeterra jen cestou, jak získat nové materiály. Slouží také k poznání fungování všech karet, jež v této hře jsou.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry.
• Zdroje: Vlastní
Legends of Runeterra je překvapivě výraznou karetní hrou, jež stojí na velmi silných základech, které její konkurenti často postrádají, nebo je nejsou schopni efektivně využít. Do jisté míry by se dalo říci, že se jedná o titul s potenciálem časem plně zastínit Hearthstone, takže pokud jste fandy kartiček, určitě Legends of Runeterra zkuste.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Dojmy z hraní: 29. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Prakticky každá karetní hra současnosti vám dává za cíl likvidaci protivníkova majetku. Legends of Runeterra se v tomto ohledu neliší od konkurence. Namísto eliminace nepřátelského reka, na niž sází Hearthstone, či ničení několika bází, s nimiž pracuje Artifact, však operuje s jednoduchým konceptem, v jehož rámci před vás staví relativně fragilní protivníkovo jádro (nexus), které je třeba rozmlátit na kusy. V naplnění tohoto na první pohled jednoduše vypadajícího úkolu vám budou bránit sokovi hrdinové a věrní přisluhovači, jež se s vašimi jednotkami a šampiony střetávají ve středu jednoduchého bitevního pole, které nelze opustit bez újmy.
Totožně jako v Hearthstone má hráč Legends of Runeterra k dispozici pomalu se rozšiřující zásoby magické energie, s jejíž pomocí aktivujete kouzla a povoláváte do pole své věrné. Celý zápas je rozdělen do kol, v jejichž rámci vždy jeden z účastníků střetu útočí, zatímco druhý je nucen bránit svůj nexus před výpadem. Pokud se jednotkám v defenzivě podaří plně či částečně odrazit útok, vrací se do zálohy, a v dalším tahu stojí na útočící straně ony. Primární je vždy pokrýt všechny body, ze kterých přichází útok, protože v momentu, kdy se nestřetnou dva válečníci, zranění automaticky utrpí nechráněné jádro, jež se svými dvaceti životními body v normální hře moc velký nápor nevydrží, takže ho je nutné chránit za každou cenu.
Každé kolo, které v Legends of Runeterra uběhne, automaticky navýší hodnotu magické energie, jíž disponujete. Čím více many budete mít po ruce, tím silnější monstra budete moci povolat do boje. Zpočátku se však budete muset spokojit s nepříliš efektivními postavami a roztomile vypadajícími zvířátky, která moc dlouho nepřežijí. Když ovšem pár kol vytrváte, objeví se ve vašem balíčku rozličná monstra a hlavně hrdinové, kteří představují primární sílu této karetní hry, což je možná jedním z důvodů toho, proč je jejich maximální počet předem jasně definován. Do bitvy si lze vzít celkem šest postav, jejichž seznam není tvořen nikým jiným než nejvýraznějšími šampiony League of Legends, které si fanoušci v Legends of Runeterra vyloženě žádali.
Legends of Runeterra – First match (Gameplay)
Elementární koncept Legends of Runeterra není nikterak náročný, takže se do něj dostanete relativně rychle.
Celkově je aktuální škála postav Legends of Runeterra tvořena čtyřiadvaceti epickými hrdiny, mezi nimiž neschází Teemo, Garen, Lux, Hecarim, nebo Thresh. Každá z postav má před sebou vždy na počátku hry určitý úkol, který jí následně umožní postoupit na vyšší úroveň, a tak si prakticky vylepšit útočná a obranná čísla. Obě zmíněné hodnoty jsou tu hodně důležité, protože ve většině soubojů rozhodují o tom, kdo přežije a kdo ne. Teemo má kupříkladu zadání, v jehož rámci musí umístit patnáct explodujících houbiček, Fiora musí zabít dva protivníky a Tryndamere prostě musí padnout, aby se transformoval do své silnější verze, jež vyvolává strach a disponuje větším počtem životní energie než karta, jíž dostanete k vynesení.
Aby váš balíček nebyl příliš silný, pracuje Legends of Runeterra s myšlenkou šesti unikátních regionů. Při jeho definování si do něj tím pádem můžete dát vždy jen karty ze dvou odlišných destinací z nichž monstra, hrdinové a kouzla pocházejí. Mezi Demacii zastupující postavy naleznete třeba Luciana, Lux, nebo Garena, Noxus vám naopak nabídne Dariuse, Katarinu či Dravena. Jakmile si však namícháte balíček z dvojice destinací, přidávání příšer z jiných lokací se vám automaticky uzavře, což není vůbec špatný nápad. Pokud se časem vývojářům podaří expandovat aktuální škálu karet, komplet bude moci v tomto směru směle konkurovat konceptu nabízenému oblíbeným a hlavně přístupným Hearthstonem.
Přestože jsou karetní hry velmi chytlavou záležitostí, pokud nejste profesionální hráč, po čase vás každý zástupce tohoto žánru omrzí kvůli absenci výrazných inovací, nebo prostě a jednoduše jen proto, že se ho přehrajete. Čas od času kvůli této skutečnosti vítám příchod nového titulu, který rozvíří stojaté vody a přinese do žánru novinky, jichž se ostatní bojí. Legends of Runeterra je dílem, na němž si dali vývojáři z Riot Games skutečně záležet. I když bude třeba jednotlivé karty ještě řádně vybalancovat, celek ve mně v aktuálním stavu budí veskrze pozitivní dojmy, zápasy nejsou nikterak dlouhé, koncept hrdinů je zajímavý. Příjemným překvapením je popravdě též politika mikrotransakcí, jež je díky absenci náhodných balíčku nastavena tak, že vyloženě nenutí k hazardu.
Když jsem minulý rok Legends of Runeterra spatřil, moc mi neučaroval, po pár zápasech jsem však nyní rychle změnil názor, protože se jedná o velmi povedenou karetní hru, která nebude mít problém si díky spojení s League of Legends vytvořit rychle stálou základnu hráčů. Zda se mu ovšem podaří stát se konkurencí pro Hearthstone, si v tento moment nejsem vůbec jist, jelikož je tento titul v mnohém méně přístupný než hra od Blizzardu. Do vydání však mají tvůrci z Riot Games dostatek času na to, aby komplet vyladili, tak snad se jim podaří vytvořit něco, co se tu nějaký ten pátek udrží. Pokud chcete Legends of Runeterra také otestovat, stáhnout ho lze bezplatně na oficiálních stránkách.
Legends of Runeterra – Overwhelm Victory (Gameplay)
Některé zápasy jsou v Legends of Runeterra neskutečně napínavou záležitostí, protože až do poslední chvíle není jisté, kdo si odnese vítězné vavříny.
• Zdroje: Vlastní
|
Minimální HW požadavky |
---|---|
Operační systém | Windows 7, 8.1, 10 |
Procesor | 3 GHz |
Grafická karta | Grefická karta s 512MB+ VRAM |
DirectX | Verze 9 |
Operační paměť | 4 GB RAM |
Pevný disk | 1,4 GB volného místa |
• Zdroj: game-debate.com (5. 5. 2020)
• Oznámení: 22. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Vzhledem k vysoké oblíbenosti karetních her by chtěla mít každá větší společnost svůj vlastní projekt, který by jí pomohl stabilně dojit hráče o jejich peníze. Když se však tlak na peněženku přežene, jen málokdy to dopadne dobře. Své o tom jistě ví vývojáři z Valve, jejichž Artifact byl založen primárně na tom, že jste byli nuceni dokupovat karty a předměty definující hraní jako takové za reálné peníze. Některé kartičky stály dokonce patnáct euro, což byla téměř hodnota samotného titulu. Ve finále celek i přes vysoké naděje, jež jsme do něj vkládali, neuspěl, nebo minimálně nebyl takovým vítězstvím, jaké si společnost Valve představovala, a tak ho následně víceméně pohřbila.
Legends of Runeterra | Nail-biting Noxus+Shadow Isles (Phreak)
Na v současnosti vypouštěných záběrech nevypadá Legends of Runeterra vůbec špatně, snad se povede lépe než Artifact.
Vytvořen tak byl prostor pro nový titul, který by se teoreticky mohl stát konkurencí aktuálních velkých hráčů v čele s Hearthstone, Gwentem a Magic: The Gathering Arena. Využít se tuto příležitost rozhodl herní gigant Riot, kterého má většina hráčů spojeného s League of Legends. Univerzum této hry se však před několika týdny rozšířilo o nové sféry, mezi nimiž nakonec nechybí ani karetní titul Legends of Runeterra disponující aspekty typickými pro tento nesmírně rozsáhlý vesmír. Těšit se tím pádem můžeme na relativně rozsáhlou škálu šampionů, kteří se budou spolu s různě silnými jednotkami snažit zničit sídlo nepřítele. Prostě a jednoduše nám bude nabídnut podobný elementární koncept jako v League of Legends, díky čemuž už se nemohu dočkat, až si tento kousek zahraju.
Stejně jako Hearthstone není Legends of Runeterra něčím, co by šlo hodnotit po několika hodinách ve hře. Většina z těch, kteří jej ovšem měli možnost otestovat, tvrdí, že se jedná o dílo s velkým potenciálem, jež by mohlo být startovním titulem pro hráče, kterým se již nechce naskakovat do rozjetého vlaku většiny karetních her a touží po tom být u hry, jejíž cesta je teprve na začátku. Legends of Runeterra prozatím nemá určené datum vydání. Otevřená beta by však měla odstartovat za několik měsíců. Jakmile bude celek dostatečně vyladěn, dočkáme se plné verze, která by mohla v případě, že vše půjde dle plánu Riotu, dostupná v průběhu roku 2020.
• Zdroje: YouTube (Phreak), Polygon