Přestože se adventura Lost Ember německého studia Mooneye představila trailerem už na E3 2016, teprve tento měsíc dostáváme možnost nahlédnout do jejího světa. Ten je po zmizení lidského pokolení plný bujné vegetace a kouzelně vyhlížejících zvířat, která nám pomohou přijít na kloub jedné malé soukromé záhadě a zároveň budou naší šancí na poodhalení dávné minulosti zaniklé civilizace. Jak moc projekt nakonec splnil očekávání, se dozvíte v této recenzi.
• Žánr: Adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Mooneye Studios • Vydavatel: Mooneye Studios • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, Switch (22. listopadu 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 26. 11. 2019 • Autor: Jiřina Formánková
Hru započnete jako zbloudilá duše, jež se vtělí do vlčí podoby, v níž má za úkol zjistit, proč nemůže najít po smrti klid. Naštěstí nebudete na své cestě za poznáním sebe sama a své role v příběhu zaniklé společnosti úplně osamocení. Spolu s vaším vlkem se na stejnou pouť vydává i druhá duše, kterou záhy potkáte a jež vám bude dělat společnost a komentovat obrazy z minulosti. Vy totiž možnost vyjádřit se nemáte, jelikož zvířata jak známo nemluví.
Na řadu přichází nekonečné množství otázek jako „Proč jste se tu ocitli zrovna vy?”, „Jak to, že druhá duše nemá zvířecí podobu a je na vašem postupu krajinou a vzpomínkami přímo závislá?” a tak podobně. Děje minulosti se vám odkrývají za pomocí obrazů a útržků rozhovorů a k pochopení některých souvislostí vede dlouhá cesta...ta vaše.
Příběh je zde jedním ze zásadních prvků, na kterých celá hra stojí, proto neprozradím víc, než je nezbytně nutné. Přestože je vymyšlen velmi dobře, nemůžu se ubránit pocitu, že zkrácení střední pasáže řekněme o polovinu by mu výrazně prospělo, nemuselo by pak docházet k opakovaným objevům typu: „společnost je zkažená, nefunkční... ach ano zkažená... zkažená a nespravedlivá... bože, uf (zív), ta je ale zkaže…”
Jedním z hlavních lákadel Lost Ember je schopnost vašeho vlka brát na sebe podobu dalších zvířat, když si to situace (a terén) žádá. Máte tak možnost prohánět se v kůži bizona nebo kozorožce, létat jako kachna, kolibřík či třeba majestátní orel a proplouvat říčky v podobě ryby. Tvorové, které zrovna nutně potřebujete k průchodu oblastí, jsou jako z udělání vždy na správném místě, takže odpadá potřeba urputně pobíhat po okolí a shánět novou kůži k přesunu. Po prvotním nadšení mi ovšem tento způsob „přepravy” z bodu A do bodu B poněkud zevšedněl a stal se z něj spíše rutinní zážitek, jako když přestupujete z tramvaje na metro, pak na autobus, zpět na tramvaj a tak dále.
Jednotlivá zvířata se od sebe co do svých schopností trochu liší. Například při letu kachny budete na PC zběsile tlouct do mezerníku, abyste se vůbec dostali do vzduchu a ještě se tam pokud možno udrželi, orel už takový problém naštěstí nepředstavuje. Bizon i kozoroh zvládnou prorazit hlavou kamenné překážky a ryba umí… no, prostě plavat. To ale není vše co Lost Ember nabízí, ve zvířecí podobě můžete také spát, jíst, sbírat po okolí poházené artefakty nebo třeba několik druhů hub. Otázkou ovšem zůstává proč. Spát ani jíst nepotřebujete, časem zjistíte, že vlastně vůbec nic z toho není nutné a je to jen jakási vatová výplň jinak dost zplihlé gameplayové dečky. To vše je zde vlastně proto, aby bylo v jinak pustém světě vůbec co dělat.
Jak na vizuálu tak i audiu je vidět, že si s ním autoři Lost Ember dali hodně práce. Návrhy jak postav, tak zvířat i prostředí musely být nádherné na papíře. Netvrdím, že ve hře jsou vyloženě špatné, ale určitě nepůsobí ani zdaleka tím trailerovým dojmem, kterým se snažily prezentovat. Hudba a zvuky okolí, jinak velmi dobře udělané, mají chvílemi nepochopitelnou tendenci skončit a vytvářet hluchá místa.
Ještě větším problémem je ale přítomnost neexistujících struktur (kamenů, skalních říms), do kterých můžete nechtíc narazit, nebo se naopak procházet vzduchoprázdnem. Optimalizace se bohužel taky nedá označit za nejlepší, občasnému škubání a sekání jsem se nevyhnula, přitom Lost Ember rozhodně nepůsobí dojmem, že by mu neměla stačit grafická karta GeForce GTX 1070 a procesor AMD Ryzen 5 1600X...
Je mi upřímně líto, že na Lost Ember nemůžu při nejlepší vůli pět chvalozpěvy. Hra měla ze svého startu skvěle nakročeno na to, aby nabídla podobně silný a emotivní zážitek jako např. Journey. Bohužel vinou rozmělnění děje v dlouhé střední části přišla o spád a také sázka na kontrast smutného příběhu a rozjásané superbarevné krajiny nemusí vyhovovat každému – mně bohužel příliš ne. Kdyby se autoři rozhodli hru razantně pokrátit a ponechat v ní jen to, co ji dělá poutavou, novou a silnou, mohli jsme mít příležitost hrát opravdový skvost.
Tato mini recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7, Windows 8 nebo Windows 10 | Windows 7, Windows 8 nebo Windows 10 |
Procesor | 3.0GHz CPU Dual Core | 2.4GHz CPU Quad Core |
Grafická karta | GTX 550 Ti 1GB / Radeon 6950 1GB | GTX 770 2GB / Radeon R9 280X 3GB |
DirectX | DirectX 10.0 | DirectX 10.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 13 GB | 13 GB |
Lost Ember vychází 22. listopadu 2019 na PC, PS4, Xbox One a Switch. O novinkách vás budeme informovat.