• Autor: Jakub Němec
Deskovek s tématem komiksových marvelovek vychází v poslední době víc než dost (DC v tomto ohledu celkem zaostává), ale málokterá vám propůjčí pocit opravdu mocného superhrdiny jako ze stránek kreslených sešitů. To dle mého mění Marvel D.A.G.G.E.R., u nějž jsem několikrát zachránil svět s epickým zadostiučiněním. A také několikrát brutálně pohořel. Více v recenzi.
zdroj: vlastní
Marvelovský vesmír je dalekosáhlý, zažil několik restartů a odboček, nalezl své (dle mého méně kvalitní) dvojče ve filmovém průmyslu a vlastně se v něm moc lidí pořádně nevyzná. Základní premisa je ovšem jasná – mezi námi je banda superhrdinů, kteří nás, nuzné lidstvo chrání před zlem světovým, nadpřirozeným i galaktickým. V našich končinách je především díky filmové tvorbě známá obranná iniciativa S.H.I.E.L.D., ale když máte štít, chcete i bodnout. O tom vypráví deskovka s názvem Marvel D.A.G.G.E.R. (víte, jak má agent Coulson rád zkratky, takže v překladu Defense Alliance for Global and Galactic Emergency Response).
Marvel D.A.G.G.E.R. (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Krabice Marvel D.A.G.G.E.R. obsahuje hrací desku, 10 oboustranných karet hrdinů, 20 figurek hrdinů s 6 podstavci aspektů, 6 karet aspektů, 4 karty nemesis, 4 figurky nemesis, podstavec nemesis, 60 figurek nepřátel, 28 karet nepřátel, 10 karet sehranosti, 40 karet podpory, 42 karet událostí, 58 karet misí, 5 přehledových karet, žeton omráčení, 30 žetonů aspektů, 20 kombo žetonů, 44 žetonů postupu, 41 žetonů zranění, žeton Iliad, žeton Bifrostu, 5 žetonů rozdrcení, 3 žetony zabránění, 5 žetonů misí, 5 kostek hrdinů, 13 umělohmotných podstavců, žeton prvního hráče, ukazatel hrozby, ukazatel mezní hrozby, ukazatel sehranosti, průvodce osobnostmi hrdinů a manuál v českém jazyce.
Chopíte se tedy jedné z 20 postav, abyste v týmu maximálně pěti hráčů čelili mnoha krizím, jež je potřeba vyřešit. Tvorba optimální skvadry je výzvou samou o sobě, protože se snažíte nakombinovat desítku charakterů (karty jsou oboustranné, takže vybíráte například mezi Spider-Many Peterem a Milesem, Black Widow Yelenou či Natashou, Jane Fosterovou a Odinsonem či ďábelskými Daredevilem a Elektrou) do smysluplné spolupráce. K nim ještě přiřadíte některý z šesti aspektů (agrese, ochrana, velení apod.), takže nakonec máte 120 možností, jak vytvořit jednu unikátní postavu.
S týmem se tedy pustíte do porážení nohsledů nemesis kampaně, tedy jedním z kvarteta Loki, Ultron, Thanos a Red Skull, případně čelíte solitérním záporákům (objeví se třeba Vulture) a dalším krizím po celém světě (a v Asgardu). Základem úspěchu je poskládání kvalitní sestavy a spolupráce, která není jen o komunikaci, ale také o získávání bodů sehranosti či tvoření komb pomocí žetonů pověřených hrdinů a ultimátních nepřátel. Navíc spouštíte vylepšené akce. Prostě spousta činností, které vám dají pocit nadlidské síly.
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Pokud některého hrdinu z Marvel D.A.G.G.E.R. neznáte, tak vám o jejich osudech ve zkratce povypráví povedená příručka.
Hybným elementem deskovky Marvel D.A.G.G.E.R. je silný tah příběhu podpořený ne/štěstím v hodu kostkami, což nemusí všem hráčům sedět. Pro srovnání hledejte zážitek podobný jako u Eldritch či Arkham Horror, takže ameritrash jako řemen. Vzhledem k tomu, že já na lovecraftovských výletech do deskoherního světa začínal a kostkokaretní deskovky patří k mým oblíbeným, tak musím říct, že jsem si pobyt v Marvel D.A.G.G.E.R. velmi užíval. Za sebe prohlásím neopatrnou větu, že mi zatím žádná deskovka nenabídla takový pocit síly komiksového hrdiny. Opravdu mě při každé akci zaplnila aura heroického činu, kdy jsem na kusy trhal Ultronovy roboty či Thanosovy fantastické stoupence.
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Správa vlastní postavy v Marvel D.A.G.G.E.R. zhltne veškeré vaše soustředění, takže nemáte moc času kibicovat do hraní ostatním.
Zároveň mě velmi bavila kooperace s přáteli u stolu, protože solitérní bezhlavé výlety po mapě by znamenaly neúspěch týmu a prohru všech. Rozplánování každého kola s možnými neúspěchy a náhradními postupy skvěle budovaly atmosféru. Tím spíš, že akce některých postav mohly pomoci ostatním neaktivním hráčům. Propojování synergií, otvírání a využívání speciálních dovedností a ultimátní akce využívající týmové sehranosti vás zkrátka musí bavit, tedy pokud holdujete marveláckým sešitům, seriálům či filmům.
Nezastírám ovšem několik negativ, která mohou v partii přijít a také přijdou. Kostky a nepřátelské karty prostě nemají vaši strategii v lásce, a tak vám do ní neustále budou házet vidle. Já osobně mám rád deskovky, v nichž musím počítat s nepřízní osudu a neplánovanými ztrátami, protože krizový management je to pravé koření pro příběhový zážitek. Pokud to tak nemáte a chcete mít dění na ploše ve svých rukou, v Marvel D.A.G.G.E.R. moc radosti nenajdete. Také se musíte připravit, že kvůli nepřízni osudu můžete projet partii třeba i po dvou nepovedených kolech, což choleriky spolehlivě zvedne ze židle. Stejně tak se musíte prokousat první, případně druhou partií, než vám jednotlivé mechaniky plně přejdou do krve. Proto doporučuju intenzivní hraní v prvních 14 dnech od první partie, pak už si Marvel D.A.G.G.E.R. rozložíte bez problémů.
Nyní se pojďme věnovat základním mechanismům Marvel D.A.G.G.E.R. To ovšem neznamená, že se budu věnovat všem principům do detailu, na to v recenzi není zcela prostor a řeší to vhodně koncipovaný manuál o 20 stranách v češtině (o lokalizaci se postaral tuzemský vydavatel Blackfire). V principu je třeba říct, že Marvel D.A.G.G.E.R. patří mezi středně obtížné deskovky především kvůli spoustě efektů, které je potřeba v každém kole uhlídat. Jakmile se vám dostane pod kůži ovládání hrdiny i nepřátel, tak si budete partii užívat. Vydavatel doporučuje hraní od dvanácti let, s námi to zvládl i devítiletý, ale ostřílený hráč. Do dvou hodin máte většinou hotovo, ale při nepřízni osudu se může partie ještě více protáhnout (nebo náhle skončit).
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Deskovka Marvel D.A.G.G.E.R. ukousne pořádný kus prostoru, takže s občerstvením počítejte spíše na vedlejším stole.
Průběh partie není v zásadě zase tak složitý, horší je samotná příprava. U volby hrdiny a aspektu stráví nerozhodní hráči mládí, poté se rozhodí jednotlivé komponenty hrdinů, zvolí nemesis a její karty, připraví balíčky událostí, žetony a další propriety. Ve veteránském režimu po asi dvacítce partií jsme se v přípravě dostali pod čtvrthodinu, ale jen díky dobrému rozdělení komponent v krabici. Sami jste na fotce viděli, kolik toho pod víkem Marvel D.A.G.G.E.R. najdete, takže správná akvizice pomocí pytlíčků, případně promakaného dodatečného insertu, řeší většinu problémů.
Nyní se pojďme věnovat partii samotné. Pokud jste již absolvovali partii v lovecraftovské sérii Horror či Cthulhu: I smrt může zemřít, tak se velmi rychle dostanete na správnou vlnu. Každý hráč má v rámci kola tři akce symbolizované žetony, které přiřazujete na kartu hrdiny či jeho aspektu. Danou akci následně vykonáte dle pokynů. Nejčastěji budete házet kostkou (při útoku, odpočinku, obraně i plnění misí), přičemž lze hody ovlivnit počtem kostek nebo jinými faktory. Zkrátka si musíte hlídat vlastnosti svého hrdiny a využívat je na maximum. Dění na ploše je totiž tolik, že vám většinou ostatní neporadí, protože budou mít dost starostí sami se sebou.
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Události a akce nemesis dokáží v průběhu partie Marvel D.A.G.G.E.R. potrápit, ale v podstatě jde jen o přípravu na závěrečný souboj.
V principu se budete pohybovat po mapě, porážet nepřátele, plnit mise a využívat vlastností speciálních míst (pokud vám je příšery nezničí). Zdánlivá svoboda tahů je svázána společným úspěchem, takže se o každém tahu budete radit. To je místo, kde v Marvel D.A.G.G.E.R. hrozí prosazení alfa hráče. Jestli někoho takového mezi sebou máte, dejte mu roubík a pokračujte v partii dále, užijete si ji o to více, i když třeba prohrajete.
Po tahu týmu přijde na řadu nemesis, která má vlastní karty a nohsledy. Nejdříve se zvýší hrozba, která reflektuje počet potvor na ploše a vlastnosti záporáka. Může se totiž spustit nová fáze souboje s dalšími nepříjemnostmi či úspěch hrdinů s bonusy do závěrečného souboje. Následně se otočí karta události nepřítele s novým příběhovým efektem, řadou symbolů k vyhodnocení (především karta nemesis vám zatopí) a aktivaci všech nepřátel na ploše (často i s příchodem nových). Celá partie vrcholí závěrečným soubojem s nemesis nazvaným epicky „Konečné zúčtování“, kdy konečně můžete záporáka srazit na kolena a ne jen donekonečna omračovat.
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
120 možností, jak vytvořit svého hrdinu krát čtyři záporáci krát složení týmu podle počtu hráčů = pořádná porce znovuhratelnosti pro Marvel D.A.G.G.E.R.
Může se stát (docela dost často), že některý z hrdinů padne. Pak přijde řada na otočení karty a s mnoha negativními postihy se na plochu dostane superhrdinské dvojče vašeho vyvoleného. To už k životu zachránců světa patří. Deskovka Marvel D.A.G.G.E.R. totiž nejde hráči na ruku a umí pořádně potrápit. Sice si můžete partii ulehčit (tváříte se, že je u stolu méně hráčů), ale i tak vám může osud ukázat záda. I to k ameritrashi patří a musíte s tím být smířeni.
Poslední kapitola naší recenze se pravidelně váže ke zpracování komponent. Tady je situace složitější a možná rozdělí hráčskou základnu na dvě strany. Jedni budou očekávat za deskovku s cenovkou přes dva tisíce plastové figurky (vzhledem k obsahu by se cenovka asi zdvojnásobila), jiní budou vděční za kartonové standies, protože nemají po ruce barvičky a štětec. Já osobně jsem vděčný za druhou alternativu. Ke komiksové hře podle mě patří výtvarně zpracované postavy, které prostě plast nepojme (viz naše recenze na Marvel Zombies). Standies na ploše Marvel D.A.G.G.E.R. vypadají skvěle (podobně jako Marvel X-Men: Povstání mutantů), stejně jako ostatní komponenty a plastofilové si mě klidně ukamenujte (plastovými kameny).
Marvel D.A.G.G.E.R. (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Z mého pohledu jsou kartonové standies dostatečnou komponentovou výbavou pro hru jako Marvel D.A.G.G.E.R.
Za mě tedy v grafické stránce Marvel D.A.G.G.E.R. obstál na výbornou. Pochválit mohu i kvalitu komponent a překlad, i když v rámci komiksového univerza občas úplně nesedí skloňování reálií. Na rovinu si tedy můžeme říci, že pokud jste hráči, kteří se nebojí náhody, máte zkušenosti se složitějšími mechanikami a Marvel univerzum je vaše oblíbené, tak v Marvel D.A.G.G.E.R. budete jako doma. Lépe je mít kolem sebe podobně nadšené jedince, protože tento titul nejlépe funguje ve čtyřech či pěti (i přes možné prostoje v tazích). Stejně tak by mohl titul uspět u těch, kteří hledají principiální alternativu pro lovecraftovské Horrory. Začátečníci bez průvodce si tady pravděpodobně spálí prsty stejně jako dětští hráči (nenechte se zmást grafikou).
Za poskytnutí recenzní kopie Marvel D.A.G.G.E.R. děkujeme českému distributorovi hry Blackfire.
• Zdroje: Vlastní
Marvel D.A.G.G.E.R.
Deskové hryTitul Marvel D.A.G.G.E.R. otevírá brány všem dobrodruhům, kteří chtějí poznat superhrdinské trable proti nejmocnějším nemesis komiksového univerza. Budete hodně házet kostkami, které následně proklejete kvůli nepřízni osudu. Život superhrdiny není med, ale je zatraceně zábavný.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.