Alza.cz
CZ
Zobrazit katalog

Microsoft koupí Activision Blizzard. Co to znamená pro herní průmysl? (TÉMA)

• Autor: Alexandra Vaníková

Microsoft oznámil, že odkoupí společnost Activision Blizzard, pod jejíž křídla patří světoznámé herní tituly a série jako Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Crash Bandicoot a další. V našem článku se podíváme do budoucnosti a řekneme si, co by tento obchod mohl znamenat pro zainteresované společnosti i hry samotné.

Microsoft Activision Blizzard; screenshot: cover

zdroj: Microsoft

Microsoft koupí Activision Blizzard – OBSAH

  1. Jak to celé začalo
  2. Herní akvizice, která nemá obdoby
  3. Game Pass a hry od Activision Blizzard
  4. Co znamená akvizice pro exkluzivitu her
  5. Zapomenuté značky Activision by se měly dočkat oživení
  6. Válka konzolí se rozjíždí na plné obrátky...
  7. ... do boje ale vstupují noví hráči
  8. Odejde Bobby Kotick z Activision?

Akvizice Activision Blizzard Microsoftem ve zkratce


Plánovaná akvizice Activision Blizzard společností Microsoft byla oznámena 18. ledna 2022, přičemž pracovat se na ní začalo už koncem roku 2021. Microsoft tímto nákupem získá mnohá studia a značky spadající pod Activision Blizzard (mimo jiné Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch). Tato zatím největší herní akvizice by měla být dokončena v roce 2023, kdy se také očekává odchod současného CEO Activisionu – Bobbyho Koticka a Activision Blizzard se začne zodpovídat generálnímu řediteli Microsoft Gaming – Philu Spencerovi.

Po dokončení obchodu by se do Game Passu mělo dostat mnoho známých her z portfolia Activision Blizzard, některé z nich už jako exkluzivity na Xbox a PC. Phil Spencer by také rád obnovil starší značky patřící pod Activision, které by mohly pořádně zatopit konkurenci v Sony.

Jak to celé začalo


V listopadu 2021 portál The Wall Street Journal zveřejnil článek informující o nedůstojných pracovních podmínkách ve společnosti Activision a laxním přístupu generálního ředitele společnosti, Bobbyho Koticka. Ten nejenže o diskriminaci a sexuálním obtěžování věděl a problémy ignoroval, proti němu samotnému bylo vzneseno obvinění z údajného vyhrožování smrtí jedné ze zaměstnankyň.

Phil Spencer; Microsoft Bobby Kotick; Activision Blizzard

zdroj: Geek Impulse, Gaming Instincts

Phil Spencer (vlevo) oslovil Bobbyho Koticka (vpravo) s návrhem Activision Blizzard odkoupit v listopadu loňského roku.

Activision Blizzard se po zveřejnění zmíněného článku zmítal v nemalých problémech, které zahrnovaly vyšetřování i pokles ceny akcií společnosti. Na tehdy nově zveřejněné informace kromě jiných zareagoval i šéf Xbox divize Phil Spencer se slovy: „Takové chování nemá v našem průmyslu co dělat“ a dodal, že momentálně přehodnocuje vztahy s Activision.

Málokdo však tehdy tušil, že Spencer v té době viděl krizové období společnosti Activision jako vhodnou příležitost k jejímu odkoupení. Přestože se zpočátku Kotickovi obchod nezdál dostatečně výhodný, a dokonce hledal někoho, kdo by byl ochoten zaplatit ještě více, nakonec na dohodu s Microsoftem kývl.

Herní akvizice, která nemá obdoby


Pamatujete si, když Microsoft odkoupil ZeniMax Media za tehdy neuvěřitelných 7,5 miliard dolarů? Americký počítačový gigant se očividně dokáže přes kapsu plácnout ještě víc. Za Activision Blizzard totiž Microsoft zaplatil dechberoucí částku 68,7 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun) a jde o zatím nejdražší akvizici v herní historii, která vysoce předčila cenu nákupu vývojářského studia Zynga vydavatelem Take-Two ze začátku letošního roku (12,7 miliardy dolarů) nebo investici do mobilního vývojáře Supercell společností Tencent (10,2 miliardy dolarů).

Jen pro srovnání s jinými nákupy v zábavním průmyslu uvedeme, že dražší akvizice, než byla tato, proběhly už jen dvě, a to když v roce 2019 Disney odkoupil 21st Century Fox (71,3 miliardy dolarů) a především pak nákup americké telekomunikační společnosti AT&T, která v roce 2018 zaplatila za Warner Bros., DC Comics, HBO, Cartoon Network a Adult Swim dohromady rekordní sumu (85,4 miliardy dolarů).

Game Pass a hry od Activision Blizzard


Phil Spencer potvrdil, že Xbox a PC Game Pass se po akvizici rozšíří o tituly z portfolia Activision Blizzard. Čerstvé hry od Activision si tak díky Game Passu zahrajeme první den vydání a do této stále se rozrůstající knihovny zavítá i slušná nadílka starších her od Activision. Které to jsou, zatím nevíme, ale nedivili bychom se, kdyby si bylo v Game Passu možné zahrát například Spyro Reignited Trilogy, Crash Bandicoot 4, Overwatch nebo třeba starší Call of Duty tituly. Hry od Activision tak nepochybně do Game Passu přilákají ještě více předplatitelů, kterých je momentálně už více než 25 milionů.

Co znamená akvizice pro exkluzivitu her


Phil Spencer potvrdil, že všechny současné smlouvy se Sony budou dodrženy, což znamená, že zachována zůstane i stávající multiplatformovost her vycházejících na PS a Xbox. Spencer navíc krátce po oznámení akvizice řekl: „Všem hráčům, kteří hrají hry od Activisionu na Sony platformách, řeknu jen tolik, že nemáme v úmyslu odlákat komunity z těchto platforem.“

Call of Duty Modern Warfare; screenshot: Ghost

zdroj: Activision

Konkrétní informace o hrách Activisionu, ze kterých se stanou exkluzivity, zatím nemáme. Chytřejší budeme až po zkompletování akvizice. Minimálně Call of Duty ale i nadále uvidíme na PS konzolích.

Ty nejpopulárnější značky by se tak i nadále měly objevovat jak na Xboxu/PC, tak na modrých konzolích od Sony. Spencer se například nově zavázal vydávat Call of Duty na PlayStation tak dlouho, jak bude PlayStation existovat. Fanoušci této kultovní střílečky tak mohou být klidní. To, že se hráči skutečně nemusí obávat drastického dělení komunity, dokazuje i dřívější vyjádření zástupců Microsoftu, kde tvrdí, že Call of Duty i další populární tituly z dílny Activision, budou i nadále vydávány na PlayStation konzolích. Je důležité podotknout, že Microsoft se společnosti Sony zavázal tyto tituly vydávat na PlayStation i po vypršení současných smluv, které multiplatformovost vybraným hrám zaručovaly jen na určité období.

Zapomenuté značky Activision by se měly dočkat oživení


Vypadá to tak, že díky akvizici chytí druhý dech i některé populární hry Activision Blizzard, které v uplynulém období musely uvolnit cestu jedné z nejvýnosnějších značek společnosti – Call of Duty. Například takové studio Toys for Bob, které stojí za povedeným čtvrtým dílem Crashe Bandicoota i remasterem dobrodružství dráčka Spyra, bylo v dubnu loňského roku přesunuto k vývojářskému týmu fungujícímu pouze jako podpora pro COD: Warzone Pacific.

Ve světle nových událostí však Phil Spencer vyjádřil touhu pracovat na značkách, které zná ze svého dětství a dosud je miluje, jako King's Quest, Guitar Hero nebo Hexen. Členové vývojářských studií, které mají na starosti Call of Duty, navíc uvažují nad tím, že tituly z této série už nebudou vydávány každý rok. Snížil by se tím tlak na zaměstnance a ti by pak měli čas pracovat i na jiných projektech.

Válka konzolí se rozjíždí na plné obrátky...


Není pochyb o tom, že Microsoft akvizicí Activisionu zasadil Sony pořádnou ránu. Zatímco japonský gigant si pěstuje užší portfolio svých vlastních herních studií, Microsoft ve velkém skupuje již zaběhnutá vývojářská studia, díky čemuž získává převahu nad Sony nejen v počtu kvalitních vývojářských týmů, ale také nabídkou titulů ve službě Game Pass. Ta se navíc po akvizici rozroste také o úspěšné značky společnosti Activision, které si předplatitelé služby zahrají zcela zdarma.

Activision hry v Game Passu tak pro Sony představují další důvod, aby co nejrychleji představil avizovanou konkurenci Game Passu, kde bychom údajně měli najít nové hry, ale i PlayStation klasiky z modrých konzolí předchozích generací. Je však sporné, zda to Sony bude stačit, aby konkurovalo neustále se rozrůstajícímu zástupu herních studií skupovaných Microsoftem, a jejich herním titulům zpřístupněným v Game Passu již v den vydání.

PlayStation 5; Sony Microsoft; Game Pass

zdroj: Videogameschronicles

Úspěch PlayStation 5 by měl přetrvat i v letošním roce. Uvidíme však, jak Sony ustojí konkurenci v podobě Game Passu neustále rozšiřujícího svoji nabídku her.

Na druhé straně však nelze zapomínat na to, že Sony se nedaří vůbec špatně. PlayStation 5 by mělo letos překonat Xbox Series X/S v prodejích, koncem roku se navíc očekává vydání druhé generace PS VR headsetu, přičemž Xbox vlastním VR headsetem nedisponuje. PlayStation se také může chlubit cenami ověnčenými exkluzivitami, ze kterých zmíníme například The Last of Us, God of War, Uncharted, Horizon: Zero Dawn či Marvel's Spiderman, z nichž některé sice vyšly i na PC, vydavatelem ale i nadále zůstává Sony.

... do boje ale vstupují noví hráči


Počáteční rivalita mezi vlastníky konzolí od Sony, Xboxu a Nintenda, která přerostla do „války konzolí“ (podle některých však reálně neexistující), nevymizela úplně. Předchozí kapitola dokazuje, že PlayStation i Xbox mají své silné a slabé stránky, které budou i nadále v hráčské obci silným tématem. Je ale sporné, do jaké míry jsou Nintendo a PlayStation vnímány samotným Microsoftem jako skutečná konkurence.

Doposud největší herní akvizice a zejména následná vyjádření zástupců Xboxu o zachování multiplatformovosti u některých herních značek od Activision napovídají, že Xbox zřejmě nesoupeří ani tak s videoherními giganty jako Sony či Nintendo (tzv. „konzolový tribalismus“ odsoudil i sám Phil Spencer). Microsoft chce spíše dokázat, že je stále více než relevantním hráčem na poli formování způsobu, jakým budeme v budoucnu vnímat herní svět, jehož potenciál začínají objevovat také korporace jako Facebook, Google, Amazon či Apple.

Facebook; screenshot: meta Roblox; screenshot: CEO

zdroj: Facebook, Getty Images/Ian Tuttle

V socializování i hraní prostřednictvím metavesmíru vidí budoucnost mimo jiné společnosti Facebook i Roblox.

Zakladatel Facebooku (nyní Meta) Mark Zuckerberg staví budoucnost své společnosti na metavesmíru (virtuálním prostoru zaměřeném na socializaci) těžícím z využívání VR. Google má také ambice prorazit v herním průmyslu, což dokázal před dvěma lety spuštěním nepříliš úspěšné streamovací platformy Google Stadia. Amazon se vydal cestou vydávání her na vlastních streamovacích platformách Luna a Twitch (některé z nich vyšly i na PC, PS a Xboxu), a Apple údajně pracuje na vlastní herní konzoli.

Představení předplatného Game Pass Xboxem bylo velkým krokem vstříc milionům hráčů. Součástí Game Passu (jeho nejdražší Ultimate varianty) se později stalo i cloudové hraní, což opět dokázalo, že vedení Xbox namísto množství prodaných konzolí především zajímá ne tak vzdálená budoucnost, ve které bude na hraní AAA titulů stačit pouze drobné mobilní zařízení ve vaší kapse. Tehdy už nebude záležet, jakou vlastníte konzoli. Rozhodující bude množství dostupného obsahu, ke kterému se lze dostat jediným pohybem prstu na dotykové obrazovce a v tomto ohledu si Xbox i akvizicí Activision zajistil nad novou konkurencí pronikající do oblasti gamingu slušný náskok.

Odejde Bobby Kotick z Activisionu?


Odpověď na tuto otázku dnes nezajímá jen ty, kteří si přečetli článek The Wall Street Journalu vrhající světlo na Kotickovy praktiky. Obvinění z vyhrožování smrtí či tutlání případů sexuálního obtěžování v jeho společnosti jsou jen špičkou ledovce skandálů spojených s Kotickovým jménem. Už nějaký ten rok se mluví o tom, že v Activision Blizzard vládnou výrazné rozdíly v platových podmínkách. Zatímco producent dokáže vydělat i šesticifernou částku, zaměstnanci v oblasti zákaznického servisu horko-těžko vydělají minimální mzdu.

Rozdíly ve výši platu pocítila i Jean Oneal, která pozici ředitelky Blizzardu sdílela s kolegou Mikem Ybarrou. Přestože oba zastávali stejnou pozici, finanční ohodnocení Jean mělo být nižší než to Mikovo. Teprve poté, co Jean pohrozila rezignací, jí byly nabídnuty stejné platové podmínky jako jejímu kolegovi. Existuje tedy hned několik důvodů, proč měl Kotick ze své funkce rezignovat už dávno. Vypadá to však tak, že to bude až akvizice Activisionu Microsoftem, co zajistí jeho odchod.

Bobby Kotick; CEO

zdroj: Activision

Bobby Kotick je hlavou Activision 30 let, během kterých ho ve funkci doprovázel nejeden skandál.

Kotick si jako text své labutí písně zvolil zlehčování obvinění proti němu a některým vysoce postaveným zaměstnancům Activisionu a jako skutečný důvod poklesu akcií Activision vnímá posunutí vydání Overwatch 2 a Diablo 4 a méně úspěšné COD: Vanguard. I nadále hovoří o závazku vytvářet co nejlepší pracovní prostředí, jenže zároveň svým podřízeným věnuje pouze několikaminutovou konferenci.

Akvizice by měla být dokončena v červnu 2023. Do té doby bude Activision Blizzard fungovat samostatně a Kotick zůstane v čele společnosti. Jakmile bude obchod dokončen, očekává se, že Kotick odejde a jako „výslužné“ si s sebou vezme i velmi naditý balík peněz – téměř 400 milionů dolarů.

• Zdroje: Reuters, GameIndustry.biz, The Washington Post, GameInformer, VentureBeat, IGN, Kotaku, VGC, ExtremeTech, Gamespot, Eurogamer, Bloomberg, Xbox Wire, The Wall Street Journal

i Mohlo by vás zajímat
4,8 1 757×
Xbox Series S - 500 GB Robot White
Herní konzole - k TV, SSD 512 GB, bez mechaniky (nepřehrává fyzické disky), menu v češtině, 1x herní ovladač, barva bílá
7 490,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: MXO001s
4,4 26×
PC Game Pass - 3 měsíční předplatné (pro PC s Windows 10)
Dobíjecí karta - na PC (Win 10), licence ke stažení, klíč pro Microsoft Store, doba členství 3 měsíce - 283 Kč/měsíc
Novinka
849,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MX029gpc1
Vytisknout
P-DC1-WEB01
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon