• Autor: Filip Němec
Microsoft v loňském roce spustil betu své herní streamovací služby Xbox Cloud Gaming (dříve xCloud) na Androidu a začlenil ji do populárního předplatného Xbox Game Pass Ultimate. Nyní pokračuje v plnění svých slibů a spouští streamování her na PC a iOS. Xbox Cloud Gaming jsme otestovali jak na herním PC, tak i slabším notebooku, obyčejném kancelářském PC a také iPadu Pro. Budeme v budoucnu vůbec potřebovat výkonné herní stroje, nebo bude stačit jen rychlý internet?
zdroj: Microsoft
Loni jste si mohli přečíst naše dojmy z hraní na Androidu, a přestože streamování her do tabletů a mobilních telefonů zní zajímavě, snad tím největším lákadlem cloudového hraní je možnost zahrát si nejnovější pecky na téměř jakémkoliv PC a přesně to jsme také vyzkoušeli, otestovali jsme ale také hraní na iOS.
Xbox Cloud Gaming jsme vyzkoušeli na těchto třech rozdílných sestavách a iPadu:
Testování jsme prováděli s internetovým připojením s rychlostí 100/100 Mb/s (100 Mb download a 100 Mb upload), případně 20/5 Mb/s, vždy s připojením pomocí ethernetového kabelu. V případě bezdrátového Wi-Fi připojení byla znát delší prodleva a občasné zasekávání obrazu a to i v případě 5 GHz pásma. Microsoft na svých oficiálních stránkách doporučuje připojit počítač právě pomocí kabelu a nespoléhat se na bezdrátové připojení, pokud už ale není zbytí (třeba právě při hraní na mobilu či tabletu), doporučuje 5 GHz pásmo a být co nejblíže Wi-Fi přijímači. Z našich zkušeností však jde v současnosti o velmi problematické řešení, které nedoporučujeme.
Co se doporučené rychlosti týče, Microsoft neudává žádné konkrétní číslo, pouze v případě mobilního internetu uvádí minimální rychlost stahování 10 Mb/s, jak už ale víme z dřívějšího testování na Androidu, jde o naprosté minimum, na kterém rozjedete pouze technicky slabší hry či tituly s pomalejší hratelností. Závody nebo akční střílečky mohou být místy až nehratelné. Podle našeho testování lze za minimální rychlost považovat hodnoty alespoň od 15 Mb/s výše co se stahování týče, hodnota uploadu může být i nižší.
zdroj: Microsoft
Xbox Cloud Gaming aktuálně nabízí více než 100 her, které lze streamovat do PC a mobilních zařízení s iOS a Androidem. Konzole Xbox zatím chybí.
Ať už jsme hráli na jakkoli výkonných zařízeních, rychlost 100/100 Mb/s je víc než dostačující a ačkoli to nemáme vlastnoručně otestované, věříme, že vám bude jistě stačit i rychlost klidně poloviční. I na pomalém připojení na hodnotách 20/5 Mb/s je totiž naprostá většina her hratelných a to i na slabších strojích, nicméně musíte počítat s horším vizuálním zpracováním a občasným poklesem snímkování. V následujícím srovnání, rozděleném podle sestavy, na které jsme hráli, se zaměřujeme především na dojmy z hraní na rychlém připojení.
Ke hraní pak budete kromě PC či jiného zařízení potřebovat také podporovaný ovladač, ačkoli totiž budete hrát na počítači, téměř žádná z her aktuálně nepodporuje myš a klávesnici. Xbox Cloud Gaming totiž nabízí pouze konzolové verze her. Microsoft naštěstí není v tomto směru nijak přísný, podporován je logicky Xbox ovladač, ale také řada dalších gamepadů včetně třeba DualShocku 4 od Sony (DualSense podporován není). Seznam kompatibilních ovladačů najdete zde.
Zbývá už jen objasnit si, jak vůbec Xbox Cloud Gaming spustit. Na rozdíl od již dříve dostupného hraní na Androidu lze aktuálně streamování spustit na PC a iOS pouze v prohlížeči z adresy www.xbox.com/play. Na iOS tím Microsoft obchází přísná omezení App storu, na PC by však měl být v budoucnu Xbox Cloud Gaming podporován i skrze oficiální Xbox aplikaci, tak jako je tomu na Androidu. Ke spuštění pak budete potřebovat také platné členství Xbox Game Pass Ultimate, které stojí 339 Kč na měsíc. Aktuálně si však můžete první měsíc koupit za 25,90 Kč, pokud půjde o první aktivaci tohoto předplatného.
zdroj: vlastní
Webové rozhraní Xbox Cloud Gamingu na PC je velmi jednoduché. Nabízí pouze seznam podporovaných her a neumožňuje žádné nastavení například kvality obrazu.
Odhalíme jádro pudla hned na začátku našeho srovnání a mnohé skeptiky možná překvapíme, je to ale skutečně tak – pokud si spustíte téměř cokoliv kromě frenetických FPS typu Doom, zkrátka nepoznáte, že se výsledný obraz nerenderuje ve vašem PC, ale stovky kilometrů daleko na Azure serverech Microsoftu poháněných hardwarem konzolí Xbox Series X. Nezaznamenali jsme žádné poklesy snímkování, fragmentaci obrazu či jiné problémy.
zdroj: vlastní
Po vizuální stránce není většině streamovaných her na PC s rychlým připojením co vytknout.
Kované hráče dokáže upozornit na to, že ne vše je úplně v pořádku, až tzv. input lag. Odezva mezi vaším úkonem na ovladači a tím, co se stane na obrazovce, se logicky zvětšuje s rychlostí a dynamičností dané hry. U rychlých stříleček typu Doom už je delší odezva znát, a přestože si na ni lze zvyknout, pro náročnější hráče tento styl hraní rozhodně není. Avšak co se týče kupříkladu akčních adventur či dokonce i závodních her, které jsou také relativně rychlé, není situace tak špatná, jak by se mohlo zdát. Pozitivně se zde projevuje plasticita mozku, díky níž první kolo závodu budete zápasit s tím, že auto zatočí o pár milisekund později, než chcete, ale po chvíli si na odezvu zvyknete a nijak výrazně vám nevadí.
Pokud máte výkonný herní počítač, který zvládne nejnovější hry na vysoké detaily, Xbox Cloud Gaming pro vás pochopitelně není, protože si můžete užít hraní bez kompromisů i bez cloudu. Situace se však obrací ve chvíli, kdy máte řekněme průměrný herní stroj a náročné hry rozjedete nanejvýš na střední detaily. Na našem herním PC a rychlém internetu totiž vypadaly hry naprosto parádně, a přestože v současnosti zvládne Xbox Cloud Gaming „jen“ Full HD a 60 fps, po grafické stránce jen stěží poznáte rozdíl, zatímco majitele slabších herních PC grafika ještě příjemně překvapí.
zdroj: vlastní
Obrázek 1: Nepřijdete ani o detaily i kvalitní světlo a stíny. Obrázek 2: U jednodušších her se nemusíte jakéhokoliv zasekávání či zhoršení kvality obávat.
Streamování her je však logicky spíše pro majitele slabších strojů. My jsme vyzkoušeli hraní na postarším notebooku Dell s i5-2520M procesorem a dedikovanou grafickou kartou NVIDIA Quadro NVS 4200M z roku 2011, což je takový hybrid mezi integrovaným grafickým čipem v procesoru a samostatnou grafickou kartou nVidia Quadro. Tyto notebooky byly před několika lety využívány v kancelářích, kde díky NVS 4200M zvládaly 2D grafiku, ale na hraní 3D her to pochopitelně nebylo (a dnes už vůbec ne). V našem testu jsme však šli ještě dál a zahráli si i na kancelářském Microtower PC se stařičkým procesorem Intel Core i3 a sdílenou grafickou kartou Intel HD 2000 taktéž uvedené v roce 2011, kdy sloužila jako levnější a méně výkonná náhrada silnějších čipů.
zdroj: vlastní
Obrázek 1: Screenshot Forzy Horizon 4 z Xboxu Series X. Obrázek 2: Screenshot z herního PC. Obrázek 3: A ze slabého kancelářského počítače.
K našemu překvapení nebyl výsledek vůbec tak špatný, jak jsme očekávali. Velmi nízký výkon obou strojů nebyl překážkou a co do hratelnosti a zejména odezvy ovládání nebyl mezi hraním na herním PC a těmito staříky žádný rozdíl. I rychlejší akční adventury typu Assassin's Creed byly naprosto bez problémů hratelné a jediným leč výrazným problémem tak byly opět dynamické tituly typu Doom. Kde byl ovšem rozdíl znát, už bylo grafické zpracování. Při statických scénách byl rozdíl minimální, ovšem jakmile se obraz rozpohyboval, na slabších strojích byla znát nižší míra detailů a například v momentech, kdy ve Forze Horizon 4 pelášíte maximální rychlostí, začal obraz často kostičkovat.
Xbox Cloud Gaming tedy exceluje zejména tam, kde je ho nejvíce třeba, tedy na strojích s malým výkonem. Díky streamovací službě od Microsoftu můžete i na „kancelářském šrotu“ spustit nejnovější hry za předpokladu, že máte alespoň průměrné internetové připojení a ochotu sem tam přimhouřit oko. To ovšem, jak už jsme si řekli, závisí zejména na titulu, do kterého se pustíte. Pro řadu pomalejších her je streamování jako dělané. Doporučil bych tedy majitelům slabších strojů Xbox Cloud Gaming? Jednoznačně! Pokud hrajete jen občas a nechcete investovat do nové konzole nebo herního PC, poměr cena/výkon je v případě Xbox Cloud Gaming hodně slušný.
zdroj: vlastní
I na slabších počítačích běží Xbox Cloud Gaming v 1080p rozlišení s maximální frekvencí snímkování 60 fps a hry nevypadají vůbec špatně.
Že ne každý má doma nabušenou herní bestii, víme a nezapomněli jsme ani na majitele horšího připojení. Hraní jsme vyzkoušeli i na pomalejší lince 20/5 Mb/s a světe div se, rozdíl byl téměř zanedbatelný. Bylo znát, že hra je více náchylná na chvilkové výkyvy (večer jsou obecně linky vytíženější než přes den, kdy je většina lidí v práci nebo ve škole), nicméně nějaký zásadní rozdíl v grafickém zpracování jsme nezaznamenali. Pravda, rychlé hry jako Doom byly ještě více problematičtější, na druhou stranu u pomalejších akčních adventur šlo o rozdíly minimální a pokud byste hráli třeba tahovou strategii, tato rychlost připojení vám bude stačit. Čím rychlejší a dynamičtější hratelnost však je, tím roste nejen odezva a současně klesá kvalita obrazu.
zdroj: vlastní
Se statickými scénami si i slabší stroje poradí dobře, při rychlých pohybech už je však rozdíl poznat na první pohled. Na prvním obrázku vidíte screenshot z hraní Forzy Horizon 4 na Xboxu Series X a na pravém z hraní na notebooku na pomalejším připojení.
Proto jsme se podívali, kolik počítač požírá dat při obou připojeních a k našemu překvapení si v obou případech hra nevzala v průměru víc než 15 Mb/s, i když při hraní na 100/100 Mb/s lince si občas sáhla až pro dvojnásobnou rychlost, ale vždy jen na pár sekund, pravděpodobně ve vypjatějších situacích. I to potvrzuje skutečnost, že výrazně rychlý internet není třeba, ale celkovému zážitku a stabilitě rozhodně pomůže. Určitě však nemusíte být připojeni na páteřní síť internetu.
Zajímavým zjištěním byla také (ne)optimalizace pro jednotlivé prohlížeče. Microsoft doporučuje hrát pouze v prohlížečích Edge a Chrome a přestože i na těch dalších Xbox Cloud Gaming spustíte, hra se bude nepřirozeně sekat.
zdroj: vlastní
Po většinu času si stream nebral více než 15 Mb/s, to však neznamená, že 15 Mb/s linka bude stačit. Xbox Cloud Gaming působí co se týče dat úsporně, ale když potřebuje, sáhne si i na dvojnásobek.
Kromě PC nyní podporuje nově Xbox Cloud Gaming také iOS, v tomto případě jsme ovšem došli ke stejným závěrům jako při loňském testu xCloudu na Androidu. Vše se totiž odvíjí od kvality vašeho signálu, takže pokud se zrovna budete nacházet ve městě s 4G pokrytím, můžete si bez problémů se snímkováním či kvalitou textur zahrát v podstatě všechny hry, problém vám budou činit opět jen ty s rychlou a dynamickou hratelností jako je již tolikrát zmiňovaný Doom.
Hraní na mobilu aktuálně nejvíce škodí přirozená nemožnost pevného připojení k internetu. Tedy i to jde, ale převodníky ethernetu na USB-C asi každý doma běžně nemáme, a tak nějak to celkově odporuje pointě hraní na přenosných zařízeních. Nicméně budoucnost hraní na mobilu a tabletu nemusí být vůbec špatná. Zejména s postupným budováním 5G sítí po celém světě (u nás jsme bohužel stále v úplných začátcích) s potenciální rychlostí 1 Gb/s může být v nejbližších letech i takový Doom a jemu podobní bez problémů hratelní. Pokud vás zajímá hraní na přenosných zařízeních více, zamiřte do našeho loňského článku, kde jsme se mu věnovali detailně.
O Xbox Cloud Gaming lze rozhodně říct, že funguje. Ne bez chyby, ale funguje a na slabší stroje přináší jedinečnou možnost zahrát si nejnovější hry v dobrém grafickém zpracování za předpokladu, že máte dostatečně rychlý internet. A řeč je nejen o tom, že si nemusíte kupovat novou herní konzoli či pro srovnatelný grafický zážitek minimálně dvojnásob drahý herní počítač, dokonce si nemusíte kupovat ani samotnou hru. Za 339 Kč měsíčně dostanete knihovnu Xbox Game Pass, která je plná kvalitních her a díky cloudové službě si je rovnou můžete spustit.
zdroj: Microsoft
Předplatné Xbox Game Pass je velkým úspěchem Microsoftu a je velmi pravděpodobné, že s růstem digitální knihovny her, které si lze vypůjčit, poroste také nabídka titulů připravených pro streamování a tento nový způsob hraní, si získá další fanoušky.
Ano, jen něco málo přes sto titulů aktuálně hraní v cloudu podporuje a ne všechny jsou pro streamování ideální, ale rozhodně jde o slibný začátek, který méně náročnějším hráčům může vyřešit vlastně jinak neřešitelné dilema. Hry vás jinak moc nebaví, ale od dětství milujete sérii Gears? Za 339 Kč měsíčně si ji můžete zahrát na svém počítači (a stovku dalších her), kde většinou pracujete jen s Wordem a prohlížečem.
Zatím tedy jde spíše o zajímavý kompromis pro méně náročné či sváteční hráče než pro kované pařany. Ovšem pokrok, s jakým streamování her postupuje, je až nečekaně rychlý a integrace cloud gamingu do předplatných jako je Game Pass či budování 5G sítí celou transformaci ještě urychluje. Zatím kupříkladu Xbox Cloud Gaming nefunguje na Android televizích, ale po nejnovějších zkušenostech to vypadá, že nám namísto nadupané konzole či herního PC bude stačit rychlý internet. Ostatně dnes už všechny herní stroje stejně musí být téměř vždy online, i když hrajete singleplayer a jak jsme se sami přesvědčili, nároky na rychlost připojení nejsou tak vysoké, jak se zdá.
• Zdroje: Vlastní
Na počátku bylo slovo. Tedy, byla to dvě slova: OnLive a Gaikai. Tyto služby založené v roce 2003 (OnLive) a 2008 (Gaikai) položily základy streamování her, ovšem na způsob hraní, který v podstatě vynalezly, ještě nebyl svět připraven. Dnes se už o streamování her píše a hovoří v médiích vcelku běžně, ale stále jako o něčem vzdáleném, co technologické firmy zatím pouze zkoušejí.
Mezi tyto společnosti patří především Amazon, Google, Nvidia, Sony a Microsoft. Prvně zmíněná firma už není jen e-shopem s knihami, ale technologickým gigantem, který nedávno oznámil svou vlastní herní streamovací službu Amazon Luna čekající na spuštění na území USA. To Google již vyrazil do boje se vší parádou, Google Stadia už je v některých regionech v ostrém provozu (v ČR bohužel ne), avšak díky technickým problémům a nesympatické cenové politice je zatím spíše terčem posměchu.
Nvidia a její GeForce Now šlo trochu jinou cestou (umožňuje streamovat hry, které již vlastníte na platformách jako je Steam, Uplay nebo Epic Store) a Sony se svým PlayStation Now je až podivně potichu – služba sice funguje a dle našich zkušeností nečekaně dobře, ale jen ve vybraných zemích (i v tomto případě chybí podpora v ČR). Loni uzavřené partnerství s Microsoftem právě kvůli streamování obsahu a zatím nenaplněný potenciál služby však mohou naznačovat, že PS Now, technologie mimo jiné postavená na základech zmiňovaných OnLive a Gaikai, by mohla ještě do probíhajícího souboje výrazněji promluvit.
Je to tedy právě xCloud od Microsoftu, který aktuálně působí jako hlavní adept na vítěze prvního kola herně-streamovacího souboje. Oproti konkurenci vyhrává nejen počtem her, ale také velmi sympatickým obchodním modelem. Od 15. září je totiž xCloud součástí předplatného Xbox Game Pass Ultimate. Za 339 Kč měsíčně tak můžete neomezeně streamovat více než 150 her. Jak ale ono hraní probíhá? Může streamování her skutečně nahradit herní PC a konzole?
Než si na tyto otázky odpovíme, v rychlosti si shrňme, jak a na čem jsme hráli. Téměř vše probíhalo pomocí mobilního telefonu Samsung Galaxy S20+, což je letošní vlajková loď Samsungu jako stvořená pro hraní – 6,7 palce široký AMOLED displej s rozlišením 1440x3200px a obnovovací frekvencí 120 Hz. Aktuálně xCloud funguje pouze na Android zařízeních s OS Android 6.0 a vyšším.
Streamování probíhalo ve většině případů skrze dva druhy připojení: 1. domácí Wi-Fi síť s 2,4 GHz i 5 GHz (to xCloud preferuje) pásmem a naměřenou rychlostí 28 Mb/s (stahování) a 22 Mb/s (nahrávání), 2. mobilní 4G internet od O2, který by při dobrém pokrytí signálu měl nabídnout rychlost až 300Mb/s. Microsoft na oficiálních stránkách služby pro hraní na Wi-Fi nezmiňuje žádnou konkrétní doporučenou rychlost internetu, pouze 5GHz Wi-Fi síť. Při použití mobilního internetu uvádí minimální rychlost stahování 10 Mb/s. Dle naší zkušenosti jde skutečně o minimální rychlost, která jak v případě Wi-Fi, tak i mobilního internetu nebude na plynulé hraní rozhodně stačit. Podle našeho testování lze za minimální doporučenou rychlost považovat zhruba výše zmíněných 28 Mb/s pro stahování a 22Mb/s pro nahrávání.
Ke hraní pak dále potřebujete mít herní ovladač a staženou mobilní aplikaci Xbox Game Pass. Aplikace podporuje celou plejádu gamepadů, včetně toho originálního pro konzole Xbox One, ale třeba také DualShock 4 určený pro PS4. Telefon stačí s ovladačem spárovat jako každé jiné bluetooth zařízení. Kompletní seznam podporovaných her najdete zde.
Všechna videa a screenshoty, které najdete v tomto článku, jsou pořízeny přímo z mobilního telefonu Galaxy S20+.
Jakkoli působí streamování her jako něco, co slouží zejména pro hraní mimo domov, tedy například na dovolených, na návštěvě u přátel nebo na lavičce v parku, provozovatelé těchto služeb vidí budoucnost právě v našich obývacích pokojích, kde streamovací služby nahradí tradiční herní konzole a výkonná herní PC, tedy nutnost přímého vlastnictví herního stroje s dostatečným výpočetním výkonem. Stačit by měl rychlý internet a zobrazovací zařízení.
V takových podmínkách v našem testu fungoval xCloud velmi dobře. Použili jsme průměrné internetové připojení v malé vesničce, kam se velkým internetovým poskytovatelům příliš nechce. Přesto nebyl výsledek vůbec špatný, u většiny her sice byla menší prodleva v tom, co uděláte na ovladači a tím, co se následně stane ve hře (tj. lag), většina her však byla hratelná. To znamená, že je třeba udělat určité ústupky, ale rozhodně nemáte chuť hodit ovladačem proti zdi. Věřím, že běžný hráč by si například při hraní Halo 5 na problémy s ovládáním nestěžoval, právě tento titul se nám totiž hrál vcelku komfortně, podobně jako Gears 5. Řeč je ale samozřejmě o singleplayer kampani, v případě online hry u obou titulů už byla znát delší prodleva ovládání, která nebyla nijak výrazná, ale kdokoli, kdo jednou okusil „klasické“ hraní, by se něčemu takovému nejspíše vyhnul.
Halo 5 - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay I GEM
Při sledování záběrů z hraní Halo 5 možná ohrnete nos, na malém AMOLED displeji s rozlišením 1440x3200px a obnovovací frekvencí 120 Hz však hra vypadá velmi dobře.
Nejhůře jsou na tom logicky tituly s velmi rychlou hratelností, jako jsou například závody nebo bojovky. Zde byla prodleva v ovládání znát nejvíce. Zatímco v akční střílečce totiž pouze minete nepřítele, v závodech mírně zpožděné zatočení znamená minutí checkpointu či rovnou havárii. Forza Horizon 4 pak odhalila také další Achillovu patu streamování her, nejde totiž jen o lag, ale také rychlost načítání textur při rychlém pohybu prostředím. Místy docházelo k rozpadávání obrazu, často pak xCloud vyřešil pomalý tok dat jednoduše tím, že obraz „restartoval“, což vypadalo tak, že přes displej telefonu přejel shora dolů pruh a najednou jste byli v závodu o pár metrů dál.
Dalším problémem je bohužel nestabilita připojení. V poledne většina lidí není doma, takže třeba právě zmíněné Halo 5 se hrálo opravdu komfortně a pro mě jakožto náročného hráče šlo o přijatelný kompromis. Ve večerních hodinách ale zatížení sítě rostlo a spolu s tím i prodleva v ovládání. Přibyly také problémy s rozpadáváním obrazu, avšak největší potíže působilo právě zpožděné ovládání, kvůli kterému byly rychlejší tituly opravdu nehratelné.
Měli jsme nicméně možnost vyzkoušet i nadstandardně rychlý internet (optický kabel). V tomto případě už lze hovořit o zcela komfortním hraní, kde nějaké zpoždění zaregistrují jen ti největší pařani vybavení jestřábím okem, schopným rozeznat rozdíl mezi 60 fps a 120 fps. Kolega Jakub Němec, odborník na bojovky, nicméně dodává, že by se ale přeci jen vyhnul titulům typu Mortal Kombat (xCloud nabízí Mortal Kombat X z roku 2015), kde skutečně záleží na každém políčku a jednotlivých milisekundách.
Také v případě mobilního internetu platí, že záleží na aktuální rychlosti a dle slov operátora také na vytížení sítě a signálu. Pokud se nacházíte ve městě a dostává se vám plného 4G signálu, pravděpodobně nebudete mít stejně jako my při streamování žádné výrazné potíže. Hraní akčních stříleček jako je Halo 5 či Gears 5 probíhalo naprosto bez problémů a zejména v případě Halo 5 šlo o takřka plnohodnotný herní zážitek, xCloud tak v tomto směru velmi příjemně překvapil.
Nepatrně horší zážitek byl už u hraní Forzy Horizon 4. Zde bylo drobné zpoždění ovládání znát nejvíce, nicméně skvěle zafungovala plasticita lidského mozku, takže na videu níže můžete sami vidět, že zatímco úvod závodu je hodně nejistý a často budete vinou zpoždění driftovat od jedné strany svodidel ke druhé, druhá část závodu už vypadá vcelku sebevědomě a není problém dojet na prvním místě. V případě stabilního 4G připojení jsme ale nezaznamenali žádnou fragmentaci obrazu či problémy se snímkováním. Zde xCloud skutečně exceluje a jasně dává najevo, že je se streamováním her třeba počítat.
Forza Horizon 4 - Microsoft xCloud streaming on Galaxy S20+ gameplay I GEM
Na prodlevu ovládání si lze u závodních her velmi rychle zvyknout.
Jakmile jsme se však přesunuli na zmíněnou vesnici a od vysílače jsme nebyli vzdáleni ne stovky metrů ale jednotky kilometrů, opět se vrátila dlouhá prodleva v ovládání, jež některé tituly činila prakticky nehratelné. Budování 5G sítě je u nás zatím v začátcích, ale budoucí potenciální rychlosti 1Gb/s může do rozkvětu streamování her výrazně promluvit.
Z předchozích řádků to může působit, že nová etapa hraní je už za rohem (máte-li rychlý internet). I v tomto případě má ale vše své pro a proti. Nezapomínejme na to, že zatím je xCloud dostupný pouze na Android zařízeních, takže budete hrát buďto na displeji malého mobilního telefonu nebo o něco většího tabletu (Android televize aplikaci Xbox Game Pass prozatím nepodporují). Android samozřejmě umožňuje vysílat obraz do počítače nebo televize, ale sami jsme si vyzkoušeli, že výsledná kvalita je velmi špatná a aktuálně rozhodně nejde o uspokojivé řešení.
Halo 5 - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay with lag I GEM
I mírné zhoršení kvality připojení se projeví zejména na zpožděné odezvě ovládání, díky čemuž i ostřílení konzolový hráči budou mířit téměř jako v den, kdy herní ovladač vzali do rukou poprvé.
Na malém displeji navíc mnohdy nejdou vidět drobné ale žádané detaily, o které hry vlivem streamování přišly. Na první pohled se vizuální kvalita zdá velmi dobrá, ostatně na poměry mobilních her je skutečně excelentní, stále se však jedná o jakýsi kompromis, protože Halo 5 na velké 4K obrazovce s HDR zkrátka působí jinak, než na displeji mobilního telefonu. Streamování her tak zatím není pro hardcore hráče, všem ostatním však xCloud nabízí velmi jednoduchou a uživatelsky příjemnou cestu, jak si jednoduše a levně zahrát řadu vynikajících her.
Zároveň jde o skvělou alternativu, jak si například na dovolené zahrát svou oblíbenou hru v obstojné kvalitě. Některé tituly jako Untitled Goose Game či Bard's Tale jsou navíc hratelné i při pomalejším připojení. Microsoft také nezapomněl na svůj slib zpřístupnit ovládání vybraných her rovnou z displeje zařízení, tak jak to známe z klasických mobilních her. První vlaštovkou jsou Minecraft Dungeons. Toto akční RPG lze skutečně komfortně hrát bez klasického ovladače a řada dalších her si o podobný upgrade vyloženě říká, xCloud tak zdařile fušuje i do segmentu klasických mobilních her.
Minecraft Dungeons - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay I GEM
Akční RPG Minecraft Dungeons lze prozatím jako jedinou hru ovládat přímo na displeji telefonu nebo tabletu.
S Game Passem má Microsoft velké plány, a tak lze očekávat, že spolu s rozvojem knihovny her, které si lze digitálně vypůjčit, se bude postupně rozrůstat také nabídka titulů, jež půjde streamovat. Pokud totiž xCloud s přehledem zvládne náročné AAA hry jako je Halo 5, lze jen stěží odhadovat, kam s rozvojem streamovací technologie a sítí Azure serverů může Microsoft tento způsob hraní dotáhnout.
Zatěžkávacím testem budou jistě nové next-gen hry, jež budou opět větší, detailnější a na výkon náročnější. V tuto chvíli je však xCloud velmi zajímavým příslibem do budoucna a zároveň jedinou aktuálně v České republice dostupnou streamovací službu, která za 339 Kč měsíčně umožní hrát nejnovější hry bez nutnosti mít herní konzoli či PC. Aktuálně si navíc můžete měsíční předplatné Xbox Game Pass Ultimate koupit za 25,90 Kč.
• Zdroje: Vlastní
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.