Digitální hry se staly nedílnou součástí moderní kultury a volného času, avšak jejich potenciál sahá mnohem dál než jen k zábavě. V posledních letech se stále více diskutuje o jejich využití ve vzdělávání. Díky své schopnosti zaujmout a motivovat hráče mohou hry nabídnout nové a efektivní způsoby, jak předávat znalosti a rozvíjet dovednosti. Tento článek se zaměří na různé aspekty her, které mohou sloužit jako cenný vzdělávací nástroj, a představí několik příkladů her s vysokým didaktickým potenciálem.
Didaktický potenciál má každá hra s dostatečně složitými pravidly. Ty obvykle nemá akční nebo zážitková hra, která se orientuje na něco jiného, tedy na vytvoření adrenalinových situací nebo emotivních prožitků při zkoumání neobvyklého a neznámého. Dnes najdeme velké množství her, které experimentují s neobvyklými světy a tématy, často mají nezávislý (indie) charakter – a jako takové také nejsou špatné, jenom se z nich složité koncepty nenaučíte.
Pro vzdělávání jsou výborné logické hry, které sází na hádanky (puzzle games), od tradičních šachů nebo Sudoku po moderní rébusové hry, jako je série her Portal (2007), The Witness (2016) nebo The Talos Principle (2014). Do této kategorie patří i hry založené na stavění, jako je české Factorio (2020), ve kterém v roli kosmonauta stavíte továrnu, velmi populární Minecraft (2011), který nabízí vše od volné hry po stavění strojů z redstone, nebo českou kosmickou stavěcí hru Space Engineers (2013) a její středověký ekvivalent Medieval Engineers (2015).
Jiné vhodné hry se zabývají dopravou a logistikou, od tradičního Transport Tycoona (1995), který je dnes k dispozici zdarma jako OpenTTD, předělávka Transport Tycoonu de Luxe (TTDX) – až po ryze moderní simulátory jako je Traffic Fever 2 (2019), která dovoluje navrhovat dopravní sítě od poloviny 19. století až do současnosti v plně 3D podobě. Možnost řízení kamiónu a správy logistické společnosti si pak hráč může vyzkoušet v sérii her Euro Truck Simulator 2 (2008) od českých SCS.
Jiné systémové hry představují hry simulující celá města, mezi nimiž vynikají City Skylines (2015), kde se hráč seznámí se vztahy uvnitř města a buduje ho s ohledem na dopravu, ale i obslužnost. Podobných her je velké množství, některé jsou rigidnější a striktně vyžadují dodržování pravidel, čímž připomínají spíše logické hry, jiné dovolují větší volnost, a tedy určitou kreativitu při hraní.
V neposlední řadě se v nových hrách objevují i vzdělávací režimy. Jednou z významných je Assassin Creed Origins (2017), která hráče dovede do římské éry starého Egypta. Hra sama je akční a poměrně násilná, ale obsahuje výukový mód, ve kterém si může hráč volně zkoumat herní prostředí, potulovat se po poušti i mezi památkami a pomocí výukových tras se dozvědět něco o historii této země. Výukový mód hry rozhodně představuje naplnění kréda „schola ludus“!
Pozitivní prvky najdeme u mnoha her – u simulátorů, sportovních her, společenských her založených na zpívání nebo tancování. Většina her může mít pozitivní přínos, pokud jsou zapojené do ostatních aktivit tak, aby je doplňovaly a obohacovaly.
i
Program Alza pro školy
Ať už jste škola, nebo jiná veřejná instituce, v Alze uděláme vše pro to, abychom vám vyšli vstříc.
Náš program je tu pro všechny vzdělávací instituce. Se skvělými cenami a rychlou dopravou vaše škola udělá výrazný krok kupředu. Navíc nabízíme velké množství produktů pro snazší vzdělávání. Máte zájem o nacenění poptávky? Napište nám na [email protected].
Didaktický potenciál digitálních her je široký a různorodý, od logických a stavitelských her po dopravní simulátory a vzdělávací režimy v akčních hrách. Je důležité si uvědomit, že hry mohou být nejen zábavné, ale také nesmírně poučné, pokud jsou využívány správně a v kontextu ostatních vzdělávacích aktivit. Integrace her do výukového procesu může dětem nabídnout nové a zajímavé způsoby učení, které podporují kreativitu, logické myšlení a praktické dovednosti.
Michal Rybka
Michal Rybka je publicista a nadšenec s 20 lety zkušeností v IT a gamingu. Je kurátorem AlzaMuzea a YouTube kanálu AlzaTech. Napsal několik fantasy a sci-fi povídek, které vyšly v knižní podobě, a pravidelně pokrývá páteční obsah na internetovém magazínu PCTuning.