Naše pobočky jsou otevřeny. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 399 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Milí zákazníci, velice nás těší váš velký zájem o nákupy ❤️. Prosíme vás o trpělivost při doručení objednávek, děláme vše pro to, abychom je doručili co nejdříve. Děkujeme, tým Alza.cz 👍🏻.

Cyberpunk - Hidden empty L vega

Monstrum: Frankensteinovi dědicové (RECENZE) – Jak vyrobit legendárnímu monstru jeho nevěstu?

Kdo by neznal Frankensteina, resp. jeho výtvor splácaný z mrtvých těl a přiveden k životu elektřinou z blesku? Mary Shelley svého času způsobila poprask, když napsala román o nestvůře, která se snažila stát člověkem, i když ji společnost nepřijala. Dnes jde o jedno z klasických hororových témat, na němž zakládá svůj nápad také deskovka Monstrum: Frankensteinovi dědicové. Jak se tato strategie z Paříže 18. století hraje?

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: cover

• Žánr: Strategie • Počet hráčů: 2–4 • Autoři: Dan Blanchett • Vydavatel: Plaid Hat Games • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 90–180 minut • Doporučený věk: od 13 let

Obsah recenze Monstrum: Frankensteinovi dědicové

1. Nechť soutěž započne!
  2. Vědecká práce se nikdy nezastaví
  3. Monstrum: Frankensteinovi dědicové – Pravidla
  4. Naturalismus může některé odradit
  5. Recenze Monstrum: Frankensteinovi dědicové: závěrečné hodnocení

Nechť soutěž započne!

Ve světě deskovek se v současné době musíte hodně ohánět, abyste dokázali zaujmout mezi stovkami vycházejících projektů. Jedním z hlavních faktorů je příběh nebo zasazení stolní hry a originalitě se meze nekladou. Dan Blanchett ve svém titulu Monstrum: Frankensteinovi dědicové vsadil na klasické téma uměle vytvořené příšery z lidských ostatků podle gotického románu anglické spisovatelky Mary Shelley. Blanchett navázal na její závěr, v němž lovci nechávají příšeru odejít, aby naplnila svůj osud, když slíbí, že se upálí na hranici. Ale po dvaceti letech se v Paříži objevuje záhadný muž vyhlašující podivnou vědeckou soutěž.

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: komponenty

Monstrum: Frankensteinovi dědicové (Stolní hra)

Pod víkem krabice Monstrum: Frankensteinovi dědicové se skrývá pokračování slavného příběhu z pera Mary Shellley.

Tady se na scéně objevujete vy, nejlepší učenci světa a účastníci biologického klání, při němž má být stvořeno tělo z lidských, či zvířecích ostatků. Někteří se zde nachomýtli z odborného zájmu, jiní byli přinuceni, což je ve výsledku jedno, protože nyní jste v rukou monstra, které chce vytvořit svou nevěstu, aby nemuselo trávit čas samo. Cestou ke svému cíli budete porušovat snad všechny zásady etického kodexu (což se projeví na vaší lidskosti), rozvinete své odborné znalosti a budete si v Paříži budovat svou pověst, abyste splnili nesnadný a docela morbidní úkol. Tématika dnes recenzované deskovky rozhodně nesedne všem, protože na rabování hřbitovů, márnic a nemocnic nemá každý žaludek.

Vědecká práce se nikdy nezastaví

Principiálně se deskovka Monstrum: Frankensteinovi dědicové řadí mezi tzv. worker-placementy, tedy hry, v nichž posíláme pracanty vykonávat činnosti, abychom z nich čerpali suroviny, případně jiné výhody. Nejinak tomu je také při výrobě monstra, na jehož složení potřebuje dostatek tkání – svaloviny, orgánů, krve a kostí. Všechno lze nahradit také zvířecími ostatky, což není úplně košer, ale v krizových chvílích se na takové drobnosti nikdo neptá. Pak už jen stačí využít elektřiny, která dá mrtvému tělu blahodárnou energii (a možná jej úplně nezničí). Jak se dostanete k potřebným biologickým materiálům, je už na vás. Můžete využít přirozeně zemřelých, najmout lidi k zisku ostatků nečestným způsobem či jít vraždit do temné uličky.

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: karty Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: kostky Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: postavy

Vedle klasických „kostičkových“ herních komponent budete v Monstrum: Frankensteinovi dědicové pracovat také s kusy těl a mrtvolami.

Mezi tím je nutné hlídat kvalitu získaných tkání, zajišťovat dostačující chlazení a elektrickou energii v leydenských lahvích. A samozřejmě vydělávat franky, protože zadarmo ani kuře nehrabe, natož obchodníci s mrtvolami či pracanti na jatkách. Zkrátka činností je víc než dost, a navíc ještě musíte promýšlet tahy dopředu, aby vám soupeři svým pracantem nezabrali na mapě vámi vyhlédnuté místečko (můžete se na něj dostat i tak, ale opět vás to bude stát peníze). Průběh partie je relativně svižný, mechaniky hezky provázané, takže pokud vám sedne téma a hledáte řádně děsivou deskovku na ponuré podzimní večery, tak by hra Monstrum: Frankensteinovi dědicové mohla být trefou do černého.

Monstrum: Frankensteinovi dědicové – Pravidla

V případě, že již jste některou worker-placement deskovku hráli, nebude pro vás Monstrum: Frankensteinovi dědicové nijak těžké k naučení. Vedle umisťování pinčlíků totiž musíte navíc hlídat vlastnosti kola, ovlivňovat dění pomocí událostí (atmosféře hodně pomáhají postupně odkrývané texty v manuálu) a vhodně využívat nabídku karet z kostela (pomáhají udržet vaši lidskost) či akademie (zvyšují odbornost). Naučení pravidel je díky příkladům v manuálu otázkou několika desítek minut, vysvětlení ostatním hráčům probíhá také docela svižně.

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: herní plán

Orientace na herním plánu deskovky Monstrum: Frankensteinovi dědicové nebude po chvilce žádný problém.

Na začátku každé partie připravíte herní plochu, vyberete si svou herní barvu a je vám přidělen některý z šílených vědců (na rubu karty se můžete seznámit s jejich příběhem, který je zábavné respektovat pro větší ponoření do hry). Na začátku každého z dvanácti kol odhalíte kartu událostí, určující specifika následujících minut. Poté už se pustíte do umisťování svých vědců a jejich asistentů po plánu, abyste získali kýžený genetický materiál. Následně se přesunete do laboratoře, abyste se pustili do svých pokusů. Na přehledné tabulce vždy vidíte, kolik kterých surovin potřebujete pro vytvoření části těla a jakou tento proces vyžaduje odbornost. Po přepnutí vypínače zjistíte (hod kostkou) míru poškození části těl a naopak, které z nich jste uvedli do funkčního stavu. Na konci kola vyklidíte plochu a můžete se pustit do nového.

To se opakuje, dokud někdo nevyrobí funkční příšeru podle zakázky ústředního frankensteinova monstra, nebo do konce dvanáctého kola, v němž dojde k chycení monstra jeho pronásledovatelem kapitánem Robertem Waltonem (postava z původní knihy). Během celé partie jste sbírali vítězné body a zaznamenávali je na stupnici po obvodu desky. Vítězem se tak stane vědec s největším počtem bodů (lze je získat různými způsoby). Když tedy budete lepit svou stvůru povětšinou ze zvířecích těl, tak vavříny slávy pravděpodobně neuvidíte, protože v Monstrum: Frankensteinovi dědicové se hledí více na průběh partie než na její závěr.

Naturalismus může některé odradit

Grafikům Monstrum: Frankensteinovi dědicové se povedlo skvěle zachytit proces tvorby (ne)živého tvora, což je z pohledu deskovky dost dvousečné. Fanoušci hororové tvorby zajásají nad tím, jak se budou přehrabovat v dílcích netvora s odhalenou svalovinou, zatímco citlivější hráči budou odvracet oči a vybírat si mezi mrtvolami v márnici jim bude značně proti srsti. Z hlediska kvality komponent ovšem není téměř co vytknout. Tedy až na hráčské desky, které jsou pouze z pevnějšího papíru a mají tendenci se krčit. Když už však leží na stole, na žádný problém nenarazíte. Významným pozitivem Monstrum: Frankensteinovi dědicové je česká lokalizace všech částí, včetně atmosférických textů, za něž můžeme poděkovat místnímu distributorovi ADC Blackfire.

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; foto: deska hráče

O vašem postupu sešívání příšery v Monstrum: Frankensteinovi dědicové máte okamžitý přehled díky desce hráče.

Celkové hodnocení deskovky Monstrum: Frankensteinovi dědicové je nasnadě. Jedná se o docela zdařilý worker-placement okořeněný o mechaniky vlastností vědců (lidskost, pověst, odbornost) a událostí, jež mění průběh kola. Někomu ovšem může vadit zasazení do tématu, které se točí okolo mrtvol a jejich přetváření v novou bytost. Na druhou stranu – jestli máte rádi klasické frankensteinovské téma, je tato deskovka stvořena přímo pro vás. Co se týče hratelnosti, není nijak náročná, takže si ji užijí i méně zkušení pařani, ale neurazí ani veterány.

Kopii pro recenzi poskytl český distributor hry ADC Blackfire.

Recenze Monstrum: Frankensteinovi dědicové: závěrečné hodnocení

Monstrum: Frankensteinovi dědicové; recenze

Monstrum: Frankensteinovi dědicové

Hra Monstrum: Frankensteinovi dědicové nabízí příjemný strategický worker-placement zážitek, jenž je oživen o gotický příběh a náhodu pomocí hodu kostek. Její téma nemusí být kvůli práci s mrtvými příjemné všem hráčům, ale fanoušci Frankensteina v ní mohou najít svůj poklad.

• Silné téma
  • Přístupná pravidla
  • Partie docela slušně odsýpá
  • Různé strategie vedoucí k vítězství
  • Kvalita komponent

• Pro někoho nechutné
  • Kostky jsou docela kruté

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Co si pamatuji, tak svou osobu schovávám za jméno Jakub Němec. Vždy mě to táhlo k prožívání příběhů spolu s hrdiny, takže se mou vášní už od dětství staly knihy a videohry. V interaktivních světech vyhledávám především plošinovky a RPG v jakékoliv formě, ale poslední dobou mě lákají také nezávislé tituly s inovativními nápady.