• Autor: Štěpán Lenk
Crossovery všeho druhu se v posledních letech těší čím dál větší oblibě. Toho je zářným příkladem i bojovka MultiVersus od studia Player First Games, ve které se potkají hrdinové ze všech možných snímků a seriálů vycházejících pod záštitou filmového studia Warner Bros. Hra zrovna vstoupila do fáze otevřené bety, v mnoha ohledech se ale už jedná o hotovou záležitost. Jak se povedla, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: Warner Bros. Interactive Entertainment
Pokud jste někdy přemýšleli, kdo by zvítězil, kdyby se proti sobě v ringu postavili například Batman a Shaggy ze Scooby-Doo, LeBron James a Superman, nebo Arya Stark ze Hry o trůny a Buggs Bunny, jste na správné adrese. Ve zbrusu nové bojovce MultiVersus na tyto palčivé otázky naleznete odpovědi.
Příběhem zde nikdo neztrácí čas. Zkrátka a dobře se na jednom místě potkají slavné postavy ze všemožných filmových, seriálových a komiksových vesmírů a bojují spolu v malých uzavřených arénách. MultiVersus tak pracuje s téměř totožným konceptem jako série Super Smash Bros. od japonského Nintenda, ta si ovšem postavy půjčuje převážně z videoherních značek, zatímco Player First Games čerpá spíše z televizních obrazovek. Díky tomu tak obě hry působí trochu odlišným dojmem, i když jsou si v jádru velmi podobné.
MultiVersus – Official Cinematic Trailer - "You're with Me!"
zdroj: Player First Games
Příběh je v MultiVersus až na druhém místě.
Na rozdíl od Super Smash Bros ale MultiVersus zcela upozadil příběhovou složku, což je sice trochu škoda, ale víceméně to ničemu nevadí. U bojovek je důležitá primárně hratelnost a důvody, proč si zrovna tyhle dvě postavy dávají po tlamě, vám můžou být upřímně fuk. Herní náplň zde naštěstí funguje velmi dobře, takže se absence děje nakonec dá bez větších obtíží přežít.
Základním kamenem hratelnosti jsou režimy 1v1, 2v2 a Free For All, ve kterých se snažíte protivníka nejprve oslabit svými údery a následně odpálit mimo hranice arény, čímž získáváte bod. Jakmile nasbíráte potřebný počet bodů, vyhráváte a můžete se rozhodnout, zda dáte rematch, nebo se pustíte do zcela nového zápasu proti jiným soupeřům.
Principiálně se tedy jedná o poměrně jednoduchou záležitost, MultiVersus to ovšem vynahrazuje na první pohled rovněž prostým, ale ve skutečnosti poměrně komplexním soubojovým systémem. Každá postava disponuje skokem a úhybem, několika základními údery, speciálními dovednostmi, a především mnoha komby, která vznikají kombinací jednotlivých útoků.
Pochopit klíčové principy a naskočit do hry tedy můžete velmi rychle, skutečně ovládnout všechny herní mechanismy už ale chce nějaký ten cvik. Soubojový systém je v MultiVersus každopádně povedený a jednotlivé zápasy jsou neskutečně zábavné. Postupně udělovat damage protivníkovi, a pak jej chladnokrevně jedním dobře mířeným úderem odpálit mimo plochu arény, kde zmizí v ohlušující barevné explozi, je zkrátka zatraceně uspokojivé.
Faktor zábavy navíc umocňuje i samotný koncept hry. Vidět Aryu Stark, jak na život a na smrt bojuje s Buggsem Bunnym, je prostě a jednoduše vtipné samo o sobě. Přičtěte si k tomu značně nevypočitatelnou povahu hry, kdy s trochou šikovnosti a štěstí můžete velmi rychle otočit i předem prohraný zápas, a vyjde vám po čertech zábavná bojovka, ke které se budete rádi vracet.
MultiVersus PS5 gameplay: 2 vs. 2 match (NO COMMENTARY) I GEM
zdroj: vlastní
Soubojový systém v MultiVersus možná na první pohled vypadá jednoduše, ve skutečnosti je ale slušně propracovaný.
Jedinou vadou na kráse soubojového systému je lehká nevyváženost hratelných postav. Třeba takový Supermanův útok zvaný Kryptonian Kombo momentálně působí až příliš silným dojmem, což by leckoho mohlo svádět k opakování jednoho úderu stále dokola. Tvůrci naštěstí do hry implementovali užitečný mechanismus „attack decay“, který postupně oslabuje účinnost spamovaných útoků a hráče tak nutí je trochu střídat. Drobné vybalancování postav je tedy určitě potřeba, nepochybně ale bude jednou z priorit budoucích updatů.
Kromě zmíněných hlavních herních režimů MultiVersus obsahuje i několik dalších: online co-op proti botům, tréninkový mód zvaný The Lab, základní i pokročilé tutoriály a lokální multiplayer, který je v mých očích bohužel poněkud zklamáním. Sice také obsahuje všechny 3 hlavní režimy, už ale nenabízí možnost hrát v lokální kooperaci proti botům či online oponentům. Pokud tedy s kamarády vyloženě nechcete hrát proti sobě 1v1 nebo Free For All nebo nedáte dohromady čtyřčlennou partu na 2v2, jste poněkud nahraní, což je věčná škoda.
MultiVersus totiž vykazuje všechny znaky odpočinkové párty hry, kdy kamarádům vrazíte do ruky ovladač, dáte pár kol a pak pokračujete v dobře rozjetém večeru či odpoledni. Podobná omezení lokálního multiplayeru tak nedávají úplně smysl, zvlášť když hra jinak podporuje funkce cross-play a cross-save a umožňuje hráčům na PC a konzolích hrát spolu online prakticky bez jakýchkoli limitů.
Hratelných postav je celá kopa. Od superhrdinů z DC komiksů typu Batman, Superman, Wonder Woman či Harley Quinn až po Buggse Bunnyho a Taze z Looney Tunes, Finna a Jakea z Čas na dobrodružství, Shaggyho a Velmy ze Scooby-Doo, Aryu Stark z Hry o trůny či Toma a Jerryho a dalších. To je vcelku solidní nabídka charakterů, kterou navíc tvůrci v budoucnu hodlají pravidelně rozšiřovat, například již oznámeným Rickem a Mortym ze stejnojmenného animáku.
zdroj: vlastní
Nabídka hratelných postav je skutečně pestrá.
Na samém začátku hry máte na výběr jen pár postav a na odemčení zbytku si musíte hraním a plněním nejrůznějších výzev vydělat herní měnu zvanou gold (zlato). Cena jednotlivých charakterů je různá, po jejich zdárném zpřístupnění si je ale můžete začít samostatně levelovat až na úroveň 15, čímž si kromě kosmetických předmětů typu profilových ikonek, bannerů či emotů, postupně odemykáte i speciální dovednosti, takzvané perky. Těmi si pak můžete své bojovníky ještě trochu vyšperkovat a přizpůsobit je svému hernímu stylu.
Perků je ve hře spousta. Některé jsou ušité na míru konkrétním postavám, jiné jsou zase univerzální a dají se shrnout do tří kategorií – ofenzivní, defenzivní a užitečné (utility). Dobrým nápadem je násobení efektu perku, pokud ho mají nasazený oba členové týmu, takže například z 5% bonusu poškození k projektilu je při oboustranné aktivaci perku najednou bonus 10%. Díky této funkci tak můžete v týmu dopředu přemýšlet o nějaké strategii a společně experimentovat, což je příjemné.
Jako drtivá většina free-to-play titulů, i MultiVersus obsahuje mikrotransakce. Ve hře kromě zlata najdete i prémiovou měnu zvanou gleamium, jejíž útratou si můžete odemknout hratelné postavy či kosmetické předměty všeho druhu, nejčastěji skiny. Vcelku standardní praktika free-to-play her, dalo by se říci, v případě MultiVersus je ale situace přeci jen odlišná.
Gleamium si totiž momentálně můžete pořídit pouze za skutečné peníze a nelze ho nijak získat hraním. Ve hře navíc najdete ne jeden, ale hned dva battle passy – jeden free a druhý prémiový, jejichž levelováním si můžete přijít ke slušné řádce herních předmětů, na obsah toho prémiového si ovšem bez gleamia ani nesáhnete. Více než polovina kosmetických předmětů ve hře tedy zůstává zamčená za dveřmi pevnějšími než Supermanova kůže, které jinak než skutečnými penězi neodemknete.
zdroj: vlastní
Na koho byste si v zápase Wonder Woman, Buggse Bunnyho, Aryi Stark a Finna vsadili vy?
Je sice běžná praxe, že ve free-to-play hrách na prémiovou měnu bez nějaké počáteční investice dosáhnete jen zřídka, obvykle ale nějaké ty drobné hraním přeci jen získáte a máte alespoň možnost si našetřit na to, co chcete, byť to půjde pomalu. V MultiVersus ale tvůrci na nějakou dobrou vůli zřejmě rezignovali, a pokud nechcete do hry investovat, musíte se smířit s tím, že některé skiny, samolepky či emoty prostě mít nebudete.
Takže ano, dobrou zprávou je, že MultiVersus není pay-to-win, a že i bez utrácení si můžete hru bez větších problémů užít. Na druhou stranu mohli tvůrci při implementaci mikrotransakcí použít uživatelsky o něco přívětivější systém. Ovšem vzhledem k tomu, že hra se stále ještě technicky vzato nachází ve fázi betaverze a první sezóna odstartuje až za pár týdnů, může se ještě na ekonomickém modelu leccos změnit.
Grafická stránka MultiVersus je velmi hezká. Komiksová stylizace jednotlivým hrdinům vyloženě sluší, a i převedení neanimovaných charakterů do tohoto stylu vypadá dobře. Neméně povedená je i hudba a zvuky, na druhou stranu jsou ale poněkud zklamáním jednotlivé arény, kterých je zatím poměrně málo, a i přes slušné vizuální zpracování nejsou nijak zvlášť nápadité.
zdroj: vlastní
Arény nejsou vizuálně špatně zpracované, ba naopak. Jejich nabídka je ale momentálně poměrně chudá.
Momentálně je ve hře dostupná Batmanova jeskyně, stromová pevnost Jakea a Finna, strašidelná vila ze Scooby-Doo, Sky Arena ze Steven Universe, Trophy’s E.D.G.E. stvořená přímo autory hry a pár jejich variací. Příval nových map sice můžeme očekávat v budoucích updatech a sezónách, kdybychom ale teď měli sáhnout po přímém srovnání se Super Smash Bros., kde se počet arén pohybuje okolo stovky, utíkal by nebohý Multiversus z tohoto klání se staženým ocasem jako Bugs Bunny před lovci divoké zvěře.
Výprava do multivesmíru pod taktovkou studia Player First Games se každopádně povedla. I když se zatím jedná o pouhou betaverzi, MultiVersus se zatím jeví jako zábavná bojovka s propracovaným soubojovým systémem, spoustou hratelných postav a solidním audiovizuálem.
Hra sice v tuto chvíli není úplně bezchybná, tvůrci s ní ale zjevně mají velké plány a chystají do budoucna spoustu nového obsahu a vylepšení. Fanoušci žánru, nebo jen charakterů zde použitých, by si tak výpravu do hlubin multiverza rozhodně neměli nechat ujít.
• Zdroje: Vlastní
Hodnocení
Tato Open Beta recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry.
MultiVersus
DOPORUČUJEME: MultiVersus od studia Player First Games je zábavnou free-to-play bojovkou, která do jednoho ringu vrhá hrdiny z nejrůznějších filmů, seriálů a komiksů. Sázka na ambiciózní koncept se vyplatila a hráči tak v jednom balíčku dostanou povedenou hratelnost, solidní soubojový systém a spoustu hratelných postav. Dojem ze hry ale trochu kazí malá nabídka map a implementace prémiové měny, kterou jinak než výměnou za skutečné peníze nezískáte.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2300 | AMD FX-8350 | Intel Core i5-3470 | AMD Ryzen 3 1200 |
Grafická karta | GeForce GTX 550 Ti | Radeon HD 7770/td> | GeForce GTX 660 | Radeon R9 270 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (29. 7. 2022)