• Autor: Jiří Fait
Naraka: Bladepoint se nás snaží přesvědčit, že právě tato kombinace máchání zbraní na blízko spolu se „sekirovským navijákem“ je další velký battle royale, který stojí za to vyzkoušet. Předpojatost je špatná vlastnost, přesto se přiznáme, že zpočátku v nás autoři hry, tedy čínské studio 24 Entertainment, za kterým stojí gigant NetEase, příliš důvěry nevzbuzovali. Jenže zkušenosti s jejich dílem vyprávějí poněkud jiný příběh a díky naší recenzi možná zjistíte, že Naraka: Bladepoint skutečně je tou další (nebo první?) battle royale, které byste měli věnovat čas.
zdroj: 24 Entertainment
I když se mi hned ze startu poněkud povolila hráze plná chvály, musím jí teď poněkud přivřít. Naraka: Bladepoint sice spadá do žánru battle royale, který se stále těší oblibě milionů hráčů po celém světě, ale na rozdíl od klasiky, jakými jsou Fortnite, PUBG anebo Apex Legends, jde Naraka svou vlastní cestou.
Hlavním rozdílem je zde velký důraz na souboje z blízka. To znamená spousta komb, úhybů, poletování pomocí vystřelovacího háků a používání speciálních schopností, jež mají svá vlastní pravidla, variace a vylepšení. Funguje zde útok vs blok ve stylu kámen-nůžky-papír – základním kombem se dostanete přes kryt, ale kryt dovede zblokovat (a někdy i odzbrojit) pokročilé (modré) kombo. Super kombo (žluté) se zase dostane přes a zároveň zblokuje modré kombo a speciální dovednosti postav mají zase své pravidla, jež byste se měli naučit, pokud se hodláte někam posunout v bodovaných zápasech.
Naraka: Bladepoint close fight I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Naraka: Bladepoint od vás vyžaduje neustálou pozornost – i když si už myslíte, že protivníka máte na lopatkách, stačí malá chybka a celý souboj se obrátí proti vám, jak můžete vidět na konci videa.
Jednoduše řečeno – Naraka: Bladepoint je poměrně obtížná na zvládnutí. V ostatních battle royale jde „jen“ o to popadnout zbraň, mít dobrou mušku a doufat, že začnete střílet jako první. Samozřejmě to hodně zjednodušuji, ale jestliže nechcete věnovat čas učením se správným útokům, dokonalým krytům a využití speciálních dovedností, často s vámi vytře podlahu i usoplený bot. Pokud se do toho ale vrhnete naplno a začnete taktizovat, pocit z vítězství (i nad jediným soupeřem!) se občas bude rovnat nadšení z poražení bosse v Dark Souls nebo právě v Sekiro: Shadows Die Twice.
Pokud jste hráli některou z již zmíněných battle royale her, budete zde jako doma – čeká vás obří mapa s lokacemi, kde se ukrývá potencionální loot (s různou třídou kvality), bedny, ze které čouhá ruka obchodníka, jenž vám za úplatu poskytne různá vylepšení, a samozřejmě neustále se zmenšující bezpečná zóna.
Naraka jde ale ještě o něco dále a kombinuje spoustu prvků, které v jiné battle royale nenajdete. Odlišné schopnosti hrdinů jsme sice už viděli třeba v Apex Legends, ale zde si je můžete upravovat (pomocí tokenů přímo na bojišti), anebo rovnou měnit jejich funkci, což dává každému bojovníkovi notnou dávku flexibility. Je zde také „společný strom“ vylepšení, které se aplikují na všechny (nebo jen vybrané) hrdiny a ty si vylepšujete herní měnou – ovšem pouze tou základní, kterou získáváte hraním a kterou nelze koupit za reálné peníze.
zdroj: vlastní
Herní měnu budete získávat stabilně a pouze hraním. Skiny ke zbraním a postavám odemknete podobným způsobem, nebo je naleznete v loot boxech (které také obsahují pouze kosmetické předměty).
Navíc zde důležitou roli hraje vystřelovací hák schopný se zachytit o hráče (a na chvíli je omráčit) nebo o téměř na jakýkoli povrch. Váš hrdina se po vzoru Linka ze Zeldy může vyškrábat téměř kamkoli a problém mu/jí nedělá ani naprosto strmá skála. Naraka: Bladepoint je rychlá hra, takže i když zde naleznete nějaké ty zbraně na dálku, v drtivé většině případů to budou souboje na blízko, které rozhodnou o výsledku. A musím říct, že právě to mi na Narace učarovalo nejvíce. Jen více battle royale, které jsou gameplayově spíše jako Tekken nebo For Honor než PUBG, děkuji!
Jednou z mých dalších mých obav byl také fakt, že Naraka: Bladepoint si pořídíte za pouhých 20 euro. Očekával jsem proto spoustu „dodatečného“ obsahu v in-game obchodech, který bych si musel pořídit, abych měl vůči ostatním vůbec šanci. Naštěstí to (zatím) vypadá, že za prémiovou měnu lze nakoupit pouze kosmetické předměty, které nemají žádný dopad na gameplay. Tedy pokud pominete fakt, že vás třeba spoře oděná anime bojovnice může vyvést z rovnováhy.
zdroj: vlastní
Nestačí jen zabíjet protivníky. Musíte při tom vypadat co možná nejvíce okázale, aby to ty poražené ještě více štvalo!
Navíc jsem měl po celou dobu hraní pocit, že mě Naraka odměňovala snad na každém kroku – bez přehánění lze říct, zde dostanete nějaké zkušenosti a herní měnu jen za to, že si správně uprdnete. Používáním zbraní odemykáte peníze a jejich skiny, používáním hrdinů také. Zkušenosti a měnu dostáváte za šplhání po stromech, za každý získaný level, za způsobené zranění, za úpravu své postavy, za používání schopností, za lognutí se do hry… a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Zatím to tedy vypadá, že se pay-to-win situace nekoná, protože jak už bylo řečeno, základní herní měnu (tedy tu, kterou používáte na zlepšení schopností) získáváte hraním, což jsem tedy u čínských „gacha“ NetEase nečekal.
Asi vás nepřekvapí, že se na Naraka: Bladepoint boduje i co se audiovizuálu týče. I když tady chápu, že může jít pouze o osobní preference – rozhodně ne každému sedí východoasijská grafická stylizace. Ovšem možností, jak si upravit své bojovníky, je taková strašná spousta, že vám do oka nakonec někdo přeci jen padne. Většinu postav si navíc (v obličejové části) můžete upravit k obrazu svému, jelikož se zde nachází obří množství hejblátek a posuvníků, které dotvoří (nebo znetvoří) vybraný charakter.
Naraka: Bladepoint early solo gameplay I GEM (PC Gameplay, No Commentary)
zdroj: vlastní
Někdy se vyplatí bojovat i v případě, že vám za zadkem doslova postupuje fialový armageddon.
Díky tomu, že každá z momentálně šesti hratelných postav (sedmou, Yoto Hime, šlo získat jen za předobjednávku) má svou základní a ultimátní dovednost, které lze ještě navíc obměnit, se jen tak nudit nezačnete. Jelikož se jedná o východní záležitost, dal se očekávat důraz na zářivé schopnosti a výbušné animace. Nicméně při větších střetech se vám na monitoru vybleje taková spousta barviček, že nebudete vědět, která bije, což by šlo občas považovat za mírný nedostatek.
Naraka: Bladepoint nejen dobře vypadá (i na středních detailech je pořád na co koukat), ale také dobře zní. Každá zbraň má svá komba a také odlišné animace, hudební doprovod je správně „šógunovský“ (ironii je, že na titulu pracuje čínská společnost) a hrdinové hekají do úderů a častují se urážkami, kterým sotva rozumím, jelikož moje japonština není zrovna na světové úrovni. Ale všechno tohle dohromady utváří zábavný celek, ke kterému se hodlám vrátit i po dokončení recenze.
Kromě několika podivných grafických záškubů v jediné hře a sem tam nedokonalého pathfindingu (postava pobíhala po skále jako by nevěděla, jestli se chytit nebo padnout dolů) jsem v Naraka: Bladepoint nenarazil na žádný výraznější zádrhel. Největšími přetahy na této asijské malůvce jsou momentálně cheateři a přítomnost botů v téměř každém zápase. Což je kapičku podivné, vzhledem k tomu, že ve špiče hraje (v době psaní této recenze) přes 100 tisíc lidí.
Boty, tedy počítačem ovládané protivníky, ještě ale lze překousnout – občas vám totiž dodají pocit síly, když je snadno rozsekáte a v zápalu boje si ani neuvědomíte, že to byl „hloupý stroj“ a navíc nováčkům pomohou se do hry více dostat, ale cheateři jsou přeci jen trochu tuhé sousto na skousnutí. Zvláště v kompetitivní hře, kde se po každém zápase zvyšuje nebo snižuje váš „rank“.
zdroj: vlastní
Loot boxy jsou bohužel i tady. Naštěstí v nich (zatím) nenajdete nic, co by vás nebo ostatní nějakým způsobem zvýhodňovalo.
Ovšem aby se výrazně snížil, museli byste snad hrát s jednou rukou za zády a vědomě kazit každý střet – Naraka: Bladepoint je v tomto bodě hodně benevolentní. A cheaterům, zhoubě všech multiplayerových her, zde prozatím pšenka tak úplně nekvete. Jelikož je hra založená hlavně na soubojích tělo na tělo, a projektilům se dá celkem snadno uskočit a v některých případech je i vykrýt, cheaty jim zde tolik nepomohou, pokud není podvodník dobrý v soubojích na blízko. Samozřejmě je jen otázkou času, než se objeví nějaké exploity i na tento typ boje, ale v této fázi rozhodně nečiní takovou paseku, jakou by mohly.
24 Entertainment mají prozatím výborně našlápnuto. Pokud si udrží momentum, budou do hry stabilně přidávat nový obsah, nepadnou do jámy, kterou mohou vyhrabat potencionální cheateři a „nevloudí“ do titulu postupně agresivnější typ monetizace, dokážu si představit, že Naraka: Bladepoint dojde hodně daleko.
zdroj: vlastní
„Tato hra má potenciál to dotáhnout hodně daleko“ je fráze, kterou rád používám, pokud se mi titul líbí a v 90 % jsem vedle, ale u Naraka: Bladepoint skutečně věřím, že s námi nějaký ten pátek ještě pobude.
Není to sice zrovna málo věcí, na které si vývojáři musejí dávat pozor a až čas teprve ukáže, jak se s danou situací poperou. Za sebe ovšem Naraka: Bladepoint vřele doporučují všem, kteří si potrpí na adrenalinové souboje a mají dostatek trpělivosti. Naraka není rozhodně pro každého, ovšem pokud vytrváte, odmění vás tato battle royale snad na každém kroku.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Naraka: Bladepoint je battle royale, které vyvíjí studio 24 Entertainment a vydává společnost NetEase Games Montréal. Hra vyšla 12. 8. 2021 na PC a později dorazí na PS5.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry.
Naraka: Bladepoint je okouzlující nejen díky grafické stylizaci. Její svěží přístup nadchne hráče tímto žánrem již znavené a také fanoušky taktických bojovek. Pokud si však s trpělivostí netykáte, pravděpodobně nevydržíte déle než pár hodin. Vývojáři sice vsadili na osvědčený koncept battle royale, zároveň to však riskli s novým gameplay designem a zatím se zdá, že zvolili dobře. Nezbývá než jim pogratulovat a držet palce do budoucna.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i5 4. generace | AMD FX 6300 | Intel i7 7. generace |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 750TI | NVIDIA GeForce GTX 1060 6G |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (19. 8. 2021)
• Oznámení: 20. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Po prvním zhlédnutí oznamovacího traileru k multiplayerové rubanici Naraka: Bladepoint nebudete vědět, co si o hře myslet, a tak si jej pustíte ještě jednou, možná dvakrát. Proč? Budete počítat, kolik různých her a žánrů se pokouší čínské studio 24 Entertainment namíchat do jednoho titulu. Základní premisa je jasná – budete rozsekávat NPC nepřátele a živé soupeře na nudličky pomocí nebezpečně ostře nabroušené čepele. Šarvátky připomínají na grafiku bohaté šermířské kreace jako SoulCalibur VI, ovšem klade se zde větší důraz na preciznost úderů, čímž by se Naraka měla blížit chystané akční adventuře Ghost of Tsushima či nejlepší hře roku podle TGA 2019 Sekiro: Shadow Die Twice.
Naraka: Bladepoint – The Game Awards 2019 (Trailer)
Naraka: Bladepoint je titul zahalený velkou rouškou tajemna, jíž nám tvůrci jen kousek poodhalili. Z videozáběrů lze prozatím odhalit inspiraci z jiných her, netradiční soubojový systém a na online hru kvalitní grafiku. Jaká bude reálná podoba projekt, je ovšem ve hvězdách.
Od ní si také půjčuje mechaniku vystřelovacího háku, jímž se prý bude dát přitáhnout na jakékoliv místo v dosahu a můžeme ho využít také jako zbraň. Díky tomu se náš hrdina/hrdinka, kterého si zcela jistě vyšlechtíme k obrazu svému za přítomnosti kosmetických mikrotransakcí, bude pohybovat po mapě s parkourovou elegancí, jíž by mu mohl závidět kdejaký asasín ze známé série od Ubisoftu. Pro hráče by totiž mělo být zábavné odhalovat zapomenutá zákoutí fantasy světa Morus připomínajícího dálněvýchodní říše. Nedivil bych se ani náznaku metroidvanie, ale na spekulace máme ještě docela málo informací.
Abychom nebyli na titul Naraka: Bladepoint tak přísní a nepoukazovali pouze na principy, jež si vypůjčil z jiných her, tak je na místě zdůraznit slova tvůrců, že přišli s neokoukaným způsobem boje, v němž se nenachází dedikované tlačítko pro blokování a nebudou fungovat ani soulsovské mechaniky uhýbání (i když v traileru si uskakování užijeme až až). Šermířské dovednosti by neměly být nijak složité a osvojit by je měli i úplní nováčci, což by teoreticky znamenalo širokou hráčskou základnu. Necháme se překvapit, kolik lidí nakonec Naraka: Bladepoint osloví.
Přes určitou naději v zajímavý titul se ovšem nabízí otázka, jak se tento free to play titul bude financovat, protože jej na PC a konzole (dle webu Gameinformer) bude distribuovat společnost NetEase, která se nechvalně proslavila agresivními mikrotransakcemi, jichž se obávají také příznivci mobilního titulu Diablo: Immortal. Další informace, třeba o datu vydání Naraka: Bladepoint, zatím nemáme, takže musíme počkat, až budou vývojáři sdílnější.
• Zdroje: TGA trailer, www.narakathegame.com/#/, Game Informer