vega Rapture- Hidden empty P

Nevyzpytatelní (RECENZE) – Nepřítel mezi námi i v hlubinách

Příznivci atmosférických seancí nad deskovkami s hlubokým prožitkem mohou jásat, protože na český trh dorazila lokalizovaná stolní hra Nevyzpytatelní. V ní se s bandou přátel snažíte přežít nájezdy příšer z mořských hlubin toužících potopit váš parník, takže se musíte ohánět, abyste je zahnali. Jenže ve vašich řadách se nachází několik zrádců toužících sloužit Prastarým. Jak se deskovka na motivy světa H. P. Lovecrafta hraje, se dozvíte v naší recenzi.

Nevyzpytatelní; foto: obal

• Žánr: Semikooperativní se skrytými rolemi • Počet hráčů: 3–6 • Autoři: Tony Fanchi • Vydavatel: Fantasy Flight Games • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 120–240 minut • Doporučený věk: od 14 let

Obsah recenze Nevyzpytatelní

1. Hlubiny skrývají temná tajemství
  2. Je zrádcem kapitán?!
  3. Nevyzpytatelní – Pravidla
  4. Nevyzpytatelní nedělají Lovecraftovi ostudu
  5. Recenze Nevyzpytatelní: závěrečné hodnocení

Hlubiny skrývají temná tajemství

Kooperativní deskovky, v nichž se v týmu snažíte překonat různorodé překážky, se těší velké oblibě, protože v rámci sounáležitosti spoluhráči dohromady uspějí, anebo selžou. Jenže některým tvůrcům přišlo, že by bylo vhodné zavést do systému prvek záludnosti, kdy se mezi hráči objevuje úloha zrádce. Na tomto principu staví nejen současný počítačový indie hit Among Us, ale čím dál častěji se propašovává také do deskoherního světa. Mezi zástupce tohoto škodícího žánru se skrytými rolemi můžeme zařadit přežívání v zombie apokalypse Zima mrtvých, vesmírný horor Nemesis či dnes recenzovaný titul Nevyzpytatelní, v němž budete čelit invazi monster z hlubin moře podle mustru H. P. Lovecrafta.

Nevyzpytatelní; foto: komponenty

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

V krabici s Nevyzpytatelnými najdete hromadu karet, figurky nepřátel a řadu dalších komponent, s nimiž se musíte naučit pracovat.

Během partie se stanete součástí skupiny několika cestujících na zámořském parníku SS Atlantika, který v roce 1913 směřuje do amerického Bostonu. Během plavby se ovšem v místní kapli nalezne zavražděná cestující, jež před svou smrtí prováděla podivný rituál. Vámi ovládané postavy si uvědomí, že se jednalo o ochranné kouzlo odhánějící podivné ryboidní tvory, kteří se náhle objevili na palubě a lačně nahánějí bezbranné civilisty. Zasvěcenci tak musí spojit své síly, aby bezpečně dopluli až ke břehům Nového světa.

Je zrádcem kapitán?!

Jenže v jejich kruhu se začne část hrdinů cítit nesvá a pozorují, že se jejich tělo mění. Pociťují náhlou touhu pomoci agresorům a přivodit zkázu lodě uprostřed oceánu, aby mohli spočinout na jeho dně vedle svého nového božstva Cthulhu. Nesmí se však prozradit brzy, aby mohli svým bývalým kumpánům zatopit co nejvíce. Navíc se v týmu spolupracujících vyskytují nejen hybridi, ale také lidští přisluhovači, kteří se snaží potopit parník až u břehů Ameriky, aby si sami mohli zachránit kůži. Kdo z tohoto zapletence vyjde jako vítěz?

Nevyzpytatelní; foto: postavy

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

S jednotlivými charaktery se lehce sžijete, protože je díky překladu Nevyzpytatelných dobře poznáte z atmosférických textů na rubové straně karet postav.

Titul Nevyzpytatelní exceluje v budování napětí, protože nemůžete věřit nikomu (mnohdy ani sobě, protože ve druhé části partie se z člověka klidně může stát hybrid), takže neustále posuzujete činy ostatních a přemýšlíte nad jejich kroky. Jestli máte rádi pletichy jako z reality show „Kdo přežije“, tak tady budete jako doma. Dlouho jsem u hraní deskovky nezažil chvíle, kdy jsem se bál odejít od stolu, abych nepřišel o žádnou část rozhorů ostatních, případně nesledoval jejich rozhodování. Správně pojatí zrádci totiž škodí nenápadně, nejlépe shazují vinu na ostatní, kteří pak mohou skončit i nevinně ve vězení.

Během hraní Nevyzpytatelných je důležitý téměř každý moment a s postupem času houstne atmosféra jako mlha nad přístavem. Zásadní roli v rozhodování má totiž kapitán, ale co když je on zároveň zrádcem? Najdete dost odvahy a spojenců, abyste jej svrhli? Kdo nastoupí na jeho místo? Zároveň se ve hře vyskytuje držitel magického svazku rituálů, který může jediným kouzlem zahnat hlubinné příšery, ale zároveň zabije cestující a zraní spolubojovníky pohybující se na palubě. Udělal to schválně, nebo se jednalo o nehodu? Je hybrid, nebo snad samotný vyznavač?

Nevyzpytatelní; foto: rozložení

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

Rozložená hra Nevyzpytatelní působí na stole opravdu majestátně.

Vyprávění o trudné cestě zaoceánské lodi se zkrátka tvoří přímo před vámi na hracím plánu, přičemž jej podporuje řada atmosférických textů (každá postava má mimo vlastní statistiky a dovednosti také osobní příběh) a hráči schopní vcítit se do role a situace. Lidé mají pouze jeden způsob, jak zvítězit – doplout, zatímco záškodníci mají celou plejádu možností, jak parník dostat ke dnu. Po ruce jsou jim nejen jejich schopnosti a nástroje, ale také monstra zaplavující a ničící palubu, docházející zásoby či využívané palivo. Nevyzpytatelní rozhodně neuspějí u slabých povah a jedinců, kteří nejsou odhodláni mást soupeře a pletichařit. Jestli se však vyžíváte v intrikách, budete vrnět blahem.

Nevyzpytatelní – Pravidla

Možná jste již vytušili, že projekt Nevyzpytatelní nepatří do rukou začínajících deskovkářů, ostatně varováním může být již herní doba, jež se bude pohybovat nejčastěji okolo tří hodin. Stejně tak by mohly méně zkušené hráče vyděsit dva manuály (jeden z nich detailně vysvětluje pojmy). Jenže sami zjistíte, že většina momentů ve hře se dá řešit velmi intuitivně a po první partii se do pravidel mrknete jen na specifické věci, protože základní tahy a premisa vám už bude jasná. Navíc pokud jste již absolvovali některou z deskovek rodiny Arkham Files (v češtině Arkham Horror, Eldritch Horror, Panství hrůzy, Temné znamení), bude vám blízká také využitá symbolika.

Na začátku každé partie připravíte herní plán s ukazateli (pochvala za ciferníky přímo na ploše), rozložíte zásobu figurek, sestavíte balíčky karet dovedností, poškození, chaosu, trasy a kouzel, rozdělíte postavy s jejich předměty a náhodně si vylosujete svou roli loajality. Od té doby se již snažíte doplout/potopit loď a záleží jen na vás, jak se budete před ostatními chovat, abyste svého cíle dosáhli. Tah každého hráče je sestaven ze čtyř fází – dobrání karet dovedností, dvou akcí, mýtus a odhození karet nad 10 (za odhaleného zrádce odpadá fáze mýtu).

Nevyzpytatelní; foto: herní plocha

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

Herní plocha každého hráče se bude rozrůstat o karty vybavení, ale nikdy vás nezahltí nepotřebnými kartami. Díky tomu máte rychlý přehled o výbavě ostatních spoluhráčů.

Simulovat zde celý herní manuál by mělo asi stejný efekt jako solit moře, a proto se podívejme na několik základních mechanismů, které vám o Nevyzpytatelných prozradí nejvíce. Asi nejdůležitější roli mají karty dovedností, jež mají všestranné využití. Každá z postav si totiž bere jen z kategorií (vliv, vědomosti, postřeh, síla, vůle, resp. proradnost pro odhaleného zrádce), které má dedikované ve vlastnostech. Během svého tahu může karty využít dle jasně daných pokynů, nebo si je může schovat pro ne/plnění společného cíle zkoušek dovedností (může přispět správným symbolem s danou hodnotou, či naopak bojkotovat jinými kartami, do všeho ještě promlouvá balíček chaosu). Právě taktizování s kartami dává všem širokou škálu možností navíc mimo těch, jež jsou určeny místnostmi přímo na plánu.

Cílem lidských hráčů je posouvat stupnici cestování, aby se co nejrychleji dostali do cíle, případně hlídat pozici posuvníku rituálu (aby nedošlo k unáhlené aktivaci) a jednotlivé stavy jídla, paliva, příčetnosti a duší na lodi. Ve valné většině rozhodují aktivní hráči, ale pozice kapitána (pevné pořadí k určení najdete na kartě) a držitele svazku není zanedbatelná, protože jsou relativně často v centru dění, a proto je třeba je dobře hlídat, jestli nejednají proti skupině. V tomto ohledu se jeví velmi dobře mechanika dolosování karet loajality v druhé části partie (po polovině uražené trasy), kdy se z lidských jedinců stanou hybridi a najednou tak sledují protichůdné zájmy. O zvraty tedy není nouze.

Velmi kladně hodnotím také pozici samotných zrádců, kteří mohou zůstat skryti, dokud jim to vyhovuje, a ve vhodnou chvíli odtajnit své podlé záměry. To jim dává do rukou celou plejádu nehezkých možností, od blokování efektů políček přes snadnější únik z cely po samotné útočení na lidské jedince (to jinak není povoleno). Jejich možnosti škodit při hlasování jsou sice po odhalení omezeny, ale zažili jsme partii, při níž se parník změnil v loď hrůzy směřující do pekel, když dva hybridi (jeden odhalený a druhý skrytý) spojili své síly.

Nevyzpytatelní; foto: karty Nevyzpytatelní; foto: zrada

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

Velkou část akcí v Nevyzpytatelných rozhodují karty, které máte na ruce, takže si jejich užívání musíte dobře promyslet.

Jediný zásadnější problém (především v prvních partiích) vidím ve vyhodnocování pohybu Hlubinných a jejich vládců Matky Hydry a Otce Dagona, které mohou méně zběhlým hráčům činit problémy, ale postupem času se vám dostanou pod kůži. Celkově bych doporučil Nevyzpytatelné poprvé absolvovat se zkušeným průvodcem, abyste načerpali základní mechaniky, a poté již můžete intrikařit, co hrdlo ráčí. Každá partie totiž nabídne nové situace a zamotané vztahy na lodi, z nichž nikdy nevede snadná cesta, ale vždy budete odměněni atmosférickým zážitkem.

Nevyzpytatelní nedělají Lovecraftovi ostudu

Mnozí hráči právem odkazují na podobnost s titulem Battlestar Galactica, který tvoří principiální předobraz Nevyzpytatelných. Sám jsem tento sci-fi projekt z roku 2008 nehrál, takže daný fakt nedokážu posoudit, ale to mi nebrání zhodnotit propojení lovecraftovských reálií s myšlenkou Nevyzpytatelných. Podle mě totiž pletichaření na parníku SS Atlantika skvěle zapadá do univerza, v němž se Prastaří snaží ovládnout svět přes své (ne)lidské posluhovače. Fanoušky řady Arkham Files tento titul přijme s otevřenou náručí, pevně stiskne a stáhne je pod svou hladinu. Mysteriózní tématika ovšem neurazí ani hráče, kteří s H. P. Lovecraftem ještě neměli tu čest.

Nevyzpytatelní; foto: figurky

Nevyzpytatelní (Stolní hra)

V obklíčení nepřáteli a se zrádcem v zádech se v Nevyzpytatelných ocitnete opravdu v úzkých.

Atmosféře velmi pomáhá česká lokalizace (za ní vděčíme místnímu distributorovi společnosti ADC Blackfire), protože díky textům na kartách se lépe vcítíte do role a snadněji si představíte jednotlivé situace. Vhodně zvolena je také grafická stránka titulu Nevyzpytatelní, jež samozřejmě rezonuje všemi deskovkami z rodiny Arkham Files. Figurky příšer jsou příjemným bonusem, na nichž ovšem zážitek ze hry nestojí. Titul Nevyzpytatelní ocení především zkušenější hráči ve větším počtu (alespoň čtyři), kteří se nebojí partie okolo tří hodin. Za tu dobu ovšem prožijí intenzivní chvíle, při nichž dojde k řadě nečekaných situací. Se zkušeným průvodcem se ovšem přežívání mezi zrádci a příšerami nemusí zaleknout ani odvážní nováčci.

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Nevyzpytatelní děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Nevyzpytatelní: závěrečné hodnocení

Nevyzpytatelní; recenze

Titul Nevyzpytatelní exceluje ve vytváření atmosféry plné podezírání a nedůvěry, protože mezi hráči se vyskytuje zrádce, který s nimi chce poslat parník do hlubin plných příšer. S každou partií tak vytváříte nový příběh, jenž se odvíjí od akcí každé postavy, což nemusí být nic pro slabé povahy, ale intrikáři si užijí každou minutu.

• Zdařilé sepětí tématu a průběhu partie
  • Hutná atmosféra plná podezírání
  • Druhé rozlosování rolí v půlce hry