• Autor: Jiřina Formánková
Přestože se doposud maďarské Zen Studios věnovalo vývoji jiných typů her, jejich výlet do vod klasických dungeon crawlerů z pohledu první osoby nedopadl vůbec špatně. Slovo Operencia by se dalo volně přeložit jako: “Za sedmero horami…” a přesně tam se díky tomuto titulu také vypravíte. Fantaskní svět, který budete prozkoumávat, krajinu svého původu rozhodně nezapře a díky některým jménům a odkazům na reálie střední a východní Evropy tu budete celou dobu víceméně jako na výletě u sousedů.
Pokud vás zajímá, jak se Operencia hraje na Nintendo Switch, nahlédněte zde.
• Žánr: Dungeon crawler, RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: Zen Studios • Vydavatel: Zen Studios • Homepage • Čeština: Ne
• Platformy a Datum vydání: PC (Epic Games Store), Xbox One (29. března 2019), PS4, Switch a Steam (31. března 2020)
Hlavní příběhová linka sice v zásadě nezní nijak světaborně (ostatně, jak často jsme se v nejrůznějších hrách vydávali za svým osudem jako bezvýznamná nula), ale pěkně popořadě. Jak už samotný název napovídá, kdosi nezodpovědný zemi Operencia uloupil slunce, přesněji řečeno unesl a uvěznil slunečního krále jménem Napkiraly. A na vás naprosto neočekávaně zůstává jeho osvobození dříve, než vše živé ve vaší krásné zemi zahyne. I když to zní jako klišé, tak zlé to zase není. S pokračováním příběhu, několika zajímavými odhaleními a humorem se v Operencia: The Stolen Sun nudit nebudete.
Kromě Napkiralyho se setkáte i s dalším zástupcem maďarského panteonu, Hadurem, bohem války a kovářství, nebo slavným králem Attilou, za kterého si chvilinku zahrajete v samotném úvodu. Pokud při souboji za mocného Attilu získáte pocit, že hra bude přehnaně jednoduchá, nenechte se mýlit. Po navolení jednoho ze tří povolání (bojovník – lovec – mág) pro vašeho vlastního reka, výběru pohlaví a obtížnosti hry (nastavit si můžete jednotlivé parametry, jako například vypnout automapu či zapnout možnost permanentní smrti vašich postav), teprve to pravé hraní začíná. Pozor, má to ale háček: nastavení nejde v průběhu hry měnit, pokud tedy nejste zkušený harcovník tohoto žánru, držte se raději při zemi.
Samostatnou kapitolu pak tvoří tahové souboje, kterých ve hře není málo a jsou zábavné. Velmi brzy se ovšem setkáte s nemilou skutečností, že ačkoliv nepřátelé jsou rozestaveni do tří vzdáleností od vaší party, vy takovou možnost nemáte. A ejhle váš mág v první (a taky jediné) linii je jaksi... kulantně řečeno, hendikepovaný. Totéž se týká i druhého povolání střelce, takže jediný, kdo ze systému profituje, je bojovník a to není úplně fér. Až se smíříte se situací, že váš mág/lovec je v souboji častokrát mrtvý dřív, než stihne udělat byť i jedinou užitečnou věc, bude třeba vykompenzovat tuhle drobnost složením družiny.
Postav do party máte na výběr celkem šest a tři z nich přímo ovládáte v soubojích, takže i s vaší postavou jsou to čtyři aktivní bojovníci. Jejich motivace i schopnosti jsou velmi různorodé a stejně jako u své hlavní postavy jim při postupu na vyšší level vybíráte zaměření, zvedáte statistiky a volíte nová kouzla. Další nezanedbatelnou pomocí při bojích jsou lektvary, jejichž výroba je jedním z nejzábavnějších prvků hry. Abyste totiž nějaký ten dryják uvařili, musíte vyřešit logickou hádanku a za pomoci vylučovací metody přijít na správný výběr surovin. U každého lektvaru ale mícháte přísady jen jednou, takže se z celé činnosti nestane otravný stereotyp.
Výroba lektvarů není zdaleka jediný moment, kdy budete muset zapnout mozkové závity. Celá Operencia: The Stolen Sun je totiž skrz na skrz prošpikovaná nejrůznějšímy puzzly, skrytými poklady, tajnými průchody a hromadou hádanek. S jejich řešením vám mnohdy pomohou jen speciální předměty, které při průchodu novými lokacemi získáte. Ať už se jedná o kouzelnou lopatu na vykopávání truhel s poklady, zázračné semínko které po zasazení na správná místa dokáže vypustit šlahouny, po kterých se dostanete na jinak nedostupná místa, nebo třeba mechanického kohouta schopného projít malými otvory ve zdi. Ne všechna udělátka ale máte po ruce už v momentu, kdy by se vám hodily, proto se buď musíte vrátit na místo, kde jste je potřebovali, nebo oželet případný nevyzvednutý poklad a pokračovat dále.
Svět Operencia je na pohled opravdu krásný (především kreslené filmečky) a každá lokace má svůj nápad. Umožní vám procházet se pod hladinou jezera kdy nad hlavami vaší družiny šplouchá masa vody, lesem vykovaným z mědi, nebo po větvích obřího stromu. V každé z těchto oblastí potkáte specifické druhy nepřátel, kteří se ale po určité době budou mít tendenci recyklovat, což je trochu škoda. Další věc, jež dokáže nemile překvapit, je počet puzzlů, který roste přímo úměrně s přibližováním se k finální destinaci. Ne že by byly tak těžce řešitelné, ale jejich množství ukazuje ke snaze trochu natáhnout herní čas. Ten se pohybuje okolo dvaceti hodin a více, podle toho jak často máte potřebu se vracet do už jednou objevených map.
Operencia: The Stolen Sun je více než jen podařeným výletem Zen Studios do RPG dungeon crawlerů a přináší kromě klasické hratelnosti i několik originálních prvků. Krásné prostředí světa, malované filmečky ale i zajímavé využití speciálních předmětů nebo tahové souboje mají šanci zaujmout jak příznivce žánru, tak i nováčky. Další devizou hry je optimalizace na PC a nepřítomnost bugů. Operencia: The Stolen Sun vychází 29.3. 2020 na PC, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch.
Tato Mini RECENZE byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Operencia: The Stolen Sun je zástupcem klasických RPG dungeon crawlerů, ovšem využívá i méně běžné prvky, které budou pro spoustu hráčů příjemným osvěžením. Operencia je hrou, kterou by bylo škoda minout.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
• Update: 28. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hraní Operencia: The Stolen Sun jsem si podobně jako má kolegyně víceméně užil. Jedná se totiž o vydařené dílko, u nějž jsem se ovšem nemohl zbavit pocitu, že v něm občas něco přebývá a jindy zase schází. Hratelnost byla na konzoli hodně dobře odladěna. Po kobkách jsem se díky tomu pohyboval plynule bez toho, abych byl ovladačem citelněji limitován. Umožněno mi navíc bylo velet mé družině přímo skrze obrazovku, tato možnost byla však o něco omezenější než forma, kdy jsem se světem pohyboval za pomoci joy-conů, u nichž jsem popravdě počítal s daleko většími obtížemi.
Hra mi bohužel na Nintendo Switch nešlapala tak kvalitně jako PC verze. Vcelku často jsem se setkal s propady fps či citelným trháním, což bylo zřejmě daní za to, jak pěkně celek na této nepříliš výkonné konzoli vypadá. Operencia: The Stolen Sun jsem po většinu času hrál v handheld režimu (konzole v něm není zapojená k televizi), takže jsem si hraní vcelku slušně užíval. V momentu, kdy jsem však HW napojil k velké obrazovce, zažil jsem trošku nepříjemný šok z toho, jak na můj mozek působilo sledování pohybu herním světem. Velmi rychle jsem se proto vrátil zpět na svůj maličký display, kde jsem si hraní Operencia: The Stolen Sun vychutnal od začátku až do konce.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8.1/10 (64bit) | Windows 7/8.1/10 (64bit) |
Procesor | Intel Core i5-2500K / AMD ekvivalent | Intel Core i7-3770 / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 (2048MB) or Radeon HD 7970 (3072MB) | NVIDIA GTX 1060 / AMD Radeon RX 570 |
DirectX | Verze 11 | Verze 11 |
Operační paměť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
Pevný disk | 15 GB volného místa | 15 GB volného místa |
• Zdroj: game-debate.com (27. 3. 2020)