Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Gaurdians of Galaxy - Hidden empty L vega

Hardwarové specifikace PlayStationu 5 odhaleny (NOVINKA)

Zobrazit katalog

• Autor: Filip Němec

Sony dnes prostřednictvím streamu představila konkrétní hardware specifikace PlayStationu 5. V nečekaně suché prezentaci architekt konzole Mark Cerny prezentoval všechny hlavní aspekty připravované next-gen konzole, jako jsou jednotlivé komponenty, SSD disk, zpětná kompatibilita nebo 3D zvuk poháněný vlastním čipem. Článek postupně rozšiřujeme.

Hardware specifikace PlayStationu 5

Microsoft v představování své nové konzole měl velký náskok, který Sony dnešním streamem nesmazala. Dočkali jsme se sice oznámení přesných specifikací konzole PlayStation 5, ale neviděli jsme finální vzhled a žádné nové hry. Pojďme se ale podívat, jaký stroj chce Sony koncem roku poslat do next-genového ringu a co vše dokáže. Na to se mohli s předstihem podívat kolegové z Digital Foundry (publikováno magazínem Eurogamer).

V útrobách konzole PlayStation 5 najdeme procesor od AMD postavený na architektuře Zen 2 s 8 fyzickými jádry a 16 vlákny, přičemž jedno jádro nabídne takt 3,5 GHz. Grafické jádro je taktéž od společnosti AMD a je postaveno na RDNA 2 architektuře. 36 výpočetních jednotek běží na frekvenci 2,23 GHz, grafický výkon tedy lze vyjádřit číslem 10,28 TFLOPS. Základní specifikace pak doplňuje 16 GB GDDR6 RAM. Podobně jako Xbox Series X pak i PS5 nabídne SSD disk řady NVMe, v tomto případě s kapacitou 825 GB a možností rozšířit úložiště prostřednictvím NVMe SSD slotu.

Srovnání PS5 vs PS5 digital vs Xbox Series X vs S


Sony 

PlayStation 5

Sony 

PlayStation 5 Digital E.

Microsoft

 Xbox Series X

Microsoft

 Xbox Series S

Cena 13 490,- Kč 10 790,- Kč 13 499,- Kč 7 999,- Kč
Datum vydání v ČR 19. listopad 2020 10. listopad 2020
Start předprodejů 17. září 2020 22. září 2020 v 09:00 našeho času
CPU 8x AMD Zen 2 Cores, až 3,5GHz
8x AMD Zen 2 @ 3,8 GHz (3,6 GHz s SMT)
8x AMD Zen 2 @ 3,6 GHz (3,4GHz s SMT)
SoC (velikost čipu a proces) ? / 7nm (N7P) 360,45 mm² / 7 nm (N7P)
197,05 mm² / 7 nm (N7P)
GPU AMD RDNA 2, 36 CUs @ 2,23GHz, 
10,28 teraflops, hw ray-tracing
AMD RDNA 2, 52 CUs @ 1,825GHz, 
12,15 teraflops, hw ray-tracing
AMD RDNA 2, 20 CUs @ 1,565 GHz,
4 teraflops, hw ray-tracing
Cílový výkon 4K při 60 fps (případně až 120 fps),
podpora 8K,
4K při 60 fps (případně až 120 fps),
podpora 8K
1440p při 60 fps (případně až 120 fps),
4K skrze upscaling
RAM 16 GB GDDR6 RAM (256-bit)
448 GB/s
16 GB GDDR6 RAM (320-bit)
10 GB @ 560 GB/s
6 GB @ 335 GB/s
10 GB GDDR6 RAM (128-bit)
8 GB @ 224 GB/s
2 GB @ 56 GB/s
Úložiště (SSD) 825 GB Custom SSD
5,5 GB/s nekomprimovaná
8–9 GB/s komprimovaná
1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD
2,4 GB/s nekomprimovaná
4,8 GB/s komprimovaná
512 GB PCIe Gen 4 NVMe SSD
2,4 GB/s nekomprimovaná
4,8 GB/s komprimovaná
Podpora externího úložiště NVMe SSD slot, podpora USB HDD
Podpora pro Seagate External 1 TB SSD paměťová karta, podpora pro USB 3.1 externí HDD
Optická mechanika 4K UHD Blu-Ray
Není 4K UHD Blu-Ray
Není
Zvukové možnosti Tempest Engine 3D AudioTech L-PCM, až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD with Atmos

Vstupy a výstupy


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Výstup obrazu 1x HDMI 2.1 1x HDMI 2.1, Auto Low Latency Mode. HDMI Variable Refresh Rate. AMD FreeSync.
USB 1x Type-A port (Hi-Speed USB)
2x Type-A port (Super-Speed USB)
1x Type-C port (Super-Speed USB)
3x USB 3.1 Gen 1
Internet BEthernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) 
IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/axBluetooth® 5.1
Ethernet (LAN) 802.3 10/100/1000
WiFi 802.11ac dual band
Accessories radio. Dedicated dual band Xbox Wireless radio

Další specifikace (služby, zpětná kompatibilita...)


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Zpětná kompatibilita 99 % PS4 her, PS VR Tisíce Xbox One her a zpětně kompatibilních Xbox 360 a Xbox her při vydání konzole. Xbox One herní příslušenství.
Streamování, cloudové hraní Remote Play, bude oznámeno Project xCloud
Funkce Quick Resume Bude oznámeno Ano

Fyzické parametry konzolí


PS5 PS5 Digital XSX XSS
Rozměry (Š x V x H) 10,4 cm x 39 cm x 26 cm (horizontálně) Bude oznámeno, odhad: 9,2 cm x 39 cm x 26 cm (horizontálně) 15,1 cm x 30,1 cm x 15,1 cm (horizontálně) 15,1 cm x 27,5 cm x 6,35 cm (horizontálně)
Hmotnost 4,5 kg 3,9 kg 4,45 kg 1,93 kg

Srovnání ovladačů



Sony

PlayStation 5 DualSense Wireless Controller


Microsoft

 Xbox Wireless Controller


Cena 1899,- Kč 1599,- Kč
USB-C nabíjení Ano Ano
Baterie Integrovaná 2x AA baterie
Haptická odezva Ano Ano
Triggery Adaptivní Impulse
Sdílení obsahu Create tlačítko, soc. platformy budou oznámeny Share tlačítko, soc. platformy budou oznámeny
Touchpad Ano Ne
Mikrofón Ano Ne
Audio jack 3,5 mm 3,5 mm
Kompatibilita PS5 Xbox Series X, Xbox One, PC
Váha 280 g 200 g

• Zdroje: news.xbox.com, blog.playstation.com, IGN, androidcentral.com, washingtonpost.com

Co se základních údajů týče, téměř ve všem PlayStation 5 prohrává. Xbox One X nabízí taktéž 8 Zen 2 jader, avšak s taktem 3,6 GHz. Srovnání u grafického čipu je už mírně složitější, zatímco PS5 bude mít GPU rozděleno na 36 jader s taktem 2,23 GHz, GPU Xboxu Series X, rovněž na upravené RDNA 2 architektuře, nabídne 52 jader s taktem 1,825 GHz. Vyjádřeno v jednotkách TFLOPS, Xbox Series X bude moci využít výkon 12,155 TFLOPS, zatímco PS5 „pouze“ 10,28 TFLOPS. Architekt PS5 Mark Cerny sice na prezentaci zdůraznil, že nejde srovnávat výkon v těchto jednotkách, pokud jde o rozdílné čipy, ale na první pohled je vítěz jasný.

Kde ale vyhrává naopak Sony, a to poměrně výrazně, je rychlost SSD disku. Zatímco disk Xboxu Series X dokáže číst data rychlostí 2,4 GB/s (v komprimované verzi 4,8 GB/s), v případě PlayStationu 5 se máme dočkat rychlostí čtení 5,5 GB/s a v komprimované verzi dokonce 8 až 9 GB/s. Jestli ale půjde o rozhodující rozdíl, zatím můžeme jen hádat, někteří vývojáři ale mají jasno a právě tento rozdíl označují za zásadní.

Cerny se rozpovídal také o zpětné kompatibilitě, v rámci které prozatím oznámil pouze zpětnou kompatibilitu s PS4 respektive PS4 Pro hrami. Má jít o zhruba 100 nejlepších titulů, které by měly být zpětně kompatibilní hned v den vydání konzole.

Pořádný výkon i chytré technologie

Jak Xbox Series X, tak i PlayStation 5 vychází ze stejného základu, kterým je rychlé SSD, Zen 2 procesor, RDNA 2 grafický čip a GDDR6 RAM. Ale i tyto jednotlivé komponenty jsou upravené speciálně na míru a ekosystém nástrojů a technologií kolem nich už je často velmi unikátní. Podívejme se tak podrobněji na výše zmíněné komponenty, jejich technologie a především reálné možnosti a výsledky. Magazín Digital Foundry například zmiňuje jako velmi inovativní vlastnost procesoru i grafického čipu drobně upravit výkon podle aktuálního zatížení a s tím souvisejícího přehřívání komponent. To vše ale jen o pár procent, aby výsledek hráč nepoznal na bezprostředním snížení výkonu. Zároveň ale v rámci delšího zážitku tím pádem nedojde k tomu, že by se PlayStation po delším hraní přehřál (což už by hráč jistě poznal) nebo že by konzole v okamžiku, kdy se na obrazovce děje hodně věcí (výbuchy, hodně NPC či živých hráčů), potřebovala na krátký čas více výkonu, ale už neměla kde brát.

Cerny zdůraznil, že se při vývoji nové konzole zaměřili jak na revoluci, tak i evoluci. PlayStation 5 tak má mnoho nových funkcí, ale zároveň je svou architekturou a vývojářskými nástroji co nejvíce uzpůsoben ke snadnému vývoji her. Sympatické bylo také úvodní přiznání, že Sony v případě PlayStationu 3 udělala několik zásadních chyb, které vývojářům stěžovaly využít plný potenciál konzole. Tyto chyby už prý nehodlají opakovat.

Raytracing na hardware úrovni

Jednou z věcí, jež má vývojářům usnadnit práci, je podpora technologie Raytracing. Ta prý funguje podobně jako na PC, jde tedy o plnohodnotnou podporu na hardware úrovni. Cerny přitom zmínil, že je v tomto ohledu hodně sebevědomý. „Už jsem viděl PS5 titul, který úspěšně používá Raytracing odrazy v komplexní scéně se zanedbatelnými náklady [na výkon, pozn. redakce].“

Sony PlayStation 5; screenshot: controller

(Nejedná se o skutečný design konzole ovladače. Obrázek je pouze ilustrační)

Je zajímavé, že Sony neřekla nic o novém ovladači, který podle prvních informací nabízí hned několik zásadních inovací, jako jsou adaptivní triggery a haptická odezva.

SSD disk nové generace

Tím nejzajímavějším však byly informace o SSD disku. Cerny zdůraznil, že jde přímo o jejich vlastní návrh. Jak už jsme psali výše, s rychlostí 5,5 GB/s by měl SSD disk dokázat opravdu zajímavé věci, zejména pokud dojde ke srovnání s pevným diskem z PS4. Ten totiž zvládne 1 GB dat načíst za 10 až 20 sekund (záleží na jejich fragmentaci v rámci disku), což odpovídá rychlosti 50 až 100 MB/s, zatímco SSD disk v PlayStationu 5 nahraje 2 GB dat za 0,27 sekundy, jinak řečeno již zmíněných 5,5 GB/s.

Neodpustíme si ale ještě jedno srovnání. Takto rychlý SSD disk totiž zastane i práci, kterou nyní musí řešit RAM paměť. Ta v případě PS4 musela držet až 8 GB dat, jež zastupovalo potenciálních 30 sekund dalšího hraní, aby se hra nesekala, ať už hráč udělá cokoli. U PS5 ale bude stačit držet v paměti RAM pouze následující sekundu hry, protože vše ostatní zvládne konzole načíst díky rychlému SSD disku. Výsledkem tak bude více volné RAM paměti a zejména pak podle nás prakticky doslovná eliminace „brzdících“ pasáží, které známe například z akčních adventur, kde nám autoři kladou do cesty úzké pukliny ve skále či zavalené vchody jen proto, aby se stihl načíst svět za nimi.

Zmiňme ale i ty horší správy. Nejspíše kvůli vlastnímu návrhu SSD disk v PS5 nabídne kapacitu pouze 825 GB, což je na poměry SSD disků stále pěkné číslo, ale jakožto hlavní paměťové médium pro herní konzoli nové generace, kde očekáváme velikost průměrné AAA hry 100 GB a více, to stačit nebude. Právě proto dle očekávání nabízí Sony možnost rozšířit paměť o externí NVMe disky, tam už ale máme počítat s nižší rychlostí přenosu dat.

3D zvuk díky samostatnému čipu

Cerny už v loňském roce jasně řekl, že zvuk je něco, kde se výrobci konzolí v posledních letech moc neposunuli kupředu. To chtějí změnit vlastním zvukovým čipem. Právě zde plánuje Sony udělat velkou revoluci a podle reakcí Digital Foundry, odborníků na technické aspekty her i hardwaru, který je pohání, má jít doslova o „hardcore“ zážitek. Cerny se několik dlouhých minut snažil o vysvětlení zcela revolučního přístupu, což na běžného hráče mohlo působit jako snaha vysvětlit teorie relativity akvarijní rybičce, výsledek má ale stát opravdu za to.

PlayStation 5; screenshot: audio

Sony to se zdokonalením zvuku myslí opravdu vážně. Takto vypadal jeden obrázek z dlouhé prezentace o zvukovém čipu.

O vše se postará nový Tempest Engine, který by měl docílit toho, že právě zvuková stránka nás vtáhne do hry jako nikdy předtím. Tím možná úplně nejlepším je to, že na výsledky Tempest Enginu nebudeme potřebovat drahá sluchátka nebo domácí kino s šesti i více reproduktory. Zásadní rozdíl totiž máme poznat už u běžného dvoukanálového zvuku průměrné televize.

PlayStation 5 vrací úder? Ne tak docela

Pokud jste čekali, že nás dnes Sony překvapí něčím opravdu dechberoucím, patrně jste mírně zklamaní. Lví podíl na tom má ryze technický až suchý sentiment celé prezentace, ta totiž byla nejspíše určena primárně pro účastníky na léto posunuté Game Developers Conference, čistě z technologického hlediska je však evidentní, že jak Microsoft, tak Sony přináší spoustu vlastních, zajímavých a mnohdy až revolučních řešení.

Tou hlavní zprávou dnešního dne ale nakonec bude nejspíš to, že PlayStation 5 je papírově slabší konzolí, která na druhou stranu svého konkurenta výrazně předčí v rychlosti SSD disku. Kdo má tedy nyní navrch? Bude rozdíl zhruba 2 TFLOPS poznat? Nebo PS5 vstoupí do dějin jako konzole, jež skoncovala s loadingovými obrazovkami? Bude vůbec něco z toho rozhodovat, pokud jedna či druhá konzole nabídne lepší hry? A nebude tohle všechno až na druhé koleji, protože rozhodne cena? Zatím odpovědi na tyto otázky neznáme, vše kolem nových konzolí ale bedlivě sledujeme a o všech novinkách vás budeme ihned informovat.

• Zdroje: blog.us.playstation.com, Eurogamer (Digital Foundry)


Následuje původní článek...


• Novinka: 17. 3. 2020 • Autor: Jiří Fait

Zítra zřejmě dojde k oficiálnímu odhalení konzole PlayStation 5, což se dozvídáme z dnešního tweetu. Prezentace bude streamována s hlavním architektem konzole Markem Cernym, a proběhne v 9am PT (17:00 našeho časového pásma). Představení pro vás budeme samozřejmě bedlivě sledovat a přineseme vám z něj ty nejzajímavější informace...

• Zdroje: Twitter (PlayStation)

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB23
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi