• Autor: Jiří Fait
Resident Evil Village od společnosti Capcom je nejen skvělým titulem v rodince Resident Evil, ale také výborným survival hororem. A jako každý správný zástupce v sérii, i vesnice skrývá nejedno tajemství, které byste mohli přehlédnout. A co teprve základní herní prvky? Capcom se totiž s nějakým podrobnějším tutoriálem příliš nezaobíral, takže některé gameplay mechanismy nemusí být všem jasné hned na první pohled. Proto tu pro vás máme souhrn těch nejužitečnějších rad a triků, jež vám pomohou nejen v Ethanových začátcích.
zdroj: Capcom
Resident Evil Village (hra) | Resident Evil (IP)
Hororová akční adventura Resident Evil Village je součást herní série Resident Evil. Titul vyvíjí a vydává společnost Capcom. Hra vychází 7. 5. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S bez české lokalizace. Titul vychází bez multiplayeru avšak ke hře vychází zdarma stand-alone online Deathmatch RE:Verse. | Homepage
Články: Tipy | Recenze | Speciál: Vše, co víme | Re:Verse – Dojmy z hraní
Možná si pamatujete poslední díly rebootu Tomb Raidera, kde tvůrci využívali „bílý nátěr“ na místech, na kterých se mohla Lara zachytit, přehoupnout, nebo kudy se proplížit, aby se dostala dál. V Resident Evil Village je to podobné, akorát zde vývojáři sáhli po žluté, jelikož je v zasněžené krajině lépe vidět a také se již objevila v předchozím díle. Resident Evil Village ne vždy jednoznačně ukáže, kam povedou Ethanovy kroky příště, takže pokud uvidíte žlutý kabel táhnoucí se pod traktorem, zřejmě se pod ním máte proplížit. To platí i pro ostatní žluté předměty, na které ve hře narazíte.
„Žloutenkou“ navíc netrpí pouze objekty ukazující směr. Pokud má takovou barvu bedna, klícka nad vámi anebo sud, můžete tyto objekty zničit a získat zásoby navíc.
zdroj: vlastní
Resident Evil Village (stejně jako RE: 2 Remake a RE: 7) je natolik benevolentní, že hráčovi naznačí, kde to ještě pořádně neprosmejčil. Toto vám celkem záhy ukáže popisek mapy – Modrá = prozkoumáno, červená = probíhá průzkum. Co vám hra ale neřekne, je fakt, že červená barva v místnosti může znamenat prostě nezapnuté tlačítko, nedokončený příběhový úkol a nevyřešený puzzle.
Resident Evil Village Secret I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
Tyto blyštivé cetky lze snadno přehlédnout, což platí dvojnásob v mírně oslepující bílé krajině. V kapli s psacím strojem je naleznete mnohem snáze.
zdroj: vlastní
Pokud byste však mohli přísahat na všechny svaté, že kromě vás v místnosti nic není, zkuste se podívat na stěny a strop, jestli v nich nezahlédnete třpytky nebo visící klícky. Odlesky znamenají skrytý krystal na prodej a klícky zase fungují coby kontejnery, ve kterých můžete nalézt vše od cenností po craftovací materiál.
RE Village Secret 2 I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
Někdy prostě jen stačí zvednout hlavu.
zdroj: vlastní
Ethan Winters je jako ten šváb, kterého ne a ne zabít. Dokonce k vykrytí všech úderů používá své ruce (co si budeme povídat, ve vypjatých situacích taky před sebe dáváme ruce, jako by nás to mělo zachránit, no ne?) a my vám vřele doporučujeme, abyste to dělali taky. Tedy v Resident Evil Village, a to zvlášť v případě, že hrajete na těžších obtížnostech a zásob je málo.
Resident Evil Village block and counterattack I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
K provedení úspěšného protiútoku pusťte tlačítko pro blokaci v momentě, kdy skončí nepřítelův útok. Hra vám poté nabídne možnost nepřítele odstrčit. Nemusíte to nijak časovat – ve videu vidíte, že jsem se bránil dlouho předtím, než protivník zaútočil.
zdroj: vlastní
Jakmile se totiž s blokováním úderu pořádně sžijete, můžete slabší protivníky popravit bez zbytečného plýtvání munice. Většinou stačí tři dobré zásahy do hlavy pistolí (1 ránu brokovnicí) a zbytek obstará kudla. Po dobrém vykrytí navíc nepřítele můžete odstrčit a tím ho na chvíli vyvést z rovnováhy. Není to sice karate-kop a la Leon Kennedy z Resident Evil 4, ale i tak jsme touto schopností vzali zavděk.
Co se vám na první pohled může zdát jako samozřejmost, je ve skutečnosti dobrý způsob, jakým vám hra naznačuje, abyste byli obezřetní. Pokud Ethan z ničeho nic najednou začne zrychleně dýchat (i když stojíte na místě), znamená to, že se ve vašem blízkém okolí potuluje nějaký vlkouš nebo otrhaný zombík. A jak už bylo řečeno dříve, dívejte se nahoru – oni tam totiž vlkodlaci rádi dřepí a hrají si na chrliče. Pokud totiž něco nevidíte, neznamená to, že to tam není.
Resident Evil Village breathing I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
V této ukázce jsou lykani celkem jasně viditelní, ale pokud vám Ethan začne odfukovat v temné místnosti, něco vás zřejmě co nevidět čapne.
zdroj: vlastní
Asi to už sami znáte – ze dveří se vynoří metráková ženská, která se vás svými pařáty chystá podrbat na krku. A co teď? Mám bojovat? A bude to vůbec k něčemu? Častokrát je ve Village v tomto případě odpověď záporná. Pokud máte možnost z místnosti nebo přilehlé oblasti utéct, vždy takto učiňte. Například Lady Dimitrescu je ze začátku v podstatě nesmrtelná a její vyvedené dcerky jsou na tom podobně. Jakmile přijde okamžik, kdy s nimi máte bojovat, poznáte to. V opačném případě budete pouze plýtvat drahocennou municí.
Na tuhle vzteklou paní domu vám nebude stačit po nějakou dobu ani granátomet.
zdroj: vlastní
Jinak jsou na tom větší příšery, které bychom někdy mohli označit jako „mini-bossy“. Dospělý vlkodlak, plešatí obři s kladivem nebo sekerou a je podobné totiž zabít lze, a pokud máte po ruce „pistolnický magnum“, stačí pár dobře mířených ran do palice. Odměnou vám většinou budou opravdu cenné zkrystalizované ostatky.
Resident Evil Village je oproti svému předchůdci značně akčnější, tudíž dostanete k dispozici rozsáhlejší arzenál zbraní a také mnohem větší prostor, kam tyto hračky uložit. I když se vám z počátku bude zdát, že do Ethanových magických kapes se klidně vleze celá Lady D, postupně se začne (hlavně na nižších obtížnostech) zaplňovat. A to i přesto, že klíčové předměty a cennosti mají vlastní záložku. Takže pokud trpíte „lootovacím syndromem“, rozhodně v prvních fázích hry zainvestujte u obchodníka Duka do rozšíření inventáře (a také později, kdykoli Duke nabídne další upgrade). Nejpozději od poloviny hry za toto rozhodnutí budete vděční.
Inventář je v Resident Evil Village taková mini-hra sama o sobě. Jako v Tetrisu si zde můžete otáčet a skládat své předměty tak, aby se vám zde všechny vlezly. Ovšem pokud si úložný prostor nerozšíříte, může na vás v budoucnu čekat podobný obrázek.
zdroj: Capcom
Jak už bylo řečeno, key items, tedy klíčové předměty, mají svou vlastní záložku v inventáři, takže vám nezaneřádí drahocenný prostor v hlavní Ethanově magické kapse. Kromě toho, že jsou důležité pro postup hrou, mají občas dvojí využití. Pokud se vám stane, že se ve hře zaseknete, můžete to znamenat, že jste nějaký klíčový předmět řádně neprozkoumali. Každý podobný předmět proto důkladně prohlédněte ze všech stran (v inventáři pomocí možnosti „examine“), jelikož mohou skrývat další část nutnou k úspěšnému dokončení dané lokace.
Prsten s podivným okem naznačuje, že by se mohlo jednat o cennost, ale záložka key item říká něco jiného. I když to na první pohled nemusí být zřejmé.
zdroj: vlastní
Arzenál zbraní se v Resident Evil Village značně rozšířil a máte také možnost je vylepšovat u obchodníka Duka. Pokud si chcete vytunit svou základní pistolku naplno, je to vaše rozhodnutí, ale doporučovali bychom minimálně u první pistole a brokovnice střídmost. U těchto dvou kousků jsou ve hře minimálně dva lepší druhy a příští verze je v každém ohledu lepší, takže si šetřete finance alespoň na druhou verzi. Třetí stupeň, což je automatický samopal a automatická brokovnice, je hlavně pro ty, kteří mají munice nazbyt.
Dvě ikonky klíčů na pravé straně naznačují, že na danou zbraň lze přidělat minimálně dva další přídavky (pokud máte předobjednávkové bonusy v podobě kosmetických přívěšků, počet ikonek se zvýší na tři)
zdroj: vlastní
Ostatní zbraně (odstřelovací puška, granátomet, magnum a další), své lepší verze v prvním průchodu hrou nemají a můžete je (pokud to půjde) směle upgradovat. A stejně jako v předchozích dílech Resident Evil, i zde pro určité zbraně při průzkumu naleznete různé přídavky (lepší pažba, větší zásobník atd.), takže i když se vám nechce utrácet, nebudete o upgrade úplně ochuzení. Své staré zbraně navíc můžete u obchodníka prodat za hezký peníz.
Co se samotných vylepšení týče, vždy se spíše zaměřujte na sílu a kapacitu munice, než na rychlost střelby a přebíjení. Pokud do posledních dvou nezainvestujete opravdu velkou sumu, výraznější změnu nezaznamenáte.
Ve Village pro nás sice nějaký samaritán příhodně rozestavěl bedny, urny, poličky, krabice a zásuvky, do kterých ukryl munici a jiné zásoby, ale nemusíte spoléhat pouze na ně. Jelikož je zde přítomen systém craftění, můžete si léčivo, výbušniny a kule vyrábět sami. Jedno moudro praví, že připraveného nic nezaskočí… Je to sice pravda, ale zde to možná funguje jinak, než byste si mohli myslet.
Ingredience a materiál na výrobu předmětů si nechávejte v inventáři jako plán poslední záchrany. Nejenže budete mít v inventáři více místa (craftovací materiál rovněž nezabírá místo), ale můžete reagovat v dané situaci na danou událost. Příklad: hra je při vyrábění pozastavená, takže pokud vám dojde při tuhém souboji střelivo a máte součástky, můžete si ho v klidu na koleni vyrobit a nepřítel s tím nic neudělá. Bojíte se, že se v kritickém okamžiku překliknete a namísto použití léčiva stisknete všechny tlačítka, jen ne to správné? Vlezte do inventáře (hra se zapauzuje), kde si v pohodě u lahvičky se zázračnou vodičkou vyberete možnost „use“.
Pokud v Resident Evil Village narazíte na předměty, které mají v popisu „Valuable“, můžete je v klidu prodat u Duka, k ničemu jinému opravdu neslouží, takže klidně potlačte nutkání nechávat si všechny krámy u sebe až do konce hry.
Cennosti jsou rozdělené na tři části: Valuable, Very Valuable a Valuable / Combinable. Dvě první můžete v klidu prodávat, u třetí se pokuste najít dodatečné části pro kombinaci.
zdroj: vlastní
Jiným případem jsou věci, u kterých stojí: „Valuable / Combinable“. K takovým můžete časem nalézt chybějící kus, jenž lze zkombinovat – tím značně zvýšíte výslednou cenu předmětu, takže si je do té doby schraňujte. A ještě jeden malý tip – pokud si chcete vyslechnout zajímavé komentáře Duka k cennostem, jež po sobě zanechaly hlavní postavy (Lady D, Heisenberg apod.), prodávejte tyto předměty po jednom, jinak Duke slovně „ohodnotí“ pouze jeden z nich.
Resident Evil Village nabízí také možnost vaření, které za vás obstará obchodník Duke. Vy mu musíte pouze donést ingredience. Ty budete nacházet po odehrání zhruba poloviny hry, ale pozor – samotná možnost vařit se u Duka objeví až po příběhové pasáži s červeným komínem. Do té doby můžete tyto ingredience pouze prodat, což rozhodně nedělejte.
Resident Evil Village Cooking bonuses I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
Ingredience dostanete po zabití zvířat a nalezení některých (vzácnějších) kousků vám může dát zabrat.
zdroj: vlastní
Kolik michelinských hvězd by dané jídlo od Duka obdrželo, sice nezjistíme, ale bonusy ke zdraví, redukce zranění a rychlejší pohyb jsou každopádně hodny uznání. Ingredience získáte ze zvířat, jež se ve vesnici (a okolí) objeví také zhruba po první polovině hry. Sice zabírají místo v inventáři, ale i přesto doporučujeme si je u sebe nechat. Pokud si navíc vyberete recept, ze kterého budete chtít jídlo uvařit, můžete si u Duka ingredience v daném receptu již uložit.
Resident Evil Village Juicy Game I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
Jestliže máte problém najít „Juicy Game“, vydejte se na „náměstí“ se sochou a kapličkou. Na jednom stromě při náhrobním kameni si zde trůní modrý pták, ze kterého tuto ingredience obdržíte.
zdroj: vlastní
Tato rada je pro ty z vás, kteří Resident Evil Village hodlají hrát s gamepadem namísto myšky a klávesnice. Pokud si navíc s ovládačem příliš netykáte, doporučujeme se v rychlém otáčení co nejdříve zlepšit. Stisknutím levé páčky dozadu zároveň s tlačítkem B (Xbox) či O (PlayStation) provede Ethan otočku o 180 stupňů. Je to rychlejší než se „manuálně“ otáčet, a pokud vám za patami běží celá horda vlkodlaků, rozhodně tuto schopnost oceníte.
• Zdroje: vlastní, Capcom
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!