Hororové hry jsou něčím, co nám vývojáři díky jejich nízké nákladnosti servírují prakticky neustále. Co měsíc, to minimálně jeden až dva zástupci tohoto rozsáhlého žánru, jehož řady stabilně narůstají. Dnes tu pro vás máme recenzi pětidílné epizodické adventury Song of Horror od společnosti Protocol Games. Co myslíte, zaujala nás jeho první epizoda dostatečně na to, abychom vám jej doporučili?
• Mini Recenze •
• Žánr: Hororová adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Protocol Games • Vydavatel: Raiser Games • Platformy a Datum vydání: PC (31. října 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 30. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Známý spisovatel a vlastník tajemného manuskriptu Sebastián P. Husher se jednoho krásného dne vypaří, aniž by dal komukoliv vědět. Zůstává po něm ovšem nedokončená práce, a tak je po jeho stopách vyslán zaměstnanec vydavatelské agentury Daniel Noyer, jehož cílem je najít autora temně laděných knih dříve, než přenechá svá práva konkurenčnímu nakladatelství, jež jej už chvíli chtělo získat na svou stranu. Středobodem příběhu se stává Husherův dům, do něhož se pracovník vydavatelství vydává pátrat po připravované knize a jejím majiteli. Brzy po svém příchodu však mizí v útrobách sídla. Když po něm není vidu ani slechu několik dní, pouští se do prohledávání vily nejen jeho dva kolegové, ale také domovník a žena, která je ve špatný čas na nesprávném místě.
První kapitolu Song of Horror lze díky velkému zájmu o vilu Sebastiána P. Hushera absolvovat rovnou za čtyři protagonisty. Střihnout si ho můžete za Danielovu bývalou ženu Sofii, jeho spolupracovníka Etienna, techničku Alinu a správce vily Alexandra. Každá z postav disponuje unikátními statistikami, jež určitým způsobem definují to, jaký děj projdou. Všichni však budou hledat, pátrat, řešit hádanky a utíkat před tajemnou entitou obývající dům. Ta se je po celou dobu, kdy jsou v útrobách jejího království, snaží zabít. Netlačí však příliš na pilu, jelikož je obdařena umělou inteligencí reagující na hráčovi kroky. Když však uděláte výraznou chybu, Song of Horror bez váhání vašeho hrdinu zabije a vyšle vás vstříc dobrodružství s dalším aktérem, který bude pokračovat ve vyšetřování.
V posledních letech jsem si celkem zvykl na to, že se mi dostávají do rukou převážně hry, které mají kameru schopnou snímat herní svět tak, aby působil celkový zážitek přirozeně. Mírně se v tomto ohledu odkláněl od standardu Resident Evil 2, stále se však jednalo o dobrodružství, jehož prezentaci vývojáři zvládli na jedničku. O něco hůře v tomto ohledu dopadlo nedávno recenzované Daymare 1998, kde jeho tvůrci nebyli schopni řádně navrhnout její chování při běhu, člověk si ale po několika hodinách zvykl. Za vyložený problém popravdě považuji zpracování tohoto aspektu v Song of Horror. Ten se v tomto ohledu vrací ke kořenům hororového žánru, což v praxi znamená, že celé dobrodružství je hráči prezentováno dosti toporně v uzavřených místnostech, kde se objektiv občas mírně zasekává.
Song of Horror – Útroby domu (Gameplay)
Útroby sídla Sebastiána P. Hushera jsou plné hrůz, s nimiž se hrdinové Song of Horror jen těžko vypořádávají.
Kdyby nebyla kamera, slovy klasika, nastavená tak blbě, zřejmě bych si příběh byl schopen užít daleko intenzivněji. Stále by se však bohužel nejednalo o jediný nedostatek, který Song of Horror trápí. Druhým citelným nešvarem je, a teď se podržte, optimalizace. Ano, čtete správně. Ani v koridorech se odehrávající horor už není v současnosti zárukou toho, že vám celek při hraní poběží na vaší vymazlené mašince na sto procent. Minimálně tedy v případě Song of Horror s tím počítat nemůžete, protože se jeho tvůrci vykašlali na řádné zpracování technické stránky. Hra vám kvůli této skutečnosti nabídne občasné propady fps, jež si kvůli absenci výrazného vizuálu nemá jak obhájit. Doufám však, že minimálně tento nešvar vývojáři velmi rychle opraví, protože kompletu jeho přítomnost škodí.
Elementárním pilířem Song of Horror je rozhodně příběh, točící se okolo usedlosti plné hrůz, jež nepozorné hledače zabije dříve, než naleznou první pořádnou stopu. Velmi efektivně mu asistuje také umělá inteligence představující entitu, která se po rezidenci pohybuje a snaží se aktivně reagovat na většinu hráčových tahů tak, aby zažíval co největší množství hrůz. Opomenout nelze ani faktor přítomnosti více perspektiv a permanentní smrti protagonistů, jehož přítomnost navyšuje už tak dostatečně hutnou hororovou atmosféru. Nebýt toporné kamery a špatné technické stránky, jednalo by se o nadmíru vydařenou záležitost, u níž může některým vadit snad jen rozdělení na několik po sobě vycházejících částí, z nichž jsou aktuálně dostupné dvě, s čímž ale osobně nemám problém.
Song of Horror je dobrý horor ze staré školy, jehož tvůrci se snaží žánr inovovat především za pomoci nových mechanizmů, nikoliv však změnou hratelnosti, která by tomuto kousku vůbec neškodila. V případě, že patříte mezi fanoušky her, jež vás dokáží řádně vystrašit, tento titul může být právě tím, po čem vaše hrůzu zbožňující srdéčko touží. Ignorovat byste ho měli za předpokladu, že se řadíte mezi hráče, kteří chtějí hrát díla s kvalitní kamerou a vybroušenou optimalizací, jíž tato hra dle mého názoru aktuálně nedisponuje. Nákup Song of Horror bych za sebe doporučil převážně milovníkům strašidelných epizodických her, kterým nevadí skutečnost, že si na finále budou muset chvíli počkat.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2120T 2.6GHz / AMD Athlon II X4 600e | Intel Core i5-4430 3.0GHz / AMD FX-8320E |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7950 | NVIDIA GeForce GTX 980 4GB / Radeon RX 580 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 12 GB |
Pevný disk | 16 GB | 16 GB |
Song of Horror vychází 31. října 2019 exkluzivně na PC.