Rapture- Hidden empty L vega

Sonic a parťáci (RECENZE) – Závodění s bodlináči

Modrý ježek Sonic patří mezi k jedněm z tradičních symbolů společnosti SEGA, resp. celého počítačového hraní. Aktuálně se dostal i do hledáčku filmových fanoušků, takže zájemců o rodinnou závodní deskovku Sonic a přátelé bude jistě dost. V naší recenzi se také dozvíte, jak funguje chytlavý mix podpory vlastního týmu a škození ostatním.

Sonic a parťáci; foto: obal

Sonic a parťáci ve zkratce

Sonic a parťáci

• Žánr: Rodinné, závodní
  • Počet hráčů: 2–4
  • Autor: Max Gerchambeau
  • Vydavatel: Zygomatic
  • Herní doba: 20–40 minut
  • Doporučený věk: od 7 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 1/5
  • Hodnocení BGG: zatím nehodnoceno

Obsah recenze Sonic a parťáci

1. Ve dvou se to lépe táhne
  2. Náhoda vs. počítání karet
  3. Jak se hraje Sonic a parťáci (pravidla)
  4. Pestrobarevný svět
  5. Recenze Sonic a parťáci: závěrečné hodnocení

Ve dvou se to lépe táhne

Ikonický modrý rychlonohý bodlináč je sympaťák každým coulem, o tom nemůže být pochyb, takže už při prvním pohledu na krabici s deskovkou Sonic a přátelé musí být všem jasné, že narazili na rodinný titul, v němž se sází především na pohodovou a nenáročnou atmosféru. Na vesele pojatém herním plánu se ke startu postaví čtveřice dvoučlenných týmů, které rozkmitají své končetiny k nadpřirozeně rychlému pohybu směrem k cíli. Cestou musí překonávat překážky typické pro segácké plošinovky, takže narazíte na bodáky v podlaze, zrychlující prstýnky, lopingy a další power-upy. Autorovi hry Maxi Gerchambeauovi se zkrátka podařilo na stůl dostat vše, co byste od Sonica čekali.

Sonic a parťáci; foto: komponenty

Sonic a parťáci (Obsah balení)

Krabice Sonic a parťáci obsahuje herní plán, 8 figurek, 48 karet pohybu, 20 karet bonusů, 4 karty týmů, 1 speciální kartu a pravidla v češtině a slovenštině.

Sonic a parťáci se řadí do žánru závodních deskovek, ale pohyb v nich není určován kostkami. Po políčkách kupředu upalujete pomocí karet, s nimiž se ovšem nestaráte pouze o své svěřence, ale posouváte zároveň i ostatní ježky. Nabízí se tak zajímavý strategický mix, u nějž neustále přemýšlíte, kdy se vyplatí zahrát karty pro vlastní pohyb (propočítání na bonusová políčka apod.) a kdy pošoupnout soupeře do nějakých problémů. Partie tak nabízí několik napínavých situací, při nichž očima tlačíte vlastní pajduláky dopředu, ale místo toho posouváte závodníky jiných barev.

Své tahy si můžete velmi dobře rozvrhnout, protože do rukou dostanete šestici karet, tedy na šest kol dopředu, ale vedle svých plánů musíte reagovat na aktuální situaci, do níž vás dostanou karty od soupeřů. Nic nenaštve víc, než když si připravíte svého favorita na políčko s dvojnásobným pohybem, aby vám následně jeden z oponentů vyložil jedničku, takže poskočíte jen o dvě políčka místo kýžených dvanácti. Navíc napětí a nepředvídatelnost roste s vyšším počtem hráčů, což umocňuje příjemně chaotický úprk k cílové rovince. K plusům určitě patří, že ani při jedné z našich testovacích partií nedošlo k úplnému debaklu pro posledního a vždy bylo oč hrát až do konce.

Sonic a parťáci; foto: partie

Sonic a parťáci (Stolní hra)

Příprava partie Sonic a parťáci je otázkou několika chvil. Mnohem delší je úklid deskovky, protože musíte najít správný „domeček“ pro figurky.

Náhoda vs. počítání karet

I když se budete snažit připravit na všechny alternativy budoucího vývoje, v titulu Sonic a parťáci musíte počítat s velkým množstvím náhody. Naštěstí se v téhle rodinné deskovce nemusíte pohroužit do hlubokého strategického rozpoložení, ale občas vám prostě nepřijdou karty, které byste potřebovali. Není výjimkou, že z čerstvě nalosované šestice (přibírací balíček obsahuje karty všech týmů, i soupeřů) nebude patřit ani jedna k vaší vlastní barvě. Musíte tak v hlavě přehodit výhybku na záškodnický režim a doufat v nechtěnou pomoc od soupeřů.

Sonic a parťáci; foto: karty

Sonic a parťáci (Stolní hra)

Šestice karet nabízí dost prostoru pro přípravu taktiky, která se stejně bude měnit s tahy protihráčů a s ubývajícími možnostmi. Vždy se budete těšit na dobírání karet, abyste v Sonic a parťáci chytili druhý dech pro váš tým.

Jedinou možností, jak ke konci balíčku předpokládat rozložení karet v rukou závodníků u stolu, je jejich odpočítávání během vykládání, což ovšem dokáže jen zlomek hráčů. Tyhle chodící kybernetické mozky tak budou mít alespoň slabou představu toho, jak se bude pár tahů vyvíjet, ale ostatní budou v konstantním napětí z dalšího vývoje. Především mladší pařani budou jako na trní, protože nebudou schopni odhadovat jednotlivé možnosti a s každým pohybem figurky směrem k cílové šachovnici u nich poroste míra endorfinu a adrenalinu v krevním řečišti. Na druhou stranu mají později narození problém s plánováním a často vykládají karty bez většího rozmyslu. Na příjemný průběh partie to ovšem nemá moc valný vliv a postupem času se každý u stolu naučí efektivně pohybovat i škodit.

Jak se hraje Sonic a parťáci (pravidla)

Už od doporučeného věku 7+ se dá odvodit, že náročnost pravidel Sonic a parťáci musí být vstřícná ke všem skupinám bez ohledu na jejich zkušenost s hraním deskovek. Základní mechaniky pochopí každý zájemce do několika minut a může se pustit do závodění s větrem v bodlinách. Manuál proletíte během chvíle a díky jeho názornosti máte okamžitě ponětí, co se na pestrobarevném plánu bude dít. Brožurku s pravidly tak nejčastěji využijete v prvních partiích kvůli vysvětlení bonusových power-upů. Veškeré principy na plánu a kartách zastupuje jasná symbolika bez potřeby čtení (ale pravidla jsou lokalizována do češtiny i slovenštiny), musíte jen umět počítat do šesti, resp. dvanácti.

Sonic a parťáci; foto: figurky Sonic a parťáci; foto: plán

Sonic a parťáci (Stolní hra)

Svištící bodliny na figurkách z deskovky Sonic a parťáci evokují trysk postaviček směrem k cíli.

Příprava partie spočívá ve vybrání týmů (ve dvou pečujete o dvě sestavy, ve třech jednu dvojici a ve čtyřech má každý své duo), rozložení plánu a promíchání dvou hromádek karet. Každý dostane do ruky šestici pohybových karet a závod je odstartován. Hráči se střídají ve vykládání karet, přičemž sami pohybují s figurkou příslušné barvy o počet polí na kartách (plus započtení speciálních polí či bonusových karet). Takto se točí tahy do té doby, než se nepodaří dostat všechny svěřence jednoho týmu do cíle, díky čemuž se stávají vítězi v rychloježčím závodě. Obkroužení závodní dráhy trvá přibližně 20-30 minut, takže u jedné partie určitě nezůstanete.

Pestrobarevný svět

Slova chvály si deskovka Sonic a parťáci beze sporu zaslouží za grafické zpracování. Fanoušky superrychlého ježka začnout tát jako zmrzlina na letním slunci už při prozkoumání krabice, protože uvidí nejen svého modrého oblíbence, ale také figurky v průhledných průřezech. Postavičky plně odpovídají počítačové předloze a vůbec bych se nedivil, kdyby se stali součástí poličky či jako samostatné hračky (tady pozor na podstavce, aby se neodlomily). Jediná výtka směřuje k občas zaměnitelným charakterům, díky čemuž můžete kvůli své nepozornosti hodně pomoct soupeřům (za což vás určitě v salvě smíchu škodolibě pochválí).

Jako doma se budou příznivci okatého bodlináče cítit i na plánu, na němž se vyskytují všechny ikonické pasti/power-upy z počítačových her, včetně záludných lopingů, které bez pořádného rozběhu nepřekonáte. Chválím především rozpolcené dílky, díky nimž se napětí ze získání bonusu či postihu dá doslova krájet. Celá deska je přehledná, časem poznáte všechna klíčová místa a budete připraveni na každou záludnost při cestě k cíli. Občas bude na některých políčcích tlačenice či přehlédnete pasti/zlaté prstýnky, ale nic, co by mělo narušit poklidný průběh partie.

Sonic a parťáci; foto: grafika

Sonic a parťáci (Stolní hra)

Roztomilá grafická stránka Sonic a parťáci cílí na mladší publikum a fanoušky modrého rychlonožky.

Z mého pohledu deskovka Sonic a parťáci plní svou roli nenáročné rodinné závodní hry a dokáže na relativně malém prostoru vykouzlit napínavé chvíle, které pohltí především mladší hráče. Díky škodícím mechanismům a velké porci náhody udrží pozornost i starších pařanů, kteří jej mohou vnímat jako nenáročnou výplňovou zábavu (vyzkoušeno i jako vhodný doplněk k odpolednímu posezení u piva), ale hlubší prožitek nečekejte. Fanoušci rychlonohého ježka také nebudou dlouho váhat, protože licencovaná grafika zde funguje na jedničku (nechybí ani Eggman hrozící svou pěstičkou).

Za poskytnutí recenzní kopie Sonic a parťáci děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Sonic a parťáci: závěrečné hodnocení

Sonic a parťáci; recenze

Sonic a parťáci

Sonic a parťáci je rodinná závodní desková hra, v níž se chopíte týmu rychlonohých ježků, které se budete snažit provést dráhou plnou překážek do cíle. Pohyb určují vyložené karty, pomocí nichž neovládáte pouze své svěřence, ale můžete i škodit soupeřům. Fanoušky Sonica potěší licencovaná grafika.

• Nenáročná pravidla
  • Svižný průběh
  • Závodění s možností škodit