• Autor: Jakub Němec
Investování peněz do jednotlivých vývojářských studií není na herním trhu nic nového. Velcí hráči jako Microsoft nebo Sony chtějí mít kontrolu nad vznikem nových enginů či potenciálně zajímavých značek, a proto vývojářské týmy buď kupují, nebo do nich alespoň vloží část kapitálu. Zejména výrobce konzole PlayStation 5 v posledních dnech netroškaří – Sony se rozhodla koupit akcie „Fortnite“ giganta Epic Games, který zároveň stojí za slibným Unreal Enginem 5.
Nebojte se, svět je stále ještě v pořádku a Epic Games se nijak nestěhují pod křídla Sony. Japonská společnost totiž investovala pouhé „drobné“, tedy okolo 250 milionu dolarů, což znamená asi 1,4% akcií (největší balík 40 % akcií stále drží čínský Tencent). Hlavní otázka dne tedy zní: „Proč se Sony rozhodlo spojit své jméno se společností stojící za velehitem Fortnite“? Oficiální prohlášení nám příliš nepomůžou, protože jde o klasické zdvořilostní fráze, v nichž CEO Sony Kenichiro Yoshida poznamenal, že „technologie společnosti Epic ji udržuje v popředí tvorby her, což dokládají vlastnosti Fortnite“.
Unreal Engine 5 Revealed! | Next-Gen Real-Time Demo Running on PlayStation 5
Spolupráce Sony a Epic Games se ukázala již při demonstraci možností Unreal Enginu 5, který zároveň naznačil sílu konzole PS5.
CEO Epic Games Tim Sweeney vyrukoval s prohlášením, že „Sony i Epic pracují na bázi kreativity a sdílejí vizi 3D sociálních zážitků v reálném čase sbližující hry, film a hudbu“ a zároveň se obě firmy snaží vytvořit „otevřenější a přístupnější digitální ekosystém pro všechny spotřebitele a tvůrce obsahu.“ Otevřenost Epicu v rámci módů a dalších součástí herního vývoje je známou věcí a vlastně přímo kontrastuje s politikou Sony, která si své patenty a vývojové postupy chrání jako rodinné stříbro. Dnešní doba ovšem tlačí na japonského giganta, aby svou konzervativní uzavřenost pomalu, ale jistě dával stranou.
Pozorovat to můžeme například na umožnění tzv. cross-playe, neboli možnost propojit multiplayerové světy bez ohledu na platformu. Právě PS4 a Nintendo Switch, japonské konzole, se dlouho cross-playi vyhýbaly, protože zde má hlavní slovo konkurenční společnost Microsoft, která přirozeně spojuje PC hráče a vlastníky Xbox One díky svému systému Xbox Game Pass. Moderní doba si však žádá, aby pařani nebyli omezeni platformou a setkávali se v jednom vesmíru bez ohledu na jejich herním stroj. Příkladem jde nejen zmiňovaný Fortnite, ale také společnost EA, která postavila cross-play do popředí své letošní digitální konference EA Play.
Vklad dolarů do společnosti Epic Games nemůže být ze strany Sony motivován ani možnou exkluzivitou na assety v rámci Unreal Engine 5, protože jeho tvůrci jasně deklarovali, že pohon her budoucnosti budou poskytovat všem bez ohledu na platformu. Ostatně autoři enginu by byli sami proti sobě, kdyby si uzavřeli vrátka na trh počítačů a budoucího Xbox Series X. Sony by teoreticky mohlo získat výhodu pro tituly vycházející pouze na PlayStation 5 v tom, že by mohli vidět pod pokličku vývoje enginu jako investoři, ale to mi nepřijde moc reálné.
Naopak by vstup do Epic Games mohl znamenat snadnější příchod některých původních (a budoucích) exkluzivit Sony na PC. Víme, že dříve neprolomitelné ledy pomalu tají a na počítačích se objevily adventury od studia Quantic Dream (Heavy Rain, Beyond: Two Souls, Detroit: Become Human), připravuje se zde postapokalyptická doručovací služba Death Stranding či robotická dystopie Horizon Zero Dawn. Je jasné, že úzká spolupráce mezi Sony a Epicem probíhala ještě před nákupem konzolí právě kvůli chystaným hrám pro PS5, ale zůstává otázkou, jak se jejich kooperace promění po investování peněz do tvůrce Unreal Enginu 5. To ukáže až čas.
• Zdroje: venturebeat.com