Aktualizace: doplněny informace o české lokalizaci Syberia: The World Before
Série Syberia se v posledních letech bohužel vyznačovala pozvolna klesající kvalitou, a příběhu Kate Walker ve třetím dílu pomalu, ale jistě docházel dech. Mnoho očekávání tedy čtvrtá část nevyvolávala… jak to s ní nakonec dopadlo, si můžete přečíst v naší recenzi.
zdroj: Microids
Aktualizace (5. 7. 2022): Od 30. června si mohou všichni zájemci zahrát čtvrtý díl Syberie v češtině. O překlad se postarala stejná dvojice jako v případě prvních dvou dílů a k dispozici jsou nejen přeložené dialogy, ale také všechny texty v deníku i ty počítačové. Distributor Hype navíc potvrdil, že překlad bude dostupný na všechny platformy.
• Recenze: 28. března 2022 • Autor: Jiřina Formánková
S hlavní hrdinkou celé série Kate Walker, se tentokrát setkáváme roku 2005 v trestaneckých podmínkách ruského solného dolu, kde se svou přítelkyní Kaťušou otročí dvanáct hodin denně a sní o (jak jinak) příležitosti k útěku. Mezitím se dozvídá o obrovské osobní ztrátě, která i díky podání její přítelkyně z New Yorku vyvolává pocity beznaděje a výčitky svědomí. Poté, co se Kate a Kaťuše podaří najít průrvu ve skále a dostat se na staré zdevastované nádraží, nacházejí dávno zapomenutou vlakovou soupravu, v níž se nachází ukradené cennosti odvezené kdysi z úplně jiné oblasti.
zdroj: vlastní
Solný důl je asi tak stejně útulný, jako trochu lepší Gulag.
Nejzajímavějším objevem se ale nakonec stává nikoliv zlato a obrazy starých mistrů, ale nenápadný obal na noty ukrývající portrét neznámé dívky, které se Kate až neuvěřitelně podobá. Při útěku ale dojde k tragédii, a tak se hlavní hrdinka, (teď již sama) vydává po stopě oné mladé dívky z obrázku, aby se pokusila odhalit, jestli je nespojuje přeci jen něco víc, než jen nápadná podoba.
Cesta ji zavádí do ospalého městečka Vaghen ve státě Osterthal (kdesi u hranic se Švýcarskem) ve kterém kdysi žila Dana Roze (talentovaná hudebnice z obrázku). Tady také začíná poutavý příběh jednoho zdánlivě zcela obyčejného života v nelehké meziválečné době (rok 1937). Mladá klavíristka má totiž tu smůlu, že oblast začíná ovládat uskupení fanatiků známé jako Brown Shadow (inspirace nacisty je zřejmá) a ona stejně jako její rodina patří k takzvaným „Vageranům“, tedy zdejším „podlidem“, které je třeba potírat všemi prostředky.
Co musím hned na začátku vyzvednout, je přímo hmatatelná atmosféra tísně a ohrožení. Pocit, že se co nejdříve „něco“ (hodně nepěkného) stane, se autorům povedlo navodit brilantně. Mezitím, co Dana brilantně hraje na náměstí s mechanickým orchestrem, na jiných místech města létají pokojným obyvatelům do výloh obchodů cihly s výhružkami smrtí, další jsou sestěhováváni do ghett a tak podobně. Došlo to dokonce tak daleko, že jsem si musela dát z počátku příběhu od hraní několikrát pauzu, protože pohybovat se v téhle atmosféře nebylo vůbec příjemné. Nad vším se prostě vznáší pachuť bezmoci a strachu.
Přepínání mezi pátrající Kate a Danou mi zpočátku přišlo možná až trochu moc krkolomné a uspěchané (i vzhledem k tomu, že se jedná o úplně jiné časové roviny). S postupem hrou se naštěstí vše uklidní a přechody působí mnohem přirozeněji a méně na sílu. Na řadu také přijdou nejrůznější písemnosti k pročtení a lepšímu pochopení doby i spojnice ze života Dany. Ty spolu s řešením hádanek a šťourání se ve více či méně sofistikovaných mechanických zařízeních tvoří nedílnou součást hraní Syberie. A co teprve, až se znovu setkáte se svým starým známým Oskarem…
zdroj: vlastní
Oskare, jsi to ty?
Kromě samotného města Vaghen se hráči podívají také do sněhem zavátého horského hotýlku, v němž Dana pracuje, a také potkává svou první životní lásku, Leona. Ten se zde s několika dalšími badateli připravuje na komplikovanou expedici ve snaze nalézt blízkého příbuzného moderního typu člověka. Bohužel i zde dosáhnou dlouhá chapadla Brown Shadow, kteří mají na výzkumu nemalý zájem jako investoři.
Leon je ostatně kromě Kate a Dany jednou z postav, za které v průběhu hry přebíráte velení a sledujete jejich osudy z první ruky. Vývoj jednotlivých postav, respektive jejich motivace k jednotlivým dobrým nebo špatným činům, je tu zpracován také velice dobře a místy hráč nestačí žasnout, jak se věci vyvíjejí a jakým směrem se ubírají. Netvrdím, že některé části zápletky nejsou zřejmé už nějakou dobu dopředu, ale zbývá hodně netušeného, co je třeba odhalit.
Ovládání je jednoduše zpracované a funkční a vystačíte na něj pouze s myškou. Málokdy se stalo, že by postava neudělala na první dobrou, co jsem po ní chtěla. Dobře zpracovaná jsou i místa pro interakci, která jsou vždy dobře patrná (snad s jedinou výjimkou obrázku s Danou, kde bylo trochu krkolomnější hledat na světlém podkladu stejně světlé body) a nemusíte tak dalekosáhle projíždět okolí v marné snaze něco objevit.
Jednou z největších deviz je kromě už zmiňované atmosféry také vizuál Syberie. Pohyby postav a grimasy obličeje sice působí dosti strnule a určitě ne extra realisticky, ale v tomto případě to hře ráda odpustím. Podzimní městečko zalité melancholickými barvami stejně jako úžasné retro-futuristické zařízení města (včetně automatonů) jsou vytvořeny s úžasným smyslem pro detail. Hudební doprovod (hlavně Danino hraní na piano) za výtvarnou stránkou nijak nezaostává a tvoří krásný a zapamatovatelný celek.
zdroj: vlastní
Městečko Vaghen zaujme svou architekturou i atmosférou.
Syberia: The World Before bez potíží zvládla napravit pošramocenou reputaci předchozího dílu a vrátit se na výsluní adventur, které umí odvyprávět strhující příběhy okořeněné specifickým světem, ve kterém může hráč najít hodně témat k zamyšlení a poutavou verzi alternativní historie. Bude určitě zajímavé počkat, jestli se vývojáři pokusí navázat na víceméně otevřený konec dobrodružství Kate a odvyprávět další kousek jejího příběhu, byť už bohužel bez původního autora Benoîta Sokala.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl distributor HYPE.
Syberia: The World Before je nadmíru povedeným pokračováním osudů hlavní hrdinky Kate Walker, která se tentokrát pouští po stopách tajemné dívky z obrazu, se kterou jí pojí až nápadná podoba. Jeden zdánlivě obyčejný život dostává netušený spád, což je spolu s originálním vizuálem a stejně povedenou hudbou, jako i atmosférou doby a místa, recept na úspěch, který si nejnovější díl rozhodně zaslouží.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | i5 6600 | i7 8700 |
Grafická karta | Nvidia GTX 750 Ti | AMD Radeon HD 7850 / R7 260X | Nvidia RTX 2070 | AMD Radeon RX 6600 XT |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 22 GB | 22 GB (SSD doporučeno) |
• Zdroj: Steam (28. 3. 2022)
• Oznámení: 22. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková
Série s názvem Syberia dnes už patří mezi herní klasiky. Když v roce 2002 dorazila na PlayStation 2 a Xbox, sklidila poměrně velký úspěch a hodnocení kritiků se často pohybovaly v rozmezí 80 až 90 procent. Základním principem hry je řešení různých puzzle, jejichž úspěšným zdoláním posunete příběh dál. Klade se zde tedy důraz zejména na pozorovací schopnosti hráče a jeho logické myšlení.
V roce 2004 a 2017 následovala jednotku dvě pokračování, nicméně Syberia 3, jejíž vývoj trval 5 let, mnohé zklamala téměř ve všech směrech, a hráči spolu s kritiky na ní nenechali nitku suchou, přičemž nejvíce se pohoršovali nad nepovedeným převedením hry do 3D.
Třetí přírůstek do série byl velkým zklamáním. Zatímco někteří hráči již nad hrou definitivně zlomili hůl, jiní doufají v její znovuzrození.
Francouzské studio Microids však opět spojilo síly s belgickým vývojářem a tvůrcům komiksů Benoît Sokal (Amerzone, Paradise, Sinking Island), který stojí i za předchozími třemi díly adventury Syberia a ještě před oficiálním startem Gamescomu oznámili její čtvrté pokračování. Hra je prý ve vývoji 18 měsíců, momentálně ale nevíme kdy a na které platformy dorazí. Předpokládáme však PC, Xbox, PS4 (pokud tedy stihne ještě starší generaci konzolí), případně Switch.
Při příležitosti oznámení čtvrtého pokračování hry se vývojáři velkým množstvím informací či obrázků nepochlubili. Nezbývá nám tak nic jiného než čekat.
Podle oficiální zprávy vývojářského studia nás čeká cesta napříč kontinenty a opletená mystériem. Jakož i v předešlých dílech série se hráči mohou těšit na snové prostředí přivedené k životu prostřednictvím originálních postav. Přiznám se, že jsem se sérií Syberia zatím nemám zkušenosti, ale podle vývojářů by si ji měli vychutnat jak skalní fanouškovi, tak úplní nováčci. Novinky pro vás budeme i nadále sledovat.