Tell Me Why (RECENZE) – Emotivní adventura se sourozeneckým poutem v hlavní roli

Zobrazit katalog

• Autor: Alexandra Vaníková

Tituly, které tvůrci ze studia Dontnod Entertainment proslavili nejvíce, jsou Life is Strange a jeho následovník s číslovkou „2“ v názvu. Hlavní hrdinové a jejich emotivní příběhy společně s možností ovlivnit jejich osudy si získaly srdce fanoušků po celém světě. Ve šlépějích Life is Strange kráčí i nejnovější počin Dontnod, epizodická adventura Tell Me Why, ve které hráči poznají životní příběh sourozenců Tylera a Alyson. Jak se nám hra líbila? Dozvíte se v naší recenzi.

Recenze (PC)Oznámení

Tell Me Why; wallpaper: cover

Tell Me Why (hra)

Epizodickou adventuru Tell Me Why vyvíjí a vydává studio Dontnod Entertainment. Hra vychází epizodicky – 1. ep. 27. 8., 2. ep. 3. 9. a 3. ep. 10. 9. 2020. Titul vychází na PC a Xbox One bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage


Články: | Recenze 

Části článku:


Tell Me Why (RECENZE PC) – Obsah článku

  1. Náročná (a pomalejší) cesta za poznáním vlastní minulosti
  2. Vzpomínky na dětství coby originální součást hry
  3. Zajímavé prvky hratelnosti střídají rozpačité dialogové volby
  4. Tell Me Why otevírá další citlivé téma… a dělá to skvěle
  5. Dontnod si stále drží vysokou kvalitu, umí to však i lépe
  6. Recenze Tell Me Why: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Tell Me Why PC

Náročná (a pomalejší) cesta za poznáním vlastní minulosti

Hlavní hrdinové příběhu – sourozenci Alyson a Tyler – nevyrůstali v rodině jako vystřižené z časopisu. Starala se sice o ně jejich vlastní máma Mary-Ann, ta však měla dost problémů sama se sebou. Situaci jí neusnadňuje ani otec dvojčat, který se o ně nezajímal, a ani Tyler. Ten se totiž narodil jako dívka, ale již v raném dětství se začal stále více cítit jako chlapec. I tentokrát tak studio Dontnod do svého dílka zakomponovalo stále ještě tabuizované téma. O něm však až později v článku.

Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler Tell Me Why; gameplay: Marry-Ann v kuchyni Tell Me Why; gameplay: Marry-Ann
Nemalou část příběhu tvoří i retrospektiva, díky které nahlédneme do dětství hlavních hrdinů.

Život sourozenců se navždy změnil, když se jednoho z nich jejich matka podle všeho pokusila zabít, načež sama přišla o život. Tyler a Alyson nakonec vyvázli z tohoto incidentu živí, ale s obrovskými ranami na duši a také touhou zjistit, co se v osudnou noc vlastně stalo. Po deseti letech se tak vracejí do svého rodného domu v malém městečku Delos Crossing s úmyslem dozvědět se něco více nejen o tragické události, ale také o Mary-Ann samotné.

Hlavním a vedlejším postavám, respektive jejich ztvárnění bych nevytkla vůbec nic. Je zřejmé, že i při Tell Me Why je studio Dontnod ve svém živlu, což se odráží na skvělém dabingu, ztvárnění jednotlivých charakterů a vydařeném scénáři. Během hraní jsem měla velmi podobný pocit jako při Life is Strange – jednoduše mi na postavách záleželo, což rozhodně není případ každé hry.

Tell Me Why; gameplay: Michael Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler opět doma Tell Me Why; gameplay: Sam
Uvěřitelně napsané postavy patří k poznávacímu znamení epizodických adventur od Dontnod, a výjimkou není ani Tell Me Why.

V tomto směru tak Tell Me Why nijak nevybočuje z řady na příběh zaměřených titulů z dílny francouzského studia a na poli epizodických adventur bych ji také osobně zařadila mezi ty kvalitní. Co se týče náplně hratelnosti, většinu času strávíte přesouváním se po městečku nebo objevováním zákoutí rodného domu sourozenců.

Ve srovnání s Life Is Strange nenajdeme v Tell Me Why takové množství různorodých prostředí, což mi v konečném důsledku nepřekáželo. Titul už hned od začátku však nasadí pomalejší tempo, které si v podstatě držel až do konce, což mi i vzhledem k tomu, že jsem nedávno dohrála dynamičtější Life is Strange 2, vadilo o něco víc.

Vzpomínky na dětství coby originální součást hry

Hlavní hrdinové Tell Me Why se nemusí vypořádávat pouze s nelehkým osudem, ale také z náhlého zjištění, že stejně jako jejich kolegové Max a Daniel z Life is Strange disponují zvláštními schopnostmi, kterými však tentokrát disponují oba hlavní hrdinové. Zahrát si můžete za oba sourozence Alyson i Tylera, kteří díky silnému poutu mohou jeden s druhým mluvit bez toho, aby je někdo slyšel, čímž dokáží některé dialogy obohatit prostřednictvím odemknutí nových voleb.

Tell Me Why; gameplay: výběr vzpomínky Tell Me Why; gameplay: rozhovor
Kromě dialogových voleb je možné v Tell Me Why pracovat i se vzpomínkami hlavních hrdinů.

Zajímavým prvkem je také možnost vzpomenutí si, kdy si jeden z dvojice dokáže vybavit události z dětství. Po použití této schopnosti se v reálném čase před očima bratra a sestry objeví přízraky jejich o deset let mladších já. Tento element se mi velmi líbil, protože jde o originální vyprávění zlomků děje. Během hry jsem byla navíc několikrát postavena před netradiční volbu – bylo mi umožněno vybrat si buď vzpomínku Alyson, nebo Tylera, což následně jistým způsobem určilo směrování děje. Kromě dialogových voleb tak jde o další zajímavou možnost, jak ovlivnit příběh.

Zajímavé prvky hratelnosti střídají rozpačité dialogové volby

Tell Me Why podle mého stále nese známku kvality francouzského studia. Tvůrci se nespoléhali pouze na silný příběh a hratelnost obohatili originálními herními prvky v podobě vzpomínek nebo řešení hádanek. Ve hře jsem byla postavena před jednoduché puzzle, ale i náročnější hlavolamy, při jejichž řešení jsem musela sáhnout po knize Goblinů – jednom ze šťastnějších střípků dětství Alyson a Tylera.

Tell Me Why; gameplay: krabice Tell Me Why; gameplay: puzzle Tell Me Why; gameplay: kniha Goblinů
Kniha Goblinů působí na první pohled jako pohádková kniha, nese však mnohem větší význam.

Hrátky s pamětí dvojčat i louskání puzzle jsem si užila, na druhé straně jsem však sem-tam měla pocit, jako kdyby se vývojáři snažili prodloužit již tak krátký herní čas. Například takovým počítáním zboží v místních potravinách nebo zdlouhavým hledáním předmětů, které v konečném důsledku neměly na dějovou linku žádný dopad. V takových chvílích bych mnohem raději trávila čas rozvíjením vztahu mezi sourozenci, rozhovory s obyvateli městečka nebo hlubším ponořením do mysli Mary-Ann. Hra mi totiž neposkytla na mé otázky ohledně jejího konání takové odpovědi, jaké bych si představovala a jaké by si příběh a jeho hlavní hrdinové podle mého soudu zasloužili.

Tell Me Why; screenshot: Alyson, Tyler, Eddy
Rozhovory s obyvateli města Delos Crossing se v Tell Me Why stanou denním chlebem hráče.

Mírným nedostatkem je i nižší počet dialogových voleb. V důsledku toho jsem měla mnohem méně příležitostí k výraznému ovlivnění směrování dějové linky. Někdy jsem se dokonce přistihla, jak svírajíc ovladač čekám na možnost odpovědět. Ta ale nepřišla… a dialog se dále ubíral tam, kam si přáli vývojáři.

Tell Me Why v tomto směru působí jako přísněji orámcované v tom smyslu, že odpověď na první pohled působící jako zásadní, nemusí mít na děj výrazný dopad. Příkladem je situace, kdy jsem v roli Tylera odpověděla Alyson nepříjemnou poznámkou. O několik vět později se však omluvil, evidentně proto, aby mohl příběh pokračovat vývojáři nalinkovaným směrem.

Tell Me Why otevírá další citlivé téma… a dělá to skvěle

Tým z Dontnod se nikdy nebál zakomponování tabuizovaných témat do svých titulů. V adventuře Life is Strange to byla například problematika homosexuality, zatímco v jejím pokračování tvůrci dokázali, že se nebojí ani politických témat. Jinak tomu není ani v Tell Me Why, kde je jednou z hlavních postav člen transgender komunity. Jak jsem už naznačila na začátku recenze, je jím Tyler, který se již v dětství cítil spíše jako chlapec než dívka. Vývojáři však zdůrazňují, že jde o jeho svobodné rozhodnutí, které nepodmínila trauma z matčiny smrti.

Tell Me Why; gameplay: mladý Tyler Tell Me Why; gameplay: Tyler, Ronan Tell Me Why; gameplay: Tyler, Michael
V Dontnod přistupovali k tématice transgender s citem.

Velmi se mi líbí fakt, že příslušnost k transgender komunitě v případě Tylera působí jako dokreslení jeho charakteru, a ne jako centrální bod příběhu. Trans lidé totiž také řeší zcela běžné problémy nebo svou pohnutou minulost, která nemusí mít vůbec nic společného s jejich rozhodnutím vydat se na cestu za svým skutečným já. Ve hře tak spíše narazíte na náznaky v podobě Tylerových poznámek o blížící se operaci nebo nástěnného kalendáře, kde má poznamenané týdenní dávky testosteronu.

Dontnod si stále drží vysokou kvalitu, umí to však i lépe

Také prostřednictvím Tell Me Why studio Dontnod stále dokazuje, že mu tvorba epizodických adventur jde. Ve svém nejnovějším díle nabízí silný příběh, skvěle napsané a nadabované postavy, kde musím vyzdvihnout zejména Tylera, jehož vykreslení jako člena transgender komunity se tvůrcům velmi podařilo. Nemohu zapomenout ani na zajímavý element hratelnosti v podobě vyvolávání vzpomínek a občasných voleb mezi nimi.

Tell Me Why; gameplay: Alyson a Tyler
Pouto mezi sourozenci je hlavním tahounem Tell Me Why.

Na druhé straně musím tvůrcům vytknout dialogové volby, kterých mohlo být více (v některých cut-scénách mi tato možnost chyběla), případně mohly mít větší dopad na děj. Negativem jsou také některé herní pasáže, pomocí kterých se tvůrci pravděpodobně snažili navýšit již tak krátký herní čas (pouze 2–4 hodiny na každou ze tří epizod), který mohl být použit spíše na širší příběhové větvení než bezobsažné bloumání po domě za zvuku myšlenek Tylera či Alyson, jehož důsledkem je možná až příliš pozvolné tempo hry.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla česká pobočka společnosti Microsoft/Xbox.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Tell Me Why: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 72 % GEM
Verdikt:

Ať už jste fanouškem tvorby studia Dontnod, nebo ne, Tell Me Why rozhodně stojí za vaši pozornost. Budete však muset překousnout pomalejší tempo spolu s kratším herním časem a volbami, na kterých ne vždy záleží.

Tell Me Why; recenze

Klady

  • Sourozenecké pouto
  • Vzpomínky coby zajímavý prvek hratelnosti
  • Zpracování postavy Tylera coby člena transgender komunity
  • Povedený dabing
  • Luštění hádanek a puzzle pomocí knihy Goblinů

Zápory

  • Nižší počet dialogových voleb zásadně ovlivňujících děj
  • Některé herní pasáže působí spíš jako vata
  • Pomalejší tempo
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.

Tell Me Why – Oznámení

  1. Traumata z dětství hlavním motorem Tell Me Why
  2. Hra jako médium řešící dospělá témata
  3. HW nároky pro Tell Me Why PC

Traumata z dětství hlavním motorem Tell Me Why

• Oznámení: 15. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Počítačové hry mají obrovskou moc, protože díky své popularitě se mohou dotýkat vážných témat a předkládat je na zlatém podnose lidem, kteří by o ně normálně ani nezavadili. Zářným příkladem je francouzské studio Dontnod Entertainment, které se nebojí jít se svou kůží na trh a ukázat problémy, před kterými současná společnost zavírá oči. Poprvé ťali do živého s adventurou Life is Strange, v níž se mimo nadpřirozené schopnosti hrdinky řešila také problematika homosexuálního vztahu (také máte pocit, že „strange“ v názvu má ukázat spíše na divnost společnosti?). Lesbickou lásku hrdinek nepřekousli někteří hráči v Americe či v dalších konzervativních zemích a tvůrce častovali nehezkými hláškami.

Tell Me Why – X019 (Announce Trailer)

Studio Dontnod Entertainment svůj styl nezapře, takže grafická stylizace Tell Me Why se hrdě hlásí do rodiny adventur Life is Strange.

Jenže Francouzi se nezalekli a pokračovali v nastoleném směru s pokračováním Life is Strange 2, kde nadlidské schopnosti opět ustupují do pozadí před problémem národnostních menšin v USA, vyrovnávání se s dospíváním a dalšími otázkami sužujícími dnešní populaci. Vzhledem k tomu, že studio Dontnod dostává od svých podporovatelů pozitivní zpětnou vazbu, připravuje další „life-is-strange-like“ adventuru, jež se vrátí k problematice lidské sexuality. V třídílném příběhu Tell Me Why poznáme dvojčata Tyler a Alyson Ronanovi, která se vracejí zpět do rodného městečka Alaska, aby se vyrovnala se svou minulostí.

Již v traileru je naznačeno, že dětství obou hrdinů nebylo žádné peříčko a mluví se v něm o faktu, že trauma jednoho sourozence prožívá také jeho dvojče. Mimo hledání duchů minulosti a matky ohánějící se brokovnicí musela zvednout ze židle některé citlivější povahy věta: „She was never going to let me be anything but her little girl.“ Podle všeho jsou totiž Tyler a Alyson sestry, jenže během svého dospívání Tyler zjistila, že svou identitu spojuje spíše s mužským pohlavím. V traileru již vidíme, že se dívce podařilo překonat předsudky společnosti a profiluje se již jako muž, kvůli čemuž se jistě studio Dontnod objeví v hledáčku konzervativních kruhů kritizujících jakoukoliv odlišnost.

Hra jako médium řešící dospělá témata

Tell Me Why se tak zřejmě dostane pozornosti nejen od herních novinářů, ale rozbouří také vody společenských magazínů, jež mají potřebu se k problematice LGBT vyjádřit, popř. se vůči ní vyhranit. Fanoušek adventur bude ovšem potěšen, protože dle všeho dostane klasickou nálož toho, nač byl zvyklý v Life is Strange – tedy složité volby v rozhovorech, jež budou mít dopad na další vývoj příběhu. V současnosti nevíme, zda bude Tell Me Why laděn spíše melancholicky či hororově, popř. jaké jiné vyprávěcí postupy užije, ale neměl bych obavy, že by se scenáristé v Dontnod netrefili svým příznivcům do noty.

Tell Me Why; screenshot: stín
Duchové minulosti budou pronásledovat sourozence Tyler a Alyson během jejich pobytu v městečku Alaska. Oba hrdinové by měli být hratelnými charaktery.

Otázkou tak zůstává, jak je možné, že doteď utajovaný projekt vyjde již v létě 2020 (všechny tři díly během dvou měsíců, takže žádné rozestupy jako v Life is Strange 2), zatímco o dlouho chystané adventuře Twin Mirror se mlčí. Tell Me Why vyjde s největší pravděpodobností na PC a Xbox One, ale nedivil bych se ani oznámení o verzi pro PS4.

• Zdroje: YouTube (Xbox), Venturebeat

HW nároky pro Tell Me Why PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit verze 1903 nebo vyšší Windows 7 64-bit verze 1903 nebo vyšší
Procesor Intel core i3 4130 (3.4 Ghz 2C / 4T) / AMD FX 4300 (3.8 Ghz 4C / 4T) Intel i5 4570 (3.2 GHz) / AMD Ryzen 3 1300X (3.5 GHz)
Grafická karta NVIDIA GTX 750Ti / NVIDIA GTX 1050 / AMD Radeon R7 260X / AMD Radeon RX 560 NVIDIA GeForce GTX 970 / NVIDIA GeForce GTX 1060 / AMD Radeon R9 290X / AMD Radeon RX 480
DirectX DirectX 11.0 DirectX 12.0
Operační paměť 4 GB 8 GB
Pevný disk 25 GB 25 GB

• Zdroj: store.steampowered.com (9. 9. 2020)

S jakým herním PC na Tell Me Why?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

Základní sestava:

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Prime - R5 / RTX4060Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

Optimální sestava:

AlzaPC GameBox Prime - R5 / RTX4060Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Elite - i5 / RTX4080 SUPER / 32GB RAM / 1TB SSD

Sestava pro náročné:

AlzaPC GameBox Elite - i5 / RTX4080 SUPER / 32GB RAM / 1TB SSD

i Mohlo by vás zajímat

Tell Me Why - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: adventura,
779,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1582
5,0
Life is Strange 2 - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, žánr: adventura,
469,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: MSX721
4,5
Life is Strange 2 Complete Season (PC) DIGITAL
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: adventura,
230,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE003747
Life is Strange: Before the Storm - PC DIGITAL
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: akční a dobrodružná,
870,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE004986
Life is Strange 2: Complete Season - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, obsahuje všech 5 vydaných epizod
999,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1402
5,0
Life is Strange Complete Season (Episodes 1-5) (PC) DIGITAL
Hra na PC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: adventura,
988,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE002861
5,0
Life is Strange: Before the Storm: Deluxe Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, adventura a logická,
599,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0556
Life is Strange: Before the Storm: Standard Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, adventura a logická,
439,-
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0555
Vytisknout
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací