Když v říjnu 2003 přinesl Robert Kirkman na pulty obchodů svůj první sešit The Walking Dead, možná ani netušil, jaká senzace se z jeho komiksu v průběhu několika let stane. Do dnešního dne už bylo vydáno 193 dílů, jež v češtině vyšly pod názvem Živí mrtví ve třiceti svazcích, a od roku 2010 běží adaptace v podobě televizního seriálu, což přitáhlo pozornost také herních studií. V současnosti je nejaktuálnější VR titul Saints & Sinners od Skydance Interactive, na nějž se podíváme v dnešní recenzi.
• Recenze (Oculus Quest) • Novinky •
• Žánr: Akční adventura, VR • Multiplayer: Ne • Vývojář: Skydance Interactive • Vydavatel: Skydance Interactive • Platformy a Datum vydání: Oculus VR, HTC Vive, Valve Index (23. ledna 2020); PS VR, Oculus Quest (Q1 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 31. 1. 2020 • Autor: Jakub Němec
Univerzum The Walking Dead nabízí rozsáhlé příběhové možnosti pro každého, kdo má odvahu do něj vkročit a zaplatit mastnou částku za licenci. Společnost Skydance, která stojí za filmy jako Terminátor: Temný osud, Mission Impossible: Fallout nebo World War Z, se rozhodla investovat do této značky, převésti ji do digitální podoby a tím vstoupit na pole počítačových her. Za svůj vzor si ovšem nebere seriál od televize AMC, ale využívá reálie slavné komiksové předlohy, v níž se to jen hemží nemrtvými, zde nazývanými chodci.
V rámci The Walking Dead: Saints & Sinners se coby bezejmenný hrdina (označovaný jako Turista) vydáme na jih USA, přesněji do New Orleans, které je mimo zástupů hladových bezmozků postiženo ještě záplavami a válkami místních gangů, zkrátka vším, na co jsme si ve světě podle nejtemnějších představ Roberta Kirkmana zvykli. Uprostřed tohoto chaosu se objevíte vy a chlapík jménem Henri, jenž vám vysvětlí, že ve starém dobrém Orleansu není bezpečno a že tady jde o kejhák každou minutu (to je mi ale překvapení). Aby svému tvrzení dal pořádnou váhu, nechá se vámi v podstatě popravit (jestli tedy vyhovíte jeho přání) a nechá vás na holičkách, abyste si poradili sami.
Vstup do hry je syrový jako steak ještě běhající po louce a další minuty nebudou o moc mírumilovnější. Chopíte se šroubováku a vydáte se vstříc nemrtvým, abyste pomocí tohoto nástroje správného kutila nakoukli do dutiny lebeční všech nenasytů stojících v cestě k vašemu bezpečnému úkrytu – školnímu autobusu stojícímu uprostřed hřbitova. Z této centrály budete pravidelně vyrážet do terénu, abyste plnili úkoly vedoucí k objevení tajemství věže. Během toho se setkáte s celou řadou přeživších, kteří s vámi budou chtít spolupracovat, anebo vám půjdou po krku. Během přibližně patnácti hodin herní doby vám někteří přirostou k srdci, zatímco jiní skončí jako potrava pro místní gurmány.
Zážitek z The Walking Dead: Saints & Sinners si zkrátka můžete ušít sami sobě na míru. Příběhová zápletka totiž není tak silný tahoun a dala by se přirovnat k jednomu, možná dvěma dílům televizního seriálu. V rámci relativně krátkých misí se vydáváte do zamořených zón, abyste v nich našli důležité součástky nebo utajované materiály. Komu tedy vadí úkoly ve smyslu „najdi a přines“, asi by se měl poohlédnout jinde. Mírně stereotypní náplň naštěstí obohacují překážky, jež vám vývojáři ze Skydance Interactive postaví do cesty. Řadu misí totiž můžete vyřešit po svém a mnohdy vám pomůže i štěstěna pohřbená pod zetlelými těly nepřátel.
Pojďme si vše ukázat na příkladu. Od záhadné ženy jsem dostal za úkol vyzvednout tajné materiály z centrály místního vládnoucího gangu, které kdoví proč byly ukryty v kašně zahrady jednoho domu. Tak jsem se vyzbrojil svou baseballovou pálkou vzor Negan, hasičskou sekerou, dvěma vojenskými noži a revolverem (jenž kvůli hlasitému zvuku lákajícímu chodce používám jen ve chvílích nejvyšší nouze), naskočil jsem na svou věrnou pramici překonávající zatopené části města a hurá do akce. Cestou jsem přetáhl pár zetlelých zvědavců přes zátylek a stanul před domem. Co teď? Banda individuí mě přemlouvala, abych s nimi dům přepadl a vystřílel místní osazenstvo. To jsem odmítl, tak se do stráží pustili na vlastní pěst, ale po chvíli padli.
Svým počínáním ovšem mírně redukovaly řady místním, a tak mi umožnili podívat se po méně nápadné cestě přes rozbořené zdivo. Podlézt dveře a povraždit zbytek ze zálohy? Ne, to není moc lidské, ještě když nás na světě zůstalo tak málo, a proto jsem zvolil raději díru v plotě, zneškodnil pasti z plechovek a ostnatého drátu, zlikvidoval jednoho hlídače (tolik k humanitě, ale pořád lepší než všechny, ne?), kradmo vybral kašnu a pádil zpátky k lodi. V podobném duchu se nesou všechny mise, zkrátka záleží na vás, jestli zrovna toužíte po chvilkách brutálního násilí nebo se raději vyhnete přímému střetu.
Na papíře vše vypadá neuvěřitelně svobodně, problém ovšem tkví v tom, že podobný vzorec řešení problémů využívají tvůrci téměř při každém úkolu. Příliš nepomohou ani okamžiky, kdy se máte postavit proti lidským protivníkům, kteří jsou jemně řečeno hodně hloupoučcí. Jak jinak nazvat vypatlánka, na něhož míříte revolverem, ale protože nejste v jeho bezpečnostní zóně, tak je mu to jedno. Co na tom, že během dvou vteřin zhyne bídnou smrtí. Jeho kolegové jsou ke smrti přicházející zpoza bran stráženého území natolik lhostejní, že ani nehnou brvou a pokračují ve svém hlídkovém korzu jakoby nic. Vše je o to více zarážející, že při sebemenším pohybu nemrtvého se zalarmuje kompletní osazenstvo a rozstřílí jej jako komando smrti během pár vteřin.
Absenci IQ místních přeživších ovšem bohatě zastupují právě chodci používající mozek jen k vyhledávání své potravy. Jakmile vás zmerčí, už se ženou pro žvanec hlava (a později většinou) nehlava. V případě, že narazíte na jednoho či dva plouživce, nemáte se čeho bát. Nástrojů k jejich likvidaci se válí všude kolem dost. Já nejraději používal svou věrnou sekerku zombiebijku, ale umlátit tady můžete neodbytné stalkery dokonce i stříbrnou lžičkou. Jakákoliv bitka s větším počtem chodců se ovšem rázem změní v boj o holé přežití, kdy pelášíte, co vám nohy stačí, abyste se ukryli.
Musíte tak neustále kontrolovat své okolí, aby vás nezaskočila banda rozpadlíků, kteří by si na vás vyzkoušeli kvalitu svého chrupu. Především ve chvílích, kdy se vydáte prozkoumat potemnělé, zdánlivě opuštěné domy, budete mít srdce až v krku, protože podezřelé zvuky se budou ozývat ze všech stran a nikdy nebudete vědět, zda se za dveřmi neskrývá smrtelná náruč původních obyvatel. Právě tyto chvíle patří k tomu nejlepšímu, co dokáže The Walking Dead: Saints & Sinners nabídnout, a mě osobně bavilo šmejdění po domech více než hlavní příběh, což je trošku škoda.
Jestli vám není nečestné rabování po chuti, pak v New Orleans moc dlouho nepřežijete. Získávání předmětů z různých materiálů a odlišné kvality je totiž nutné pro výrobu vlastních artefaktů (zbraně, jídlo) v provizorní dílně u vašeho domovského autobusu. Zde si z ulovených součástek vytvoříte úžasná udělátka jako rotační kráječ, jenž své uplatnění najde ve svalovině oblasti krku všech chodců v dohledu. Velkou parádu můžete rozjet také s výbušnými šípy mířícími k propanbutanovým lahvím. Variacím v masakrování místních bezmozků se prostě meze nekladou.
V tomto ohledu musím také pochválit odezvu, kterou přináší ovládání na systému Oculus Rift (resp. Oculus Quest připojený k počítači v rámci Oculus Link). Když se vám zasekne čepel armádního nože do šedé tkáně mozkové nemrtvého nepřítele, doslova cítíte, jak vám těžkne ruka námahou při jeho vytahování, a slyšíte, jak skřípe čepel o lebku. Realističnost v těch nejbrutálnějších chvílích jasně podtrhuje varování, že The Walking Dead: Saints & Sinners by se nemělo objevit v rukách hráčů mladších osmnácti let.
Během hraní jsem neměl žádný větší problém ani s ovládáním jednotlivých prvků. Označování a chytání předmětů je relativně pohodlné, i když ve chvílích paniky (to je váš největší nepřítel) jsem například omylem hmátnul po baterce místo nože. Ale i svítilna může posloužit jako vhodný omračovací nástroj, když je nouze. Podél boků vám na dosah visí dvě zbraně (pistole, nože či šroubováky), za pravým ramenem si můžete hmátnout pro dvouruční zbraň (puška, sekera, pálka a další) a za levým naleznete docela přehledný batoh. Pohyb po městě zvládáte pomocí pravé analogové páčky, zatímco ohlížení (mimo samotný pohyb vaší hlavy) obstarává pravá páčka.
Přesto se zde může vyskytnout jedna velká nepříjemnost. Někomu může způsobit nevolnost pokleknutí, jež je zde řešeno pouze přes tlačítko a nelze řešit pohybem vlastního těla směrem k podlaze. U mě se v tomto naštěstí neprojevila kinetóza při hraní ve stoje ani vsedě, takže záleží opravdu na tom, jak vše zvládne váš žaludek. O zmírnění nevolnosti se postará také velmi slušná snímková frekvence, díky níž jsem nezaznamenal žádné větší trhání obrazu, kvůli kterému bych musel sahat pro blicí kyblík.
Na závěr recenze se sluší zhodnotit celé dílo, což nebude u The Walking Dead: Saints & Sinners nic lehkého, protože se v různých aspektech pohybuje mezi průměrem a skvělým hodnocením. Technické zpracování v rámci VR her se řadí k tomu lepšímu, na co můžete narazit – mlácení chodců různými zbraněmi je uspokojivě drsné, orientace v herním prostoru se také povedla a v pohybu (mimo poklekávání) také nevidím problém. Prohledávání lokací je zábava, stejně jako potyčky s hordami hladových obyvatel někdejší kolébky jazzu. Jenže se cestou budete potýkat s repetitivními misemi a narazíte na hloupou umělou inteligenci lidských přeživších.
Ve výsledku tak dostaneme nadprůměrný titul, který by s troškou péče mohl být o řád lepší. Takhle si musíte hodně promyslet, zda chcete pro svůj VR systém relativně slušný kousek – jenž mezi VR konkurencí vyniká a omluvíte tak některé jeho chyby, které by vás na tradičních herních zařízeních štvaly – nebo raději počkáte na Half-Life: Alyx a budete se modlit, aby dopadl lépe a vyvaroval se výše uvedených chyb, především ve vyprávění. Jestli své brýle pro virtuální realitu nasadíte na hlavu na hodinku denně, bude vás The Walking Dead: Saints & Sinners vydaný 23. ledna 2020 pro počítačové VR systémy bavit, ale v případě, že u něj budete chtít prosedět odpoledne, v mnohém vás i v rámci relativně slušné ceny zklame. Titul se později podívá také na PS VR a samostatný Oculus Quest.
Tato recenze byla napsaná pro Oculus Quest (přes službu Oculus Link).
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
The Walking Dead: Saints & Sinners patří svým technickým zpracováním mezi lepší VR hry, které si můžete na své „kouzelné“ brýle pořídit. Díky práci studia Skydance Interactive se podíváte do zničeného New Orleans, kde se prohání hladoví chodci, jež můžete nápaditě likvidovat po desítkách a přitom hledat zásoby pro své přežití. Titul ovšem trpí pomalu přicházejícím stereotypem v hlavních misích a slabou umělou inteligencí NPC postav, což hru sráží mírně do kolen. Přesto se po ní vlastníci VR technologií mohou po očku dívat – ve stále ještě slabé konkurenci je Walking Dead: Saint & Sinners tak trochu jednookým králem mezi slepými.
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
• Novinka: 8. 1. 2020 • Autor: Filip Němec
V říjnovém oznámení The Walking Dead: Saints & Sinners jsme si trochu zaspekulovali a na základě prvních záběrů z hraní odhadli, že na platformu PlayStation VR se tato zajímavá akce nepodívá. Hra totiž byla původně oznámena pouze pro PC a vzhledem ke komplexnosti herního světa a celkové detailnost prostředí se nám něco takového zdálo nepravděpodobné. S radostí ale musíme přiznat, že jsme se zmýlili. Vývojáři ze Skydance Interactive nás totiž překvapili oznámením, že o něco později po verzích pro Oculus Rift, Rift S a HTC Vive a Valve Index vyjde The Walking Dead: Saints & Sinners také na Oculus Quest a PlayStation VR. Stát by se tak mělo v prvním čtvrtletí roku 2020.
The Walking Dead: Saints & Sinners – Preorder Trailer
Je otázkou, jak moc pohodlné ovládání PS VR verze nabídne, virtuální realita od Sony totiž za konkurencí mírně zaostává v ovladačích, které neumožňují jednoduše se pohybovat a současně mířit.
Autoři zároveň spustili předobjednávky a snaží se nás na ně nalákat novým trailerem. Ten ve dvou minutách rekapituluje nejdůležitější prvky hry, která se minimálně z propagačních materiálů tváří jako konečně pořádný VR titul s propracovaným světem a zajímavými mechanikami. Důležitou roli bude hrát před každou výpravou výroba a zejména výběr vhodného vybavení, které bude omezené velikostí vašeho batohu. Nutností však bude také přesná muška.
The Walking Dead: Saints & Sinners vyjde hned v několika edicích, jimž bychom vytkli snad jen to, že ani ta nejdražší sběratelská Tower edice neobsahuje pleny pro dospělé. Střety tváří v tvář s nepřáteli totiž působí hodně strašidelně. Obsah jednotlivých edic najdete na oficiálních stránkách hry, která potvrzuje vydání hry na PS VR mimo jiné i tím, že při koupi tzv. Tourist edice dostanou majitelé PlayStation 4 verze dynamické téma.
• Zdroje: YouTube (Skydance Interactive), VR Scout, walking-dead-saints-sinners.xsollasitebuilder.com
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4590 3.3GHz / AMD Ryzen R5 1500X | Intel Core i7-8700K 6-Core 3.7GHz / AMD Ryzen R7 1800X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 480 8GB | NVIDIA GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 8GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
The Walking Dead: Saints & Sinners vychází 23. ledna 2020 na PC a Oculus VR, během prvního čtvrtletí 2020 by se měl titul objevit i na PS VR a Oculus Quest. O novinkách vás budeme informovat.
• Oznámení: 10. 10. 2019 • Autor: Filip Němec
Zatímco na televizních obrazovkách si Živí mrtví získali velkou oblibu, jejich videoherní zpracování je na tom o poznání hůře. Nejlépe dopadla epizodická adventura The Walking Dead od Telltale Games, i přes její úspěch ale toto studio bohužel skončilo v propadlišti dějin. O Overkill’s Walking Dead se snad už raději nebudu ani zmiňovat. Živí mrtví to však na poli her zkouší znovu a opět v rámci jiného žánru. The Walking Dead: Saints & Sinners je totiž titul zaměřený pouze na virtuální realitu.
Obr. 1 Tematické zasazení The Walking Dead: Saints & Sinners asi nikoho nepřekvapí. Obr. 2 Důležitou součástí hry má být výroba vybavení a příprava na jednotlivé výpravy.
Vůbec první záběry z hraní pak dávají zapomenout na nepovedené předchůdce a působí přinejmenším ambiciózně. Na poměry dnešních VR her překvapí zejména rozsáhlost a detailnost prostředí, které samozřejmě nebude tak gigantické jako v klasických hrách, ale oproti jiným VR titulům působí The Walking Dead: Saints & Sinners jako nezvykle velká záležitost. Velká nejen rozlohou, ale také možnostmi. Vypadá to na opravdu zajímavý survival, kdy před každou výpravou budeme muset pečlivě zvažovat, jaké zásoby si s sebou vzít. Nejde jen o sečné nebo střelné zbraně, kterých má být velké množství, ale také zásoby, protože kromě nemrtvých budeme ve hře bojovat také s hladem či nemocemi.
The Walking Dead: Saints & Sinners - gameplay
Na poměry dnešní VR her působí Saints & Sinners vcelku propracovaným dojmem.
Nezvyklá otevřenost prostředí pak hraje roli také při soubojích, kdy je možné vše řešit přímo, anebo si takticky obhlédnout okolí a využít stealth zabití či jiného útoku ze zálohy. Nicméně jestli je z ukázky něco patrné, jsou to zejména velmi efektní (a protože jde o instantní zabití, tak i efektivní) useknutí hlavy rezavým sekáčkem, které je na poli podobně laděných her stálicí v TOP 5 způsobů zabíjení zombíků, ale ve VR jistě půjde o zajímavý zážitek. Aby toho nebylo málo, těšit se máme i na volby v dialozích, jež z nás udělají v názvu hry zmiňovaného svatouška nebo hříšníka.
Dle očekávání se The Walking Dead: Saints & Sinners odehrává ve virtuální a řádně zombifikované verzi New Orleans, kam prostřednictvím VR headsetu budeme moci zavítat 23. ledna 2020. Hra je v současnou chvíli oficiálně oznámena pouze na PC headset Oculus Rift, autoři však na svých stránkách zmiňují, že další podporované VR helmy oznámí již brzy. Majitelé PlayStationu VR tak stále mají naději, nicméně při pohledu na první záběry z hraní působí komplexnost a detailnost The Walking Dead: Saints & Sinners jako něco, co je nad možnosti aktuálního headsetu od Sony a půjde tak pravděpodobně o PC exkluzivitu.
O násilí zjevně nebude v The Walking Dead: Saints & Sinners nouze.
• Zdroje: Vrwalkingdead