Rainbow Six Extraction (RECENZE) – Amerika v úzkých

Kooperačních her vychází v současnosti skutečně hodně. Originalita je tím pádem jen málokdy jejich silným prvkem, takže často velmi rychle zapadnou a už si na ně vzpomene jen ta nejvěrnější fanouškovská základna, která v ní nechala své srdce. Kooperační FPS Rainbow Six Extraction se na první pohled tváří jako další tuctovka. Co ve skutečnosti nabízí, jaké jsou její klady a mnohem více vám řekne naše recenze.

Rainbow Six Extraction; screenshot: cover

zdroj: Ubisoft

Rainbow Six Extraction (RECENZE PC) – Obsah článku

1. Děj Rainbow Six Extraction vás vyšle proti návštěvě z vesmíru
  2. Opět extrakce?
  3. Riskovat se v Rainbow Six Extraction vyplatí
  4. A co endgame?
  5. Povedlo se Rainbow Six Extraction získat vlastní směr?
  6. Recenze Rainbow Six Extraction: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Rainbow Six Extraction PC

Děj Rainbow Six Extraction vás vyšle proti návštěvě z vesmíru

Amerika je opět středem všeho dění. V Rainbow Six Extraction na území tohoto kontinentu dopadla neidentifikovatelná ruská kosmická loď. V jejich útrobách se nacházel tajemný virus, který během krátké doby odstartoval epidemii měnící obyčejné lidi v různá smrtící monstra. Tato nákaza velmi rychle a razantně změnila podobu celého světa. Nyní se však lidstvo pouští do ofenzivy, v níž mu mají pomoci členové speciálních jednotek, kteří byli v minulosti hlavními hrdiny Rainbow Six Siege. Aktuálně však dostávají novou roli. Namísto proti sobě navzájem musejí soupeřit s mimozemskými hordami, jež ovládly velkou část známého světa. V rámci tohoto příběhu se s nimi vypořádávají rovnou ve čtyřech zónách rozdělených vždy na několik menších lokací.

Rainbow Six Extraction; gameplay: zdi

Velká část zdí je tu průstřelná. Protivníci tím pádem mohou být snadným cílem pro vaše projektily. Počítat s tímto faktem však musíte i při bránění bodů, protože i nepřátelé tento prvek využívají ke svému prospěchu.

Svou cestu jsem odstartoval v New York City. I když se trojice lokací, jež tato destinace nabízela, tvářila jako unikátní místa, velmi rychle mi začala splývat. Co myslíte, pomohlo mi vyrazit do další ze zón? Samozřejmě, že nikoliv. Přestože Los Angeles vypadalo na první pohled jako místo, kde bych mohl najít něco nového, netrvalo dlouho a opět jsem začal ztrácet přehled o tom, zda jsem v kasinu, opravářském servisu či kosmickém středisku. Všude bylo možné nalézt nějaký ten detail, jenže celkově se nejednalo o nic vyloženě zapamatovatelného. Určitou změnu bylo možné vnímat až na Aljašce, kde se šlo vedle výzkumného komplexu podívat také do vesnice. A pak tu bylo finále, z něhož si už moc nepamatuji, protože přetékalo parazitickou šedí obdobně jako zbytek míst.

Na jednu stranu chápu snahu tvůrců udělat ze světa kulisy evokující osídlení mimozemskou rasou. Nic se ale nemá přehánět. Parazitický povlak je v podstatě všude a fakticky odebírá jednotlivým místům jejich osobitost. Zdi jsou tu naštěstí průstřelné, takže lze v šedivých lokacích pořádat stejné akce jako v Rainbow Six Siege, které na tomto prvku do značné míry stálo, a i zde tato mechanika představuje jeden z hlavních tahounů kompletu. Dalším výrazným aspektem Rainbow Six Extraction jsou nepřátelé. Jejich škála je pestrá, nebo minimálně na poměry žánru se jedná o slušný výsledek. Tvůrci tu dokonce mají pár unikátních kusů, které jinde nenajdete. Kromě nich tu ale samozřejmě jsou také monstra, jež jsou leckde. Třeba takový Smasher je alternativou za tanka s neprůstřelným pancířem.

Rainbow Six Extraction – gameplay

Volba obtížnosti do jisté míry definuje podobu škály nepřátel. Čím vyšší náročnost navolíte, tím tužší protivníky během extrakce potkáte.

Opět extrakce?

V rámci speciálních misí se lze kromě jiných monster setkat také s proteany. Ti jsou asi nejzajímavějším oponentem, s nímž se v průběhu hraní utkáte. Jedná se prakticky o klony různých specialistů, jež v boji proti vám aplikují různé finty. Jakmile jim životy stáhnete až na nulu, akce končí a vy můžete jít domů. Zabíjení speciálních mutantů není jediným úkolem, jež před startem výsadku může hráč dostat. Trojlístek zakázek je vždy generován náhodně – někdy se proto vyprávíte na tichou eliminaci unikátního cíle, jindy zas dostanete na starost označení mimozemských hnízd, zničení větších společenství nebo eskortování zaběhlého vědce. Jak sami vidíte, kreativitou se tu celkem šetřilo, což často vede k tomu, že víceméně děláte to samé jako minule.

Některé z formátů misí jsou navíc navrženy hodně úsměvně. Jako krásný příklad mi tu poslouží úkol, v jehož rámci se eskortuje vědecká kapacita. Ta bývá umístěna v různých částech úrovně – často se mi však stalo, že čekala pár metrů od vchodu do lokace. Ne, že by mapy byly malé, to rozhodně ne. Rainbow Six Extraction by ovšem více seděl formát koridoru vedoucího vás kupředu nežli tento koncept, v jehož rámci vlastně zjišťujete, že rozsáhlé, avšak špatně vyplněné destinace nejsou úplně tím pravým ořechovým.

Rainbow Six Extraction; gameplay: postup

Na počátku budete muset na některé mapy zavítat více nežli jednou. Že by se však situace postupem času extrémně zlepšila, se úplně říci nedá, jelikož po žebříčku postupujete relativně pomalu. Do vyšší ligy (první krůčky v endgame) se dostanete až po 20 hodinách hraní.

Zajímavě je v Rainbow Six Extraction zpracována myšlenka misí samotných. Po vstupu do lokace na vaši skupinu vždy čeká trojice na sobě víceméně nezávislých částí mapy. Jakmile spolu s kolegy splníte úkol v první pasáži, vždy je vám dána možnost opustit místo za pomoci vrtulníku, nebo jít do další části komplexu, kde na vás čeká výzva číslo 2. Po jejím pokoření se opět objeví na výběr cesta zpět do hlavní základny, či pokračování v cestě. Formát rychlých misí představuje dle mého výbornou myšlenku. Někteří hráči totiž chtějí tyto hry hrát pouze kvůli jistému relaxu, který jim právě několikaminutové akce bezesporu poskytnou. Pokaždé navíc máte možnost zvolit si mezi dobře hodnoceným rizikem a jistotou v podobě vrtulníku odnášejícího vás pryč od nebezpečí.

Riskovat se v Rainbow Six Extraction vyplatí

Osobně jsem v rámci misí většinou volil spíše riziko. Patřím prostě mezi fanoušky náročnějších cest s lepší odměnou, nejednou se mi však tato má obsese nevyplatila. Jednoduše došlo k přecenění vlastní síly a následnému skončení v limbu kvůli náporu smrtících nepřátel. Smrt tu naštěstí není ničím stálým – jakmile váš hrdina padne v boji, je vám vždy dána možnost se s týmem vydat na akci, v jejímž rámci zachraňujete padlého umístěného v mimozemském kokonu a samotná záchrana představovala pokaždé výzvu. Nepřátelské vězení je totiž napojené na pár chapadel pumpujících do něj negativní tekutiny, jež znesnadňují vytáhnutí vězněného. Když jsem je přerušil, byl klid, jenže se mi to nepodařilo pokaždé a v případě selhání operátor zůstal v rukou protivníků.

Rainbow Six Extraction – gameplay

Nejednou se vám při hraní stane, že to váš kamarád schytá. V takovém případě ho můžete buď zachránit, nebo spasit svou vlastní kůži.

Pokud by Rainbow Six Extraction nabízel podobný formát evoluce jako Rainbow Six Siege, zřejmě by to až tak nevadilo, protože by zde nebyl žádný vývoj a nic, co by hráče reálně penalizovalo. Ona tu ale jistá forma evoluce je, takže v momentu, kdy přijdete o zkušeného lovce mimozemských stvůr, máte o zábavu postaráno. Poslán za ním totiž může být pouze některý z jeho ne často hraných kolegů, takže kupříkladu za osmičkou pošlete jedničku, pro niž je zachraňování v nebezpečném prostředí něčím skutečně náročné. Hlavním důvodem, proč tomu tak bylo, byl fakt, že prostě neměla k dispozici takové benefity, a především výstroj jako jeho kolegové. Ne, že by vás výbava vyloženě limitovala, ale její absence vám obtížnost rozhodně nesnižuje, spíše naopak.

Velmi rychle se proto naučíte, že za chyby se platí, a především za rychlý a hlasitý postup budete po zásluze potrestáni. Jenže pak je tu ještě možnost, že uspějete a dojdete do konce. Ne, že by se mi na vyšších stupních obtížnosti povedlo projít destinace bez větších škrábanců, ale někdy se mi podařilo zdolat všechny tři části a pak se pěkně nechat odnést ve vrtulníku. Za úspěch je vám tu vždy dána hromada zkušeností. Ty jsou servírovány jak účastníkům misí, kteří následně postupují na vyšší úrovně a otevírají si tak nové zbraně, tak i celé organizaci, jež prochází taktéž jistou formou vývoje. Ten v podstatě určuje, jaké technologie a operátory máte k dispozici, nebo kam se můžete vydat na výpravu. Zajímavé je, že v případě ztraceného specialisty váš celkový level naopak klesá.

Rainbow Six Extraction; gameplay: záchrana

Občas se mise trošku zvrhne a operátor je značně poškozen, nebo dokonce zajat nepřáteli. Když k tomu dojde, musíte se vydat do akce, kde ho vyprostíte z podivného vězení protivníka. To svou oběť nechce pustit, takže s ním vyloženě zápasíte.

Myšlenka postupu postaveného na konceptu úrovní je navržena dobře. Problém je v tom, že hra samotná vás v určitých fázích vyloženě tlačí do toho, abyste některé destinace sjížděli klidně i několikrát po sobě s v podstatě stejnými zadáními. Hraní se tím pádem po čase stane trošku repetitivně laděným zážitkem, v němž není o stereotyp nouze. Teoreticky by bylo lepší, kdyby tvůrci hráčům přímo servírovali příběhovou kampaň, po jejímž dokončení by jim dali možnost sáhnout po různých alternativních verzích hraní. Ty tu samozřejmě jsou, dostanete se k nim ovšem až po řadě hodin neustálého procházení stejných míst, která sice nabízí oblíbené zničitelné prostředí, ale to je v podstatě tak vše, čím si vás mohou získat, jelikož nejsou navržena zrovna kreativně.

A co endgame?

Velkou část herní doby se v Rainbow Six Extraction věnujete vývoji aktuálně přítomných operátorů, kterým touto cestou otevíráte lepší výstroj a zdokonalujete jejich speciální schopnosti, jež si přináší z Rainbow Six Siege. Obtížnost pomalu, avšak jistě roste. Tažení dokážete ale projet sami, protože se hra přizpůsobuje počtu hráčů tím, že navyšuje počet cílů, což je dobrá cesta. Nejsou tu v podstatě žádné intenzivní limitace. Ve výsledku o vašem úspěchu rozhoduje to, jak jste dobří. Jakmile dosáhnete třinácté úrovně, situace se trošku změní. Zpřístupníte si totiž týdně se měnící zakázky, do nichž je doporučeno vstupovat s agenty na osmé úrovni, kteří představují téměř konečnou podobu hrdinů.

Rainbow Six Extraction – gameplay

Čím více kamarádů se s vámi vydá do akce, tím více budete mít v případě některých zakázek cílů. Je tím pádem nutné se připravit třeba na to, že bombu na jistý bod ponesete více než jednou. Když na to zapomenete, nemusí to pro vás dopadnout dobře.

Proč ne s těmi na prvním levelu? No primárně kvůli tomu, že akce, na které míříte, jsou extrémně náročné. V některých na vás kupříkladu stabilně útočí monstra, s čímž si operátor začátečník neporadí a aby toho nebylo málo, stojí před ním více cílů, takže uspět je náročné. Dalším endgame prvkem je režim Maelstrom, jenž se spustí v momentu, kdy překročíte šestnáctý level. Tato část hry představuje specifickou variantu hodnocených zápasů, v jejichž rámci s vybranými operátory prostupujete více úrovněmi než za normálních okolností. Celkem jich před vámi stojí devět a každý krok je o něco náročnější. Náboje mizí a životy s nimi. Za své úspěchy jste však ohodnoceni herní měnou a body, jež následně definují vaši pozici v žebříčku obsahující všechny tradiční stupínky.

Rainbow Six Extraction; gameplay: přechod

Mezi jednotlivými částmi úrovní procházíte skrze dekontaminační pozice. V těch si někteří členové party mají možnost doplnit munici, podpůrná zařízení či obnovit schopnost. Ne vždy tu zásoby najdete, takže se nelze na tyto body plně spoléhat.

Každý týden se navíc lokace, kam zamíříte, změní. Stejně tak nezůstanou stejné ani cíle mise. V případě, že jste extrémně úspěšní, dostanete přístup k pestré škále předmětů, jimiž můžete svého borce osázet. Neschází tu ani zlaté helmice a jiné různě propracované vizuální úpravy. Možností je dostatek, šatník hrdinů tím pádem nikdy nezůstane prázdný. Osobně bych však více než zástup kosmetických úprav uvítal, kdyby tvůrci dodali do Rainbow Six Extraction větší část operátorů ze své předlohy. Minimálně takový Glaz je hrdinou, který mi tu vyloženě schází, navíc byl v původním Outbreaku. Nechápu proto moc, proč zde není pěkně od startu.

Povedlo se Rainbow Six Extraction získat vlastní směr?

Jako součást Rainbow Six Siege fungoval PvE režim zaměřený na střet s mimozemskými nepřáteli vcelku slušně. Sice se nejednalo o nic, co by hráči bralo dech, ale bylo to zcela zdarma, a když jste hráli s přáteli, jednalo se o fajn odreagovačku. Jako samostatná hra Rainbow Six Extraction funguje akceptovatelně. Nedá se říct, že by to byl zázrak. Těm, kteří hledají kooperaci s nádechem taktiky, ovšem nabídne obstojný zážitek, v jehož rámci se vydají do boje proti mimozemské invazi. Nejsilnějšími znaky tohoto díla jsou nepřekvapivě elitní operátoři z Rainbow Six Siege, koncept průrazných stěn a také zpracování střelby. Ta je na hodně vysoké úrovni, takže pálení do nepřátel si budete opravdu užívat.

Rainbow Six Extraction – gameplay

Z úspěšně zdolané mise máte vždy radost, protože se tu může prakticky vždy něco nepěkně zvrhnout.

Problém je v tom, že tyhle vyloženě silné aspekty nejsou podepřeny hratelností, která by byla schopná hráče dlouhodobě zabavit, nebo lépe řečeno nadchnout ho natolik, aby se odvrátil od bezpočtu konkurenčních projektů a zaměřil svou pozornost primárně na Rainbow Six Extraction. Kvůli pokrytí šedivou krustou vám úrovně začnou po pár hodinách pomalu splývat. Ze stereotypu vás nevyvedou ani úkoly, u nichž kreativita tvůrců zůstala někde na půl cesty. I když toto dílo dostalo pomyslnou svobodu a tím pádem šanci se samostatně prosadit, nemohu se zbavit dojmu, že se stále jedná pouze o dobře zpracovaný přívěšek k Rainbow Six Siege. Současní fanoušci kooperačních stříleček si z ní na zadek sednou tím pádem těžko. Je tu prostě příliš široká nabídka kvalitnějších děl.

Rainbow Six Extraction (RECENZE)

Kooperační FPS Rainbow Extraction vyvíjí studio Ubisoft Montreal a vydává společnost Ubisoft. Titul vychází bez české lokalizace 20. 1. 2022 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, Stadia a Game Pass.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytl český distributor ConQuest.

Hodnocení6/10 UJDE

Rainbow Six Extraction je dobrou střílečkou značně těžící z toho, že v mnoha ohledech vychází z Rainbow Six Siege. Silné stránky Siege jsou i jejími. Kromě nich toho však ve srovnání s konkurencí moc nemá. Pokud ovšem hledáte taktický co-op, jedná se o slušnou volbu, nesmíte toho ale očekávat moc. Přítomnost ve službě Game Pass je v tomto případě výhodou.

Rainbow Six Extraction; recenze

• Pestrá škála operátorů s různorodým vybavením
  • Možnost opevnit, či naopak zničit některé stěny