• Autor: Jakub Němec
Fenomén temného fantasy světa označovaného jako „weird west“ má pro českého hráče příchuť hororové exotiky. Na kovbojské eskapády jsme si už sice zvykli, ale příměs původní americké mytologie společně s moderními prvky nemrtvých, vlkodlaků a dalších příšer nabízí prostor, díky němuž můžeme stále objevovat zajímavé příběhy. Akční RPG Weird West vás nutí všechna podivná tajemství podstoupit.
zdroj: WolfEye Studios
Vítejte ve světě, kde si podivnost podává ruku s krutostí a krvelačností. Divoký západ byl už sám o sobě prostředím, kde jste si nemohli být jisti životem, ale v jeho temné fantasy verzi označované jako „weird west“ mají místní obyvatelé blíže ke smrti než k pokojnému farmaření na svém políčku za městem. Prohánějí se zde totiž zhmotněné mytologické bytosti severoamerické kultury (banshee, wendigové, vlkodlaci), nemrtví a zrůdní antropomorfní mutanti (třeba prasečí lidé). A právě do tohoto krutého univerza se rozhodli umístit svůj titul Weird West tvůrci z WolfEye Studios.
zdroj: vlastní
Vedle dobře napsaného příběhu si ve Weird West užijete humor suchý jako prérijní prach.
Zkušení vývojáři původně ze studia Arkane (např. Dishonored) ždímají potenciál nespoutaného podivného západu a servírují vám zajímavý příběhový zážitek, do nějž promlouvají veškeré vaše činy. Ústřední děj slouží jako pojící linka pro střídání pětice hrdinů (lovkyně odměn ve výslužbě, prasečí muž, indiánský kouzelník, vlkodlak a vyvolávač), jejichž osudy jsou vzájemně propojeny zpočátku krypticky matoucí zápletkou, která se začne postupem času odhalovat (záleží jen na vás, jak budete důslední).
Bohužel mě vyprávění nedokázalo zcela vtáhnout, protože nejsou namluvené ani ty nejdůležitější rozhovory (dočkáte se jen občasného hlasu vypravěče). Chápu, že Weird West se pohybuje ve vodách ambiciózních nezávislých titulů, takže peněz na rozhazování mnoho nebylo, ale dabing by příběhové části hodně prospěl. Vzhledem k tomu, že málokdy narazíte na rozvětvené rozhovory, spíše jen volíte mezi dvěma možnostmi, neviděl bych v namluvení až takový problém.
Dialogové volby samy o sobě nejsou ve Weird West tak důležité jako vaše skutečné činy. Autorům v žilách proudí krev, která poháněla myšlenku výše zmíněné série Dishonored, v níž mohl mít každý váš neuvážený krok dalekosáhlé důsledky pro budoucí vývoj místního světa. V tomto ohledu si tedy musíte dobře rozmyslet, jakým způsobem se vypořádáte s plněním hlavních i vedlejších úkolů. Vydáte se na lov odměny za místního padoucha? Počítejte s vendetou ze strany jeho kumpánů či rodiny. Vystřílíte půlku městečka, abyste se dostali k cíli své mise? Zaplníte tak hřbitov a místní obyvatelé vás příště přivítají spíše olovem než chlebem a solí.
Weird West Bounty Hunter Stealth Approach I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary)
zdroj: vlastní
Hlavní mise ve Weird West se dají řešit několika různými přístupy, takže můžete nechat promluvit zbraně, nebo se potichu proplížit.
Díky tomu strmě roste křivka znovuhratelnosti, protože se můžete stát nejhledanějším desperátem, šedou myší, ale taky správňákem, před nímž se třesou všichni zločinci v okolí. Iluzi živoucího světa rozděleného na desítky menších uzavřených lokací navíc doplňuje slušná nabídka vedlejších misí a dalších aktivit (hledání pokladů), které vás mohou k obrazovkám přikovat na několik desítek hodin. V podstatě záleží jen na vás, kolik času chcete ve Weird West strávit. Ústřední linku pokoříte do dvaceti hodin, ale pokud se rozhodnete obrátit poslední kamínek v nejzapadlejší lokaci, tak se v pohodě dostanete i na dvojnásobek.
Weird West už od svého oznámení lákal na svět, v němž budou mít volby hráčů zásadní roli. Troufnu si říct, že se vize autorů podařilo přenést do finální podoby se ctí. V rámci recenzování jsem se několikrát odhodlal vyřešit zadaný úkol v lokaci různými styly a všechny byly funkční. Nejjednodušší (ale ne nejefektivnější) je prostřílet se davem a změnit každé místo v duchařskou seanci, ale hra samotná vás nutí k experimentům (navíc podporovaných funkcí rychlého uložení). V závislosti na aktuální postavě totiž dostanete do ruky několik specifických pokusů, s nimiž své nepřátele přivedete do úzkých.
zdroj: vlastní
Možnosti ovlivnit vývoj postavy či směr dialogu ve Weird West najdete, ale více promlouvají spíše vaše činy.
Přeměna ve vlkodlaka či nasprintování ve zocelené prasečí kůži mezi protivníky lákají spíše akčně založené hráče, ale ovládání davu jako „Oneirist“, spoléhání na přírodní živly v roli Protectora či kladení výbušných pastí v kůži lovce odměn otevírají celou řadu možností, jak se vypořádat s přesilou. Nikdo vám nezabrání proplížit se celou lokací nepozorováni, případně postupně omračovat a odnášet nic netušící hlídače, ač vám v tomto ohledu hra často hází klacky pod nohy. Zkrátka si můžete Weird West užít po svém, také díky dvojici dovednostních stromů.
Jeden z nich je sdílený a posilujete v něm pasivní skilly svých postav v průběhu celého příběhu (zdraví, plížení, páčení a další), zatímco další seznam schopností je unikátní pro každého hrdinu zvlášť. Velmi kladně hodnotím, že questy lze plnit, aniž byste umístili byť jen jediný bodík do vývojových stromů (neodvíjí se od zkušeností, ale od nalezených talismanů). Takže nemusíte na sílu „expit“, abyste se popasovali se závěrečnými nepřáteli. Stačí jen použít mozek a využít všech příležitostí v lokaci k vyplnění zadaného úkolu. Bohužel nikdy nevíte, kdy narazíte na ten poslední pro příběhovou kapitolu daného hrdiny, takže se můžete se svou oblíbenou postavou rozloučit, případně sáhnout po některém z dřívějších (quick)savů.
zdroj: vlastní
Vedlejší mise ve Weird West brzy upadnou do stereotypu, ale prozkoumávání nalezených lokací může otevřít střípky příběhů z tohoto podivného světa.
Doteď se pro hráče izometrických akčních RPG může Weird West tvářit jako dar z nebes, jenže jej pronásleduje několik prokletí, které snižují jeho kvality. Jako hlavní problémy bych označil špatnou umělou inteligenci parťáků v týmu, opakování lokací, otravné přepadávání během cestování a nepříliš pohodlné ovládání na gamepadu. Vezmu to postupně. Začneme tím, že vámi najatí pistolníci nejen ochotně skáčou do dráhy vašich střel, ale nedokáží se nenápadně plížit a působí až komicky (naštěstí je nepřátelé často ignorují, což nechtěně humorné situace jen podporuje). Občas i soupeři dokáží vyprodukovat úplnou blbost, jako hod dynamitu pod vlastní nohy, ale jsou o poznání chytřejší než spolubojovníci na vaší straně.
Společně s opakováním map pro vedlejší mise (opravdu mě nebaví jít potřetí za sebou do dolů chytat zločince, kteří se schovávají v jiné lokaci, ale se stejným rozložením), tak plnění nejen loveckých zakázek velmi rychle upadá do stereotypu, podobně jako „náhodné“ přepadávání vaší skupiny během přesunů po mapě. Krátké intermezzo založené jen na vyplýtvání drahocenných kulek se velmi brzy ohraje a začne být otravné. Ve spojení s občas hodně kostrbatým ovládáním na gamepadu (spouštění speciálních dovedností přes kombinaci několika tlačítek či zběsilé rotování kamerou pro lepší úhel pohledu) může dojít až k nucenému sáhnutí k poslednímu uložení. Střelba samotná, založená na mechanice „twin stick“, ovšem funguje dobře.
Mírně rozporuplné pocity ve vás Weird West zanechá i z hlediska audiovizuálního zpracování. Cell-shadingová grafika umocňuje atmosféru a jako v podobně zasazené střílečce West of Dead skvěle zpracovává téma podivného západu. Stejně tak lahodí uším podmanivá hudba. Jenže absence dabingu, a to včetně ústředních misí, zkrátka zamrzí a v dnešní době by namluvení hlavních postav hráč očekával.
zdroj: vlastní
Grafika s ostrými komiksovými konturami k Weird West skvěle sedí.
Nakonec se odvážím výlet do světa Weird West opatrně doporučit, především fanouškům mystických světů, v nichž se prolínají lidské dějiny s temnou fantastikou. Možnost procházet úrovně podle svého, dotvářet si hrdinu pomocí dovednostních stromů a sledovat dopady svých činů dokáže zabavit na slušnou dobu. Pohodový prožitek ovšem kalí několik nedodělků a chyb, které v mých očích sráží výsledné hodnocení.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi hry. Klíč k recenzi poskytla PR agentura Cosmocover.
Izometrické akční RPG Weird West potěší především fanoušky podivných světů nasáklých mysteriózní atmosférou. Nadchne vás ústřední příběh a svoboda v plnění misí, zatímco méně šťastní budete z umělé inteligence, opakujících se lokací vedlejších úkolů a z absence dabingu. Přesto si prvotina studia WolfEye zaslouží pozornost.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2380 | AMD FX-6100 (6 * 3300) | Intel Core i7-6950X (10 * 3000) | AMD Ryzen 7 2700 (8 * 3200) |
Grafická karta | GeForce GTX 650 Ti (1024 VRAM) | Radeon HD 7770 (1024 VRAM) | GeForce GTX 1050 (2048 VRAM) | Radeon RX 460 (4096 VRAM) |
Operační paměť | 6 GB | 12 GB |
Pevný disk | 16 GB | 16 GB |
• Zdroj: Steam (12. 4. 2022)
• Oznámení: 20. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Už před vyhlašováním výročních cen The Game Awards 2019 bylo jasné, že se mezi oznamovanými projekty objeví také počin nově vzniklého studia Wolfeye, což by asi většinu fanoušků nechalo chladnými, kdyby jeho jádro netvořili veteráni z Arkane stojící za takovými hity jako Dishonored či Prey. Díky tomu se na novinku od Raphaela Colantonia a jeho nového týmu těšila spousta lidí, ale mnozí z nich byli udiveni, co jim jejich oblíbený tvůrce předkládá. Izometrické akční RPG Weird West je totiž na hony vzdálený výše uvedeným titulům. Všichni jsme zřejmě čekali FPS či akční stealth adventuru. Jediným styčným znakem pojícím novou značku s dřívější prací autorů je tak výrazný audiovizuál, v hratelnosti začínají pěkně od začátku.
Weird West – Reveal Trailer
Z minutové ukázky nové značky Weird West nebudete dvakrát moudří, ale tvůrci ze studia Wolfeye dokazují, že stále dokáží zaujmout vymýšlením netradičních světů a hutné atmosféry.
V temném fantasy světě podivného Divokého západu, kde se mimo kovbojů navzájem vraždí také monstra, kde v bažinách řádí okultisté vyznávající zapomenuté démony a kde si můžete v saloonu zahrát poker s vlkodlakem, se budou dít velké věci. Tvůrci slibují silné příběhové linky, jež budou provázané s vašimi činy během hraní, čímž se budou měnit místní poměry. To nepřekvapí, protože podobné věci slibují skoro všichni programátoři RPG her, takže banda z Wolfeye musela přijít s něčím originálním a volba nakonec padla na hrdiny. Nesourodá skupinka tvorů (je mezi nimi i vlkodlak a nedivil bych se, kdyby to byl nejnormálnější člen party) se vydá v ústrety dobrodružstvím, během nichž budou plnit úkoly, kosit monstra a řešit dilemata během rozhovorů.
To vše by mělo být zabaleno v lákavém balení akčních soubojů v izometrickém pohledu. Zcela určitě se nebude jednat o klon klikací diablovky, ale ani o nástupce taktických bojů a la X-COM (oboje tvůrci vyloučili), spíše bych si vsadil na svižnější akci s používáním skillů a s různorodými taktickými možnostmi. Jeden z oficiálních obrázků naznačuje také relativně velký inventář a nečekané vlastnosti hlavních postav. Možná se tak dočkáme zajímavé mutace mezi akčním pojetím a rozvážným pauzovacím RPG, což nezní špatně.
Společně s podivně lákavým vizuálem, z nějž přímo sálá horko vyprahlých plání a smrad zatuchlých bažin, se tak může jednat o jednoho z černých koní budoucích měsíců. Prozatím ovšem nevíme, kdy Weird West vyjde, a jedinou potvrzenou platformou je PC (Steam), takže konzolisté musí s napětím čekat, zda se na ně také dostane. Snad na další informace o zajímavě se profilujícím projektu od ostřílených matadorů herní scény nebudeme čekat dlouho. O budoucím vývoji vás samozřejmě budeme nadále informovat na našich stránkách.
• Zdroje: TGA trailer, wolfeye-studios.com/games/weird-west, Polygon
+ ZDARMA
Promo elektronický klíč Marvel's Midnight Suns GeForce RTX Bundle - nutno uplatnit do 14.3.2023
+ ZDARMA
Dobíjecí karta Xbox Game Pass - 3 měsíční předplatné (PIN karta) nutno aktivovat do 30.6.2023
+ ZDARMA
Internet Security Bitdefender
+ ZDARMA
Promo elektronický klíč Marvel's Midnight Suns GeForce RTX Bundle - nutno uplatnit do 14.3.2023
+ ZDARMA
Dobíjecí karta Xbox Game Pass - 3 měsíční předplatné (PIN karta) nutno aktivovat do 30.6.2023
+ ZDARMA
Internet Security Bitdefender