vega Far Cry 6 - Hidden empty P

West of Dead (Mini RECENZE) – Nemrtvej šerif srovná záhrobí do latě

Herní svět se podobně jako jiná odvětví často nechává strhnout módními trendy, takže například po úspěchu Red Dead Redemption 2 začaly projekty z Divokého západu vznikat jako na běžícím pásu. Napodobit tak monumentální dílo by ovšem nebylo nic snadného, a proto se tvůrci pouze inspirují westernovou tematikou a berou ji z jiného konce. Do této skupiny her můžeme zařadit také izometrickou střílečku West of Dead od studia Upstream Arcade, na niž se zaměříme v dnešní mini recenzi.

Mini Recenze PCDojmy z hraní

West of Dead; wallpaper: cover

West of Dead (hra)

Izometrickou rogue-like střílečku West of Dead vyvíjí studio Upstream Arcade a vydává společnost Raw Fury. Hra vychází 18. 6. 2020 na PC a Xbox One a 5. 8. na PS4. Titul vychází bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage

Články: | Recenze

West of Dead (Mini RECENZE PC) – Obsah článku

1. Hledání vlastní minulosti s kolty proklatě nízko u pasu
  2. Rovnováha mezi agresivitou a taktizováním
  3. Atmosféra, která by se dala krájet
  4. Mini Recenze West of Dead: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro West of Dead PC

Hledání vlastní minulosti s kolty proklatě nízko u pasu

Podobně jako u filmové produkce, i ve hrách se těší prostředí Divokého západu obrovské popularitě, především na americkém kontinentu (pochopitelně). Vývojáři počítačových dobrodružství mají v tomto ohledu po vydání Red Dead Redemption 2 velmi složitou pozici, protože při důrazu na realistické zpracování budou nutně srovnáváni s projektem studia Rockstar, což je hodně těžký soupeř. Proto se často vydávají klikatými cestičkami fantazie do míst, na nichž stále ještě cítíme westernové kulisy, ale už jsme na hony vzdáleni historické skutečnosti. Své by o tom mohli povyprávět autoři izometrického RPG Weird West a „dvoupáčkové“ střílečky West of Dead, která je předmětem zájmu této recenze.

West of Dead (Ron Perlman) - Official Trailer | Summer of Gaming 2020

West of Dead vás může nalákat různými způsoby – hlasem Rona Perlmana, grafickou stylizací, chytlavou hratelností nebo drsňáckou atmosférou.

Přesuňme se tedy do Wyomingu roku 1888, resp. jeho zvrácené záhrobní verze, kde se za svou ztracenou minulostí žene hlavní hrdina s hořící lebkou místo obličeje, pistolník William Mason. Ten si „užívá“ pohostinnost místního očistce, do jehož zákrut se musí neustále vydávat, aby získával střípky paměti vypadlé z postřílených ghúlů, zombíků, zetlelých náboženských fanatiků a dalších příšer jako z knihy nočních můr indiánského stařešiny, nemluvě o monstrózních bossech reflektujících folklór původních obyvatel Severní Ameriky. Příběh sám o sobě představuje pouze základní rámec ženoucí vás vpřed, jinak se soustředíte na přežívání v nehostinném prostředí, v němž se smrt a zmrtvýchvstání stane vaším denním chlebem.

Rovnováha mezi agresivitou a taktizováním

West of Dead je totiž zářným příkladem žánru rouge-like, v němž je úmrtí postavy konečnou stanicí. Chcete-li uspět, musíte se na válečnou stezku vydat znova pěkně od začátku, záchytné body a uložené pozice byste hledali marně – a tak, jestli vám tenhle styl nevyhovuje, běžte o dům dál, tady vám pšenka nepokvete. Ale podobně jako v populární plošinovce Dead Cells postupně získáváte různé benefity u indiánské šamanky, jež vám za duše vámi postřílených válečníků zpřístupní silnější zbraně, léčivé lektvary či chvilkovou nezranitelnost. Každý další běh se tak stane o něco snazším a vy máte větší šanci propracovat se hlouběji do nitra očistce.

West of Dead; gameplay: hospoda West of Dead; gameplay: východ West of Dead; gameplay: čarodějka
Moc přátelských stvoření v očistci nenajdete, vždyť West of Dead je o lovení nemrtvých lumpáků.

Jenže problém je v tom, že se West of Dead drží stále toho stejného mustru a nemá ambice vás ničím překvapit. Víte tedy, že v první lokaci narazíte na vojáky s mušketou, v dolech na šílence s dynamitem a ve městě vás budou prohánět nemrtví pistolníci. V tomto ohledu by titulu od Upstream Arcade pomohl systém pastí nebo jiných mechanik, které by opakované průchody ozvláštnily podobně jako například v Curse of the Dead Gods (s nímž westernové dobrodružství pojí také grafické pojetí). V tomto případě nepomůžou ani náhodně generované mapy, které jsou paradoxně občas dost na škodu, protože některé zákruty jsou přímo krkolomné, postava se vám za nimi ztrácí nebo se naopak zprůhlední zdi a vy nemůžete v přestřelce najít únikovou cestu.

Je vyloženě škoda, že každý skvělý a dobře fungující nápad hyzdí nějaká chyba či bug. Inovativní systém krytí, bez nějž ve zdejším krutém světě nevydržíte ani vteřinu, si budete užívat plnými doušky, ale časem si všimnete, že nepřátelé se za textury náhrobních kamenů někdy zasekávají, zamrznou a stanou se bezbranným cílem. Načasované úhybné manévry s bullet-time pozlátkem vás mnohdy zachrání od jasné smrti, ale občas se úhyb spustí až s časovou prodlevou, což vás pošle pod kytičky. Adrenalinové užívání dvou zbraní najednou (na každý trigger jedna) vás přemění v akčního hrdinu bez bázně a hany, ale potom se třeba splaší zaměřování a pálíte do zdi či jiné příšery, než byla vaše ctěná libost.

West of Dead Town I Alza Gaming (Gameplay, PC, No Commentary)

Lokace jsou ve West of Dead rozděleny na menší arény, které jsou propojeny bezpečnými uličkami. Ve stavu nouze představují spojovací chodníky jedinou možnou formu úniku, pokud nejste zavření v jednom prostoru s bosem.

Atmosféra, která by se dala krájet

Všechno naštve o to více, že se podobnými problémy trápila už veřejná betaverze. Snad se je tvůrcům podaří co nejrychleji odstranit, protože samotné jádro West of Dead skrývá velký potenciál. Vyšponované momenty, kdy během zběsilé přestřelky čekáte, než se vám automaticky dobijí vaše kolty (v krytu vše probíhá rychleji), utíkáte před zmutovaným psem a modlíte se, abyste uhnuli včas jeho výpadu, jsou k nezaplacení. Bohužel se k vám hra občas zachová dost nefér, ať už z pohledu neúměrně obtížných bossů, nebo sporadickým počastování nespravedlivou smrtí, kdy kulka nepřítele proletí zdí. To vše kazí zážitek, který mohl být jedním z největších překvapení první poloviny roku už jen díky audiovizuálnímu zpracování.

Tvůrcům se totiž podařilo naverbovat Rona Perlmana (Hellboy). Ten propůjčil hlavnímu hrdinovi takovou dávku charismatu, že by ji samotnou mohl použít jako zbraň. Bohužel se hlášky začnou v průběhu hraní opakovat, což vám pochopitelně bude trošku brnkat na nervy. Grafické, komiksově laděné zpracování se také povedlo a dává vzpomenout na kresby Mika Mignoly (zase Hellboy), jenž dokáže právě s užší paletou barev hotové zázraky. West of Dead je cool, strašně cool, ale na druhou stranu musím poznamenat, že ho trápí množství menších chyb, které můžou pokazit výsledný dojem. Pokud však žánru rouge-like holdujete, tak si projekt studia Upstream Arcade vycházející 18. června na PC a Xbox One za pětistovku pořiďte, zklamáni nebudete.

West of Dead; gameplay: přestřelka
Zapauzované přestřelky ve West of Dead jakoby vyskočily ze stránek komiksových sešitů.

Tato Mini recenze byla napsaná pro PC verzi hry.

Mini Recenze West of Dead: závěrečné hodnocení

Hodnocení 70 % Alza Magazín

West of Dead je zdařilým přírůstkem do rouge-like žánru, který vás vezme do záhrobní verze Divokého Západu. Řadu inovativních a zábavných mechanik občas trápí zbytečné chyby, ale fanoušci žánru by si jej neměli nechat ujít.

West of Dead; Mini recenze

• Nemrtvě westernová atmosféra
  • Systém dvojí střelby a krytí za překážkami
  • Pestrá škála nepřátel
  • Komiksové audiovizuální zpracování

• Nedotažení některých mechanik a zbytečné chyby
  • Obsah se postupně začne opakovat, až zevšední
  • Nelze přenastavit ovládání
  • Občas nevyvážená obtížnost a neférové smrti

West of Dead – Dojmy z hraní (PC)

1. Pekelný pistolník si jde pro duše hříšníků
  2. West of Dead překvapuje netradičními nápady
  3. Svérázný audiovizuál přitáhne řadu zvědavců
  4. HW nároky pro West of Dead PC

Pekelný pistolník si jde pro duše hříšníků

• Dojmy z hraní: 26. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Divoký západ nabízí vývojářským studiím široké pole působnosti a nyní po vydání Red Dead Redemption 2 se o tuto tématiku zvedla ještě větší vlna zájmu. Není tedy divu, že se objevuje řada projektů, které se chtějí na této popularitě přiživit. Tvůrci ovšem tuší, že prosté kopírování konceptu studia Rockstar není cestou k úspěchu, a proto přichází s vlastními originálními nápady. Britští vývojáři z Upstream Arcade ve hře West of Dead vsadili na povídačky od táborových ohňů, jež přenesli do izometrické a graficky hodně stylizované podoby. V komiksovém podání budeme sledovat mrtvého pistolníka Williama Masona vydávajícího se do hlubin krypty plné ghúlů a jiné démonické havěti.

West of Dead – Announcement Trailer

Podmanivý hlas Rona Perlmana vás provede ukázkou West of Dead, v níž se William Mason ukáže ve vší parádě.

Z planoucí lebky hlavního hrdiny se line podmanivý hlas Rona Perlmana (Hellboy, Blade II, Nepřítel před branami) a slibuje pořádnou divočinu, která zavoní střelným prachem. Titul West of Dead spadá do škatulky tzv. twin-stick shooter, tedy střílečky, v níž se pomocí jedné páčky pohybujete, zatímco pomocí druhé míříte kolem postavy. Během hodin strávených ve veřejné betě, do níž se lze přihlásit za příslib odebírání newsletteru, jsem se přesvědčil, že tento způsob likvidace nemrtvých funguje v démonické verzi Divokého západu velmi dobře.

West of Dead překvapuje netradičními nápady

Náhodně generované úrovně vás budou neustále udržovat v napětí, co se skrývá za dalším prokopnutým zátarasem. Každá lokace je velmi spoře osvícená, takže musíte naběhnout k lucernám a zažehnout je, abyste objevili své nepřátele. Tím je zároveň oslepíte a získáte pár cenných vteřinek na jejich likvidaci. Nemyslete si ovšem, že kolem sebe začnete bezhlavě pálit kulky doufajíce, že zasáhnete ohnilé mrtvoly pistolníků, hladové ghúly nebo další podsvětní potvorstvo. Jedna ze základních mechanik West of Dead se totiž věnuje času dobíjení, takže střelivo doporučuji rozsévat s rozvahou.

West of Dead; screenshot: Mason West of Dead; screenshot: Šaman
Grafické ztvárnění postav a lokalit spoléhá především na komiksové kontury, což přitáhne pozornost veřejnosti, která zjistí, že West of Dead má potenciál zábavné hry se zajímavými nápady.

Když vám náboje dojdou, musíte zacouvat do bezpečí, schovat se za některý ze zničitelných objektů (automatické krytí je v beta verzi trošku splašené, snad se podaří do plné verze odladit) nebo uskakovat nepřátelským projektilům, což při dokonalém načasování spustí efektní „bullet-time“ animaci. V tomto rytmu si klestíte cestu podzemím, hledáte silnější zbraně, rozšiřujete své dovednosti a zlepšujete si vlastnosti, což si budete užívat i přes několik zřetelných nedostatků. Asi největší problém se pojí s umělou inteligencí nemrtvých nepřátel, kteří se v dostupných dvou úrovních nekryjí, pouze útočí a čekají na svou druhou smrt, občas se dokonce zaseknou ve dveřích, čímž se pro vás stanou snadným cílem.

Další výtka směřuje k prozatím nedostatečnému rozvoji postavy, ale to se v plné hře samozřejmě může změnit. West of Dead podle všeho sází na tradiční roguelike princip, jenž ovšem bude hráče odměňovat za čas strávený ve hře podobně jako nezávislé hitovky Dead Cells či Sundered, v nichž jste na specifických místech utráceli nastřádané zdroje (v tomto případě duše), abyste zvětšili šance svého hrdiny v jeho dalších pokusech. Pokud se tak opravdu stane, může se nemrtvá kovbojka stát dalším návykovým titulem, u nějž budeme trávit každou volnou chvilku.

West of the Dead Beta Walkthrough I Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Ve veřejné betě West of Dead jsou vám zpřístupněny dvě úrovně se závěrečným bossem, ze kterého se vyloupnou různé příšery americké mytologie.

Svérázný audiovizuál přitáhne řadu zvědavců

K úspěchu může hodně přispět také komiksová grafika ponořená do temných kontur, v nichž hodně výraznou roli hraje červená barva pláště hlavního hrdiny společně se zářícími efekty světel a střelby. Z mého pohledu to je od studia Upstream Arcade sázka na jistotu, protože podobná vizualizace v současnosti táhne (sami si přiznejte, jestli jste si nepustili Borderlands 3 už jen kvůli komiksovému vzhledu). Zkrátka titul West of Dead má našlápnuto k zajímavě vypadající izometrické střílečce, jež by se mohla prosadit na současném trhu, na který bude vypuštěna v průběhu roku 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch.

Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi.

HW nároky pro West of Dead PC

Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD FX-8350 Intel Core i5-9400 6-Core 2.9GHz / AMD Ryzen 5 3400G 4-Core 3.7GHz