• Autor: Štěpán Lenk
Wo Long: Fallen Dynasty je nejnovější akční RPG od japonského studia Team Ninja, jejichž tvorba je v posledních letech silně ovlivněna specifickým subžánrem zvaným soulsborne. Jak se nejnovější titul těchto ambiciózních vývojářů povedl, se dozvíte v naší recenzi PS5 verze.
zdroj: Team Ninja
Studio Team Ninja opustilo svou předchozí sérii Nioh a z feudálního Japonska nás tentokrát zavedlo do středověké Číny, přesněji řečeno do takzvaného období Tří království. V této době byla Čína zmítána brutálními válečnými konflikty, které pustošily celou říši a nechávaly za sebou jen smrt a zmar. Co už se ale málo ví a učebnice dějepisu o tom trestuhodně mlčí, je to, že kromě vojáků byla čínská bojiště prolezlá i nejrůznějšími démony a mytologickými bytostmi. Nebo tak si aspoň tuto éru představují vývojáři Wo Long: Fallen Dynasty.
Vy se do těchto konfliktů zapojíte v roli vojáka či vojačky, kterého si hned na začátku hry vytvoříte v možnostmi slušně vybaveném editoru. Pak už se můžete směle pustit do výpravy napříč čínským územím a postupně odhalovat spletitý příběh plný nejrůznějších historických postav, děj mě ovšem nedokázal úplně pohltit a sloužil spíše jako kulisa k té nekonečné řeži.
Wo Long: Fallen Dynasty - Launch Trailer
zdroj: Koei Tecmo
Nejnovější titul od studia Team Ninja je tady.
Podobně jako v sérii Nioh se ovšem nepohybujete v rozlehlém otevřeném světě, ale spíše plníte řadu veskrze lineárních misí v kvalitně navržených a členitých úrovních, zpravidla zakončených nějakým tím boss fightem.
Ty jsou přesně v duchu soulsborne žánru poměrně obtížné a vyžadují od hráčů určitou dávku skillu, trpělivosti a pohotových reflexů. Bossové se rekrutují z řad silných vojáků, démonů, nadpřirozených bytostí nebo mytologických zvířat a střetnutí s nimi jsou obtížná, ale zábavná a vaše bojové schopnosti prověří na maximum. Naplno zde totiž musíte využívat všechny možnosti a mechanismy soubojového systému, které hra nabízí. A že jich není málo.
Podobně jako ve většině soulsborne titulů, i zde jsou potyčky s nepřáteli alfou a omegou celé hry. A je to jedině dobře, protože souboje jsou ve Wo Long zvládnuty na jedničku. Jsou zábavné, napínavé a jako ve všech soulsovkách platí, že při troše nepozornosti vás klidně může zabít i řadový nepřítel.
Zbraní a zbrojí a nejrůznější výbavy je ve hře víc než dost. Od mečů po šavle, halapartny, luky, kuše, bitevní sekery a kladiva až po takové, u kterých vlastně ani netuším, jak se v češtině jmenují. Zbraně a zbroje si potom můžete u kovářky upgradovat a následně vylepšovat, takže staré dobré honění čísílek a zvyšování atributů typické pro akční RPG vás nemine.
Ve Wo Long: Fallen Dynasty je ovšem kromě samotné ofenzivy kladen velký důraz i na defenzivu, úspěšným odrážením (deflect) nepřátelských útoků si totiž nabíjíte energii zvanou spirit, který posléze využíváte ke speciálním silnějším či magickým útokům. Hra tak ve své podstatě chytře nutí hráče bezhlavě nespamovat základní útok a raději se soustředit na precizně načasované deflektování, což je fajn přístup.
zdroj: vlastní
Jako v každé soulsovce není radno podceňovat i zdánlivě neškodné nepřátele.
Kromě standardního lehkého a těžkého útoku můžete díky spiritu provádět i martial arts údery, které v efektní animaci nepříteli zpravidla ukousnou nezanedbatelnou část zdraví. Váš udatný bojovník je ovšem schopen vyvolat si na pomoc i takzvaná „božská zvířata“ (divine beasts), tedy duše bájných bytostí, jež mohou krátkodobě bojovat po vašem boku nebo poskytnout chvilkový boost vašich vlastností. Se souboji je ovšem ve Wo Long úzce spojena řada dalších herních mechanismů, které jsou v rámci žánru poměrně inovativní. Jako první určitě přijde na mysl systém morálky.
Na začátku každé mise je vaše morálka na nule a porážením nepřátel a odrážením jejich speciálních útoků si její úroveň postupně zvyšujete. Nepřátelé ovšem tuto hodnotu mají také, přičemž jejich číslo indikuje, jak moc náročný souboj s nimi asi bude. Vaším cílem je tedy udržovat morálku v ideálním případě vyšší, než mají vaši protivníci. To se ale snadno říká a hůř dělá, protože s každou vaší smrtí nebo neúspěšným deflektem útoku vaše morálka padá, zatímco ta nepřátelská roste.
Hra vás tak šikovně motivuje vážit si vlastního života a zároveň vás nijak drasticky nepenalizuje, když se vám na bojišti nedaří. Morálku jde vždy získat zpátky a vztyčením speciálních vlajek rozesetých po úrovni si navíc můžete zajistit, že nikdy nespadne pod určitou hodnotu.
zdroj: vlastní
Morálka je ve Wo Long: Fallen Dynasty důležitým mechanismem.
Tyto vlajky slouží i jako obdoba bonfirů v soulsborne hrách, kde se můžete levelovat, dokupovat výbavu, měnit kouzla a tak podobně. V každé úrovni je těchto vlajek navíc poschováváno hned několik a jejich objevením si můžete výrazně usnadnit postup hrou, hráči jsou tak za pečlivý průzkum lokací odměněni a nesnaží se co nejrychleji dostat k finálnímu bossovi.
Morálka je zajímavý mechanismus, na začátku ovšem působí poněkud matoucím dojmem a chvíli mi trvalo, než jsem ji pořádně pochopil a naučil se s ní správně pracovat. A když se k tomu přidá ještě levelování charakteru pomocí pěti elementů, magické schopnosti, nabíjení spiritu nebo vyvolávání božských zvířat, může Wo Long: Fallen Dynasty v prvních hodinách hráče snadno zahltit informacemi.
Prodírat se krvavými čínskými dějinami naštěstí nemusíte sami. V příběhových misích se k vám poměrně často přidá nějaký ten NPC bojovník, vy si je ale na pomoc můžete vcelku libovolně povolávat u bojových vlajek výměnou za tygří pečetě (tiger seals) nasbírané hraním.
Na stejném principu zde funguje i kooperativní multiplayer, za tygří pečetě si můžete koupit pomocné ruce až dvou dalších hráčů, přičemž jejich přidání do hry je o poznání jednodušší než třeba v případě série Dark Souls či nedávného Elden Ringu. Ve Wo Long si zkrátka u vlajky najedete na položku Online Lobby, vyberete si, jestli chcete pomoct od náhodného hráče, nebo od konkrétního přítele, zacvakáte tygří pečeť a jedete dál. Nic extra komplikovaného, žádné velké zdržování, super.
Z hlediska audiovizuálního zpracování se Wo Long: Fallen Dynasty drží ve vodách slušného nadprůměru. Grafika je hezky detailní, největší chválu si ale určitě zaslouží design jednotlivých úrovní, které jsou výborně navržené, členité a díky poschovávanému lootu a skrytým vlajkám stojí za prozkoumání. Neméně povedená je i typicky orientální hudba, která dramaticky burácí během boss fightů a přináší pocit zenu v klidnějších pasážích.
Na druhou stranu, hezká grafika je občas trochu na obtíž, respektive její určitá přeefektovanost. Tvůrci totiž souboje obohatili o spoustu bombastických vizuálních efektů, které to fantasy máchání meči a vrhání kouzel doprovázejí, což samozřejmě vypadá cool, zároveň ale dění na obrazovce místy činí značně nepřehledným a vy tak často jen tušíte, co se vlastně děje. V tomto ohledu tedy mohli tvůrci klidně trochu ubrat, celkově vzato jsem ale s audiovizuální stránkou hry spokojený.
zdroj: vlastní
Na grafiku Wo Long: Fallen Dynasty se hezky kouká, největší chválu si ale zaslouží design jednotlivých úrovní.
Wo Long: Fallen Dynasty je dalším solidním zářezem do žánru soulsborne akčních RPG. Studio Ninja zužitkovalo své předchozí zkušenosti ze série Nioh a promítlo je do kvalitně zpracovaného titulu s chytlavou hratelností, propracovaným soubojovým systémem a spoustou inovativních herních mechanismů, byť na začátku poněkud matoucích.
I přes pár nedostatků vám tak Wo Long: Fallen Dynasty mohu směle doporučit, i díky kooperativnímu multiplayeru až pro tři hráče, který je o poznání přístupnější než třeba v sérii Dark Souls. Tíhu zdevastované Číny tak nemusíte nutně nést jen na svých vlastních ramenou a můžete si bez ostychu nechat pomoci. Pokud jste tedy v podobných hrách spíše nováčky, Wo Long by mohl být tím správným odrazovým můstkem do tohoto specifického žánru.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Klíč k recenzi poskytnul distributor Playman.
Solidní přírůstek do čím dál početnějšího žánru soulsborne. Studio Team Ninja uplatnilo předchozí zkušenosti z tvorby Nioh a vytvořilo povedené akční RPG odehrávající se v atraktivních kulisách středověké Číny. Wo Long: Fallen Dynasty potěší zábavnou hratelností, propracovaným soubojovým systémem i přístupným multiplayerem.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 3400G | Intel Core i7-8700 | AMD Ryzen 5 3600XT |
Grafická karta | GeForce GTX 1650, 4 GB | Radeon RX 570, 4 GB | GeForce RTX 2060, 6 GB | Radeon RX 5700XT, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 60 GB | 60 GB |
• Zdroj: Steam (8. 3. 2023)