X-Men: Povstání mutantů (RECENZE) – Superhrdinské tažení napříč kontinenty

Ve světě deskových her mají velké licence své pevné místo, protože na atraktivní téma se nechají nalákat nejen vyznavači soubojů nad deskou stolu, ale také nováčci, které přivábí oblíbené univerzum. To zcela jistě platí pro komiksový fenomén Marvel, s jehož licencí v krátkém sledu vyšlo hned několik titulů jako LCG Marvel Champions, karetní Marvel: Rukavice nekonečna či marvelovská variace na Splendor. Nyní se na trhu objevuje projekt X-Men: Povstání mutantů, který spoléhá na kostky. Pojďme se na něj podívat.

X-Men: Povstání mutantů; foto: obal

• Žánr: Kostková kooperační strategie • Počet hráčů: 1–6 • Autoři: Richard Launius, Brandon Perdue • Vydavatel: Fantasy Flight Games • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 60–120 minut • Doporučený věk: od 14 let

Obsah recenze X-Men: Povstání mutantů

1. Budoucnost světa je v rukou slavných mutantů
  2. X-Meni ve stopách Temného znamení
  3. X-Men: Povstání mutantů – Pravidla
  4. Slušivá komiksová grafika
  5. Recenze X-Men: Povstání mutantů: závěrečné hodnocení

Budoucnost světa je v rukou slavných mutantů

Když se v dnešní době vysloví pojem komiks, většině lidí se vybaví (především díky filmovým adaptacím) banda hrdinů jako Avengers nebo Justice League. Trojlístek „supertýmů“ ještě doplňuje třetí skupina populárních postav, které souhrnně označujeme jako X-Meny. A právě o nich bude dneska řeč. Těm z vás, kteří o fenoménu X-Menů neslyšeli, bude jako vstupní informace stačit, že se ocitnete ve světě, v němž existuje mutantní gen X propůjčující obyčejnému člověku nadpřirozené schopnosti. Jednotlivé postavy tak mohou vládnout magnetickou silou, poroučí živlům, dokáží se zneviditelnit, využívají svou schopnost rychlého léčení, dokáží vám číst myšlenky a jsou zkrátka výjimeční v nejrůznějších oblastech.

X-Men: Povstání mutantů; foto: partie

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

I když v deskovce X-Men: Povstání mutantů nenajdete žádný herní plán a většinu komponentů tvoří karty, stejně budete potřebovat dost prostorný stůl.

X-menovské univerzum ze stáje společnosti Marvel patří k těm opravdu rozsáhlým a propracovaným s velkým množstvím postav, ale vždy stálo tak trochu ve stínu Avengers. Českému publiku jej ve velkém přiblížila řada snímků, v nichž řádí Professor X, Magneto, Wolverine, Beast, Cyclops, Storm, Nightcrawler či Jean Grey/Dark Phoenix. Dnes recenzovaná deskovka X-Men: Povstání mutantů ovšem sází spíše na původní komiksovou představu, takže místo „Rosomáka“ v podobě Hugha Jackmana se těšte na hrdinu v typické žluto-modré kombinéze. Se svým týmem více či méně známých hrdinů se tak postavíte hrozbám po celém světě, abyste zachránili lidstvo před nejikoničtějšími záporáky tohoto univerza.

Příběhovou složku zajišťuje osmička scénářů, které zajistí částečně rozdílné průběhy kampaně. Vedle tradičních heroických kratochvílí jako létání po jednotlivých světadílech (pětice balíčků karet), kde je třeba hledat ztracené mutanty či řešit přírodní katastrofy, si totiž budete muset poradit s úklady Magneta, vyřešit nástrahy Emmy Frost, rozdrtit armádu Sentinelů, bránit Xavierovu školu pro nadanou mládež či zastavit samotnou Dark Phoenix. Po splnění jednotlivých scénářů (což je úkol na několik desítek hodin, některé jsou totiž pořádnou výzvou) se sice začnou dějové linky opakovat, ale stále poskytují dobrou kulisu pro samotnou hru. X-Men: Povstání mutantů totiž není příběhovou deskovkou, ale jednotlivé zápletky fanoušky původních komiksů potěší.

X-Men: Povstání mutantů; foto: postavy

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

Ve svém týmu najdete ty nejslavnější postavy x-menovského univerza, takže si v titulu X-Men: Povstání mutantů můžete složit podobně legendární tým jako je Wolverine, Gambit, Beast a Phoenix.

X-Meni ve stopách Temného znamení

Podobně jako předchozí marvelovské deskovky, také titul X-Men: Povstání mutantů naroubovali tvůrci na již existující principy a vylepšili je o nové mechaniky. Musí se nechat, že Richard Launius a Brandon Perdue se totiž nesnažili pouze okopírovat Temné znamení (součást tzv. Arkham Files, tedy her zpracovávající tematiku díla H. P. Lovecrafta) v nových kulisách, ale dokázali se velmi dobře vypořádat s vytýkanými chybami lovecraftovské kostkové hry. Především se pokusili redukovat velkou míru náhody, která se pravidelně stává prokletím kostkových her. Nepřízeň štěstěny totiž můžete dostatečně redukovat zvolením vhodné postavy (barevně odlišné kostky jasně naznačují, co na nich padá častěji), výběrem podpory a využitím synergií a studentů Xavierovy školy.

X-Men: Povstání mutantů; foto: hrozba

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

Rostoucí hrozba symbolizuje v deskovce X-Men: Povstání mutantů zhoršující se vztah mezi lidmi a mutanty. Váš tým se tedy bude snažit plnit i základní mise, kterými bude toto napětí snižovat.

Především mechanika karet pout povyšuje deskovku X-Men: Povstání mutantů na nový level týmové hry, protože se vyplatí vyrážet na plnění misí spolu a využívat bonusů přátelství. Zároveň se ovšem může z výhody stát její negativní vlastnost, čímž se simulují složité vztahy mezi komiksovými postavami přesně tak, jak je znáte ze stránek barevných sešitů. Díky tomu se během partie dočkáte mnohem více interakce než ve zmiňovaném Temném znamení, které pojí s dnes recenzovanou stolní hru především značné množství postav a umisťování kostek na karty mise. Házet budete opravdu často, takže jestli si s mechanikou štěstí netykáte, výlet do x-menního světa si dobře promyslete. Naopak se nemusíte bát hlídání pravidel, protože si je po chvíli zcela přirozeně zvnitřníte (s ohledem na vaše hráčské zkušenosti).

X-Men: Povstání mutantů – Pravidla

Odehrání partie není pro zkušeného hráče nic těžkého, tím spíš pokud máte zkušenost s Temným znamením. Nováčci si budou muset zvyknout na průběh kola, ale pod správným vedením se po pár tazích volně dostanou do tempa. Jedna seance se odvíjí od počtu hráčů (u stolu lze sedět až v šesti lidech) a náročnosti kampaně, ale dohrát se dá mezi hodinou až dvěma. Na začátku je třeba připravit herní plochu, tedy správně roztřídit karty, vybrat postavy a zvolit scénář. Následně se můžete pustit do všedního dne superhrdiny, který zachraňuje lidi, potírá zločin a bojuje proti padouchům. Zároveň se ovšem snažíte oddalovat hrozby a plnit hlavní úkoly mise.

X-Men: Povstání mutantů; foto: hráčský prostor

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

Prostor hráče je stejně jako celá rozložená deskovka X-Men: Povstání mutantů přehledná, takže nebudete mít problém se zorientovat. Pozlobit vás ovšem může nikdy nekončící tendence karet rotovat na hladké podložce.

Každé kolo se skládá ze čtyř fází. První část kola se nazývá nasazení a musíte se během ní rozhodnout, kam pošlete své X-Meny plnit úkoly tím, že je položíte na kartu školy, mise nebo světadílu. Následuje fáze mise, během nichž se pomocí kostek (lze dvakrát přehodit libovolný počet kostek) snažíte splnit jednotlivé části úkolů tím, že na ně přikládáte jednotlivé symboly. Můžete si pomoct kartami asistence od spoluhráčů, využitím rekrutů ze školy či vlastními speciálními dovednostmi. Každá postava má ve hře X-Men: Povstání mutantů své místo a je jen na hráčích, aby složili optimální tým, protože každý hrdina se navíc liší vlastní skladbou kostek. Jednotlivé padouchy a mise chcete plnit, jinak vám roste míra hrozby ve světě, což může vést k vaší prohře.

Poté, co vyhodnotíte (ne)úspěšné splnění misí a následně si vyzvednete odměnu či přijmete trest za selhání, přichází fáze hrozby. Nejdříve sečtete všechny vykřičníky v pravých horních rozích všech karet, abyste posunuli ukazatel na stupnici hrozby, poté otočíte příslušný počet misí (na základě počtu hráčů) a vše zakončíte kartou hrozby podle toho, v jaké části stupnice se ukazatel nachází (jednotlivé segmenty mohou také ovlivnit náročnost mise). Nakonec ve fázi přeskupení přestěhujete všechny hrdiny do letadla Blackbird, aktivujete vyčerpané vlastnosti postav a můžete přemýšlet, kam se vydáte v dalším kole. Pokud jste během předchozího kola vyčerpali všechny životy svého hrdiny, odložíte jej a nahradíte jiným z krabice.

X-Men: Povstání mutantů; foto: bossfight

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

Závěrečný souboj, tzv. zúčtování, dokáže zatopit každému týmu, který se do X-Men: Povstání mutantů pustí.

Jak partie plyne, plníte mimo vedlejších úkolů a porážení padouchů také hlavní kampaň. Ta vám klade nové překážky, až se nakonec propracujete k závěrečnému bossfightu., tzv. zúčtování. Odložíte stranou všechny karty úkolů a soubojů, abyste následně složili scénu závěrečného střetu, které má několik částí. Finále pořádně prověří váš tým a většinou se plní s vypětím všech sil, protože existuje jen málo možností, jak si doplnit ztracené životy. Po dokončení podmínek bossfightu v kampani zvítězí všichni společně, jak to u správné kooperační strategie bývá.

Velmi často však dochází k porážce superhrdinů, což u některých hráčů může vést k frustraci (přece jen u stolu sedíte nejméně hodinu a pak vás zmasakruje poslední záporák). V deskovce X-Men: Povstání mutantů existuje vícero způsobů, jak prohrát – stupnice hrozby je naplněna (takže lidé jdou po krku i hodným mutantům), dojdou všechny karty hrozeb (hrdinové se strašně loudali) nebo jsou ve fázi zúčtování omráčeny všechny postavy (zkrátka dostali krutě na budku). Mně osobně náročnější výzva sedí, protože mám o to lepší pocit z úspěchu, ale jak jsem zmiňoval, někomu nemusí vyhovovat fakt, že po desítkách minut snažení dostanou na zadek v závěrečném boji, který zpravidla nebývá procházkou růžovou zahradou.

Slušivá komiksová grafika

I když jsem se u deskovky X-Men: Povstání mutantů několikrát slušně vzteknul (kostky se prostě rozhodly, že v klíčových momentech půjdou proti mně), musím uznat, že jsem se u hraní většinou dobře bavil. Možná je to dáno tím, že jsem svého času trávil dost času u Temného znamení a dnes recenzovaná deskovka mi přinesla v mnohých ohledech podobný, ale díky odlišným mechanikám také svěží zážitek. V poslední době jsem také padnul do komiksové pasti, takže si užívám i zvolenou grafiku plně postavenou na sešitech vydavatelství Marvel. Dokonce si troufnu tvrdit, že bych v tomto případě neměnil kartonové postavy za plastové figurky (navíc by se to dost významně promítlo do ceny, dost na tom, že se na ní podepsala práva na předlohu).

X-Men: Povstání mutantů; foto: komponenty

X-Men: Povstání mutantů (Stolní hra)

Pod víkem krabice X-Men: Povstání mutantů najdete především desítky karet s postavami a misemi. Všechny se mohou pochlubit licencovanou komiksovou grafikou. Hračičky ovšem nejvíce potěší model letadla Blackbird.

Celkově vzato dokáže deskovka X-Men: Povstání mutantů velmi slušně zaměstnat jak zkušené, tak začínající hráče (které potrápí závěrečné souboje), přičemž významným plusem je komiksové nadšení. Jednotlivé mechaniky jsou funkční, autoři se pokusili regulovat nepříznivé hody kostkami (i když štěstí stále hraje roli) a najdeme zde více hráčské interakce než v Temném znamení. Někomu nemusí sednout vyšší obtížnost (dá se regulovat různými startovními podmínkami a volbou scénáře), ale po pochopení některých principů se lze vypořádat i s největšími výzvami. Se správnou partou přátel si ovšem můžete superhrdinskou jízdu užít naplno, i když možná nakonec dostanete nařezáno.

Za poskytnutí recenzní kopie X-Men: Povstání mutantů děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze X-Men: Povstání mutantů: závěrečné hodnocení

X-Men: Povstání mutantů; recenze

X-Men: Povstání mutantů

X-Men: Povstání mutantů potěší fanoušky marveláckých superhrdinů, kteří se nebojí vyzvat na souboj svou štěstěnu, protože velká část hratelnosti závisí na hodech kostkou. Mechanismy se však snaží náhodu regulovat a podpořit společné plánování. Méně zkušené hráče může zaskočit vyšší obtížnost, která se naplno projeví v závěrečném souboji.

• X-menovská tématika
  • Plnění úkolů pomocí kostek a vlastností postav
  • Snaha potlačit nepříznivé hody