Pokud byste v bohaté nabídce společnosti GIGABYTE hledali opravdu to nejlepší, pak to docela jistě naleznete velmi snadno. Špičkové produkty této společnosti na sobě totiž nesou vždy logo hlavy orla s označením AORUS. Grafické karty pak samozřejmě nejsou žádnou výjimkou, o čemž se ostatně můžete přesvědčit také v dnešní recenzi, ve které jsme pro vás otestovali grafickou kartu Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G. Jaký tedy je tento AORUS v edici XTREME?
Grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU106 (TU106-300A-A1) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 6 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a DLSS (Deep Learning Super Sampling). Svým výkonem je pak Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G zacílena do segmentu grafických karet vyšší střední třídy (mainstream), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 365/1 845 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 768 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 144 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 165 MHz v Boost a grafické paměti o 144 MHz (efektivně).
O chlazení grafické karty se stará dvojice masivních pasivů složených z hliníkových žeber, které jsou pro lepší odvod tepla propojeny celkem šesti tepelnými trubicemi (heatpipes). Hlavní pasiv je vybaven celoměděnou základní deskou (base plate), která dosedá na grafický čip a také na moduly grafických pamětí. Druhý pasiv pak má na starosti chlazení modulů napájecí kaskády. Zadní stranu grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G překrývá backplate, který zde však neplní jen funkci ochrany plošného spoje, ale podílí se také na samotném chlazení důležitých komponent.
Aktivní část systému chlazení tvoří celkem tři protiběžné, vzájemně se překrývající 95mm ventilátory Windforce, které se mohou pyšnit aerodynamicky tvarovanými lopatkami a dvojitými kuličkovými ložisky pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti. Grafická karta podporuje technologii 3D Active Fan, která v případě nízkých teplot grafické karty všechny ventilátory úplně vypne a zamezí tak její zbytečné hlučnosti (semi-pasivní chlazení). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G na skóre 98,7 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G se stará 8 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 190 W (max. 240 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty AORUS RTX 2060 XTREME 6G řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink), určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slouží ke snadnému přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Protože grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G spadá do edice XTREME, v nástroji Aorus Graphics Engine absentují panely jednoduchého nastavení (One-click OC), a máte tak k dispozici pouze panel s pokročilým nastavením.
Pomocí tohoto panelu máte přístup ke všem nastavením grafické karty, jako jsou frekvence čipu, grafických pamětí, limity spotřeby, teploty atd. Můžete si tak nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Společnost Gigabyte nástroj Aorus Graphics Engine také doplnila o automatické přetaktování, které je nyní k dispozici pod tlačítkem AUTO SCAN.
Pomocí Aorus Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty jako blikání, pulsování, přechody atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte Aorus RTX 2060 Xtreme 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14144 |
1365 MHz 1845 MHz 1980 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz 1755 MHz 1875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz 1785 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8000 |
1485 MHz 1830 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2 3,300 million 14nm FinFET |
768 48 32 |
GDDR5 4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz 1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107 GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2 3,300 million 14nm FinFET |
640 40 32 |
GDDR5 2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz 1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b /8000 |
1560 MHz 1560 MHz 1560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz 1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2 3,000 million 14nm FinFET |
1024 64 16 |
GDDR5 4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz 1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2 3,000 million 14nm FinFET |
896 56 16 |
GDDR5 4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz 1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
65 °C
|
měřeno jako maximální hodnota v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence
|
1 980 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
309 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
1 700 ot/min
|
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
37,0 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
Teploty grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G se na konci zátěžového testu držely na 65 °C při otáčkách ventilátorů 1 700 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 37,0 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala na velmi vysokých 1 980 MHz.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G se všemi ostatními GeForce RTX 2060, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností Ubisoft. Hra podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených
snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak
uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video,
detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Herní testy grafické karty Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Výkon grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU106 (TU106-300A-A1), který se od jiných grafických karet GeForce RTX 2060 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru na velmi vysokých 1 980 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 144 MHz.
Reálná frekvence Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G tak byla o více než 100 MHz (7 binů) vyšší nežli ta, kterou jsem naměřil ve stejném testu u grafické karty Gigabyte RTX 2060 OC 6G. Vyšší frekvence grafického čipu by měla znamenat také vyšší herní výkon, a jak můžete vidět, také znamená. V průměru si grafická karta AORUS RTX 2060 XTREME 6G v herních testech vedla o 3 % lépe nežli zmiňovaná Gigabyte RTX 2060 OC 6G a s největší pravděpodobností se tak zařadí k těm vůbec nejvýkonnějším grafickým kartám GeForce RTX 2060. S výkonem této karty jsem tedy byl nadmíru spokojen.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (126 %) a Temp. Limit (87 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 740 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 74 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G podařilo získat v průměru jen necelých 5 % dalšího výkonu, což samozřejmě není příliš. Musíme si ale uvědomit, že tato karta je již z výroby nastavena na opravdu vysoké frekvence a k vyššímu přetaktování tak již mnoho prostoru není. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 jen nějakými 16 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G v počítačové hře Crysis 3.
Podobně jako ostatní grafické karty GeForce RTX 2060, také Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G nabízí všem středně náročným hráčům počítačových her špičkový výkon kdesi na úrovni minulé generace high-endových grafických karet Pascal. Díky přítomnosti speciálních výpočetních jednotek (RT a Tensor Cores) pak grafické karty GeForce RTX 2060 přinášejí do mainstreamu navíc také podporu real-time ray tracingu a DLSS (Depp Learnig SuperSampling), i když samozřejmě tento výkon nebude nijak oslňující.
Samotná grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G pak díky skvělému systému chlazení může nabídnout opravdu vysoké frekvence grafického čipu i pamětí, o kterých se může jiným grafickým kartám GeForce RTX 2060 jen zdát, a nic na tom nemění ani fakt, že byl tento chladič prakticky jen „zrecyklován“ z předchozí generace high-endových grafických karet AORUS. Vysoké frekvence znamenají také vysoký herní výkon a díky tomu se Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G může zařadit k těm nejvýkonnějším grafickým kartám GeForce RTX 2060. Dost možná je právě tento AORUS tou vůbec nejvýkonnější GeForce RTX 2060.
Vysoký výkon však není vše, čím se může tato grafická karta pochlubit. Také její provozní vlastnosti jsou na špičkové úrovni, a to včetně nízké hlučnosti. Zapomenout u této grafické karty koneckonců nesmíme ani na standardní podporu semi-pasivního chlazení (3D Active Fan) či velmi zdařile vyvedené RBG LED osvětlení, které si můžete přizpůsobit vlastním potřebám a vkusu.
Pokud bych měl hovořit o nedostatcích grafické karty Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G, tak mě popravdě nic moc nenapadá, snad jen ta pořizovací cena by mohla být nižší. Na druhou stranu je ale jasné, že si připlácíte za výkon a kvalitu a započítat musíte také 4letou záruku, kterou vám výrobce garantuje po zaregistrování produktu. Důvodů k udělení nějakého ocenění je tedy dost, a proto si grafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G z dnešních testů odnáší ocenění „zlatého Alzáka“.
Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 XTREME 6G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte AORUS RTX 2060 XTREME 6G nabízí ultimátní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Tato grafická karta přichází s technicky velmi zdařile provedeným a výkonným systémem chlazení, který jí propůjčuje jak vysoký výkon, tak také skvělé provozní vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.