Společnost Gigabyte je známým výrobcem „obojživelníkem“, v jehož nabídce můžete nalézt grafické karty jak společnosti AMD, tak také NVIDIA. My se dnes zaměříme na zelenou část nabídky této společnosti a otestujeme si grafickou kartu Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G, která by měla disponovat výborným mainstreamovým výkonem a také poměrně kompaktními rozměry.
Grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G je postavena na herním grafickém čipu NVIDIA GP106 společnosti NVIDIA v plné konfiguraci, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 6 GB. Svým výkonem pak Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ty nejvyšší příčky výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 557/1 772 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí 2 002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8 008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 52 MHz v základu a o 63 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1060.
Grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G je malá, na délku měří pouze 223 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará jednoduchý monolitický hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu a pamětí vybaven 1 kompozitní tepelnou trubicí (heatpipe). Moduly grafických pamětí jsou chlazeny společně s grafickým čipem, moduly napájecí kaskády grafické karty jsou pak chlazeny pomocí menšího hliníkového chladiče. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tedy chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva protiběžné 90mm (nebo spíše 87mm) ventilátory s 3D tvarovanými lopatkami pro dosažení až o 23 % vyššího tlaku chladicího vzduchu. Ventilátory chladiče podporují funkci 3D Active Fan (semi-pasivní chlazení), která oba ventilátory při nízké zátěži a teplotě grafické karty úplně vypne.
Test 3DMark Stress Test |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G na skóre 98,9 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu se teploty grafické karty držely na 72 °C, při otáčkách ventilátorů 1 700 ot./min. a průměrné frekvenci 1 890 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G se stará 4 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 120 W a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 400 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G řešeny pomocí dvou DVI-D (Dual Link) konektorů, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slouží pro snadné přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace může být využito jak uživateli méně zkušenými, tak také „profesionály“.
Aorus Graphics Engine umožňuje pracovat v jednoduchém uživatelském rozhraní, v němž si můžete vybrat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Nebo můžete zvolit rozhraní o něco profesionálnější, ve kterém pak lze uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji Aorus Graphics Engine si tak můžete zvolit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1544 MHz
1759 MHz 1905 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Gainward GTX 1060 3GB | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1506 MHz
1709 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Gigabyte GTX 1050 OC 2G | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1380 MHz
1493 MHz 1750 MHz |
PCIe 3.0 x16
70 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1430 MHz
1430 MHz 1430 MHz |
PCIe 3.0 x16
183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1340 MHz
1340 MHz 1340 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1187 MHz
1187 MHz 1187 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkan. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD. Díky novějším ovladačům GeForce 398.11 si nakonec grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G v této hře nevedla vůbec špatně.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se tak občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykreslování pomocí OpenGL nebo Vulkan. Zde platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohoto důvodu také testujeme tuto hru pouze pod tímto novým a moderním rozhraním.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj nijak významněji netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačové hře Zaklínač: Divoký Hon je velmi častým jevem stuttering, tedy jakési chvilkové „zaseknutí“ obrazu. Hodnoty ukazatele „0,1% Low“ ukazují, že na tento nepříjemný stuttering ve hře trpí Radeony poněkud více nežli grafické karty společnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými modely v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G je dán zejména výkonem samotného grafického čipu GP106 (GP106-400-A1), který se od jiných grafických karet GeForce GTX 1060 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmezí 1 866–1 911 MHz (v průměru 1 898 MHz) při efektivní frekvenci grafických pamětí 8 008 MHz.
Průměrná frekvence Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G byla tedy prakticky srovnatelná s grafickou kartou MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 (1 898 MHz/1 905 MHz), a není proto žádným překvapením, že i výkony těchto dvou grafických karet byly prakticky stejné.
Drobný rozdíl ve výkonu je pak dán především tím, že grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G využívala služeb novějších ovladačů 398.XX, s nimiž šel výkon v některých hrách nahoru. Obzvláště pak v počítačové hře Wolfenstein II: The New Colossus, ve které tyto nové ovladače přidaly grafické kartě Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G téměř 14 % výkonu.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Navzdory tomu, že Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G je poměrně kompaktní kartou a na rozměrech systému chlazení se tak muselo šetřit, její provozní vlastnosti špatné nejsou. V plné zátěži si grafická karta držela teploty kolem 70 °C při otáčkách ventilátorů, které generovaly hlučnost kolem 36,5 dBA. Spotřeba (příkon) grafické karty je vynikající, jak jsme ostatně u grafických čipů generace Pascal společnosti NVIDIA zvyklí.
Pochvalu si pak zaslouží přítomnost funkce 3D Active Fan, tedy semi-pasivního chlazení, které v případě nízkých teplot zastaví oba ventilátory chlazení, a sníží tak hlučnost grafické karty na minimum.
Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.
Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace. Benchmark Blue Room zde proto testován není.
VRMark |
Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G na využití virtuální reality asi příliš vhodná nebude. Ačkoliv si s testem Orange Room poradila a její snímková frekvence se s rezervou pohybovala nad požadovanou hranicí 109 FPS, v testu Cyan Room už to bylo o poznání horší. Většinu doby testu se Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G držela pod hranicí snímkové frekvence 90 FPS.
Ačkoliv na nějaké jednodušší hry ve virtuální realitě by výkon Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G stačit mohl, myslíte-li to s virtuální realitou seriózněji, budete se přeci jen muset porozhlédnout po grafické kartě ještě výkonnější.
Přetaktování grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+16 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +100 MHz pro čip a +450 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala v průměru na 1 987 MHz, u grafických pamětí pak 8 900 MHz (efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou o 100 MHz, pamětí na efektivních 8 900 MHz a posunutým Power/Temperature limitem na 116 % / 92 °C jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Bez zvedání napětí se mi z grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G podařilo získat v průměru nějakých 8 % dalšího výkonu, což sice není příliš mnoho, ale v některých hrách se to hodit může.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G v počítačové hře Crysis 3.
Co tedy říci závěrem? Předně, grafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G nabízí výkon, který může uspokojit především všechny středně náročné hráče počítačových her. Tato grafická karta disponuje také poměrně kompaktními rozměry, a díky své délce 223 mm se tak vejde do většiny počítačových skříní, včetně těch menších, do kterých dostat grafickou kartu klasických rozměrů je tak trochu oříškem. Navzdory její menší velikosti, a tedy i omezeným rozměrům systému chlazení, nejsou provozní vlastnosti této grafické karty vůbec špatné.
Kromě samotného výkonu pak u této grafické karty jistě potěší přítomnost semi-pasivního chlazení, díky absenci LED osvětlení však budou zase zklamáni všichni vyznavači světelných orgií ve svém PC. Těm bych pak doporučil raději grafickou kartu Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G, která LED osvětlení sice má, je však o poznání delší.
Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6G nabízí výkon, který může oslovit především středně náročné hráče počítačových her. Díky svým kompaktnějším rozměrům se pak vejde i do menších počítačových skříní.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.