Závodní série Grid, dříve vycházející pod názvem TOCA Race Driver, v posledních letech oscilovala mezi arkádou a simulací. Předchozí díly jako Grid Autosport nebo GRID 2 nebyly vyloženě špatné, ale očividná nerozhodnost vývojářů byla na výsledku znát. Možná právě proto přicházejí britští Codemasters s restartem série, který si jednoduše říká Grid. Jak se tento návrat do arkádové závodní stopy povedl, zjistíte v naší recenzi.
• Recenze (PS4 Pro) • Dojmy z Gamescomu 2019 • Novinky • Oznámení •
• Žánr: Arkáda Závody • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Codemasters • Vydavatel: Codemasters • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (11. října 2019), Stadia • Homepage: www.codemasters.com/game/grid/ • Čeština: Ne
• Recenze: 15. 10. 2019 • Autor: Filip Němec
Když dojde na závodní hry, není mi cizí žádný ze směrů, ale nemusíte mi mířit na hlavu tankovací pistolí, abych prozradil, že raději dám přednost arkádě. Proto mě návrat série Grid ke svým kořenům potěšil. Podobně jsem byl potěšen i samotným úvodem hry, který ctí jednoduchost a přímočarost. Ihned jsem byl vhozen do tří jednokolových závodů představujících základní typy obsahu a zejména silně arkádový jízdní model. Pak už následovala přehledná úvodní nabídka, přes kterou jsem se prokliknul až k tomu hlavnímu – kariéře.
Žádné rádoby emotivní filmečky o jezdci, který se může vyšplhat až na vrchol závodního trůnu. Žádné nastavování přezdívek, tvorba jezdce či úvodní povídání, které jinak autoři z Codemasters vměstnají snad do každé druhé závodní hry. Jen pestrá paleta závodů napříč šestkou závodních směrů. Pokud toužíte po něčem komplexnějším, patrně budete tímto přímočarým postupem zaskočeni, mě však Grid v tomto ohledu dává vše, co si žádám.
Nejde však jen o úvodní klam. Po celou kariéru se po vás v podstatě nic nechce, sami si totiž už od počátku můžete vybrat, jakým směrem se vydáte. Navíc jde libovolně přeskakovat z jednotlivých druhů závodů. Z nadupaných supersportů tak stisknutím jedné klávesy přeskočíte do pomalých závodů s Miglia Mini. Odlišné druhy závodů samozřejmě vyžadují jiné vozy a ty si musíte pochopitelně koupit za vyhrané peníze, jenže hra je tak štědrá, že vaše virtuální peněženka nikdy nebude prázdná, díky čemuž se vyhnete jakémukoli grindu (grindu v Gridu, chápete?), což velmi chválím.
Kde bohužel Gridu konkurence ujíždí, je množství obsahu. Kariéra sice nabídne přibližně stovku závodů, ty se však odehrávají pouze na 12 skutečných i fiktivních okruzích, a tak jedinou proměnnou schopnou závodění ozvláštnit je množství vozidel, které ale není příliš oslnivé. Celkem jich je sice 70, ale po rozdělení do jednotlivých tříd dostanete k dispozici v průměru 15 aut, což už na dnešní dobu není zrovna extrémně široká nabídka. Čistě pro srovnání připomeňme, že například Forza Horizon 4 představila už v základu 450 aut.
Jistou roli v tom může hrát také fakt, že Grid vůbec poprvé v sérii přináší poměrně realistické ničení karosérie, s čímž má logicky mnoho výrobců problémy. Když totiž děláte luxusní sporťáky, nechcete, aby se kdekoli, třeba i v počítačové hře, vaše auta ukazovala například s utrženým nárazníkem. Nemohu se však ubránit pocitu, že prakticky jako vše od Codemasters (čest výjimce jménem F1), je také Grid do jisté míry vývojářskou rychlokvaškou, protože toto studio zcela očividně jede především na kvantitu. Jinak řečeno okruhů, vozů i herních režimů mohlo být ve hře podstatně více.
Závodní okruhy ale vyloženě hanět nemohu. Obvyklý mix licencovaných a zcela vymyšlených tratí funguje velmi dobře, podíváme se tak například do slunného San Franciska, moderní Šanghaje nebo na několik smyček legendárního (a skutečného) Silverstone, zatímco čistě smyšlený okruh Okutama má také co nabídnout. Jednotlivé tratě navíc nabízí různé varianty, takže jejich paleta není zase až tak žalostná. Co se dalšího obsahu týče, autoři majitelům season passu slibují v příštích šesti měsících přes 90 nových závodů do kariéry.
Dobře, už víme, že kariéra je strohá, ale hezky úderná a Grid vás pravděpodobně nepotěší menším počtem vozů. Ale jak se vlastně ten nový Grid hraje? Je jízda zábavná? Je! Jestli jste však milovníky realistických závodů, které Codemasters také velmi dobře umí, rychle narazíte do hradby toho nejčistšího arkádového zážitku. V opačném případě si však hraní nového Gridu užijete. V mnoha ohledech však jde jízdní model až moc daleko. Rozdíly mezi jednotlivými vozy stejné třídy prakticky nepoznáte, stále však i úplný začátečník rozezná bestiální sílu osmiválcové zadokolky Chevrolet Camaro a vysoký, přesto ale uhlazený výkon Porsche 911 v jakékoli úpravě.
Pravdou však je, že vyznavači ryze arkádových závodů ani výrazné rozdíly mezi jednotlivými vozy nevyžadují a důležitější je, oproti závodním simulátorům, přesednout do jiného vozu a během jednoho kola prorůst s jeho podvozkem v jedno. Přesně to Grid nabízí, a přestože v pauzovacím menu najdete posuvníky, upravující či dokonce vypínající pomocníky, jako je ABS nebo kontrola trakce, na arkádovém prožitku jejich úplné vypnutí moc neubere.
I přes jeho nezpochybnitelnou zábavnost však nedokážu jízdní model Gridu vychválit do nebes. Je pravdou, že auta nepůsobí jen jako krabice na čtyřech kolech a autoři očividně pracují s proměnnými jako váha vozu či jeho náhon, nemohu se však ubránit pocitu, že auta často po silnici spíše plavou. Dalo se očekávat, že Grid co do jízdního modelu nepřekoná krále arkádových závodů Forzu Horizon 4, ale čistě za sebe musím říct, že i takový nízkorozpočtový Wreckfest je na tom o něco lépe. Ježdění je zábavné, ale necítíte z něj tu surovost kol trhajících asfalt, přechody mezi jednotlivými povrchy či drifty, které se dají lehce vyvolat, ale o to těžší je jejich úspěšné ukočírování.
Požitek ze samotného závodění ale výrazným způsobem zlepšuje umělá inteligence, která je opravdu velmi povedená. Nejste to vy versus celý závodní rošt, pro oponenty jste jen jedním z mnoha, a tak můžete vidět potyčky mezi jednotlivými jezdci či hromadné havárie v ostrých zatáčkách, kterým se sotva vyhnete. Stejně tak ale můžete poštvat ostatní jezdce proti sobě, Grid totiž přichází s tzv. Nemesis systémem, nejde však o nic tak komplexního jako představilo Middle-earth: Shadow of Mordor.
Stačí pouze nepříjemně dotírat na jednoho ze závodníků či do něj jednou výrazněji ťuknout a ten se ihned stane vaším úhlavním nepřítelem, který zapomene na výsledek závodu, zrudne mu před očima a jediné, s čím se spokojí, bude vaše vyjetí z trati. Takoví nepřátelé jsou pak velmi důvtipní a budou do vás narážet přesně takovým způsobem, abyste dostali smyk nebo ideálně ze závodu vyřazující hodiny. Tato novinka se mi hodně líbí, protože arkádové vyznění hry nijak nepenalizuje narážení do protivníků a další agresivní prvky, které jsou v realističtějších titulech trestány, přesto si díky Nemesis systému budete muset hlídat své chování na trati.
Zde pak využijete také velmi stručný management týmu, který spočívá pouze v tom, že můžete z připravené nabídky najmout jednoho dalšího závodníka do vašeho týmu. Právě toho pak jde přivolat stiskem jednoho tlačítka v momentě, kdy vám na zadní spoiler dýchá vaše Nemesis a vy potřebujete parťáka, který by vám s pronásledujícím pomohl. Sice bych se bez tohoto jednoduchého řízení týmu obešel, ale jde vlastně o příjemné zpestření a při samotných závodech se nějaký bodyguard docela hodí.
Při hraní plné hry jsem pochopil, proč mi prezentující na Gamescomu tolik nutil závody v dešti. Protože jsou zkrátka nádherné. Autorům se efekty kapek tekoucí po kameře povedly stejně dobře jako spršky dešťové vody cákající od zadních kol. Bohužel Grid dokáže vizuálně zapůsobit právě jen díky nejrůznějším speciálním efektům. Noční závod v neonové Šanghaji je líbivý stejně jako barevné konfety a ohňostroje na konci závodu, ale když tato pozlátka před sebou nemáte, vypadá Grid přinejlepším nadprůměrně.
Začíná mi být už trapné v každé druhé recenzi závodní hry zmiňovat Forzu Horizon 4 jako etalon kvality, nicméně ani po stránce vizuálu Codemasters nepřekonali své rovněž britské kolegy z Playground Games. Také okruhy by mohly být podstatně detailnější a s lepšími texturami. Kde naopak musím pět chválu, jsou skvěle rozhýbaní diváci ,naklánějící se přes hrazení kolem trati a dychtící zahlédnout svého závodního favorita, či další drobnosti, jako jsou kamery zavěšené nad tratí, jež se přirozeně natáčejí podle pohybu pod nimi projíždějících vozidel.
Letošní Grid je zkrátka dobrou hrou, ale žádnou revolucí. A vlastně ani evolucí ne. Autoři se prostě vrátili tam, kde začali a udělali to… nadprůměrně. Oslnivá není ani nabídka herních režimů, kde mi žalostně chybí například splitscreen či propracovanější multiplayer a zapomenout nemohu ani na občasné propady snímkování ve vypjatých chvílích. To je něco, co po měsíčním odložení hry zkrátka nechcete. Prodávat se Grid za nižší cenovku, nebál bych se mířit s hodnocením výše, avšak v konkurenci například letošního Wreckfestu, který vytvořilo podstatně menší studio, nemohu hodnotit lépe.
Tato recenze byla napsaná pro PlayStation 4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i3 2130 / AMD FX4300 | Intel i5 8600k / AMD Ryzen 5 2600x |
Grafická karta | Nvidia GT 640 / HD7750 | Nvidia GTX 1080 / RX590 |
DirectX | 12.0 | 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 100 GB | 100 GB |
Grid vychází 11. října 2019 na PC, PS4 a Xbox One. Dostupný by měl být také na službě Google Stadia. O novinkách vás budeme informovat.
• Dojmy z GC 2019: 29. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
Jakožto fanoušek arkádových závodů jsem byl mrzutý z toho, že po vynikajícím Gridu z roku 2008 nepřišlo další, rovněž stejně arkádové pokračování. Codemasters však uposlechli volání poptávky, kterou aktuálně uspokojuje pouze Forza Horizon 4 (byť jde o trošku jiný závodní směr) a zároveň (ne)uspokojuje Need for Speed. Proto jsem se na schůzku v útulném stánku THQ vyloženě těšil. Mávnutím ruky jsem přešel fakt, že jsme začali o deset minut později, protože prezentující vývojář prý řešil důležitý hovor. Trošku mě vyvedlo z míry, že další telefonáty přicházely i v průběhu schůzky, nervózního tvůrce jsem však uklidnil, že sérii GRID znám jako své boty, nasadil si sluchátka a vyrazil do košaté nabídky závodů na vlastní pěst.
Zatáčkou jsem proletěl jako rozžhavený nůž máslem a bez jakékoli ztráty trakce či náznaku ustřeleného zadku, který je většinou pro podobnou zatáčku charakteristický. Téměř 500 koní pod kapotou běželo touto zákrutou jako nezastavitelný stroj a po potvrzení mé domněnky za dalšími zatáčkami jsem měl jasno – letošní Grid hraje na tu nejvíce arkádovou notu. Po skončení prvního závodu jsem si na chvíli sundal sluchátka a dal se do řeči s prezentujícím vývojářem, který mou jízdu sledoval, jak jsem si sám všiml, s mírným respektem.
Začal prohlášením, že se rozhodli udělat Grid co nejvíce „přístupným”, což je moc pěkné marketingové maskování, ale v překladu to zkrátka znamená, že se ještě více přiklonili k arkádě. Nemyslete si však, že závod probíhá, jako byste sledovali dětskou autodráhu s pevně danými kolejemi. Pořád tu počítáte s odstředivou silou a svou roli hraje také přední či zadní náhon vozu. Na škále od jedné do desíti bych však arkádovost Gridu ohodnotil pěknou osmičkou.
Záměrně píši pěknou, protože GRID se hraje opravdu dobře. Při řízení cítíte výkon vozu a stejně tak jeho váhu, která se projeví zejména v zatáčkách. Nepotřeboval jsem však ani minutu na to, abych se s ovládáním sžil. Po první zatáčce je jasné, co vám hra dovolí a jak máte řídit, což je velký rozdíl například oproti NFS: Heat, kde jsem si musel na ovládání dobrých pár minut zvykat. Takže nakonec autoři mají pravdu, když tvrdí, že nový Grid bude přístupnější. Pustíte hru, sednete si a jezdíte jako Fernando Alonso, který se mimochodem na vývoji hry také podílel.
Licencované okruhy budou mít i tentokrát ve hře své místo, ale ryze arkádový jízdní model se dle mého hodí i na smyšlené městské okruhy. Grid působí jako ideální mix pro toho, kdo se chce cítit jako závodní profík a prohánět skutečné vozy na reálných, ale i smyšlených tratích a přitom se skvěle bavit. A kdyby se náhodou něco nepovedlo, pořád je tu možnost vrátit čas.
V říjnu vycházející Grid tak v podstatě dělá to stejné, co jeho přes deset let starý předchůdce, ale v tomto případě nemám potřebu autorům vyčítat přílišné lpění na minulosti, jako jsem to udělal v případě Need for Speed: Heat. Poslední Grid vyšel tak dávno, že naopak oceňuji návrat k něčemu, co mi opravdu hodně chybělo. A protože mě nastavení hry nepustilo do úprav ovládání a asistentů, třeba při recenzování zjistím, že v rámci jízdního modelu se nakonec výrazné změny udály.
Grafika je dle očekávání na takové úrovni, jakou v Codemasters zvládnou. Tedy je velmi dobrá, ale na konkurenci (v tomto případě obě Forzy, Project Cars 2 či GT: Sport), zkrátka nemá. Samotná trať ale vypadá velmi hezky a oceňují například diváky naklánějící se přes hrazení. To je něco nového a velmi svěžího. Dobře působí i částicové efekty, déšť nebo sluneční svit, ale jako celek nebude Grid po grafické stránce trhat rekordy a to skoro opomíjím fakt, že se demo velmi často zasekávalo. To snad ale autoři do plné hry, která vychází 11. října na PC, PS4 a Xbox One, opraví.
• Zdroje: Vlastní (Gamescom 2019)
• Novinka: 8. 7. 2019 • Autor: Filip Němec
Dodnes vlastně pořádně nevíme, jestli nový Grid (dříve známý jako TOCA Race Driver) bude spíše arkádou či simulátorem. Namísto nových informací jsme se však dozvěděli, že původní datum vydání 13. září, autoři nestihnou, Grid tak vyjde 11. října, tedy o necelý měsíc později. Důvod není nikterak neobvyklý, autoři zkrátka potřebují více času na práci a protože si jsou vědomi toho, že toho o hře ještě moc nevíme (vlastně prakticky nic), ve svém blogovém příspěvku slíbili, že se již brzy dočkáme nových informací a snad i pořádných gameplay záběrů. Na blogu pak také zmiňují, že Grid bude i nadále startovním titulem pro streamovací službu Google Stadia.
• Zdroje: Codemasters, PushSquare
• Oznámení: 23. 5. 2019 • Autor: Filip Němec
Vydavatelství a zároveň vývojářské studio Codemasters oznámilo závodní hru Grid. Jak už jednoduchý a přímočarý název napovídá, dost možná půjde o restart série (dříve známá jako TOCA Race Driver), která v minulých letech oscilovala mezi arkádou a simulací. Co má však název bez číslovky i podtitulu přesně znamenat, zatím jasné není. Autoři se sice podělili ododatečné informace, jedná se však o počáteční marketingové průpovídky, jež oznamují propracovaný jízdní model, chytrou umělou inteligenci a detailní systém poškození vozu ovlivňující nejen vzhled, ale i výkon. Tedy samé revoluční novinky, že?
Zpozornět bychom měli nad prohlášením, že jízdní model má nabídnout realistické prvky, avšak na své by si měli přijít také hráči vyžadující arkádovou hratelnost. To může znít na první pohled jako závodní kočkopes, jako kdyby se autoři nemohli rozhodnout, pro jakou cílovku vlastně hru vytvářejí. Ve výsledku bych ale spíše sázel na jízdní model podobný například tomu, co dlouhodobě předvádí série Forza Horizon. Ten je totiž silně arkádový, ale pracuje s reálnými problémy vozů, od dostředivé síly, vlivu jízdního povrchu až po zásadní vliv vybraného náhonu.
Obsahově pak nový Grid působí alespoň na papíře vcelku dobře. Navštívit bychom měli lokace jako Japonsko, Španělsko, USA, Kuba, Austrálie nebo třeba Malajsie a Čína. Zde si zazávodíme jak na okruzích, tak i v přírodě či ulicích. Přislíbeno je přes 70 vozidel, což je v porovnání třeba s Forzou Horizon 4 se 450 vozy hodně malé číslo, překvapit nás ale může jejich detailní zpracování. V rámci závodních tříd se pak dočkáme klasik, jako jsou vozy třídy GT, Group 7 speciály nebo Touring Cars.
V posledních letech je standardem, že na závodních hrách spolupracují profesionální jezdci a v případě Gridu tomu není jinak. Tím hlavním partnerem je řidič Formule 1 Fernando Alonso, díky čemuž si nejen budeme moci zazávodit v jeho Renaultu R26, ale také otestovat své řidičské dovednosti ve Fernando Alonso Challenge. „Grid je pro mě perfektní hra a jsem potěšen, že studio do hry přidalo mě i můj závodní tým,“ sdělil Alonso serveru autosport.com Vyzkoušet jeho výzvu budeme moci už 13. září, kdy Grid vychází na PC, PlayStation 4 a Xbox One.
• Zdroje: Autosport, Eurogamer.net, Metro.co.uk