Procesor, který nebude brzdit vaši výkonnou grafickou kartu, a naopak z něj vytáhne i tu poslední kapku šťávy, je základem každého pořádného herního počítače. Aby ale takový procesor šlapal, jak má, potřebuje rychlé a hlavně správně odladěné operační paměti. V dnešní recenzi se podíváme na paměťový kit od G.SKILL s kapacitou 64 GB o rychlosti 4 000 MHz, který se nabízí za velmi příjemnou pořizovací cenu. Jaký je jejich reálný dopad v herním prostředí napříč třemi rozlišeními oproti defaultnímu nastavení? To vše se dočtete v následující recenzi a testech.
XMP nebo manuální OC
U AMD Ryzen záleží na frekvenci a časování více než kde jinde. Slušný XMP profil s decentně utaženým časováním je naprosté minimum, pokud má ale procesor podávat maximální výkon a naplno krmit grafickou kartu, je potřeba jít dál a pohrát si se sekundárním, terciárním a vedlejším nastavením paměti.
V následující tabulce si porovnáme vhodné paměťové DDR4 kity od G.SKILL:
Model | 3600 CL16 | 3600 CL18 | 3600 CL18 | 4000 CL16 | 4000 CL18 |
---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 2× 16 GB | 2× 32 GB | 2× 32 GB | 2× 16 GB | 2× 32 GB |
XMP frekvence | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 4 000 MHz | 4 000 MHz |
XMP časování | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 | CL18-22-22-42 | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 |
Napětí | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,4 V | 1,4 V |
Cena | 5 499 Kč | 7 899 Kč | 7 999 Kč | 8 199 Kč | 8 999 Kč |
*Ceny platné k 20. 1. 2021
Cílem dnešních testů bylo zjistit, jak si testovaný kit G.SKILL 64GB KIT DDR4 4000MHz CL18 Trident Z RGB poradí v případě, kdy je potřeba vymáčknout z výkonného procesoru AMD Ryzen 9 5950X i tu poslední kapku síly. A aby dostal procesor co proto, všechny herní testy byly prováděny s NVIDIA RTX 3090.
Zásadní věc na výběru RAM je to, jaké paměťové čipy moduly obsahují. V případě dnešního kitu to byly Hynix MJR, což nejsou úplně nejflexibilnější čipy pod sluncem. Hynixy jsou ale podstatně levnější než Samsungy, a proto také, bez legrace, dostanete u Hynixu dvojnásobnou kapacitu za téměř totožnou cenu. Rozdíl je v tom, že Samsungy jdou podstatně lépe poladit, a tam, kde hra tzv. sedí na procesoru a je brzděná grafická karta, to může být celkem znát.
Dnešní testy probíhaly s Ryzenem 9 5950X, aktuálně nejvýkonějším procesorem na trhu, a tak je potřeba mít na paměti, že se slabším modelem mohou být rozdíly výrazně větší.
Z minulých recenzí už máte přehled, jak 3D testy probíhají. Stávající situaci ohledně CPU bottlenecku v herním prostředí s výkonnou GPU (grafickou kartou) typu RTX 3090 a rozlišením znáte. Stejně tak víte, že v čím vyšším rozlišení hrajete, tím méně snímků vaše grafická karta stihne připravit a tím méně jich musí procesor zpracovat, ač to není jeho jediná práce.
Pro úplnost zopakuji metodiku měření her. Každá testovací scéna je ve hře pečlivě vybraná tak, aby byla sama o sobě náročná na procesor. V PUBG je to lokace Los Leones a Cyberpunku 2077, jak jinak než centrum Night City. Povětšinou jsou města právě těmi scénami, které jsou tzv. nejvíce CPU bound z celé hry. CS: GO je kapitola sama o sobě, jelikož čím více FPS, tím lépe, a real-time strategie jako Starcraft II jsou pro CPU vždy záhul. Testovací scény ve hrách jsou měřeny pomocí softwaru NVIDIA FrameView, který loguje frametimes, tedy mezičasy mezi vykreslením jednotlivých snímků. Současně jsou nahrávány logy z MSI Afterburn, které obsahují informace o frekvencích, vytížení GPU a CPU, teplotách a další. Logy z NVIDIA FrameView se následně synchronizují podle frame rate s logy z MSI Afterburner a jsou připraveny ke snímkové analýze.
PUBG je přetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě Steam. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč téměř celým městem Los Leones po jedné z hlavních silnic.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
Ruku na srdce, PUBG není příliš povedená hra. Jedná se tak o krizový scénář toho, s čím byste se mohli setkat a kde budete i v 1440p rozlišení potřebovat nějaký ten výkon navíc. Kromě průměrných FPS si ale dopomůžete i k hladšímu průměru frametimes a váš herní zážitek bude o poznání plynulejší. Pokud ovšem nepotřebujete nutně 64GB RAM, vyplatí se sáhnout po kitu se Samsung čipy, které jdou o poznání lépe ladit.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo, a patrně ještě dlouho půjde, o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na DirectX 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru -console, ve kterém je pak nastaven parametr fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
CSku sice sedí velmi silné IPC (instrukce za cykl) a vysoké frekvence, ale z výkonu RAM, co do počtu FPS, už tolik netěží. Nicméně výkonnější a lépe odladěné paměti snižují microstuttering a vedou k hladšímu průběhu frametimes neboli ke kvalitě FPS.
Starcraft II je opět jedna z nejhranějších RTS eSportovek. Měřena je velmi náročná custom scéna na nejnižší grafické rozlišení, které představuje počátek souboje 4v4. V prvních vteřinách zde klesá FPS na velmi nízké hodnoty a celá scéna má 30 vteřin. Tato legendární hra pochází z dílny Blizzard Entertainment a je hojně hraná jak mezi občasnými hráči, tak mezi nejtvrdšími profesionály.
Starcraft II |
Custom scéna ve Starcraft II krásně s odladěnými pamětmi škáluje. Pokud je tahle eSportovka váš šálek kávy, rozhodně výběr a ruční odladění operačních pamětí neberte na lehkou váhu.
Kingdom Come: Deliverance je akční adventura zasazená do středověku na území nynějšího Česka. Testovací scéna má 30 vteřin a tvoří ji průběh tryskem na koni od východní k západní bráně napříč Ratajemi. Jde o velmi intenzivní scénu na procesor. Hru vyvinulo Warhorse Studio v čele s Danem Vávrou a běží na populárním CryEnginu.
Kingdom Come: Deliverance |
Klus na koni a v podstatě jakýkoliv rychlý pohyb ve hře znamená větší zátěž na procesor a SSD disky, jelikož dochází ke streamování textur. Rychlý průběh městem, které je pro procesor vždy tou nejnáročnější lokací, je tak ideální kombinací pro pořádné otestování výkonu procesoru.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG odehrávající se v postapokalyptickém světě 17 let po událostech kolem bývalého fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v únoru 2019 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frametimes bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 64 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry: New Dawn |
Far Cry je už taková benchmarkovací klasika, co se výkonu CPU týká. Snad každý díl seděl jak přibitý na procesoru a jak můžete vidět, v 1080p a 1440p jsou rozdíly celkem znát. Zanedlouho vyjde šestý díl, takže budeme moci konečně trochu obměnit testovací scény a kompozici testovaných her.
Cyberpunk 2077 je akční RPG adventura z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě dystopické metropole Night City v Kalifornii, ve kterém musíte plnit své žoldácké úkoly. Hra byla postavena na herním engine RED Engine 4 vývojáři ze studia CD Project Red a vydána v prosinci 2020 společností CD Project. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno nástrojem FrameView v centru města rychlým průjezdem na motocyklu po dobu 20 sekund.
Cyberpunk 2077 |
Ruční odladění zde oproti defaultu přineslo 7 % výkonu navíc, což už rozhodně není málo, a vzhledem k současné náročnosti hry na hardware se každý snímek navíc hodí.
Následující pětice testů ukazuje rozdíly mezi defaultem a maximálně precizním odladěním pamětí. Nejdůležitější hodnotou jsou výsledky latencí, které je potřeba u Ryzenů 3000 dostat na hodnoty cca 65 ns pro maximální výkon celého PC.
AIDA64 |
Jak můžete vidět, každý z testů reaguje na důkladné manuální odladění více než výborně a rozdíly nejsou zanedbatelné.
Pozorní čtenáři se jistě pozastavili nad tím, proč je 4 000MHz kit testovaný na 3 600 MHz. Inu u nových Ryzen procesorů řady 5000 se hardwarová IOD (input/output die) část nijak oproti předchozí generaci nezměnila, ale vlivem úpravy AGESA, SMU a BIOSů ze stran výrobců desek je nyní možné rozjet operační paměti v poměru MCLK : FCLK : UCLK jedna ku jedné na výrazně vyšších taktech. Můj Ryzen 9 5950X sice zvládal i 4 133 MHz, ale nikdy co do hluboké stability.
Stabilita IOD a celkové přetakty operačních pamětí mají celou řadu úrovní. Ta se může projevovat od klasických BSOD přes citelnou, ale i velmi nepatrnou ztrátu výkonu a lagy systému až po velmi nepatrné výpadky zvuku. Na 4 133 MHz sice v pohodě paměťový kit běžel na rychlé benchmarky, ale se stabilitou na dlouhodobý provoz jsem byl spokojený až na 3 600 MHz s časováním CL16. Šlo ale především o limit paměťového řadiče procesoru, ani ne tak limit ze strany operačních pamětí.
Obecně vzato, 64 GB rychlé operační paměti za necelých 9 000 Kč nezní vůbec špatně, ale téměř stejnou službu co do výkonu zajistí o tisícovku levnější 3 600MHz CL18 kit. Pakliže 64GB RAM nepotřebujete, hrajete primárně hry a vystačíte si s 32GB RAM, nabízí se G.SKILL 32GB KIT DDR4 4000MHz CL16 Trident Z RGB s paměťovými čipy od Samsungu v revizi B-DIE, které jdou perfektně ladit a s nimiž lze dosáhnout i o 15 % lepších latencí než s dnes recenzovaným kitem s Hynix MJR čipy.
Kity se Samsung B-DIE čipy na druhou stranu stojí téměř dvakrát tolik, co do poměru kapacita/cena.
G.SKILL 64GB KIT DDR4 4000MHz CL18 Trident Z RGB
G.SKILL TRIDENT Z:Paměťové kity G.SKILL 64GB KIT DDR4 4000MHz CL18 Trident Z RGB jsou skvělým doplňkem k nejvýkonnějším procesorům AMD Ryzen 5000.
Klady
Zápory
Paměťové DDR4 kity G.SKILL TRIDENT Z nabízí slušný výkon a vysokou kapacitu pro nejnovější a nejvýkonnější procesory AMD Ryzen 5000 za velmi příznivou cenu.
Michal Mikle
Vysloužilý extreme overclocker a příznivec hi-endového hardwaru. Nadšenec do bitcoinu, bezpečnosti a soukromí. Baví mě nacházet nové králičí nory – tou poslední je circadiánní a kvantová biologie a vliv světla, vody a magnetismu na život. Najdete mě na Xitteru @ElkimXOC