Magic: The Gathering, modla všech hráčů milujících sběratelské karetní hry, neustále aktualizovaná o nový obsah s čerstvými mechanikami, spustila celosvětový, dodnes populární fenomén, jemuž však roste obrovská konkurence v digitálním prostoru. Zatímco Magic musíte nakupovat přes náhodné balíčky a doma skladovat (popř. prodávat) nepotřebné karty, elektronické karetní hry nezaberou místo v pokoji a je velmi snadné obchodovat s kartami, které se nehodí do vašeho vítězného balíčku. Na poli soubojových karetek se pokouší prosadit také Gwent, hra ze světa Zaklínače, kterou dnes podrobíme rozboru v naší recenzi.
• Žánr: sběratelská karetní hra • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: CD Projekt RED • Vydavatel: CD Projekt • Platformy a Datum vydání: PC (23. října 2018), PS4, Xbox One (Podopora pro konzolový Gwent byla zrušena) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 22. 11. 2018 • Autor: Jakub Němec
Myslím, že tvůrci z polského CD Projekt RED ani netušili, jaký poklad mají v rukou, když do závěrečného dílu Geraltovy trilogie zařadili hospodskou karetní hru Gwent. První myšlenky na vypuštění samostatného projektu musely přijít záhy, protože popularita soupeření nad deskou stolu narůstala a někteří hráči v ní trávili desítky hodin místo toho, aby se vydávali do hustých lesů plnit kontrakty na děsivá monstra. Postupem času však nastal problém v tom, že i tu nejlepší umělou inteligenci bylo docela snadné ošálit. A proto se autoři rozhodli dát život multiplayerovému zápolení.
Sami si ovšem museli uvědomovat, jak těžké bude prosadit se v prostoru, kde žánrové karetní hry poslední dobou rostou jako houby po dešti. Neotřesitelný primát zatím drží Heartstone od Blizzardu, avšak na jeho místo se bude snažit drát nejen Gwent, ale také The Elder Scrolls: Legends od Bethesdy, Eternal od Dire Wolf Digital a velmi ambiciózní Artifact z produkce Valve (tak proto nemají čas na Half-Life 3!). Studia totiž pochopila, že oblíbené postavy z prostředí jejich her se dají znovu recyklovat a tím také velmi dobře zpeněžit. Některé z titulů se pomalu, ale jistě uchylují k pay-to-win principům, ale u Gwentu to tak zatím naštěstí nevypadá. CD Projekt RED se ke svým fanouškům umí chovat fér.
Na virtuálním stole se střetnou všechny bytosti ze světa Zaklínače.
Nadšenci zřejmě pilovali své dovednosti již v otevřené betě, která v rámci GOG Galaxy nabídla Gwent k dispozici zdarma v předběžném přístupu. Postupně jsme tak mohli sledovat, jak se tvůrci snaží odlaďovat jednotlivé mechaniky. Některé karty se posilovaly, zatímco jiné překvapil downgrade nebo zvýšení ceny v rámci balíčku. Ve výsledné podobě je vlastně karetní hra ze světa Zaklínače na hony vzdálená původním partiím z Divokého honu. Místo tří řad se dočkáte pouze dvou linií, do nichž můžete libovolně umisťovat své služebníky. Přesto se úplně neupustilo od rozdělení na pěchotu a střelce, resp. obléhací zbraně.
Podobně jako jiné karetní sběratelské hry totiž mají jednotlivé postavy své klíčové dovednosti, jež se spouští při splnění požadovaných podmínek. Může mezi ně patřit umístění do předního či zadního voje, zranění jednotek na straně soupeře, spuštění akce při objevení, dlouhodobé efekty a další vychytávky, které budete v průběhu desítek hodin objevovat. Jak sami postupně seznáte, neexistuje recept na vždy vítězný balíček, na každou strategii jsem ale prozatím našel adekvátní reakci. Pro úspěšné zápolení není třeba ani prémiových karet, navíc všechny jsou přístupné hned ze startu, když za ně zaplatíte vnitřní měnou vydělanou prostým hraním.
Obrázek 1: Díky otevírání truhel a svitků za dovednostní body se dostanete nejen k novým kartám, ale také k poodhalení osudů velitelů a jejich národů. Obrázek 2: Osobnostní karta skrývá mnoho statistických dat, která vám mohou pomoci uspět i v nejtěžších bitvách. Také zde najdete výzvy, za jejichž splnění obdržíte dovednostní body. Obrázek 3: Ženské zbraně sličných elfek jsou dobrým důvodem k dezerci do soupeřova vojska.
Na rozdíl od příběhového Thronebreaker: The Witcher Tales, kde se musíte starat o smýšlení pobočníků, aby vám „neutekli“ z balíčku, si v případě Gwentu můžete do svého paklíku zařadit téměř vše, co vám pravidla povolí. Dodržet musíte pouze frakční příslušnost, kterou lze doplnit neutrálními kartami, jejichž součet nesmí překročit stanovenou hranici 165 akčních bodů. Zároveň ovšem musíte mít v balíčku minimální počet 25 karet, což vede k přemýšlení, zda si vytvořit sestavu s několika opravdu silnými listy doplněnými loosery na odlákání pozornosti, či mít všechny postavy, kouzla a pasti středně silné.
Kdo miluje karetní sběratelské hry, tak už se jistě připravuje, až stráví nad alchymií balíčků dlouhé chvíle. Touha po neprůstřelné sestavě počítající s každou eventualitou je zkrátka alfou a omegou podobně laděných her a Gwent není výjimkou. Pro začátek je nutné určit barvu frakce, jejíž zájmy chcete hájit. Vybrat si můžete mezi lidmi Severních království, ostrovů Skellige či Nilfgaardu, rebelskými skupinami Scoia’tael nebo monstry sužujícími vše živé. Voje svých favoritů volně doplníte neutrálními jednotkami, mezi nimiž jsou všechny důležité (politikou nezaujaté) postavy knižní a herní série (jejich morální kodex zkrátka dovoluje vstup do jakýchkoliv služeb).
Gwent – How to Play (gameplay trailer)
Oficiální video k příležitosti vydání Gwentu na PS4 vás provede základními pravidly zaklínačské karetky.
Mými favority se už kvůli příběhové lince v Divokém honu stali rváči ze Skellige. Do čela své armády jsem postavil Crach an Craita, jenž dokáže každé druhé kolo způsobit komukoliv zranění o hodnotě jedna, což dalo základ směřování mého balíčku budujícího svou sílu tímto postupným zraňováním nepřítele. Postupně jsem si sice otevřel další tři vůdce (čtyři pro každou frakci) za splněné úkoly, ale nakonec jsem zůstal věrný hřmotnému panovníkovi větrem ošlehaných ostrovů. Během šesti hodin zkoušení různých strategií jsem byl v podstatě spokojen a vydal se do boje v rámci bodovaného žebříčku a pochopil, že nic nebude tak snadné, jak se zprvu zdálo.
Zaklínačský mariáš totiž patří mezi ty hry, u nichž vás může klidně porazit zelenáč s příslušnou dávkou štěstí a dobrých nápadů. Před každým kolem partie na dvě vítězství totiž můžete přelosovat některé karty, jež se vám nehodí do aktuálně rozjeté strategie. Může se ovšem stát, že i po výměně budete v ruce držet nepoužitelné postavy a soupeř vás smete. V té chvíli je možné uvažovat nad smůlou při tahání karet či nad přetvořením balíčku, abyste si tyto situace ušetřili. Gwent je zkrátka titulem, jenž vás neustále nutí přemýšlet nad optimální taktikou.
Obrázek 1: Více karet Divokého honu v jedné řadě nevěstí pro závěr partie Gwentu nic dobrého. Obrázek 2: Nilfgaard se v Gwentu profiluje jako nejprohnanější národ. Špionáže, intriky a zrady budou na denním pořádku. Obrázek 3: Gwent by bez profláklých charakterů nebyl tak lákavý, takže se můžete těšit na nejslavnější postavy v několika variacích.
Vnější podněty přichází neustále a jednotlivé zásahy do balíčku nemusí být nutně způsobeny špatně nastavenou sestavou karet. Během recenzování se totiž autoři několikrát rozhodli pozměnit hodnoty a sílu jednotlivých postav, předmětů a kouzel. Tak se například dostal mimo můj okruh báječný meč Sihil sílící po každém zabitém nepříteli. S hodnotou deset to byla jasná volba ve všech mých balíčcích, ale po jeho konečném nárůstu na patnáct musel mou společnost opustit (buď on, nebo trojice zaklínačů, kteří umí báječně zvrátit partii). Po chvilce nadávek nad „necitlivým“ zásahem autorů do mých plánů (uznávám, že současná verze je spravedlivější), jsem musel překopávat koncepci a o zábavu bylo postaráno.
Podobné problémy měla zřejmě většina mých soupeřů, protože Sihil zmizel z herní plochy jako Fantomas. I bez něj se ovšem na desce virtuálního stolu odehrávají kruté bitvy, v nichž může být trumfem závěrečná karta zcela likvidující plány nepřítele. Napětí do konce a uznání od soupeře jsou tou největší odměnou. Proto mě docela štvou někteří nevyspělí hráči, kteří raději než čestnou prohru volí zbabělý útěk z partie formou ragequitu. Nejenže přijdete o vítězství z daného kola, ale na patře vám zůstane nepříjemná pachuť z nečestného zakončení.
Obrázek 1: Pokud budete v Gwentu chtít rychle získat karty, musíte sáhnout pro kreditní kartu. Obrázek 2: V rámci jednoho základního sudu najdete pětici karet, z nichž jedna bude zaručeně unikátní. Obrázek 3: Mód Arény ocení především milovníci improvizace a hráči toužící poznat sílu neznámých karet.
Prohru těžce snášející protihráči jsou ovšem jedinou vadou na kráse bezplatně šířeného Gwentu, protože zisk vysněných karet do vašeho balíčku není nic složitého. Kýžené karty si totiž můžete přímo vyrobit a nečekat na vypadnutí vysněné postavy, silného kouzla či užitečného předmětu ze sudů, jež pro vás ochotně rozbíjí troll Shupe. Pokud máte rádi napětí, tak se samozřejmě můžete oddat slastnému čekání na překvapení uvnitř dřevěných barelů, které si lze koupit za interní měnu a samozřejmě za reálné peníze. Já však během celého hraní (již přes čtyřicet hodin) neměl ani nejmenší potřebu investovat do sebemenší prkotiny.
Gwent vás totiž odměňuje na každém kroku. Tady splníte denní úkol, jinde otevřete pokladnici díky skill pointům v příběhu vaší oblíbené frakce, náhodou se vám podaří splnit podmínky nějaké výzvy či vás po napínavé partii odmění váš soupeř. Radím vám dobře, karty si vyrobte či vyhrajte a ušetřené peníze raději investuje do příběhového módu královny Meve, který se dle recenze Ondry Zemana opravdu povedl. Může se ovšem stát, že budete mít surovin až nad hlavu a nebudete vědět, do jaké karty je investovat. V této situaci může skvěle posloužit režim arény, v němž si sestavíte balíček z náhodných karet, a poznáte tak jejich moc a vhodné synergie. Navíc si užijete báječné chvilky improvizace proti stejně disponovaným oponentům.
Obrázek 1: Některé karty si vyrobíte už jen proto, jak báječně vypadají. Obrázek 2: Geralt z Rivie nabývá v Gwentu mnoha podob. Samozřejmě patří k těm nejsilnějším postavám ve hře v jakékoliv variaci. Obrázek 3: Má milovaná zbraň, kterou tvůrci ocenili mnohem vyšším ratingem, takže se z mnoha hráčských balíčků ztratila.
Sami můžete vyčíst z řádků i mezi nimi, že jsem ze současné podoby Gwentu nadšen a jedinou kaňkou na kráse jsou lidští oponenti schopní některé partie znepříjemnit nevhodným chováním. Nepřetržité pokřikování přes avatary vůdců může narušit koncentraci (lze vypnout), mohou schválně zdržovat či předčasně odejít z partie. Nemůžu si ovšem stěžovat na výběr soupeřů, protože až na výjimky se algoritmus stará o rovné partie hráčů na podobných úrovních. Občas se sice stane, že pohodově smáznete někoho mnohem silnějšího či dostanete nakopáno od nováčka, v konečném důsledku je však Gwent nadmíru spravedlivý.
Na velmi dobré úrovni je také grafická stránka titulu. Prostředí uvede do atmosféry, ale zároveň nevyrušuje přehnanou extravagancí. Obrázky na kartách odpovídají zavedenému stylu Zaklínače od CD Projekt RED, takže se můžete těšit na Geralta, Ciri, Yennefer a další postavy přesně tak, jak si je pamatujete. Pro hračičky existuje také možnost rozhýbat malůvky animací, která vypadá velmi stylově, podobně jako pohyblivé fotky v Harry Potterovi. Tématická hudba se sice po chvilce oposlouchá, ale není problém si k hraní pustit své oblíbené melodie, jež vám partie zpříjemní dle vašeho vkusu.
Některé zápasy Gwentu se mohou zvrhnout v krvavou bitku, zatímco jiné budou mít spíše šachový náboj.
Gwent zkrátka stojí za vyzkoušení. Zásadní předností je vedle nulové ceny prozatím téměř nulový nátlak na monetizaci titulu, široká komunita (protihráče najdete do několika desítek vteřin) a mechaniky, které velmi rychle vstupují do krve – ani nebudete vědět, že už jste ve společnosti Geralta a jeho přátel utopili několik desítek hodin. Gwent funguje jako skvělá zábava na půl hodiny o přestávce v práci či ve škole nebo mezi plněním povinností. Jediným nedostatkem je nevyzpytatelný lidský faktor, ale to už je úděl multiplayerových her. Během několika dní se rozjede nová sezóna z Makahamu, takže můžete naskočit rovnýma nohama do rozjetého vlaku. Třeba se potkáme nad počítačovým herním stolem. Ale od 4. prosince třeba také na PS4 a Xbox One.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
• Novinka: 5. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Jak mnozí dobře víte, hospodská zábava ze Zaklínače 3: Divoký Hon dostala v roce 2017 svou free-to-play hru Gwent, podpořenou navíc příběhovým dobrodružstvím královny Meve s názvem Thronebreaker. Postupně se „zaklínačský mariáš“ propracoval mimo PC scénu také na konzole PS4 a Xbox One, letošní rok okupoval také systém iOS a chystá se na Android. Jenže to už je více práce, než tvůrci v CD Projekt RED čekali, a proto musí těm nejslabším dát padáka, resp. přestat je podporovat nejnovějšími aktualizacemi. To neznamená, že by samotná hra byla nepoužitelná, ale odpadá tím možnost hrát multiplatformově (PC a mobilní verze zkrátka budou mít jiné statistiky karet).
Autoři se tak rozhodli kvůli menší popularitě Gwentu na konzolích, ale nechtějí být na své fanoušky zlí, takže jim dávají možnost převést své účty na PC, přesněji na účet propojený se službou CD Projektu GOG. Pro pařany na Xboxu by neměl být problém přesunout svůj digitální majetek dalším směrem, brblat mohou pouze nad tím, že si Gwent nezahrají v zelenkavé záři svého stroje na zábavu, ale příznivci modré barvy, tedy konzole od SONY, mají důvod ke vzteku. Na jejich PS4 účtech totiž zůstane naškudlený meteoritický prach (Meteorite Powder), prémiová měna nutná ke kosmetickým úpravám či k výrobě nových karet, což dost naštve, tím spíš, pokud do jeho nákupu vrazili reálné peníze.
Na oficiálních stránkách se samozřejmě vrší nespokojené komentáře, především od těch, kteří do Gwentu napumpovali svá eura a nyní chtějí své virtuální peníze převést spolu se svým účtem. To se jim zřejmě nepovede, protože tvůrci doporučují utratit jej dříve, než se rozhodnou přesunout své karty a odměny na platformu GOG (od 9. prosince). Pomalu tak vyvstává otázka, jak cenné je online vlastnictví jakékoliv komodity, když její existence může v mžiku skončit a váš majetek bude rozprášen mezi ostatní jedničky a nuly. Co myslíte, má CD Projekt povinnost dát vlastníkům PS4 účtů náhradu? V každém případě utržilo polské studio první velký šrám na účet svého neposkvrněného profilu. Kolik jich ještě přijde před vydáním očekávaného Cyberpunku 2077?
• Zdroje: Oficiální blog, Oficiální fórum
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Celeron G1820 / AMD A4-7300 | Intel Core i3 6100 / AMD FX-6300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 710 nebo GeForce GT 7900 / AMD Radeon R5 330 nebo Radeon HD 4650 | NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon R7 265 |
DirectX | – | – |
Operační paměť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | 4,5 GB | 4,5 GB |