• Autor: Filip Němec
Half-Life 3 stále ne a ne přijít, komunita fanoušků se tak alespoň rozhodla přeleštit legendární druhý díl z roku 2004 s pomocí remasterovací platformy Nvidia RTX Remix. Ta je schopná staré klasiky obohatit o lepší textury či nejmodernější ray-tracing. Kultovní střílečku si tak díky této modifikaci budou moci všichni fanoušci Gordona Freemana zahrát ve výrazně hezčí grafice. Vše, co o Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project potřebujete vědět, najdete v tomto článku.
zdroj: Nvidia
Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project zatím nemá stanovené datum vydání, pokud by však mohla tato modifikace vyjít v dohledné době, zdá se jako ideální datum 16. listopad 2024, kdy Half-Life 2 oslaví 20. výročí. To je ale v tuto chvíli pochopitelně jen divoká spekulace.
Předpokládáme, že modifikace bude dostupná zdarma, protože samotný nástroj RTX Remix, na kterém je postavena, je také zdarma. S největší pravděpodobností vyjde Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project pouze na PC.
Modifikace byla oznámena 22. srpna 2023 s tím, že je již v rané fázi vývoje, vydání v letošním roce tak není zcela nereálné. Na druhou stranu autoři tohoto „komunitního remasteru“ zatím možné vydání svého díla nijak nekomentují a podle oficiálního Twitter účtu to vypadá, že remaster Half-Life 2 vzali pěkně od podlahy, a tak je i možné, že práce na Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project budou trvat déle.
Modifikaci vyvíjí Orbifold Studios složené ze čtyř známých týmů z Half-Life 2 moderské komunity. Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project tak nyní vytváří několik desítek nadšenců, kteří se již v minulosti podíleli na fanouškovských úpravách série Half-Life. Jde o autory projektů jako Half-Life 2 VR (modifikace s VR podporou pro HL2), Half-Life 2: Remade Assets (modifikace vylepšující textury apod.), Project 17 (komunita moderů tvořící 3D assety pro další fanouškovské VR Half-Life projekty) nebo Raising the Bar: Redux (modifikace pro Half-Life 2: Episode 2).
Nvidia RTX Remix je zdarma dostupná platforma umožňující moderům remasterovat starší hry s využitím moderních technologií společnosti Nvidia. Nástroje se zaměřují jednak na přidání ray-tracingu a současně i na vylepšení textur a dalších assetů nejen pomocí generativní umělé inteligence.
Nechybí možnost implementovat nejnovější upscaler DLSS 3.5, dále RTX IO pro rychlejší načítání dat nebo Nvidia Reflex zlepšující spolupráci procesoru a grafické karty pro ještě vyšší výkon. Díky využití AI umí RTX Remix relativně rychle vytvářet remastery s plným ray-tracingem (tzv. path tracing).
Původní hra sice nenabízí oficiální český překlad, komunita fanoušků však vytvořila neoficiální české titulky i český dabing, který bude pochopitelně možné zapnout ve hře i v případě, že budete mít nainstalovanou modifikaci Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project.
Modifikace Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project nebude mít žádný vliv na příběh, ten zůstává stejný jako v původní hře Half-Life 2.
Příběh Half-Life 2 nepřímo navazuje na konec prvního dílu, ve kterém ve výzkumném středisku Black Mesa dojde k otevření portálu do jiné dimenze plné mimozemských nepřátel, v kůži vědce Gordona Freemana tak musíme portál zavřít a ještě se potýkat s vládními silami snažícími se celý incident ututlat. Na konci jedničky je Gordon Freeman tajemnou postavou zvanou G-Man uveden do stáze, aby mohl být znovu přivolán v případě nouze, respektive v momentě, kdy se to G-Manovi bude hodit.
Tak se právě stane na začátku Half-Life 2, kdy G-Man probudí Gordona Freemana a pošle ho do města City 17 ovládaného mimozemskou rasou Combine, která obyvatele města a jeho okolí drží v hrsti pomocí zkorumpované policie a technologického útlaku. Gordon se spojí s odbojem vedeným bývalými kolegy z Black Mesa a společně se pokusí Combine oslabit natolik, aby tento mimozemský uzurpátor opustil Zemi.
Modifikace Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project pravděpodobně nebude nijak zasahovat do hratelnosti, stále tedy půjde o starý dobrý Half-Life 2, tedy legendární akční střílečku z pohledu první osoby, odehrávající se v polootevřeném světě. Hra šikovně střídá napínavé akční pasáže s klidnějším průzkumem či přesunem po rozlehlém světě a prostorovými hádankami využívajícími zejména fyziku prostředí. To dnes patří k ustáleným a osvědčeným receptům mnoha her, na svou dobu však šlo o inovativní koncept, za který byl Half-Life 2 nesmírně ceněn.
Mezi další originální prvky patří také zbraně, zejména gravity gun sloužící nejen pro řešení nejrůznějších puzzlů, ale také pro boj. V případě, že vám třeba dojdou náboje do konvenčních zbraní, stačí s gravity gunem sebrat poblíž ležící rezavý kotouč do pily nebo jiný předmět a mrštit jím po nepříteli. Skvělé tempo hry drží také level design, který byl na svou dobu velmi detailní, a také proměnlivé lokace, kde se střídají například slunné otevřené pláže s doslova hororovou a dodnes legendární úrovní Ravenholm.
Díky modifikaci opravdu výrazně vylepšující grafické zpracování si tak budeme moci užít skvělou původní hratelnost, která z dnešního pohledu jistě už nebude tak originální a průkopnická. Jde však o perfektní exkurzi do videoherní historie, jež vás nebude odrazovat zastaralou grafikou. Herní doba se pohybuje kolem 15 hodin a doufejme, že autoři modifikace časem zpracují také další dvě, zhruba pětihodinové epizody.
Hlavní rozdíly oproti původní verzi z roku 2004 poznáme na první pohled, modifikace totiž upravuje zejména grafiku. Od kvalitnějších textur, které autoři buď pomocí AI automaticky vylepšují nebo „ručně“ mění za jiné a detailnější, upscalingu DLSS 3.5, rychlejšího načítání s RTX IO, Nvidia Reflex pro optimalizaci výkonu až po implementaci ray-tracingu.
Ten umožňuje realističtější osvětlení, stíny a odrazy, nejde navíc v dnešní době o stále nejpoužívanější verzi „základního“ ray-tracingu, ale nejnovější tzv. path-tracing (někdy také označován jako plný ray-tracing) využívající právě umělou inteligenci a strojové učení. Zatímco základní ray-tracing vykresluje pouze dopadající paprsek (ray) světla pohybující se od kamery ke sledovanému předmětu, path-tracing sleduje celou jeho cestu (path), tedy i následný odraz světla od pozorovaného předmětu a jeho vliv na další objekty kolem. Stíny a zejména pak odrazy působí daleko realističtěji a na první pohled celá scéna vypadá přirozeněji.
Slovy čísel mají textury 8x větší rozlišení a vylepšené objekty, jako je třeba oblek Gordona Freemana, mají 20x více geometrických detailů než v případě původní hry. Nyní tak lze například vidět takové detaily, jako jsou kusy látky dotýkající se šroubů v obleku a podobně.
Autoři modifikace jistě s jejím blížícím se vydáním připraví přehledná srovnání s původní verzí a také detailní popis všech rozdílů, zatím totiž vycházíme spíše z vlastního pozorování. První srovnání alespoň přináší zveřejněné trailery.
Half-Life 2 se zaměřuje pouze na příběhovou kampaň pro jednoho hráče, takže ani Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project nenabídne žádnou formu multiplayeru.
Obrazové materiály najdete v budoucnu na homepage stránce modifikace, trailery jsou zveřejněny na YouTube stránce Nvidia GeForce.
Modifikace Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project zatím není dostupná a nejsou tak žádné recenze ani první dojmy z hraní.
Samotná hra Half-Life 2 patří k vůbec nejlépe hodnoceným titulům videoherní historie a společně s prvním dílem je považována za hru, která udávala směr moderním akčním střílečkám jak po stránce hratelnosti, tak i příběhu. Na Metacriticu má Half-Life 2 skóre 96/100, což ji řadí na 16. místo žebříčku nejlepších her historie.Hardware nároky pro modifikaci Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project zatím nebyly zveřejněny, už nyní je ale jisté, že pro plné detaily a využití všech technologií, zejména pak path-tracing, bude třeba mít výkonný počítač.
Možnost snížit kvalitu detailů i míru využití jednotlivých technologií ale nejspíš zpřístupní hraní Half-Lifu 2 s touto modifikací i na slabších PC sestavách.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | bude oznámeno | bude oznámeno |
Procesor | bude oznámeno | bude oznámeno |
Grafická karta | bude oznámeno | bude oznámeno |
DirectX | bude oznámeno | bude oznámeno |
Operační paměť | bude oznámeno | bude oznámeno |
Pevný disk | bude oznámeno | bude oznámeno |
Mohlo by vás zajímat
• Zdroje: nvidia.com/geforce/rtx-remix, nvidia.com, hl2rtx.com