Vážení zákazníci, z důvodu povodní a technických problémů jsou naše prodejny v Opavě a Frýdku-Místku dnes uzavřeny. Také jsme dočasně zastavili doručování do zasažených oblastí a některých AlzaBoxů, které jsou bez proudu. Situaci sledujeme a obnovíme provoz i doručování, jakmile to bude možné. Děkujeme za pochopení. Stav své objednávky můžete sledovat v mobilní aplikaci nebo na webu v sekci Moje Alza.

Historie Hi-Fi: od zvýšení kvality přenosu a záznamu hudby po digitální Hi-Res Audio

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno • Autor: Michal Rybka

Zkratku Hi-Fi používáme běžně ve smyslu „kvalitnějších audio přehrávačů“, aniž bychom chápali, co tato zkratka znamená a kde se přesně vzala. Realita je samozřejmě složitější. V dnešním článku se proto zaměříme na to, co je Hi-Fi, zavzpomínáme na zlatou éru a podíváme se, jak Hi-Fi zvládlo přechod do nové doby s Hi-Res audio.

Digitální audio

Historie Hi-Fi – OBSAH

  1. Co je Hi-Fi
  2. Vzestup a technologické inovace
  3. Analogové Hi-Fi a jeho zlatá éra
  4. Loudness wars a změna masteringového stylu
  5. Hi-Res Audio a jeho vliv na kvalitu záznamů

Co je Hi-Fi

Pojem Hi-Fi, High Fidelity (vysoká věrnost), se objevil v padesátých letech, kdy se výrobci na Západě rozhodli zvýšit kvalitu přenosu a záznamu hudby tak, aby opravdu zněla tak, jak byla zahrána. Do té doby jsme byli rádi za to, že vůbec můžeme audio zaznamenávat a přenášet, praskání a ruchy byly naprosto běžnou součástí reprodukce ze záznamu.

Vzestup a technologické inovace

Vzestup Hi-Fi byl způsoben příchodem několika významných technologií. Za prvé šlo o FM rádio, tedy přechod z amplitudové modulace (AM) na frekvenční (FM), která je výrazně odolnější vůči zarušení.

Za druhé se objevily tak zvané ekvalizační křivky, které dovolily úpravy audia tak, aby byly na gramodesky a na pásky zaznamenávány v podobě vhodné k záznamu, zatímco při reprodukci došlo ke zpětné proměně záznamu na jeho původní akustickou podobu.

Tím, že záznamové médium nemuselo respektovat vlastnosti audia, ale vhodným převodem se vytěžilo maximum z akustické kvality i kvality záznamu, došlo ke skokovému zvýšení kvality záznamu i reprodukce.

Hi-Fi audio
Reproduktory můžete mít sebekvalitnější, ale když je nakrmíte audiem v mizerné kvalitě, poslech nebude dobrý.

Posledním významným technologickým vylepšením bylo rozšíření záznamu na magnetické pásky. Magnetický záznam existoval už dříve, používal se například záznam na cívky s ocelovými dráty. Páskový rekordér ale nabízel záznamové médium, které bylo lehčí – a díky tomu, že je pásek plochý, dovolil vedle sebe zaznamenávat více nezávislých magnetických stop, což dovolilo stereofonický a kvadrofonický záznam. Pozdější příchod helikálního záznamu na široké pásky dovolil i vzestup domácího videa.

i

Nejlepší sluchátka 2023

Digitální audio je překvapivě ještě starší – systém PCM (Pulse Code Modulation) vynalezl britský vědec Alec Reeves v roce 1937. Tento systém funguje tak, že analogovou vlnu rozřeže na vzorky, u kterých se měří a zaznamenává úroveň signálu jako číslo. Protože jde v digitálním systému o sekvence čísel, je možné je neomezeně duplikovat beze ztráty kvality, a dokonce je možné opatřit je kontrolními součty, takže poškozené úseky lze opravit. 

Digitální audio je ale výpočetně náročné a také náročné na kapacitu média, takže si muselo na svůj vzestup počkat až do 70. let minulého století.

Analogové Hi-Fi a jeho zlatá éra

Éra padesátých až sedmdesátých let je považována za zlatou éru domácího analogového Hi-Fi. V té době vznikaly nejen exkluzivní firmy jako McIntosh, Klipsch, Kenwood a nebo Burmeister. Vývoj ale šel i opačným směrem, tedy k postupnému zlevňování audia nižší střední a střední třídy, které ho přineslo do domovů běžných lidí. Kdysi exkluzivní technologie pro potlačení šumu, jako bylo Dolby B, mířilo ze špičkových komponent nakonec i do běžných walkmanů, které si mohl koupit každý.

Hi-Fi audio
Hi-Fi komponenty jsou mnohdy velmi pěkné na pohled.

Mnoho přístrojů z této éry je i dnes vysoce ceněno a představují základ drahých domácích poslechových sestav. Fanoušci analogového audia na něj nedají dopustit, i když často z důvodů, které nemají až tolik společného s analogovým záznamem jako takovým, ale týkají se fenoménu zvaného loudness wars, tedy nástupu přenosných přehrávačů.

Loudness wars a změna masteringového stylu

V 60. a 70. letech se audio připravovalo hlavně pro velké poslechové sestavy s mohutnými zesilovači, a proto byly nahrávky připravovány na vydání (masterovány) s ohledem na jejich dynamický rozsah – tiché pasáže měly být tiché a ty hlasité zase razantní. S příchodem přenosných přehrávačů se ale ukazovalo, že tento typ masteringu pro ně není vhodný, protože na ulici nejsou tiché pasáže dobře slyšet.

i

Skutečně bez drátů: Co nabízí True Wireless sluchátka?

V 80. letech proto přichází mastering na hlasitost, kde se tiché pasáže zesilují a ty opravdu hlasité se ořežou, čímž vzniká zvuk lépe rozeznatelný ve walkmanu, který ale nezní na velké sestavě dobře. Právě proto si milovníci analogových nahrávek cení desek a pásek vzniklých před touto dobou – nahrávka masterovaná na hlasitost prostě nezní na velké sestavě dobře a nezachrání ji ani pokročilé zpracování signálu. Tento problém se týká jak analogových, tak i digitálních nahrávek – a dnes jsou velmi ceněné originální studiové nahrávky, které mohou být nově remasterovány pro distribuci ve vysoké kvalitě.

Hi-Fi audio
Studiová kouzla mají obrovský podíl na tom, jakou hudbu vlastně slyšíme.

Hi-Res Audio a jeho vliv na kvalitu záznamů

S příchodem digitálního audia ve vysoké kvalitě (Hi-Res Audio) se do jisté míry smazal rozdíl mezi kvalitními analogovými a digitálními nahrávkami, kde dnes nejzásadnější roli hraje hlavně to, jak byla nahrávka masterována a jak se s ní dále pracovalo. Díky digitálnímu Hi-Res Audiu ale dnes máme dostupné velmi kvalitní audio za přijatelné ceny, které by byly ještě před třiceti lety pro smrtelníky naprosto nedosažitelné.

i Mohlo by vás zajímat

V posledních letech se zájem o analogové technologie v oblasti hudby vrací. Nejde jen o nostalgické vzpomínky, ale také o snahu získat co nejvíce autentický zvuk. Někteří umělci dnes stále preferují analogový zvuk, a dokonce i nová alba jsou nahrávána na pásky nebo gramofonové desky.

5,0
Sony STR-DH790
AV receiver 7.2, výkon 145 W/kanál, minimální impedance 6 Ohm, 5 × reproduktorový výstup, 2 × výstup pro aktivní subwoofer, HDMI 4 × vstup a 1 × výstup, RCA/Cinch 4 × vstup a 4 × výstup, 1 × optický vstup, 1 × anténní vstup, 1 × vstup koaxiální audio, 1 × sluchátkový výstup, Bluetooth, podpora Dolby Atmos, DTS: X a DTS-HD Master Audio, FM tuner a RDS, ovládání pomocí chytrého zařízení, dálkové ovládání
11 990,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: GS487g
4,6 29×
Gogen MSC 372 BTU
Mikrosystém - s reproduktory o výkonu 30 W, FM rádio s 30 předvolbami, rozhraní IN jack 3,5 mm a USB, podpora MP3 a WMA, kompatibilní s Bluetooth, CD přehrávač, USB slot, automatické ladění a dálkové ovládání
1 990,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: JHY303G2
4,8 33×
Panasonic SC-PMX92 černá
Minisystém - s reproduktory o výkonu 120 W, FM, DAB+ a RDS rádio s 50 předvolbami, rozhraní IN toslink, RCA/Cinch a USB, rozhraní OUT reproduktory a sluchátka, podpora AIF, DSD, FLAC a MP3, kompatibilní s Bluetooth, CD přehrávač, USB slot, automatické ladění a dálkové ovládání
7 989,-
Na objednávku – termín upřesníme
Objednací kód: GZ306y82c
4,9 24×
Sonos Sub Mini černý
Subwoofer - pasivní, bezdrátové připojení Wi-Fi a Multiroom, frekvence subwooferu 25 Hz, rozměry 30,3 × 22,8 × 22,8 cm (V׊×H)
12 990,-
Skladem 4 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: SON007f
Vytisknout
P-DC1-WEB17
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací