Další launch procesorů je tu a na tahu je opět Intel. Je to už pěkných pár let, co jsme tu měli Refresh stávající architektury. 14. generace Intel Core procesorů s sebou nepřináší příliš novinek, jde spíše o nepatrná vylepšení, jak už je tomu u refreshů zvykem. Dnes testovaný Intel Core i7-14700KF se ovšem kromě mírně vyšších frekvencí dočkal jako jediný z modelů čtyř efektivních E-core navíc. Stojí upgrade za to, nebo si raději počkáte na nadcházející Intel Meteor Lake? Více už v dnešní recenzi!
i
Zpětná kompatibilita ano, ale už naposledy.
Do světa dnes vypuštěné procesory Intel Core 14. generace jsou kompatibilní s generací starých desek s chipsety řady Intel 600. Stejně tak je zde zachována podpora levných DDR4 pamětí. Následující 15. generace Meteor Lake procesorů už bude vyžadovat nové základní desky s novou paticí a podpory DDR4 se zde už nedočkáme.
Aby v tom nebyl zmatek, jak i7-14700KF, tak i9-14900KF, ale i i5-14600KF budou mít samostatné recenze, a tedy v následujících třech tabulkách budeme porovnávat parametry procesorů od Intelu a konkurenční AMD dle pořizovací ceny.
V tomto cenovém rozpětí máte na výběr dva procesory. Vlajkovou loď a absolutní novinku Intel i9-14900KF porovnáváme k Ryzenu 9 7950X3D.
Parametry | AMD Ryzen 9 7950X3D | Intel Core i9-14900KF |
---|---|---|
Počet jader | 16 | 8 + 16 |
Počet vláken | 32 | 32 |
Výrobní proces | 5nm FinFET | Intel 7 |
Kapacita L3 Cache | 128 MB | 36 MB |
Kapacita L2 Cache | 16 MB | 32 MB |
Max. Turbo Boost frekvence | 5,7 GHz | 6,0 GHz |
Podpora pro přetaktování | ✓ | ✓ |
Typ integrované GPU | AMD Radeon™ Graphics | × |
Podpora RAM | až 128 GB DDR5 | až 192 GB DDR4/DDR5 |
TDP | 120 W | 253 W |
Cena | 17 790 Kč | 16 890 Kč |
Intel Core i9-14900KF je vybaven osmi výkonnými (P-cores) Raptor Cove jádry a šestnácti efektivními (E-cores) Gracemont jádry. P-cores jsou vybavena HyperThreadingem, boostují na 5,6 GHz, dvě nejlepší jádra na 5,8 GHz a při splnění provozních podmínek může jedno jádro boostovat až na 6,0 GHz. E-cores HyperThreading nemají a boostují na 4,4 GHz. Celkový počet pracovních vláken je tedy 32.
V tomto cenovém rozpětí máte na výběr dva procesory. Intel i7-14700KF a Ryzen 7 7800X3D.
Parametry | AMD Ryzen 7 7800X3D | Intel Core i7-14700KF |
---|---|---|
Počet jader | 8 | 8 + 12 |
Počet vláken | 16 | 28 |
Výrobní proces | 5nm FinFET | Intel 7 |
Kapacita L3 Cache | 96 MB | 33 MB |
Kapacita L2 Cache | 8 MB | 28 MB |
Max. Turbo Boost frekvence | 5,0 GHz | 5,6 GHz |
Podpora pro přetaktování | ✓ | ✓ |
Typ integrované GPU | AMD Radeon™ Graphics | – |
Podpora RAM | až 128 GB DDR4 | až 192 GB DDR4/DDR5 |
TDP | 120 W | 253 W |
Cena | 10 190 Kč | 11 190 Kč |
Intel Core i7-14700KF je vybaven osmi výkonnými (P-cores) Raptor Cove jádry a dvanácti efektivními (E-cores) Gracemont jádry. P-cores jsou vybavena HyperThreadingem, boostují na 5,5 GHz a dvě nejlepší jádra pak boostují na 5,6 GHz. E-cores HyperThreading nemají a boostují na 4,3 GHz. Celkový počet pracovních vláken je tedy 28.
V této cenové hladině máte na výběr dva procesory. Intel i5-14600KF a konkurenční novinku AMD Ryzen 5 7600X.
Parametry | AMD Ryzen 5 7600X | Intel Core i5-14600KF |
---|---|---|
Počet jader | 6 | 6 + 8 |
Počet vláken | 12 | 20 |
Výrobní proces | 5nm FinFET | Intel 7 |
Kapacita L3 Cache | 32 MB | 24 MB |
Kapacita L2 Cache | 6 MB | 20 MB |
Max. Turbo Boost frekvence | 5,3 GHz | 5,3 GHz |
Podpora pro přetaktování | ✓ | ✓ |
Typ integrované GPU | AMD Radeon™ Graphics | – |
Podpora RAM | až 128 GB DDR5 | až 192 GB DDR4/DDR5 |
TDP | 105 W | 181 W |
Cena | 6 390 Kč | 8 329 Kč |
Intel Core i5-14600KF je vybaven šesti výkonnými (P-cores) Raptor Cove jádry a osmi efektivními (E-cores) Gracemont jádry. P-cores jsou vybavena HyperThreadingem a boostují na 5,3 GHz. E-cores HyperThreading nemají a boostují na 4,0 GHz. Celkový počet pracovních vláken je tedy 20.
Jak už jsem zmínil v úvodu, refreshe Intel procesorů nemají za cíl přinášet nějaké zásadní změny v technologiích a už vůbec ne ve výkonu. S výrobou se v čase odlaďuje i výrobní proces a Intel může svým zákazníkům zkrátka a dobře nabídnout o chlup lepší kousky křemíku. Intel i7-14700K tak dle oficiálních parametrů zvládá o 200 MHz vyšší takty na P-Cores a o 100 MHz vyšší takty na E-Cores.
V porovnání se svým předchůdcem i7-13700KF však i7-14700KF dostal o čtyři malá, efektivní jádra, tzv. E-Cores navíc, což se může leckomu hodit, obzvlášť jsou-li procesory ob generaci za stejnou pořizovací cenu.
Krom toho 14. generace Intel procesorů podporuje dedikované Wi-Fi 7 chipy, kterými jsou vybaveny některé nové základní desky, které si výrobci při příležitosti launche refreshnutých Intelů připravili. Nově je i zmíněná, rozšířená podpora kapacity operačních pamětí na 192 GB, ačkoliv tu už v tichosti dostala i předcházející 13. generace Intel Core procesorů.
V této recenzi se podíváme na výkon Intelu i7-14700KF a porovnáme jej s cenově srovnatelným Ryzenem 7 7800X3D s V-CACHE. Jako vždy jsem testoval maximální výkon po odladění celé platformy s ohledem na stabilitu a provozní vlastnosti, tedy nelámal jsem nastavení procesorů přes koleno a nehnal výkon na poslední kapku krve.
K měření jsem používal základní desku ASUS ROG MAXIMUS Z790 DARK HERO. Ačkoliv jsem v předchozích testech Intelů 13. generace neměl problém s operačními pamětmi na 8 000 MT/s, tentokrát byl limit paměťových řadičů jak 13. tak 14. generace Intel procesorů na 7 600 MT/s.
i
Informace k aktuálnosti výsledků aneb co se většinou nedozvíte
Hlavní změny oproti testům 13. generace při launchi jsou tedy nejen výrazně rychlejší operační paměti, ale i silnější grafická karta RTX 4090, která v době uvedení 13. generace ještě nebyla k dispozici.
Zásadní změny se odehrály i v testovací skladbě programů a her. Ve 2D testech máme nově Cinebench 2024 jako náhradu za Cinebench R23, ale i dalším aplikacím se dostalo updatu několika minoritních verzí. V 3D testech došlo k výměně, odstranění a přidání několika her vč. majoritních aktualizací. Testování her tentokrát probíhalo a již do budoucna bude vždy probíhat s vypnutými upscalery (DLSS, FSR, XeSS), které při testování způsobují overhead.
V následujících testech se podíváme na aplikační výkon v renderingu, při práci s videem, soubory a na širokospektré testy, které vypovídají o výkonu nejrůznější práce s počítačem.
Při testech všech 16 procesorů, které uvidíte ve grafech jsem chladil hi-endovým AiO chladičem Corsair iCUE H150i ELITE CAPELLIX XT s teplovodivou pastou Gelid GC Extreme.
Ryzeny 5000, s výjimkou Ryzenu 7 5800X3D, byly testovány s manuálně zapnutou funkcí PBO (Precision Boost Overdrive) na +100 MHz a s optimalizovanou křivkou napětí dle kusu procesoru na negativní offset 10–15 na všech jádrech dle kusu procesoru. Limity PPT, TDC a EDC byly nastaveny dle základní desky (ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II). Operační paměti byly nastaveny na 3 733 MT/s CL 16-16-16-32-1T při poměru MCLK : FCLK : UCLK 1 : 1 : 1, a to Ryzen 5800X3D nevyjímaje.
Ryzeny 7000 jsem měřil na základní desce ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO na 6 000 MT/s při časování CL 30-36-36-96-2T. DRAM : MCLK byly tedy nastaveny na 3 000 : 3 000 MHz a FCLK na 2 000 MHz. U CCD0 s 3D-CACHE jsem nastavil křivku napětí na neg. offset -30 a CCD1 na neg. offset -10 a PBO na +150 MHz – platí pro Ryzeny 7900X3D a 7950X3D. Ryzen 7 7800X3D měl pouze neg. offset na -30 a Ryzen 7600X PBO na +150 MHz a neg. offset křivky napětí na -10.
Zásadní změnu jsem volil při testování Intel procesorů, a to tu, že jsem při herních testech přestal vypínat E-Cores. Některé hry, jako např. Spider-Man se dočkali optimalizačních patchů, díky kterým hra lépe využívá E-Cores, ale absolutně tragicky funguje jen s P-Cores. To začalo do testování vkládat jistou dávku komplexity, a tak bude i do budoucna lepší ponechat hrám i aplikacím všechny dostupné prostředky procesoru, nehledě na to, jak software umí s hybridními procesory pracovat.
Jak 12., tak 13. generace Intelů byla testována s rozumně zvýšenými takty P-Cores tak, aby si bylo možné dovolit slušný undervolt o offset -30 mV až -75 mV. Při vytížení dvou jader byly nastavené vždy maximální možné takty a při více jak dvou maximální rozumné takty s ohledem na provozní vlastnosti. E-Cores zůstala na defaultních hodnotách. Intely 12. generace byly co do operačních pamětí testovány na 6 400 MT/s CL32. 13. a 14. generace byly testovány na 7 600 MT/s při CL 38-48-48-128-2T.
Všech 16 procesorů bylo naměřeno pod Windows 11 22H2 se všemi nejnovějšími a dostupnými aktualizacemi. U Intel procesorů byl nastaven režim napájení na Vysoký výkon, jelikož scheduler operačního systému ignoruje část feedbacku, který poskytuje Thread Director, což se projevuje pozitivně nejen na průměrném herním výkonu, ale také na kvalitě frametimes. Zároveň byla u všech měřených procesorů vypnuta funkce Integrity Paměti neboli Virtual Based Security, která dle mých měření zhoršuje herní výkon o 11–17 procent. AMD Ryzen procesory byl testovány na Vyvážený výkon, což je nastavení, které doporučuje sám výrobce v reviewers guide (návodu pro recenzenty).
Hned na začátek si dáme horkou novinku a to Cinebench 2024. Nástupce R23 dává procesorům ještě větší záhul a není vůbec jednoduché tento benchmark při maximálním výkonu uchladit, a proto je právě tento test v nT režimu referenčním bodem pro všechny ostatní testy, a to včetně her.
Cinebench 2024 |
Ačkoliv srovnáváme dle pořizovací ceny, jsou Intel i7-14700KF a Ryzen 7 7800X3D co do pracovních prostředků zcela odlišené kusy. I proto se díváme na 20% rozdíl ve výkonu při nasazení jednoho pracovního vlákna ve prospěch Intelu oproti AMD. Při vytížení všech prostředků pak na krásných 77 %. Pracovní usecasy nám začínají zajímavě.
Blender Benchmark 3.6.0 |
Výsledky v Blenderu rozdíly potvrzují. Zatímco rozdíl v pořizovací ceně dělá v tento moment rovných 1 000 Kč, rozdíl ve výkonu je ve scéně Classroom pěkných 66 % pro Intel i7-14700KF. Nutno ale podotknout, že Ryzen 7800X3D je primárně herní model.
Následující dva testy se mohou na první pohled zdát jako zbytečné, jelikož je moc lidí nezná. Opak je ale pravdou. Jde o tzv. browser benchmarky, které testují úlohy prováděné skrze webový prohlížeč. Faktem je, že webové úlohy založené na Javascriptu patří k těm nejčastějším úkolům, které svému PC dáváme.
Jetstream 2.1 a Speedometer 2.1 |
V JetStreamu 2 pak Intel i7-14700KF poráží konkurenční, cenově srovnatelný Ryzen 7 7800X3D o 11 % a ve Speedometeru 2 o 8 %. Výsledek můžeme brát v potaz jako rozdíl svižnosti při běžné práci ve webovém prostředí.
Práce se soubory je, ať chcete, nebo ne, další z nejčastějších úloh, které svému procesoru zadáváte. Například vždy, když instalujete nějaký software nebo hru, dochází k dekompresi instalačních souborů.
7zip – (de)komprimování souborů |
Při komprimování souborů nově refreshnutý Intel i7-14700KF ustřelil konkurenčnímu Ryzenu 7 7800X3D o 44 %. V testu dekomprimování byl pak rozdíl 49 %. Zatím se Intelu daří, uvidíme, jak tomu bude dál.
Geekbench 6 je jedním z nejpoužívanějších testů, který obsahuje širokou škálu scénářů a úloh. Testuje kompilování kódu v různých jazycích, kryptografické úlohy, matematické výpočty a mnoho dalšího. Měříme výkon při zapojení jednoho a všech pracovních vláken.
Geekbench 6 |
V Geekbenchi 6 při zapojení jednoho pracovního vlákna se opět díváme na 10% rozdíl pro Intel i7-14700KF oproti Ryzenu 7 7800X3D, a při vytížení všech dostupných prostředků pak dokonce na 32 %.
Tentokrát jsem do testů zařadil práci s videem. V následujících třech úlohách se podíváme na enkóding videa přes HEVC a dekóding AV1 pomocí dav1d od Videolan.
Práce s videem |
V testech enkódování 4K videa z H.264 do H.265 tu máme 37% rozdíl ve výkonu pro Intel i7-14700KF v neprospěch konkurenčního AMD Ryzen 7 7800X3D. Oproti srovnání Intelu i9-14900KF s Ryzenem 9 7950X3D jsou výsledky o poznání pozitivnější. Ač se může zdát porovnávání procesoru s 28 vlákny oproti procesoru s 16 vlákny nefér, tyto dva modely se nabízejí jako volba v cenové relaci 10 000–12 000 Kč. Pokud dopadnou následující herní testy dobře, bude Intel i7-14700KF dobrá volba při výběru procesoru.
Správné testování procesorů ve hrách je na první pohled hračka, ale opak je pravdou. Už za chvíli si povíme, jak měříme CPU a proč měříme tak, jak měříme.
Pro úplnost vysvětlím, jak vybírám testovací scény náročné na procesor. Buď jde o špatně optimalizované hry, jež jsou tzv. zaboundované na jednom pracovním vláknu a vytěžují jedno jádro na 90–100 %, což je případ Starcraftu II. I ostatní hry ale splňují požadavky velmi vysokého vytížení jednoho vlákna 80 % a více. Nebo jde o scény, kde při rychlém pohybu dochází ke streamování textur, což má na starosti procesor. To je případ Cyberpunku 2077 nebo Spider-Man Remastered.
Moderní testování klade ale především důraz na RayTracing, jelikož CPU musí přitáhnout více objektů na scénu (draw calls) a zároveň má na starosti BVH (Bounding Volume Hierarchy) management. Všechny dnes testované hry s výjimkou Starfieldu a Starcrafu II jsou RayTracingem vybaveny, a ten je vždy nastaven na úplné maximum. Starfield je stále horkou novinkou, ale co je nejzajímavější, i bez RayTracingu dal testovaným procesorům zabrat ze všech her nejvíce.
Herní testy jsou měřeny pomocí nástroje CapFrameX, kde je každá testovací scéna měřena 3× za sebou tak, aby byla zajištěna konzistence naměřených výsledků nejen co do průměrných FPS, ale i co do 0,1%. Současně je logována řada senzorů, díky kterým víme, jak se konkrétní procesor v dotyčném testu choval, a můžeme tedy zaznamenat i provozní vlastnosti, např. spotřebu.
Starcraft II je opět jedna z nejhranějších RTS eSportovek. Měřena je velmi náročná custom scéna na nejnižší grafické rozlišení, která představuje počátek souboje 4v4. V prvních vteřinách zde klesá FPS na velmi nízké hodnoty a celá scéna má 20 vteřin. Tato legendární hra pochází z dílny Blizzard Entertainment a je hojně hraná jak mezi občasnými hráči, tak mezi nejtvrdšími profesionály.
Starcraft II |
Hned na úvod si dáme dvě typické Blizzardovky. I přesto, že hra využívá pořádně jen jedno jádro, které u Intelu i7-14700KF běželo na 6 GHz, znatelně víc hra benefitovala s 3D-CACHE. Ryzen 7 7800X3D byl rychlejší o 43 %, a to není zrovna málo.
World of Warcraft snad ani není nutno představovat. Ač jde 20 let staré, tak stále aktivní MMORPG. Dragonflight je již 9. datadiskem v pořadí a co do technologií jde hra stále s dobou – je vybavena RayTracingem. Vývojářem i vydavatelem hry je Blizzard Entertaiment. Měříme 20 dlouhou scénu v oblasti The Waking Shores – Ruby Lifeshrine, která je nejnáročnější a dobře měřitelná v otevřeném světě.
World of Warcraft: Dragonflight |
Na 25% rozdíl v neprospěch Intelu i7-14700KF se díváme v posledním datadisku Dragonflight legendárního MMORPG World of Warcraft. Měřit WoWko není jednoduchá záležitost, jelikož ty nejnáročnější scény, nejsou měřitelné a konzistentní. I tak jsem vyšel vstříc požadavkům na měření této hry. Hra je opravdu cache-sensitivní a i o generaci starší Ryzen 7 5800X3D, který se dá pořídit se základní deskou a operačními DDR4 pamětmi za hubičku, je lepší volba než nejnovější Intely 14. generace.
Starfield byl dlouho očekávanou novinkou sci-fi nadšenců, a hlavně těch, kteří si chtěli zkrátit dlouhé čekání na ostrou verzi Star Citizenu. Hra se odehrává v roce 2330 kdesi mimo naší sluneční soustavu. Hra běží na Creation Engine 2, pochází z dílny Bethesda Game Studios a vydavatelem je Bethesda Softworks. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu – průběh osídlenou lokací jménem Akila v Cheyenne System.
Starfield |
Starfield se co do technické stránky moc nepovedl, to víme všichni. A právě v takových hrách exceluje hrubá síla. Intel i7-14700KF tu byl rychlejší o 12 % než cenově srovnatelný Ryzen 7 7800X3D od konkurence. Problém ovšem je, že ten 12% rozdíl stál 140 % ve spotřebě. Doufejme, že Intel co nevidět přijde se svým řešením 3D-CACHE. Prý na tom dělají, tak držme palce.
Cyberpunk 2077 je akční RPG adventura z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě dystopické metropole Night City v Kalifornii, v němž musíte plnit své žoldácké úkoly. Hra byla postavena na herním enginu RED Engine 4 vývojáři ze studia CD Project Red a vydána v prosinci 2020 společností CD Project. Měříme rychlý průjezd na motocyklu po dobu 20 sekund.
Cyberpunk 2077 |
Cyberpunk 2077 dostal nedávno majoritní patch 2.0 a s ním přišel i fix pro SMT AMD Ryzen procesorů. Rozdíl ve výkonu je zanedbatelný v rámci chybovosti měření. Vzhledem k ostatním okolnostem, jako jsou provozní vlastnosti, životnost platformy a pořizovací cena operačních pamětí se jako lepší volba ke koupi nabízí na vyloženě herní účely Ryzen 7 7800X3D.
Hogwarts Legacy je akční RPG odehrávající se v pozdních letech 19. století, zhruba 100 let před událostmi odehrávajícími se v knižní sérii Harry Potter. Hra je z dílny vývojářského studia Avalanche Software a vydavatelem je Warner Bros. Games. Měříme 20vteřinovou, na procesor velmi náročnou scénu v zimním období v lokaci známé jako Hogsmeade.
Hogwarts Legacy |
Na totožný případ se díváme u Hogwarts Legacy. S výkonem tu bohužel nehýbají nijak zásadně ani vysoké takty, počty jader ani 3D-CACHE. Výkon je mizerný na jakémkoliv hardwaru, ať děláte, co děláte. Unreal Engine 4 není žádný světoborný počin. Doufejme, že s 5. iterací budou hry postavené na tomto enginu chodit lépe.
Marvels Spider-Man Remastered je, jak název napovídá, remaster původní hry s tunou RayTracingu. Hra běží na Insomniac Enginu, developery jsou Insomniac Games a Nixxes Software a vydavatelem je Playstation PC. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu v oblasti centra města.
Spider-Man: Remastered |
Výhodou Spider-Mana je, že hra dokáže pochroupat všechny dostupné prostředky, které dostane. Intel i7-14700KF sice dostal oproti předchozí generaci o čtyři E-Cores navíc, ale i přesto byl Ryzen 7 7800X3D o 6 % rychlejší. Tato hra je také současně jeden z důvodů, proč jsem u Intelů vypustil testování her s vypnutými E-Cores.
A Plague Tale: Requiem je pokračování úspěšné adventury odehrávající se ve středověké jižní Francii z dob černého moru. Hra je z dílny Asobo Studio, vydavatelem je Focus Entertainment a běží na in-house Zouna enginu vývojáře. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu odehrávající se v 10. aktu Bloodlines při příležitosti venkovské oslavy.
A Plague Tale: Requiem |
Na opět totožný výkon obou procesorů Intelu i7-14700F a Ryzenu 7 7800X3D se díváme v úspěšném pokračování ságy A Plague Tale. Pokud bychom porovnávali jen výkon, nebylo by až na pořizovací cenu samotného procesoru co řešit.
STAR WARS Jedi: Survivor asi nemá smysl tematicky představovat. Jde o pokračování předchozího dílu Fallen Order. Hra běží na Unreal Enginu 4, developerem je Respawn Entertainment a vydavatelem Electronic Arts. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu v oblasti Koboh, Sothern Reach.
STAR WARS Jedi: Survivor |
Jinak tomu nebylo ani v případě nejnovějšího dílu Jedi: Survivor ze série STAR WARS. Hra je opět mizerně optimalizovaná, ale navíc tentokrát vybavená RayTracingem. Rozdíl je opět na hranici chybovosti měření, pod 3 %.
The Witcher 3: Wild Hunt je třetím pokračováním herní fantasy série založené na knižní předloze Andrzeje Sapkowskiho. Vývojářem je herní studio CD Projekt Red, vydavatelem je CD Projekt a hra běží na Red Engine 3. Testujeme verzi 4 vydanou jako remaster v prosinci 2022 a obohacenou o DLSS/FSR2, RayTracing a řadu grafiku vylepšujících módů. Testovací scéna je dlouhá 40 vteřin uprostřed centra Novigradu.
Witcher 3: Wild Hunt |
A ve finále, v zremasterovaném Witcherovi 3 zvítězil Ryzen 7 7800X3D nad Intelem i7-14700KF o pouhá 4 % což je zanedbatelný rozdíl. Až na spotřebu hodnotím herní výkon nově refreshnutého Intelu i7-14700KF pozitivně. Nezbývá jen doufat, že Intel dokáže spojit následující výrobní proces se svou variantou 3D-Cache, kterou jsou vybaveny konkurenční AMD procesory.
U provozních vlastností dvou rozdílných architektur má smysl porovnávat především spotřebu. Změřil jsem tedy průměrnou spotřebu procesorů v nejnáročnější testovací scéně ve Starfieldu, ve hře, která vykazovala nejvyšší spotřebu procesoru. V druhém testu pak naleznete naměřené hodnoty spotřeby při renderingu v Cinebench 2024.
Provozní vlastnosti – spotřeba |
Jak už jsme si ukázali u Starfieldu, rozdíl ve spotřebě v náročném herním scénáři je enormní. Intel i7-14700KF si řekne o 140 % více energie než konkurenční AMD Ryzen 7 7800X3D za 12 % výkonu navíc. V renderingu se pak díváme na 200% nárůst spotřeby ovšem už za 77% nárůst ve výkonu.
Byla by chyba od pouhého refreshe stávající architektury očekávat něco víc než minimální, kosmetická vylepšení. Dnes testovaný model i7-14700KF sice dostal oproti předcházejícímu modelu i7-13700KF čtyři E-Cores navíc, čímž se za stejnou pořizovací cenu nemírným způsobem odlišil od konkurenčního Ryzenu 7 7800X3D.
Intel i7-14700KF disponuje ve srovnání s konkurenčním Ryzenem 7 7800X3D velmi slušným pracovním výkonem, který je ovšem vykoupen vysokou spotřebou. Ve hrách pak záleží na scénáři od scénáře. V řadě případů se drží s Ryzenem, tam kde je ale hra sensitivní na cache, tam Intel celkem ztrácí nejen co do výkonu, ale také do energetické efektivity. Nejnovějším Ryzenům obecně ve srovnání s Intely posledních generací nahrávají navíc věci jako delší životnost platformy, která refreshem Raptor Laku u Intelu končí, ale také např. levnější operační paměti, jelikož AM5 platforma reálně rychlejší paměťové kity než 6 000 MT/s nevyužije.
Do budoucna je jasné, že musí Intel změnit přístup k hernímu výkonu a přijít nejen s vlastní implementací hardwarové 3D Cache po vzoru AMD, ale vylepšit i energetickou efektivitu. S tou by měl výrazně pomoci nadcházející Intel 4 výrobní proces, který sice moc výkonu navíc nejspíše nepřinese, ale z pohledu spotřeby by měl pomoci.
Intel i7-14700KF
Intel i7-14700KFIntel i7-14700KF je co do výkonu velmi slušný procesor nejen na práci, ale i na hry. Stinnou stránkou jsou ovšem provozní vlastnosti, především vysoká spotřeba.
Klady
Zápory
Intel i7-14700KF nabízí vysoký výkon jak na hry, tak na práci a jde o slušnou volbu pro všechny, kteří od svého stroje požadují nekompromisně odváděnou práci.
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.