Přiznám se, že ač si jako overclocker potrpím vždy na maximální výkon, už léta v mém srdci existuje jedna výjimka. A tou jsou minipočítače NUC od Intelu. Až do vydání Hades Canyon, o nichž je dnešní recenze a jejichž testy uvidíte, bylo potřeba u Intel NUC přihmouření oka. Nejnovější mini PC prošla doslova tržní a vývojovou revolucí, kdy Intel spojil síly s AMD, a vy tak máte k dispozici nekompromisní kombinaci výkonu do kapsy, který hravě zmákne Full HD gaming s vysokými detaily na plynulé snímkové frekvenci.
Model | Intel NUC KIT NUC8i7HNK | Intel NUC KIT NUC8i7HVK |
---|---|---|
Procesor | Intel Core i7-8705G | Intel Core i7-8809G |
Základní frekvence | 3,1 GHz | 3,1 GHz |
Boost frekvence | 4,1 GHz | 4,2 GHz |
Hyper-Threading | 4c/8t | 4c/t |
Integrovaná grafika | Radeon RX Vega M GL + Intel HD Graphic 630 | Radeon RX Vega M GH + Intel HD Graphic |
L3 Cache | 8 MB | 8 MB |
Počet PCI-E 3.0 linek | 16× | 16× |
Odemčený násobič | ✕ | ✕ |
TDP | 65 W | 100 W |
Grafické výstupy | 2× Min-DP 1.2, 2× Thunderbolt 3, HDMI 2.0a | 2× Min-DP 1.2, 2× Thunderbolt 3, HDMI 2.0a |
M.2 PCIe x4 sloty | 22 × 40/80 a 22 × 80 | 22 × 40/80 a 22 × 80 |
DDR4 | max 32 GB (2× SO-DIMM) | max 32 GB (2× SO-DIMM) |
Prodejní cena | 19 990 Kč | 23 990 Kč |
*Aby nedošlo ke zmatení čtenáře, popřípadě pokud rodinu Intel NUC neznáte – testované modely jsou k zakoupení bez operačních pamětí a SSD disků, které je potřeba dokoupit. Ceny jsou platné k 27. 7. 2018
Patrně přemýšlíte, v čem se dva modely Intel NUC Hades Canyon liší kromě ceny. Jak vidíte v tabulce, rozdíl mezi i7-8705G osazeném ve slabším modelu a i7-8809G je v pouhých 100 MHz v Boost frekvenci. Na obou variantách je ale nejpříjemnější to, že poprvé v historii Intel NUC najdete pod kapotou čtyřjádro i s Hyper-Threadingem, tudíž osm pracovních vláken k dispozici.
Možná vás ale zarazil rozpor v pojmenování grafického chipu AMD RX Vega M, kde levnější model nese označení GL a dražší GH. Nejprve musím uvést na pravou míru, že pojmenování grafického chipu Radeon RX Vega M může vyznít lehce zavádějícím způsobem. Grafické chipy s kódovým označením RX Vega M jsou ve skutečnosti chipy Polaris 22 s paměťovým řadičem z grafických karet z AMD Radeon RX Vega, odkud svůj název podědily. V čem se tedy liší? Inu, zatímco slabší a levnější chip GL nese 20 výpočetních grafických jader, dražší a výkonnější chip GH disponuje 24 výpočetními jádry. Jakkoliv se může zdát, že jde o nepatrný rozdíl, v teoretické rovině můžeme mluvit o rozdílu grafického výkonu okolo 20 %.
Pokud zbystříte, zjistíte, že další rozdíl mezi GL a GH chipy je o téměř 18 % procent, co se týče GPU frekvence v maximálním Boostu jader, a o cca 14 % ze strany frekvencí HBM2 pamětí. Kombinace 4 výpočetních jednotek navíc a vyšších frekvencí u silnějšího modelu vypovídá, že Intel NUC s kódovým označením 8i7HVK nebude žádné ořezávátko a oproti svému mladšímu a levnějšímu sourozenci bude mít pořádně navrch. Realitu se dozvíme již brzy v testech.
Srovnání mašinek, jako jsou NUCy, není povětšinou jednoduché. Jistě, sice se dají nalézt stroje s podobnou konfigurací, ale Intel NUC je svým způsobem jedinečný, a proto by ani moc nedávalo smysl jej srovnávat např. s herními laptopy. Jednou z nesporných výhod těchto zařízení je i tzv. VESA kompatibilita, která umožňuje připevnit mini PC ze zadní strany monitoru. Use case těchto počítačů může být v určitém slova smyslu i simulace All-In-One zařízení s dostatečným výkonem. Pravděpodobnější variantou je ale provoz klasicky na stole se sympatiemi k malým rozměrům nebo rovnou za účelem ušetření místa. Nejšikovnější se pak zdá být Intel NUC na tzv. LAN party akce či prostě a jednoduše na cesty. Aby bylo výkon obou NUCů s čím srovnat, zvolil jsem herní low-end grafickou kartu ASUS RX 560 STRIX O4G EVO pro představu, kam lze výkon grafických chipů AMD Radeon RX Vega zařadit.
Patrně už jste někdy četli testovací metodiku toho, jak měříme hry, ať už ze stránky grafických karet, procesorů nebo operačních pamětí. Malá opakovačka ještě nikdy nikoho nezabila, takže v rychlosti. Ať už měříme jakýkoliv druh hardwaru, potřebujeme srovnatelné prostředí, v dnešním případě hlavně konstantní herní scény, které při opakování se stejným železem budou dávat stejné výsledky. Jádrem měření je tzv. logování frametimes, což jsou v podstatě mezičasy vykreslení jednotlivých snímků. Z frametimes se dá následně vyvodit několik hodnot, jako je např. průměrné FPS z testu, hladkost průběhu herní scény, jinými slovy kvalita FPS, a dají se vyhodnotit případné poruchy plynulosti. Frametimes se zaznamenávají nejčastěji nástrojem Fraps, ale pro některé případy, jako je měření PUBG nebo Fortnite, je potřeba použít OCAT.
Druhou částí měření je logování hodnot z aplikace MSI Afterburn, jež dokáže v reálném čase zaznamenávat hodnoty jako GPU load (vytížení grafického jádra), frekvence, teploty, využití VRAM a RAM pamětí a podobně. Ve finální fázi oba logy jak z Frapsu, tak z MSI Afterburn synchronizujeme v privátním softwaru, který vypočítává finální výsledky a zanáší je do grafů.
Jelikož Full HD gaming, na který je výkon testovaných mini PC mířený, je dominantou především eSportu, zvolil jsem k testům tři multiplayerovky s ohledem na hratelost v žebříčcích.
PUBG je dlouhopřetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě STEAM. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál tím více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Erangel v části Quarry. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč celým lomem. Scéna byla měřena na tři úrovně nastavení MEDIUM, HIGH a ULTRA.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
PUBG je celkem náročná hra, a to i ve Full HD. Dobrá zpráva ale je, že silnější verze Hades Canyonu vám vymáčkne téměř 60 FPS i na HIGH detaily. Výkon oproti slabší verzi znát je a za mě se těch pár tisíc navíc určitě vyplatí.
Fortnite se stal i přes velmi rozdílné grafické podání přímým sokem PUBG, který úspěšně rozdělil komunitu Battle Royale tematiky na dva tábory. Hra pochází přímo od vývojáře Epic Games a opět beží stejně jako PUBG na Unreal Engine 4. Z důvodu chybějící REPLAY funkce je hra měřena v single-player módu Save the World. Testovací scéna je měřena po dobu 100 vteřin pomocí OCAT a MSI Afterburn. U všech tří nastavení detailů je 3D měřítko nastaveno na 100 %, tedy na rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Fortnite |
Víceméně nastejno vyšly Fortnite testy a Intel NUC 8i7HVK se silnějším chipem GH poskytne dostatek výkonu i na HIGH preset. Řekl bych, že na cesty nebo třeba na chatu je výkon o tak malých rozměrech super záležitostí.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo a patrně ještě dlouho půjde o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na Direct X 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru -console, ve kterém je pak nastaven parametr fps_max 0.
CS:GO |
U CS: GO asi není moc co řešit. I na nejnáročnější preset s vyhlazováním MSAA x8 vytlačí Radeon RX Vega M GH téměř 300 FPS, což už jistě stačí na nějaké víkendové kompetitivní hraní. Samozřejmně 600 FPS je 600 FPS, ale zkuste to dostat do rozměrů větší mužské dlaně.
Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud někde v této hře bude procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.
Rise of the Tomb Raider |
Lara za chvíli pofičí z testovací metody, ale protože se zanedlouho vrátí v Shadow of The Tomb Raider, stává se starší test znovu vypovídajícím. RotR bývá pro mě osobně stěžejní benchmark, a tak jsem byl výkonem velmi překvapen. 60 FPS na HIGH detaily pod DX12 je za mě luxusní výsledek.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Star Wars: Battlefront |
A ve finále, aby RX 560 dostala taky nějakou šanci, zvolil jsem starší, i když stále oblíbenou hru známého žánru. Na Ultra detaily si v pohodě zahrajete se slušným VPS, které vás nebude v plynulosti hry nijak omezovat.
Na nových Hades Canyonech je samozřejmě nejzajímavější grafický výkon chipů Radeon RX Vega M, ale jak už jsem zmínil, revoluce nastala i v podobě samotných CPU, které nejenže disponují celkem vysokými Boost frekvencemi, ale hlavně mají Hyper-Threading, tudíž je k dispozici celkem 8 pracovních vláken. Následující výsledky vám mají poskytnout především přehled o tom, zda se vám pro účely 2D práce vyplatí investovat do silnější verze, či ne.
SingleThread, jednovláknové testy, považuji za stěžejní, jelikož spoustu aplikací stále dokáže využívat pouze jedno pracovní vlákno. Rozdíl ve výkonu, který přináší 100 MHz, není nijak zásadní, ale co je doma, to se počítá.
V podstatě ten stejný scénář umocněný více vlákny nalezneme i u multithread varianty.
GeekBench 4 je pestrou paletou většiny druhů prací, s nimiž se vůbec můžete setkat. Rozdíl znát lehce je, ale nejde o nic zásadního.
Stejné výsledky se potvrzují i při zapřáhnutí všech osmi pracovních vláken.
JetStream a následující dva testy vypovídají o výkonu ve webovém prostředí, kdy jsou operace založené na JavaScriptu.
Z testů můžete hravě vyvodit rozdíl při surfování a v jiných webových aplikacích, který opět není nijak zásadní.
Kraken zkoumá, za jak dlouho je proveden jednotlivý úkon. Čím méně milisekund, tím lépe pro vás.
Klasika. Extrahování více souborů z jednoho zkomprimovaného souboru. Na pomalých PC je tato záležitost většinou časově náročná, ale Intel NUC Hades Canyon už poskytuje slušný výkon, který nebude pokoušet vaši trpělivost.
HWBOT H265 je benchmark českého původu od našeho overclockera Havliho. Test zkoumá výkon video encódingu při H.265 (HEVC) kodeku, který je celkem náročný na procesor. Po osobních testech ale mohu říct, že i přehrávání 4K filmů s vysokou bitrate jde naprosto lehce.
Posledním testem je Time Spy Physics, který vypočítává fyziku v herním prostředí. Rozdíl opět není nijak zásadní.
Taktování těchto mini PC není žádná věda. Víme, že základem výkonu z navýšení frekvencí jsou nízké teploty a těch Hades Canyon v silnější modelu, který má jako jediný volby pro navýšení Power Limitu, jádra GPU a pamětí HBM2, úplně nedosahuje. I přesto je zde nějaký prostor.
HBM2 paměti šly lehce přetaktovat z defaultních 800 MHz na 900 MHz, ale samotný rozdíl v herním výkonu byl téměř nulový. Až navýšení taktu jádra z 1 190 MHz na 1 285 MHz přidal pár FPS, ale nic, co by stálo za řeč.
Velký výkon v malém a uzavřeném prostoru si žádá odpovědi na otázky. Pojďme se podívat na teploty se spotřebou v běžném herním prostředí. Pro porovnání obou modelů vč. overclockingu u toho dražšího a výkonnějšího modelu jsem zvolil 20minutový pobyt v Geothermal Valley ve hře Rise of the Tomb Raider, která nenechá žádné CPU ani GPU chladným.
Nutno snad jen dodat, že u výsledku s přetaktováním byl povolen maximální Power Limit v AMD Wattman na 75 % a maximální teplota CPU na 85 °C. Více nastavit nešlo a bez posunutí limitů nebylo možné stabilně navýšit takt jádra GPU. Ventilátory u OC výsledku byly nastaveny na 1 100 mV.
Že má slabší verze z výroby nižší Power Limit celého boardu, je krásně vidět na grafu. Silnější NUC se dokáže celkem slušně zapotit, ale odpovídá tomu i rozdíl ve výkonu. U slabší verze nebyl dostupný Wattman, takže ani nebylo co nastavovat a taktovat.
Spotřeba byla v tomto případě měřena pomocí in-game benchmarku a hodnoty v grafu jsou spotřebou z tzv. peaku, tady jde o moment největší zaznamenané spotřeby. Zabudovaný benchmark má několik rozdílných scén, s nimiž se v průběhu hraní setkáte, a proto je dobré vědět, kam až může spotřeba zajít v případě, kdy dostane nejen GPU, ale i CPU pořádnou dávku práce.
NUCy mají stejně jako u notebooku malou vadu na kráse a tou je ne moc jednoduchá údržba, především co se týče prachu. Ke kompletnímu rozdělání šasi za účelem přepastování je potřeba celkem zručné ruce a patrně se rozebrání neobejde bez lehké deformace hliníkového rámečku. Jak se celý NUC Hades Canyon rozebírá a jak vypadá vevnitř, se můžete podívat v následujícím videu.
Chlazení vypadá celkem vzato dostatečně nadimenzováno. Měl jsem sice nutkání celý NUC rozebrat a přepastovat za účelem lepších OC výsledků, ale jelikož bylo 8% navýšení taktů na jádře GPU maximum, nemělo to až takový smysl.
Jak jsem již zmínil, pro mini PC Intel NUC mám slabost. Jsou to sympatické stroje a s nejnovější řadou Hades Canyon disponují i celkem slušným výkonem. Na druhou stranu musím říct, že mám i klasické herní PC a na NUCu moc nehraji, ač si sem tam, když se mi nehodí zapínat herní PC na benchtablu, pustím nějakou méně náročnou hru. U Hades Canyonů vidím využití především na cesty nebo na zmíněné LAN party. Jde i o super řešení, když je malý stůl a nedostatek místa problémem.
Intel NUC Hades Canyon, a obzvlášť v té silnější verzi, je lákavou volbou, pokud hledáte elegantní, minimalistické řešení s dostatkem výkonu a neřešíte zrovna každou korunu. Jednou z věcí, kterou si opravdu chválím a která mi u předchozí generace chyběla, je obrazová konektivita pro provoz dvou 4K displejů. Hades Canyon má totiž krom možností HDMI 2.0a a USB-C také i dva mini-DisplayPorty, takže hravě na práci připojíte dva monitory s vysokým rozlišením na obnovovací frekvenci 60 Hz. Pro mě osobně se tímto stal Hades Canyon mým 24/7/365 strojem, který mi poskytuje dostatek výkonu pro běžnou denní práci. Jediné mínus, které bych uvítal k vyřešení, je kompatibilita Linuxových distribucí, s nimiž jsem se nedostal v kombinaci s Hades Canyonem ani přes počáteční instalaci.
Intel NUC Hades Canyon
Mini PC IntelZa bezkonkurenční mini PC s překvapivě vysokým výkonem ve skvělém provedení uděluji Intel NUC Hades Canyon naše nejvyšší ocenění, zlatého Alzáka.
Klady
Zápory
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.