• Autor: Jakub Němec
Počítačové hry podle filmové předlohy nedopadají vždy podle představ fanoušků, takže ke každé takové adaptaci přistupují velmi opatrně. Příznivci totiž srovnávají pocit z kina s herním zážitkem, což dost dobře nejde. Nejsnazší výchozí pozici mají akční snímky, protože „stačí“ udělat dobrou střílečku, takže nájemný zabiják John Wick by měl být kvalitním kandidátem. Jenže tvůrci z Bithell Games se vydali cestou strategie, jež se nyní podívala také na PS4.
Mini Recenze (PS4) • Mini Recenze (PC) • Oznámení •
John Wick Hex (hra) | John Wick (IP)
Akční strategie John Wick Hex vychází z filmové série John Wick. Hru vyvíjí studio Bithell Games a vydává společnost Good Shepherd Entertainment. Titul vychází 8. 9. 2019 na PC a 5. 5. 2020 na PS4 bez české lokalizace. Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze – PC, PS4
John Wick je borec a možná také největší akční hrdina 21. století, který za sebou nechává i takové tvrďáky, jakým je Jason Bourne či modernizovaný James Bond. Jeho představitel Keanu Reeves nám v trojici filmů ukázal, že se jako vysloužilý nájemný zabiják dokáže vystřílet s každé patálie, umí se ohánět noži, pěstmi i obyčejnou tužkou a má neobvykle tuhý kořínek. O jeho minulosti před ukončením kariéry ovšem mnoho nevíme (ve filmech se objevují pouze závazky vůči bývalým klientům). Strategická hra John Wick Hex nám obzory moc nerozšíří, protože zpracovává pouze jednu zakázku z období „před štěnětem“.
Organizace High Table si legendární Babu Yagu (Johnova přezdívka) najala, aby osvobodil unesené správce hotelu Winstona a Charona (těm propůjčili hlas původní filmoví herci) z rukou kriminálního živlu jménem Hex. Cestou odpravíte desítky nohsledů a pár Hexových přisluhovačů, kteří zde fungují jako bossové. Řekněme si narovinu, že o příběh vůbec nejde a funguje jen jako pojítko mezi jednotlivými levely. Samotné vyprávění tak spoléhá na několik animovaných sekvencí v netradičně pojaté grafice s pastelovými barvami, kterou tvůrci z Bithell Games využili také v samotné hře. Nebudu lhát, na vizuální zpracování jsem si musel dlouho zvykat (fialová krev?!). Doteď jsem ze zvolené grafiky a monotónní hudby mírně rozpolcený.
Síla projektu John Wick Hex ovšem netkví v audiovizuálním zpracování, natož v prkenných animacích postav, ale v možnosti cítit se jako ikonický zabiják, jehož by nezastavila ani lokomotiva v plné rychlosti. Kouzlo totiž spočívá v obrovské moci, kterou vám dali autoři hry do rukou. Pokud totiž zvolíte taktickou, vývojáři doporučovanou obtížnost Operator, můžete si všechny kroky svého hrdiny naplánovat. U každé akce ihned vidíte časovou náročnost jednotlivých úkonů a její procentuální úspěšnost, podobné informace máte také u svých soupeřů, takže se můžete v klidu rozhodnout pro nejlepší variantu řešení nastalé situace. Po mapě plné zákoutí se tak budete pohybovat s jistotou a roztočíte vražedný kolotoč, z nějž nikdo z nepřátel nevyvázne.
John Wick Hex Elysium Operator Mode | Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)
Mód Operator vám umožní promyslet si každý krok v John Wick Hex, takže se zdravě agresivním přístupem nakonec vyčistíte celou lokaci bez jediného zaváhání.
Pokud se rozhodnete pro náročnější obtížnost Expedited s časovým omezením pro jednotlivé volby, stane se ze hry John Wick Hex v podstatě logický rychlík. V tomto ohledu titul občas zaškobrtne kvůli nepřehledně koncipované kameře, kvůli níž můžete v časovém presu přehlédnout některé ze soupeřů a dostat nečekaně přes hubu (jako hrdina ve filmu). Vlastně se před vás postaví typický problém krizového managementu, v němž nemůžete pojmout všechny neznámé, takže se často musíte rozhodnout intuitivně. Proto se na tomto místě budu mírně rozcházet s hodnocením kolegy Ondry Zemana, který Johna Wicka testoval již loni na počítači.
Podle mého je koncept celé hry dobře navržený, především v doporučené taktické variantě, jíž bych se nebál přirovnat k akci Superhot (která by rovněž fungovala jako izometrická strategie). Bavilo mě přemýšlet, jestli se mi vyplatí riskantní volba o střelbu na dálku, nebo raději spoléhat na jistotu a odkutálet se někam za roh. Každý výjimečný čin (kotoul, zneškodnění z blízka) si navíc ukousne svůj díl soustředění, jehož obnovení stojí jedinou důležitou surovinu – čas. Stále tak musíte mít na paměti, jestli máte prostor k přebití zbraně, nebo ji po soupeři radši hodíte a vrhnete se na něj s holýma rukama. Škoda že se nepovedla závěrečná prezentace celé úrovně, kdy se má vaše snaha přehrát jako scéna z filmu, jenže je snímaná trhaně a z podivných úhlů.
Hraní akčně pojaté strategie John Wick Hex tedy působí stejně jako samotný ústřední hrdina ve stylovém obleku, který dokáže současně projevit jak účelnou brutalitu, tak něhu k bezbrannému štěněti. V titulu Bithell Games můžete prožít krušné chvilky ve verzi s omezeným časem pro rozhodování o dalším postupu, což slušně simuluje boj o přežití proti přesile, nebo si v rámci plánovacího módu vychutnat pozici nebezpečného zabijáka, který v každém momentu přesně ví, co udělat.
Mně více seděla druhá pozice chladnokrevného likvidátora pohybujícího se po lokaci bez zaváhání, ale pro fanoušky logických rychlíků představuje první varianta slušnou výzvu, která zabaví přibližně na necelou desítku hodin. Až na několik nepříjemných neduhů, nezvyklé grafické řešení, jež nemusí sednout každému, a občas šílenou kameru tedy můžete prožít jednu z prvních zakázek mladého Johna Wicka bez větších problémů, od 5. května také na PlayStation 4.
Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 verzi hry.
• Zdroje: Vlastní
John Wick Hex ukazuje, jak musí akční hrdina myslet, aby přežil v nelítostné řeži. Nezvyklá strategie nabízí dva módy, v nichž se vyřádí fanoušci taktiky, ale také příznivci logických rychlíků. Proto je velká škoda, že netradiční hratelnost nedoplnila lépe zvolená grafika a že ji trápí splašená kamera společně s nepřirozeným pohybem postav.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2115C 2.0GHz / AMD Athlon II X3 455 | Intel Core i5-750S 2.4GHz / AMD Phenom II X4 965 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 740 / Radeon R5 340 | NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Radeon R7 360X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 6 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
• Mini Recenze: 9. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Filmová série John Wick aktuálně představuje jednu z nejvýraznějších akčních značek, jež lze na trhu najít. Keanu Reeves měl možnost ve filmech, které ji zastupují, už třikrát excelovat, díky čemuž se v současnosti pracuje na jejím dalším pokračování, jež má rozšířit příběh nájemného zabijáka o další kapitolu. Ne každý se však zajímá o to, co bude. Někteří členové komunity už nějaký ten pátek volají po tom, aby jim bylo více řečeno o minulosti legendárního vraha známého též pod přezdívkou Baba Yaga. Skrze příběh John Wick Hex máme možnost vidět profesionálního lovce hlav předtím, než se rozhodl pověsit své pistole na hřebík a usadit s krásnou Helen. V hlavních rolích je tu opět Winston, Charon a tajemný Hex, který nemá primárního protagonistu zrovna v lásce.
Největším tahounem příběhového prvku John Wick Hex je dabing, nebo přesněji řečeno jeho prezentace skrze komiksově laděné filmečky, ve kterých máme možnost slyšet hlasy některých protagonistů filmové série, jimž dominuje Ian McShane, jehož fanoušci znají pod krycím jménem Winston. Děj jako takový nepředstavuje nic zásadního, rozhodně si jej podobně jako filmy nebudete pamatovat moc dlouho, protože totožně jako jiní zástupci tohoto žánru ani tento kousek zrovna dvakrát nesází na hlubokomyslné vyprávění. Za sebe musím říct, že jsem od John Wick Hex v tomto ohledu čekal trošku více, přeci jen určitý prostor pro rozvoj pozadí univerza plného vrahů tu byl, škoda, že se jej vývojáři rozhodli ignorovat.
Zatímco lidé, kterým spadne jídlo na zem, mají pět vteřin na to, aby ho zvedli, vy v John Wick Hex musíte do stejného času řešit situace rozhodující o vašem životě či smrti. Tedy lépe řečeno, budete je rozlouskávat za předpokladu, že se rozhodnete celou hru absolvovat na vyšší obtížnost. Ta právě za pomoci tohoto časového úseku vytváří tlak nutící vás rychle reagovat na přibíhající nepřátele či protivníky, kteří se na vás v následující sekundě chystají vypálit smrtící projektil. Postavit se k danému problému můžete vždy více způsoby, ve všech případech ovšem musíte myslet na to, jak dlouho vám potrvá, než danou proti akci provedete, protože tu váš osud formují doslova milisekundy, jež vynaložíte na další tah.
John Wick Hex – (Gameplay)
Bojem přeplněné reprízy celého kola měly být hlavním trumfem John Wick Hex, nakonec se z nich však vyklubalo řádné zklamání.
Když John stojí proti jednomu oponentovi, jen málokdy se zapotí. Horší to ovšem je v momentech, kdy se má vypořádat se dvěma či více soky, protože musí předem odhadnout, co vlastně jeho nepřátelé udělají. Pokud před ním kupříkladu stojí muž s pistolí, je úplný nesmysl po něm střílet, zabere to totiž příliš mnoho drahocenného času, a tak vždy uděláte lépe, když po něm svůj kvér hodíte, čímž jej dočasně omráčíte. Zmatený sok většinou není schopen žádné výraznější akce, a tak k němu přiskočíte a vrazíte mu pár dobře mířených ran, zatímco budete odrážet výpady jeho kumpánů, k nimž se plně dostanete poté, co jejich kámošovi zasadíte finální úder. Elementární myšlenka soubojů není vůbec zlá, jejich zpracování však bohužel nepředstavuje nic světoborného.
Poté, co jsem mohl absolvovat několik hodin v John Wick Hex, už plně chápu důvod, proč se Keanu Reeves rozhodl tuhle tahovku nepodpořit tím, že by jejím tvůrcům dal k dispozici svůj obličej nebo dokonce hlas. Jedná se totiž o podprůměrnou strategii, jejíž autoři vše sází na soubojový systém, jehož zpracování je dosti bídné. Vyloženě se bohužel nepovedl ani příběh, či design bojových sekvencí, které jsou kvůli špatné práci animátorů a přítomnosti různých menších bugů vyloženě k smíchu. Moc popravdě nechápu, proč si vývojáři nedali více na čas a nepokusili se uchopit známou značku tak, aby z ní vytvořili něco smysluplného, za co by se nemuseli v příštích letech stydět.
John Wick Hex je kvůli svým kvalitám jednou z nejhorších tahových strategií, které jsem mohl v průběhu posledních let hrát, a že jsem jich na svém disku neměl málo. Popravdě mě to trošku mrzí, ale co se dá dělat. Patříte-li náhodou mezi skalní fandy tohoto univerza, kterým nevadí celková odfláklost, klidně do tohoto titulu své penízky zainvestujte. Fandové dobrých strategií by se mu však měli vyhnout řádnou oklikou, jelikož jim skutečně nemá co nabídnout, přestože měl zpočátku neskutečný potenciál. Pokud jste náhodou uvažovali o koupi, rozhodně John Wick Hex nedoporučuji pořídit si za plnou cenu, protože za ty peníze tahle hra ždímající známou značku rozhodně nestojí.
Tato mini recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Oznámení: 14. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Když se zmíní jméno John Wick, většina hráčů si představí prakticky nesmrtelného hrdinu, který za pomoci propisek, nožů, pistolí, samopalů a jiných nástrojů smrti kosí jednoho nepřítele za druhým. Jeden by si proto řekl, že se vývojáři budou snažit vytvořit dílo, jež bude zastupovat spíše dynamicky laděný žánr než tahovou strategii, ve které moc akce nezažijete. Hoši a děvčata z Lionsgate Games mají na svět zřejmě trošku odlišný pohled, protože poslali kultovního Strašáka na výpravu, v níž bude o jeho životě a smrti rozhodovat každý váš tah.
John Wick Hex - Announcement Trailer
Kultovní John Wick se v John Wick Hex vydá na cestu plnou mrtvých těl.
Přestože John Wick Hex nebude čistokrevnou tahovou strategii, titul k ní bude mít nebývale blízko. Podle slov novinářů ze serveru PC Gamer se bude celek v rámci hratelnosti hodně podobat oblíbené FPS Superhot, ve které nám byla do rukou dána postava, s jejíž akcemi byl spoután tok času. V praxi to fungovalo tak, že když jste se pohybovali, všichni kolem vás měli možnost provádět různorodé akce, v momentu, kdy jste se však zastavili, vše v herním světě strnulo na místě a čekalo na vaši reakci. John Wick Hex má fungovat prakticky totožně, jen s tím rozdílem, že na místo FPS nám bude dána na první pohled velmi svižně vypadající strategie, v níž se bez vás nepohne ani moucha. Když se však začnete přesouvat, musíte počítat s tím, že si pro vás nepřátelé už jdou.
Jakmile dojde ke střetu, John Wick Hex vám dá vždy několik možností, jak na vyvstalou situaci reagovat. Když kupříkladu spatříte protivníka stojícího ve dveřích, můžete jej jednoduše zastřelit, nebo se k němu vrhnout, a použít ho jako lidský štít, s jehož pomocí eliminujete jeho kumpány, kteří by z vás za normálních okolností udělat cedník. John Wick Hex má být podle dostupných informací laděn dosti ofenzivně, takže si s defenzivní strategií pravděpodobně moc nevystačíte, přestože se většina taktiků bude jistě snažit hrát opatrně. Nejlepší obranou v John Wick Hex bude však podobně jako v Superhot útok, který představuje ve filmech o nájemném zabijáku Johnu Wickovi většinou jedinou taktiku, se kterou Keanu Reeves pracuje a překvapivě mu to zatím vychází.
Kvůli snaze o nenarušení jízdy, kterou John Wick nedávno napáchal v kinech, se John Wick Hex bude odehrávat před filmovými událostmi, takže se bude teoreticky jednat o fázi jeho života, již nakonec opustil s pomocí hlavního antagonisty John Wick 2, Santina D'Antonia. Možné dokonce je, že v této hře budeme mít možnost absolvovat legendární kontrakt, který nikdo před Johnem zdolat nedokázal. Alternativ, jakými se bude příběh ubírat, je mnoho. Jisté však je, že jím projdeme jen po vlastních. Koně ani automobilové honičky totiž, podle slov vývojářů z Lionsgate Games, čekat nemůžeme.
John Wick Hex by k nám mělo dorazit v průběhu tohoto roku na dosud nespecifikovaných konzolích a PC, kde se ho vývojáři rozhodli zařadit mezi jednu z mnoha exkluzivit pro Epic Games Store. Na Steam tento kousek s vysokou pravděpodobností dorazí rok po vypuštění na Epic Games Store vlastnícím dočasná exkluzivní práva. Za sebe z toho popravdě moc velkou radost nemám, už si ale začínám zvykat.
• Zdroje: YouTube, PC Gamer