Slavná strategická série Civilization v minulých letech přišla díky řadě změn o nejednoho fanouška vzpomínajícího se slzičkou v oku na její první díly, jimž se jejich noví nástupci nemohli rovnat. Jon Shafer na situaci pohlížel podobně jako někteří členové komunity, což jej nakonec přimělo založit studio Conifer Games, v jehož čele vytvořil dnes recenzovanou tahovku Jon Shafer's At the Gates. Pokud vás zajímá, jak se vyvedla, určitě si přečtěte následující odstavce.
• Mini Recenze •
• Žánr: Tahová strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Conifer Games • Vydavatel: Conifer Games • Platformy a Datum vydání: PC (23. ledna 2019) • Homepage: www.atthegatesgame.com • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 23. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Ve finálních etapách své existence byla Římská říše nucena čelit stálé pozornosti barbarských kmenů dotírajících na ni ze všech možných stran. V Jon Shafer's At the Gates se ocitáte v éře vzestupu menších národů, jejichž jediným cílem bylo, aby přežili ve světě, který se s žádným ze svých obyvatel nemazlil. Ujmout se můžete jedné z deseti herních frakcí, na jejichž seznamu naleznete obávané Huny, děsivé Pikty, Lombardy, Franky či Slovany. Každé ze společenství vám nabídne unikátní bonusy, kvůli nimž si je budete chtít nakonec otestovat všechny. Vcelku zajímavou skutečností je fakt, že na startu na vás bude čekat jen jedno uskupení. Ostatní si otevřete až poté, co se s nimi spřátelíte při hraní kampaně.
Vybudování skutečně silného impéria není v Jon Shafer's At the Gates ničím jednoduchým.
Kampaň samotná startuje hodně podobně jako v Civilization s tím rozdílem, že namísto pár osadníků je vám nabídnut určitý počet členů kmene pracujících okolo sídla. Základní budova vám v Jon Shafer's At the Gates dává k dispozici možnost kdykoliv ji přesunout o kus dál až do momentu, kdy je vyhlášeno království. Po tomto kroku je vám zcela znemožněno bez závazků posouvat hranice své říše, jež má od daného okamžiku pevně danou linii, na níž se rozkládá. Jakmile však stabilizujete polohu svého impéria, začnou s vámi aktivněji jednat některé herní národy. Upřímně mi tu diplomacie moc nesedla, zřejmě jsem čekal, že dostanu komplexnější systém dialogů s vládci.
Takřka totožně jako v sérii Civilization vás i v Jon Shafer's At the Gates po určité době začnou obtěžovat barbarské kmeny usídlené ve vašem sousedství. Intenzita výpadů divochů je v tomto díle minimálně zpočátku relativně nízká, postupem času však aktivita členů kočovných kmenů vzroste natolik, že jsou schopni způsobit i pád vašeho malého královstvíčka. V případě, že budete chtít, aby vaše říše nezmizela v hlubinách zapomnění krátce po svém zrození, nezbude vám nic jiného než své hranice řádně chránit, v čemž vám zpočátku pomohou lovci s minimálními bojovými dovednostmi. Proti ostřílenějším válečníkům se však tito specialisté na eliminaci zvěře mohou postavit jen těžko, takže je velmi rychle musíte vyměnit za skutečné bojovníky.
Jon Shafer's At the Gates (Gameplay)
Barbaři představují v Jon Shafer's At the Gates zásadní problém, jejich ignorací si můžete zadělat na slušné potíže.
Jen málokdo bude jistě překvapen skutečností, že bojem zocelené válečníky nebudete mít od samého počátku hry. Jedinou silou, která disponuje od startu určitou armádou, je Řím, za nějž samozřejmě hrát nelze. Ostatní národy se musí dostat k jednotkám skrze vývojový strom, jehož rozsah pro mě byl příjemným překvapením. V průběhu hraní můžete svou frakci zaměřit na válečnou tradici, výrobu předmětů, zemědělství, zpracování železa, chov dobytka či kulturní rozvoj sloužící k vytváření písní, legend a vylepšování společenských nálad. Hodně zásadně se do systému spokojenosti promítá fakt, že zde nemáte obrovskou společnost, nýbrž jen pomalu expandující kmen, jehož členové si jsou vědomi vlastní důležitosti, což vám nejednou dají jasně najevo otevřeným rebelantstvím.
Ne každý vývojář dokáže vytvořit bez podpory většího týmu hru, která by posouvala žánr, jenž zastupuje, skutečně výrazně kupředu. Jon Shafer dle mého skromného názoru vytvořil přijatelný kousek, za nějž se nemusí vůbec stydět. I když Jon Shafer's At the Gates nepřináší prakticky nic, z čeho bych byl paf, jedná se o strategii s potenciálem oslovit herní veterány, kteří podobné dílo vyhlížejí už několik let. Shafer sází především na nostalgii, vyšší obtížnost a komplexnější systém vývoje jednotlivých evropských civilizací, které to v herním světě nemají vůbec jednoduché. Hlavním problémem tohoto titulu je možná až přílišná podobnost se sérii Civilization, spolu s horším grafickým zpracováním, jež by se spíše hodilo k některé z tahovek vyšlých na počátku současného milénia.
Jon Shafer's At the Gates je na první pohled tuctově vypadající tahová strategie, která toho však hodně skrývá pod povrchem. Přestože se nejedná o dílo, jež si získá desetitisíce fanoušků, zaručeně by nemělo minout reptající veterány, jimž z toho či onoho důvodu nesedí poslední díly série Civilization odvracející se v mnoha ohledech od svých kořenů. Koupi bych naopak nedoporučil hráčům, kteří chtějí hrát inovativně laděné tituly s aktuálním grafickým zpracováním, mezi něž nový projekt Jona Shafera podle mého názoru nepatří, protože moc novinek nepřináší.
Obrázek 1: Zpočátku je váš kmen tvořen jen hrstkou jedinců, jimž musíte určit povolání, které budou vykonávat. Obrázek 2: Krajina vám v Jon Shafer's At the Gates nabídne řadu zajímavých bodů, o jejichž obsazení bude snít každá herní frakce. Obrázek 3: Jakmile se rozhodnete stát králem, permanentně se vám definují základní hraníce.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky (předpoklad) |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz / AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ | Intel Core i3-3240 3.4GHz / AMD Phenom II X4 40 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 720 / Radeon HD 3800 series | NVIDIA GeForce GTX 650 2GB / Radeon HD 6770 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 2 GB | 4 GB |
Pevný disk | 10 GB | 10 GB |
Jon Shafer's At the Gates vychází 23. ledna 2019 na PC.