Téměř patnáct měsíců, tak dlouho jsme museli čekat na rozuzlení příběhu Seana a Daniela Diazových, kteří se po smrti svého otce vydali směrem na jih k mexicko-americké hranici. Jejich útrapy ovšem na začátku prosince končí, protože vychází pátý díl epizodické adventury Life is Strange 2 s názvem Wolves. Jestli se kluci dostanou do Puerto Lobos, se v naší recenzi nedozvíte, ale můžete si počíst o jejich cestě.
Recenze: • Wolves (ep. 5) • Faith (ep. 4) • Wastelands (ep. 3) • Rules (ep. 2) • Roads (ep. 1)
• Dojmy z hraní (The Awesome Adventures of Captain Spirit) • Novinky
Life is Strange 2 (hra) | Life is Strange (IP) |
Adventura Life is Strange 2 je druhým dílem herní série Life is Strange. Titul vyvíjí studio Dontnod Entertainment a vydává společnost Square Enix. Hra vyšla epizodicky, a to 27. 9. 2018 (ep. 1), 24. 1. 2019 (ep. 2), 9. 5. 2019 (ep. 3), 22. 8. 2019 (ep. 4) a 3. 12. 2019 (ep. 5) na PC, PS4 a Xbox One s fanouškovskou českou lokalizací. Hra neobsahuje multiplayer . | Homepage
Články: | Life is Strange 2 ep. 1 - 5 – Recenze
• Recenze: 6. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Ještě dnes si pamatuji, když jsem poprvé uviděl ústřední protagonisty pokračování slavné série Life is Strange. „Tihle maníci nesahají holkám z Arcadia Bay ani po kotníky“, říkal jsem si a s mírným despektem jsem vkročil do prvního dílu dvojky, který nám představil Seana a Daniela Diaze v pošmourném Seattlu. Během více než roku, v jehož průběhu vyšly další tři díly, si ovšem sourozenecká dvojice prchající před nespravedlivým pronásledováním našla pěšinku k mým sympatiím a musím se přiznat, že jsem se 3. prosince, kdy vyšla poslední epizoda Wolves, nemohl dočkat a zároveň jsem byl v posledních dnech dost zvědavý, kam nás scénáristé z Dontnod Entertainment zavedou.
Jasné bylo, že se hneme opět směrem jih, tedy k americké hranici s Mexikem, kde leží cíl cesty obou kluků – městečko Puerto Lobos, kde vyrůstal jejich otec. O ději samotném je velmi složité psát tak, abych se vyvaroval nechtěných spoilerů, protože mezi našimi čtenáři se jistě pohybují také hráči, kteří čekali na kompletní edici, aby si mohli příběh Life is Strange 2 vychutnat v jednom šmahu. Proto na někoho část o ději může působit dost neurčitě a tajemně, což je ve své podstatě záměrem. Asi moc neprozradím vágní informací, že v pátém dílu se budeme pohybovat ve státu Arizona v opuštěné osadě tvořené pouze obytnými přívěsy.
Místní kulturně i myšlenkově různorodá směsice postaviček bude po většinu času tvořit vaše příležitosti pro rozhovory, které naznačí, jak celá komunita žije. Otevřou se témata okolo společnosti zkažené penězi, homofobních rodinných příslušnících, otázkách trestu a viny, zkrátka vše, co od současnost kritizujícího studia Dontnod čekáte. Ústředním motivem samozřejmě není nic jiného než pohled na nelegální přechody přes americko-mexickou hranici. Seznámíme se s lovci nelegálních migrantů, místní policií, ale v náznacích poznáme také dobrotu místních obyvatel. Přesto si myslím, že na poměry předchozích dílů se francouzské studio docela krotilo.
Ostrá kritika společnosti by totiž moc nekorespondovala s rozlučkovým pojetím pátého dílu, v němž si postupně zavzpomínáme snad na všechny postavy, které klukům při jejich odyseji pomohly. Pozorný hráč najde řadu dopisů, poznámek, fotek a předmětů, u nichž se Sean vždy zasněně rozpovídá. Melancholický charakter je prostoupen řadou tklivých záběrů na západy a východy slunce, soucitnými pohledy vedlejších postav a výborně zvolené hudby. Až v poslední půlhodince zažijete trošku více akce, která ve výsledku bude jedním z rozhodujících činitelů pro závěrečné vyvrcholení.
Celkově se můžete dostat ke čtyřem diametrálně odlišným koncům, ale při dokončování aktuálně uložené pozice je nereálné vidět více než dvě finální sekvence. Každá z nich naplno odráží vše, co jste Daniela během přibližně patnácti herních hodin naučili, co jste prožili a jak jste se zachovali v krizových situacích. Zakazovali jste mu používat sílu? Byli jste příkladem, nebo jste kázali vodu a pili víno? Byli jste spíše mentorem, nebo nepřístupnou vychovávající autoritou? Vše se vám ve finálních minutách bez milosti sečte a můžete přemítat, kde jste udělali největší chybu v příběhu, nebo se pochvalně plácat po ramenou, protože jste s budoucností obou chlapců spokojeni.
Za sebe musím říct, že mi ukončení příběhu přineslo pocit vykoupení, protože vyvrcholení Life is Strange 2 odpovídalo přesně mým tužbám zakořeněným již od třetí epizody. Nevím, jestli jsem byl scenáristy tak obratně manipulován nebo jsem odhadl jejich úmysly a ztotožnil se s nimi, ale od prvních záběrů závěrečné videosekvence jsem seděl jako přikovaný a loučil se svými (nyní již to mohu říct) oblíbenými hrdiny. Poslední díl Wolves mi zkrátka strašně rychle utekl, ani jsem se pořádně nerozkoukal a po necelých třech hodinách bylo hotovo. Je mi smutno, ale zároveň jsem rád, že už mají utrápené období za sebou a mohou se soustředit na svůj budoucí život.
Je zajímavé sledovat, že jak nabíral na obrátkách příběh, tak se nenápadně, ale nakonec docela zřetelně zhoršovala kvalita vizuální stránky titulu. V posledním díle Life is Strange 2 je občas strašidelné, jak se propadá oblečení do modelů postav, jak podivně se cukají končetiny hrdinů při různorodých činnostech (ale zase zažijete exkurz o pití z hrnků v případě, že přijdete o všechny prsty na rukou) a především jak se Seanovi dokáží z ničeho nic protočit panenky, což ocení především fanoušci Vymítače ďábla a podobných laskomin.
Grafické nedokonalosti zamrzí o to více, když potom vidíte velmi emotivní skriptované sekvence, na nichž si dali tvůrci evidentně mnohem více záležet. V nich hraje velkou roli kvalitně zvolená hudba dokreslující atmosféru k dokonalosti. Tvůrci z Dontnod dokáží se zvukovou stopou vykouzlit scény pro romantické duše a omotat si hráče kolem prstu podobně, jak se to podařilo Kojimovi v Death Strandingu, který však pohladí po duši i dokonalým grafickým zpracováním. To u Life is Strange 2 nelze hodnotit tak přísně, protože je značně stylizované, ale i tak se dalo výše uvedeným chybám vyhnout.
Konečně nastává čas uzavřít naši pětidílnou recenzi a vyřknout závěrečný verdikt. Osobně si myslím, že epizodické vydávání Life is Strange 2 sluší, protože rozestupy mezi jednotlivými epizodami umožní přemýšlet nad jednotlivými kritizovanými fenomény dnešní doby a nevím, jestli budou fungovat stejně dobře i při hraní v jednom kuse v rámci nyní vydané kompletní edice. Během prodlev v rámci vydávání jednotlivých epizod totiž uběhlo několik měsíců v reálném životě, ale také v osudech Seana a Daniela Diazových, takže jste vlastně měli pocit, že putujete stále s nimi.
Největším kladem Life is Strange 2 je totiž jednoznačně vyprávění, které mají ve studiu Dontnod evidentně v malíčku, takže se už hodně těším na kratší, intimnější, ale o to intenzivnější zážitek v nedávno oznámeném projektu Tell Me Why (což mě zároveň nutí se ptát: „Co se děje s Twin Mirror?“). Zamrzí mírně upadající kvalita grafického zpracování, jejíž nedostatky bijí v průběhu času více do očí. Chválit naopak můžu zvolený hudební doprovod. Zkrátka, pokud se vám líbily původní Life is Strange z Arcadia Bay, tak by se vám měl trefit do vkusu i druhý díl, který zakončil pátý díl vydaný na PC, PS4 a Xbox One 3. prosince.
• Zdroje: Vlastní
Tato Recenze byla napsána pro PS4 Pro verzi.
• Recenze (epizoda 4.): 2. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Od doby, kdy jsme se poprvé setkali s nezkušeným puberťákem Seanem a jeho bratrem Danielem vládnoucím nadpřirozenými schopnostmi, jsme již o rok starší, ale stále nemáme tušení, jak se jejich příběh uzavře. Ve třetím díle Wastelands jsme se přehoupli do druhé poloviny a musím přiznat, že eskalace scénáře do ještě větších problémů, než ve kterých se oba mládenci plácali, mě upřímně překvapila. Možná vám přijde, že mluvím v hádankách, ale opět musím připomenout, že Life is Strange 2 je silně založený na prvotním prožitku, takže jakákoliv informace může pro neznalé hráče působit jako spoiler. Pokud jste tedy nehráli první tři epizody, přistupujte k tomuto textu s nejvyšší opatrností.
O vypjaté momenty nebude v epizodě Faith titulu Life is Strange 2 nouze.
Jak tedy víme, konec třetího dílu přinesl opravdu třeskuté rozuzlení a Sean pochodující rozpálenou pouští podél opuštěné silnice sliboval dost depresivní vyhlídky. Naštěstí není vše tak žhavé jako Nevadská poušť, přesto si myslím, že usmívat se od ucha k uchu určitě nebudeme. Tvůrci z Dontnod Entertainment se totiž opět opřeli do ožehavých problémů, před nimiž průměrní Američané často zavírají oči, popř. staví zdi. Znovu tedy zavadíme o nenávist obyvatel Nového světa ke svým hispánským spoluobčanům, nezapomene se ani na nedůvěru k mládeži a nově se k nim přidá relativně kritický pohled na náboženský fanatismus.
Řekněme si upřímně, že Danielovy nadpřirozené schopnosti by se daly zneužít různými způsoby, ale opravdu jsem nečekal zrovna tento konkrétní směr, kterým se scénáristé rozhodli vést svůj příběh. Po první půlhodince, během níž jsem zjišťoval dopad marihuanového inferna z konce epizody Wastelands, jsem společně se Seanem s otevřenými ústy sledoval, co se děje před oltářem malého kostelíčku v Nevadě. Obdivuji autory Dontnod, že se pouštějí do až tak citlivých témat a z hlediska prostředí, která se v Life is Strange 2 představila, řadím díl Faith na samé čelo svého žebříčku.
Life is Strange 2 – Episode 4 Launch Trailer
Jestli máte rádi překvapení, tak se spuštění traileru k epizodě Faith raději vyhněte. Vám ostatní docela jasně nastíní, jakým směrem se bude čtvrtý díl Life is Strange 2 ubírat.
Epizodické vyprávění má několik nevýhod, k nimž samozřejmě patří nesoudržnost celku, což někteří hráči řeší vyčkáváním na kompletní vydání. Já osobně si musím vždy chvilku hledat cestu zpět k oběma hrdinům, než se plně zažeru do jejich nových eskapád, a podle všeho nejsem sám. I tak musím pochválit tvůrce za jejich snahu přikovat své příznivce k obrazovkám, protože tradiční video s alegorickými vlky opět skvěle shrnuje rámec vyprávění předchozích dílů, což po více než dvouměsíční přestávce přijde vhod.
V mnoha ohledech tak další epizoda Life is Strange 2 své fanoušky nepřekvapí, ale pořád se dá najít mnoho prvků, které mohou vytrhnout hráče z letargie. Já jsem například poprvé našel postavy, jichž mi bylo líto a pro něž jsem nemohl udělat nic, abych je z jejich problémů vytáhl. První díl plný nakrknutých rednecků, druhá část s milými prarodiči ani třetí epizoda s vyvrženci společnosti jsem neprožíval naplno, protože jsem se vždy dokázal vyrovnat s dopady svých voleb vůči daným lidem (dobrá, Captain Spirit byl výjimka, přiznávám). Ale banda pobožných fanatiků v díle Faith prostě tak vybočuje z dosavadních mantinelů, že jsem často musel přemýšlet, co doopravdy udělám. A myslím, že vy na tom nebudete jinak.
Poklidná atmosféra první půlhodiny čtvrtého dílu Life is Strange 2 nabere postupem času pořádné grády. Škoda relativně fádního a předpokládatelného vyvrcholení.
Snad neprozradím mnoho, když řeknu, že se v epizodě Faith setkáte s dlouho očekávanou figurou, jež na dálku neustále ovlivňuje život obou chlapců, ale vrátí se také jeden starý známý z třetího dílu, kde měl velmi podružnou roli. Pokud jste poctivě absolvovali všechny rozhovory, tak už nyní víte, o koho jde, že ano. I přes pomalejší start se tedy Life is Strange 2 nakonec rozjede řádnou rychlostí, při níž nebude vnímat čas do závěrečného finále, které ovšem postrádá úžasnou gradaci minulé části.
Čtvrtý díl sužují i další nepříjemnosti, jež vás ochudí o komfort dosavadního průběhu. Třikrát se mi stalo, že v důležitých chvílích vypadly titulky (kdo z vás umí španělsko-americké nářečí?), několikrát problikávaly postavy a pohyb rukou mi přišel křečovitě figurínový. Je to škoda, protože z pohledu scénáře před sebou máme velmi podařenou epizodu, ne-li nejlepší. Samozřejmě bude velmi záležet, jak vnímáte náboženský fundamentalismus, resp. církevní kulty, které v USA rostou jako houby po dešti. Tvůrci z Dontnod Entertainment se do nich docela opřeli a mě jejich pojetí velmi bavilo (i když některé volby byly opravdu těžké).
Ožehavých otázek, jež budou dráždit hnisající rány americké společnosti, budete řešit v Life is Strange 2 víc než dost.
Nyní na kluky Diazovy budu muset zase na chvilku zapomenout, ale věřte, že vydání závěrečné epizody Life is Strange 2 plánované na 3. prosince pro PC, PS4 a Xbox One budu velmi netrpělivě vyhlížet. Už jen závěrečný záběr slibuje velké věci a myslím, že tvůrci se svou kritikou současných Spojených států budou pokračovat. Otázkou je, jestli vám tato politická angažovanost sedí, obtěžuje vás či ji vnímáte pouze jako kulisu pro zdařile vyprávěný příběh, v němž není o zvraty nouze.
• Zdroje: Vlastní
• Novinka: 21. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Dnešní novinka je z mnoha ohledů velmi ožehavým materiálem, protože pro hráče, kteří se ještě nedostali ke třetí epizodě Life is Strange 2, popř. kteří se k titulu ještě vůbec neprobojovali, bude plná nechtěných spoilerů. Proto čtěte velmi obezřetně. V ukázce se setkáváme s Seanem, který po incidentu na marihuanové farmě zřejmě neví, co dál se životem. Jeho hlavní úkol, starat se o bratra Daniela, vzal za své, sám přišel o spoustu přátel a podle všeho také o pravé oko. Čtvrtý díl se tak zřejmě ponese v dost ponurém duchu, který nás nasměruje k finále, jež vyjde před Vánoci.
Life is Strange 2 – Episode 4 Launch Trailer
Čtvrtá epizoda Life Is Strange 2 jasně ukazuje, že se s kluky Diazovými život nepáře.
V dostupné ukázce vidíme řadu nových postav, které zkříží Danielovi cestu. Zřejmě bude záležet pouze na hráči, jak se k nim bude chovat, ale v každém případě se můžeme těšit na výlet pouštní pustinou, jež nám byl naznačen na konci třetí epizody. Očekávané pokračování eposu od studia Dontnod Entertainment vyjde 22. srpna na PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 9. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Vzpomínáte na chvilky nové trilogie Star Wars, v nichž (pozor, spoiler!) se Anakin postupně nechával strhávat svou vnitřní silou a nespoutaně ji nechal proudit do svého okolí bez ohledu na důsledky? V Life is Strange 2, resp. ve třetím díle Wastelands, zřejmě budeme zažívat podobné momenty, protože Daniel se začíná opravdu utrhávat ze řetězu. Pravidla nastolená v druhém dílu Rules asi pomalu přestávají platit a nadaný mladík se pomalu, ale jistě vydává svou vlastní cestou. Místo mentorujícího Seana si totiž v komunitě tuláků vyhlédne nového kamaráda, který jej nesekýruje, ale spíše podporuje jeho individualitu a nezávislost.
Life is Strange 2 – Launch Trailer ke 3. epizodě
Pouhý sestřih budoucích událostí nabízí tolik emocí a otázek, že fanoušci Life is Strange 2 musí nervózně stříhat metr do 9. května, kdy třetí epizoda Wastelands vyjde.
9. května zjistíme, kam se příběh sourozenců Diazových bude ubírat, ale počítáme s tím, že před nás postaví složitá rozhodnutí, jež vztah bratrů prověří do morku kostí. Aby toho nebylo málo, tak se vedle tréninku nadpřirozených schopností, pubertálních výlevů Daniela a jeho naschválů skupina hipíků přežívajících v lese (do své skupiny přijmou i naši dvojici) zaplete do pěstování marihuany. Jejich zaměstnavatelé asi nebudou svatoušci, naopak spíše pěkní bídáci, kteří pro násilí nejdou daleko, takže bude zajímavé sledovat, co se s nimi stane, až Danielovi dojde trpělivost s jejich vyděračstvím.
Life is Strange 2 tak směřuje ke stále vypjatějším momentům, jež snad budou čím dál více akcentovat vaše dřívější rozhodnutí, čímž si nás omotají kolem prstu nadobro, tak jak jsme si navykli u předchozí série s Max v hlavní roli. Nechci srovnávat, na to je ještě brzy, ale jak jsem si zpočátku stěžoval na menší sžití s postavami, právě s ohledem na původní Life is Strange, tak v současnosti se nemohu dočkat nové epizody. Škoda, že se završení osudů Diazovic bratrů dočkáme až v prosinci.
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 30. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
Tvůrci ze studia Dontnod Entertainment se nebojí ožehavých problémů společnosti. Ostatně nás o tom přesvědčili již v předchozích částech Life is Strange 2 – rasová nesnášenlivost, venkovská zatvrzelost rednecků, rodinná tabu a další motivy, které způsobně žijícímu Američanovi kradou spánek. Nyní se ovšem přihnali s tématem, jež se hojně řeší i u nás – drogy, jejich užívání a legalizace. Kluci Diazovi totiž ve třetím díle své odysey získají práci v pěstírně marihuany, takže se dají očekávat nelehké volby v průběhu nevyzpytatelných rozhovorů směřujících oba hrdiny k nevyhnutelným dopadům jejich rozhodnutí.
Life is Strange 2 – Episode 3 Coming Soon (trailer)
Marihuanová farma se jeví vhodným místem k pobytu, aniž by se vás někdo ptal na vaši minulost, což se hrdinům Life is Strange 2 náramně hodí.
Druhý teaser trailer dokonce naznačuje, jak se Sean v části pojmenované Wastelands k práci s pětilistou rostlinou dostal. Mimo cedulku „poctiví a zkušení“ chlapce při hledání zaměstnání, kde se nebude nikdo starat o jejich původ, k danému nápadu zřejmě navedla dvojice svobodomyslných tuláků, s nimiž jsme se mohli setkat na trhu s vánočními stromky (snad jste si nemysleli, že nám fialovovlasá slečna Cassidy zazpívá a tím její part v příběhu Life is Strange 2 skončí?). Z jejich rozhovoru u táboráku plyne, že Sean se inspiroval jejich filozofií, která by mu mohla pomoci překonat nástrahy nebezpečné cesty do Mexika. Více se dozvíme 9. května, kdy třetí část vyjde na PC, PS4 a Xbox One.
Life is Strange 2 – Episode 3 (teaser)
Naučí se Sean od dvou tuláků nějaké triky vhodné pro nízkorozpočtové cestování?
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 26. 3. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nebudu vás déle napínat, na vyvrcholení příběhu Daniela a Seana Diazových si musíme počkat až do posledního měsíce roku 2019. V překladu to znamená, že tvůrci z Dontnod Entertainment se rozhodli zakončit pětidílné putování obou osiřelých bratrů po více než roce od prvního dílu ze září loňského roku. Musím přiznat, že tak velké prodlevy překvapily i mě, docela trpělivého člověka, a co to udělá s fanoušky adventurního projektu, to netuším. Třetí díl, s podtitulem Wastelands, můžeme očekávat za relativně krátkou dobu, již 5. května, pak si však počkáme ještě další měsíce.
Kdo si počká, ten se v prosinci dočká.
Po proflámovaných měsících prázdnin se setkáme s Diazovic rodinou počtvrté a jako předčasný dárek k Vánocům dostaneme od tvůrců 3. prosince ukončení příběhu. První dvojice dílů se rozjížděla pozvolna a vývojáři nám v nich vykreslili charaktery obou hlavních představitelů. Doufejme, že komorní scénář se rozběhne do pořádných otáček a Daniel předvede světu veškerý potenciál, jenž v něm dříme. S velkou pravděpodobností narazíme na mnohem palčivější dilemata, která budeme muset řešit. Myslete si, co chcete, ale já jsem opravdu zvědavý, kam se příběh bude ubírat, a budu doufat, že v prosinci se dočkám uspokojivého zakončení.
• Zdroje: lifeisstrange.square-enix-games.com
• Novinka: 29. 12. 2018 • Autor: Jakub Němec
Útěk ze Seattlu už je pro oba bratry dávnou minulostí, i když se jedná pouze o několik týdnů. Halloweenský masakr stále ještě živí titulky novin, ale zastiňuje jej další hromada čerstvějších témat a událostí. Bratři Diazovi tak mají více prostoru pro svůj velký plán – útěk do Mexika. Tvůrci z Dontnod by však nedostáli své pověsti, kdyby Seanovi a Danielovi nehodili pod nohy další klacky. U Daniela se totiž projeví neduhy spojené s cestováním v nastávající zimě a onemocní. Sean se proto rozhodne vzít jej k prarodičům, kde se Daniel bude učit ovládat své nadpřirozené schopnosti.
Life is Strange 2 – Live Action Trailer
Dabér Seana Gonzalo Martin si střihl hlavní roli v hraném traileru připomínající okolnosti závěru první epizody Life is Strange 2 s podtitulem Roads.
Během putování narazí také na Chrise Eriksena aka Captain Spirita, s nímž jsme se mohli seznámit díky spin-offu nabízenému zdarma. Jeho dobrodružství se také odehrávalo v zimě, takže se možná zkříží nejen osudy postav, ale také časové roviny. Autoři naznačili, že oba nadaní chlapci (Daniel a Chris) ještě naplno neukázali své dovednosti a že se máme v nadcházejících epizodách nač těšit. Uvidíme již 24. ledna 2019, kdy vyjde kapitola Rules, jestli nám pouze nevěší bulíky na nos. Já pevně doufám, že se prodleva vyplatí a dostaneme naservírovanou další emočně nabitou porci adventurní zábavy.
• Novinka: 24. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Shrňme si základní poznatky prvních chvil s hlavním hrdinou Life is Strange 2 Seanem: chtěl se účastnit velké halloweenské párty, sháněl na ní alkohol a možná něco ostřejšího, pochopili jsme, že vyrůstá v rodině se sympatickým otcem a mladším bratrem. V podstatě obyčejný rodinný život narušil incident se sousedovic výrostkem, jenž byl následován epickým výbojem energie, který zlikvidoval blízké okolí a smetl místního policistu i s jeho vozem. Dříve jsme si mysleli, že mocnými silami je opředen Sean, ale launch trailer naznačuje superhrdinskou výbavu spíše u jeho mladšího bratra Daniela.
Life is Strange 2 – Launch trailer
Launch trailer ukazuje radosti i strasti Seanovy péče o bratra. Ukázce nelze upřít temnější podtón, který nás možná bude provázet po celou dobu hraní Life is Strange 2.
Příběh se tak zřejmě bude uchylovat jiným směrem, než většina hráčů čekala. Starší Sean se bude muset starat o nadaného mladíka a pomáhat mu zorientovat se ve složitém světě, který na něj bude pohlížet jako na nebezpečného jedince. Některé náznaky totiž odhalují, že Seanovy akce budou utvářet Danielův morální kodex (Krádež tyčinky pro Daniela utvrdí chlapce, že malá loupež neuškodí a podobně). Během jejich dobrodružství si tak můžeme vzpomenout na jiná díla hrající si s tématem výchovy nadpřirozených dětí (X-Men, Žhářka, Carrie, Beyond: Two Souls).
Celá hratelnost bude okořeněná rámcem klasického roadtripu, během nějž bude do osudů obou bratrů zasahovat řada postav, které na své trase potkají. V traileru se objevuje mrzutý stařík na benzínce a přátelský vousáč. Jak ovšem známe Dontnod Entertainment, nakonec nebude v Life is Strange 2 nic takové, jak se zprvu zdá. Otázkou je, jak se projeví jednotlivá rozhodnutí mimo utváření Danielovy osobnosti, protože v cestovatelských titulech většinou všechny postavy necháte v prachu za svými patami. Jediným kontaktem s domovem zřejmě bude Seanova kamarádka Layla, s níž hlavní hrdina během traileru hovoří v zapadlém motelu u moře.
Obrázek 1: Dlouhé procházky budou v Life is Strange 2 každodenní rutinou. Obrázek 2: V klidu pokecat s bráchou při západu slunce. Proč ne? Obrázek 3: Hlavní hrdina Sean podle všeho nadpřirozenou mocí vybaven není, vyvoleným je zřejmě jeho bratr Daniel. Nebo se pleteme?
Uvidíme, jak moc jsem se v mých predikcích seknul. Mé dojmy budou potvrzeny, nebo vyvráceny již 27. září, kdy vyjde první epizoda Life is Strange 2 na PC, PS4 a Xbox One.
• Novinka: 24. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Zmíněné video prezentuje přibližně 20 minut hry, kde se dají do pohybu zásadní události, díky nimž jsou bratři Sean a Daniel Diazovi nuceni vydat se na dlouhou a strastiplnou cestu. Prvních několik minut ukazuje poklidný život na předměstí amerického Seattlu, jež náctiletého Seana zcela očividně nudí a pravděpodobně by chtěl být všude jinde než zrovna zde. Postupně se ale seznámíme i s dalšími postavami – mladším bráškou Danielem, jejich otcem a Seanovou kamarádkou.
Life is Strange 2 – Seattle (Gameplay)
Vývojáři se s tím nemazali a krátce po oficiálním odhalení v pondělí vypustili dvacetiminutový gameplay.
Lidský osud je ovšem věc vrtkavá a během pár vteřin může být všechno jinak. Když před domem vypukne spor mezi Danielem a klukem ze sousedství, Sean se do toho vloží, a i když se mu situaci nejprve podaří uklidnit, díky jedné poznámce k jejich matce (která je v minulosti zřejmě opustila) vybuchne a začne rvačku. Za normálních okolností by vše skončilo monoklem a pár modřinami, stačí ovšem jeden nešťastný pád na kámen, horlivý policista a ničivý výboj energie a tragédie je na světě. Těmito událostmi začíná Life Is Strange 2 a dramatická cesta obou bratrů do jejich rodného města v Mexiku.
Obrázek 1: Na předměstí Seattlu všechno začalo. Obrázek 2: Dramatické události přinutí oba bratry dospět rychleji, než by bylo nutné.
Uvidíme, jak se bude celý děj vyvíjet dál, ústřední zvrat mi ale teď přijde poněkud přitažený za vlasy a uměle vyhrocený, snad bude v kontextu celé hry dávat větší smysl. V úplném závěru videa jsme ovšem měli možnost zahlédnout náznak Seanovy superschopnosti, zdá se, že půjde o nějakou formu telekineze, což mi přijde jako velice zajímavá volba. Jsem zvědav, jak zásadní roli bude tato dovest ve hře mít a jak často ji bude Sean používat. O tom už se ale přesvědčíme velmi brzy na vlastní kůži, jelikož Life Is Strange 2 vychází 27. září 2018.
• Novinka: 21. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Tak dlouho jsme čekali na pořádnou nálož informací o Life is Strange 2, až jsme se konečně dočkali. Hlavními hrdiny tohoto dílu jsou bratři Sean (16) a Daniel (9) Diazovi, kteří doposud žili poměrně obyčejný život v Seattlu. Po tragické nehodě se ovšem ocitají na útěku a hrozí jim definitivní odloučení a v případě staršího bratra i vězení. Nejprve se ale na atmosférický trailer podívejte sami.
Life is Strange 2 – příběhový trailer
Life is Strange 2 tedy vypadá na pořádně emotivní jízdu. Sean se totiž rozhodne svého mladšího bratra dopravit do bezpečí jejich rodného města Puerto Lobos v Mexiku. Podobná cesta ale může být náročná i pro dospělého člověka, natož pro oba mladé bratry bez prostředků. Můžeme se tedy těšit na spoustu dramatických situací a složitých rozhodnutí, jejichž následky s sebou ponesete po zbytek hry. A stejně jako v předchozí hře bude hlavní hrdina (Sean) oplývat nějakou unikátní superschopností, tvůrci ale bohužel zatím neprozradili, o jakou se jedná.
Hlavními hrdiny Life is Strange 2 jsou bratři Sean a Daniel.
I kdyby už ale Dontnod Entertainment do vydání ani nepípli, všechny podrobnosti již velmi brzy odhalíte sami. Life is Strange totiž vychází 27. září 2018 pro PC, PS4 a Xbox One. My v redakce už se nemůžeme dočkat. A co vy?
• Novinka: 6. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Už jste dohráli The Awesome Adventures of Captain Spirit, o němž jsme se rozepsali v dojmech z hraní? V tom případě máte určitě řadu otázek směrem k Life is Strange 2, a to především kvůli závěrečným minutám této komiksově laděné adventury, kterou jsme od vývojářů od Dontnod Entertainment dostali zdarma. Mimo odkazů na příběh Max a Chloe jsme měli možnost najít množství odkazů na život v Beaver Creeku. Jednou z dalších připomínek podivností okolo městečka může být uvolněný teaser stylizovaný do policejního záznamu.
Během klidné služby dostane policista Matthews hlášení, aby zkontroloval záhadnou aktivitu v okolí. Při průzkumu je spolu se svým vozem odmrštěn tlakovou vlnou. Můžeme tak předpokládat, že superhrdinská ochutnávka The Awesome Adventures of Captain Spirit možná měla ukázat na nadpřirozené schopnosti hrdinů v Life is Strange 2. Pokud se vypravěčům z Dontnod povede podat dějovou linku jako v předchozí sérii, máme se zřejmě nač těšit. Vydavatel Square Enix opět přistoupil k epizodickému formátu příběhu, o němž se více dozvíme 20. srpna.
Za měsíc, 27. září, vyjde první část seriálu na PC, PS4 a Xbox One.
• Novinka: 24. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Oznámení tohoto radostného data proběhlo v krátkém teaseru prostřednictvím bílé výšivky na značně obnošeném látkovém batohu. První z celkových pěti epizod Life is Strange 2 tedy dorazí 27. září 2018 na platformy PC, PS4 a Xbox One. V ukázce bohužel nejsou žádné záběry přímo ze hry, žádných nových informací (s výjimkou samotného data vydání, samozřejmě) jsme se tedy opět nedočkali. Možná si je vývojáři schovávají na letošní Gamescom, jež se koná od 21. do 25. srpna v Kolíně nad Rýnem? Je to dost pravděpodobné.
Life is Strange 2 si tedy nadále uchovává poněkud tajemnou fazónu. S jistotou zatím víme jen to, že hlavní hrdinky „jedničky”, Max a Chloe, se nevrátí, stejně jako žádná z vedlejších postav. Druhá potvrzená informace je taková, že bude tento titul částečně propojen s The Awesome Adventures of Captain Spirit (vychází už 25. června), jež bylo oznámeno relativně nedávno v rámci E3 2018. Tato adventura pak bude jednou z prvních příležitostí k nahlédnutí do světa Life is Strange 2. Jak moc ale na sebe budou obě hry navazovat, zatím netušíme.
• Oznámení: 28. 7. 2017 • Autor: Jiří Fait
První série této epizodické adventury chytla za srdce miliony fanoušků. V kůži Maxine Caufiled (sama si však nechávala říkat prostě Max) jste se po podivné noční můře ocitli na prestižní škole Blackwell Academy ve fiktivním městě Arcadia Bay. Po nějaké chvíli jste se stali svědky vraždy na dívčím záchodě, což u Max spustilo něco neobyčejného. Zjistili jste, že můžete vracet čas, což je zatraceně užitečná schopnost. Ta vám také umožnila zabránit onomu neštěstí na toaletách a zachránit dívku, jež se pak ukázala být Maxinou kamarádkou z dětství, Chloe.
Díky této vlastnosti se Max vlastně stala živoucím strojem času, což vám dávalo v rozhovorech a rozhodnutích jakousi „druhou šanci“. Nelíbil se vám výsledek jednoho činu? Nebylo nic jednoduššího než „přetočit pásku“ a zkusit to jinak. Ovšem kdo si hraje s časem, tak na něj také dojde. V pozadí celého příběhu číhalo obří tornádo, jež mělo do pěti dnů srovnat celé město Arcadia Bay se zemí.
Tornádo však nebylo jediným kostlivcem ve skříni, jenž vystrkoval pařát na Arcadia Bay. Max spolu s Chloe odkrývaly tajemství vražd množících se v jinak poklidném městě jako houby po dešti. Nevyžvaníme vám zde celý příběh, který se klikatil do všech možných směrů a na konci vás odměnil dvěma odlišnými konci. Zmiňujeme jej proto, že nás velmi zajímá, co pro nás tvůrci z Dontnod chystají v Life is Strange 2.
Setkáme se znovu s Max a Chloe, nebo budeme sledovat příběh někoho úplně jiného? Jaký dopad bude mít konec prvního dílu (pokud vůbec nějaký?) na pokračování? Oba konce z Life is Strange byly poměrně definitivní, takže by se vývojáři museli vytasit s pořádným mozko-krutem, aby to všechno dávalo smysl. Je možné, že prequel Life is Strange: Before the Storm něco napoví a nějakým způsobem poodhalí, jak bude Life is Strange 2 vypadat?
• Recenze (epizoda 3.): 13. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Scénáristé Life is Strange 2 zaslouží pochvalu, o tom není žádných pochyb, protože v každém dílu dokáží přinést nový pohled na sourozenecké sžití hlavních hrdinů, kteří museli prchnout ze Seattlu po nešťastném střetu s policií. Zatímco v Roads jsme sledovali, jak se vyrovnávají se smrtí svého otce, jehož roli pomalu, ale jistě začal zastávat teenager Sean, tak v Rules jsme pochopili, jak kruté bylo pro Daniela a jeho bratra vytržení z uspořádaného maloměšťáckého života. Pokud jste absolvovali obě předchozí epizody, zcela jistě jste si k Diazovic klukům vytvořili vztah. Jestli jste o první dva díly ani nezavadili, ani nečtěte dále, protože byste narazili na několik příběhových spoilerů.
Life is Strange 2: Wastelands – launch trailer
Práce střihačů traileru Life is Strange 2 je úžasná. Ukázka na epizodu Wastelands vám skvěle nastíní atmosféru, naznačí základní premisu příběhu, ale nic zásadního neprozradí.
Ve Wastelands se projevují trhliny narychlo vytvořeného spojenectví sourozenců proti světu, jenž je pronásleduje. Po útěku od prarodičů zavál vítr Seana a Daniela do hipísácké komunity, v níž se setkáme s Cassidy a Finnem, které jsme potkali na vánočním trhu v Beaver Creeku. Starší Diaz se tak mimo pracovního nasazení v místní nelegální pěstírně marihuany oddává bohémskému životu ve společnosti profesionálních tuláků. Konečně tak může na chvilku zapomenout na strasti spojené s neustálým útěkem před policií a kontrolováním Danielovy rostoucí moci. Daniel se proto cítí opomenut, hledá si mezi ostatními nový vzor, nalézá ho v nezodpovědném Finnovi a ten jej ponouká k větší samostatnosti.
Zkrátka budete nevěřícně zírat, co všechno se stihlo pokazit, zatímco jste nad Diazovými ztratili kontrolu. Po krátkém flashbacku se probíráte ve stanu, začnete poznávat místní skvěle napsané figurky a odhalovat jejich minulost. Musím přiznat, že než korigování dosti zdivočelého Daniela mě více bavilo prohodit slovo s Jacobem, klukem znovu hledajícím Boha, polemizovat nad životem s Hannah, srdcem místní komunity, kroutit hlavou nad pařícím párem ze Švédska cestujícím po Spojených státech nebo se nechat okouzlovat Cassidy, jež je zjevně jedním z důvodů, proč se Sean nechce z tábora v lesích hnout.
Sean ve třetí epizodě Wastelands naplno zažívá útrapy s vychováváním klučiny vstupujícího do puberty. Jeho pozice je o to těžší, že Danielovy schopnosti sílí. On se s nimi chce chlubit, zatímco Sean mu v tom brání, což vede k několika třeskutým situacím.
Jenže posedávání na místě, popíjení piva či kouření trávy není nic, co by bavilo Daniela, ještě když mu Sean vše zakazuje a neustále jej mentoruje jako zastupující otec. Na domácí půdě mezi sekvoji se Daniel zabaví s Finnem, který mu je sympatičtější než opatrný a bojácný Sean, ale když se vyjede za pracovními povinnostmi do skleníku s marihuanou, tak už jeho míra trpělivosti přetéká. Z nudy tak začne hledat možnosti, jak se zabavit, což není po chuti ani despotickému hlídači s přezdívkou Big Joe, ani vlastníkovi plantáže Millesovi. Asi správně tušíte, že tady se rýsuje budoucí problém, o němž se v recenzi více nedozvíte, abych vám nevyzradil nic podstatného (proto také chybí gameplay video).
Příběh Life is Strange 2: Wastelands totiž opět dokáže překvapit svými kličkami, jež vás postaví před nelehké volby. Na plno se začnou projevovat vaše odpovědi v předchozích epizodách a dobře si tak musíte promyslet, jak se v krizových situacích zachováte. Na frak dostane váš cit pro spravedlnost, morálka, starost o hrdiny a projeví se míra risku a zisku. Z mého pohledu se jedná o nejpodařenější díl, už jen kvůli tomu, jak se tvůrci z Dontnod Entertainment odvážně pustili do ztvárnění marihuanové komunity, která je ve valné části USA zavrhována. Není nouze o konzumaci lehkých drog a alkoholu, noční paření nebo nahotu. Ani si nevzpomínám, kdy jsem naposledy slyšel v adventuře tolikrát slovíčko „fuck“.
Pracovní nasazení na marihuanové plantáži svým pomalým tempem a rutinní náplní navodí ospalou atmosféru, z níž vás spolehlivě probere pokřikování nevrlého hlídače Big Joa.
Díky těmto detailům dostane děj uvěřitelné kontury a doslova se pídíte po každém rozhovoru odhalujícím část něčí minulosti či předmětu představujícím některý z aspektů z života tábora. Jenže na rozdíl od předchozích epizod trápí Wastelands problémy technického rázu, jež vás spolehlivě vytrhnou ze čtyři hodiny trvajícího příběhového opojení. Nejvíce bije do očí prolínání objektů rozesetých po lokaci s modely postav, mizející předměty (škrábání neviditelné brambory) či podivné poskakování postav po volbě odpovědi v dialogu. Vrcholem všeho byla chvíle, kdy jsem musel restartovat část příběhu, protože Daniel nešel se mnou, aby mohl použít svou levitační superschopnost.
Osobně moc nechápu, kde se stal problém, protože na odladění třetího dílu měli tvůrci z Dontnod Entertainment více než tři měsíce, během nichž se právě tyto nedodělky mohly odstranit. Je to škoda, protože po audiovizuální stránce není jinak co vytknout, scénáristé příjemně tlačí na pilu (počkejte, jak budete zoufale zírat na konci epizody, že si musíte počkat na pokračování) a opět se dočkáme jiného pohledu na americkou společnost. Vyprávění se čím dál více zlepšuje, ale kvůli technickým problémům nelze k průběžnému hodnocení přidat víc než nějaké procento navíc.
Odpočinek u táboráku, tlachání o životních strastech a hození aktuálních problémů za hlavu – to je sice lék pro Seanovu zbědovanou duši, ale Daniel se v táboře ukrutně nudí.
O kvalitách recenzovaného díla zcela jistě svědčí fakt, že se nemůžu dočkat 22. srpna, kdy vyjde čtvrtá část pro PC, PS4 a Xbox One a konečně se dozvím, jak se vyhrocená situace z konce Wastelands vyřeší. Závěrečná scéna lákající na předposlední díl totiž slibuje pocity zatracení, skepse a osamění. Do té doby se můžete poflakovat po americkém středozápadě a poznávat skvěle napsané postavy profesionálních tuláků nyní sídlících u marihuanové farmy.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
• Recenze: 30. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Life is Strange 2 je epizodicky vyprávěná adventura s obrovským důrazem na příběh, a proto čtenáře neznalé tématu hned na začátku tohoto textu upozorním, aby dále nečetli, pokud nebudou mít odehránu první kapitolu s názvem Roads. V dnešní recenzi druhé epizody se totiž budu několikrát odkazovat na obecně známé události ze života Seana a Daniela Diazových, jež v díle Dontnod Entertainment sledujeme. Ostatně nemá ani cenu mluvit o následujících osudech čerstvých sirotků, pokud jste si s nimi neprošli jejich životní tragédií na předměstí Seattlu.
Ze stejného důvodu (neodhalit ani o píď scénáře více, než je nutné) není u naší recenze přiložen tradiční gameplay, abyste kvůli nám nebyli ochuzeni ani o řádek pečlivě koncipovaného textu. Poslední předpoklad pro to, abyste si dosyta vychutnali náš pohled na epizodu Rules, směřuje k doporučení odehrát zdarma nabízený příběh The Awesome Adventures of Captain Spirit. Jeho hlavní postava Chris aka Captain Spirit žijící v Beaver Creeku se konečně potká s hrdiny Life is Strange 2, takže rozhodnutí učiněná během předvánočního odpoledne se sečtou s volbami učiněnými za Seana a Daniela, čímž získáte výchozí bod pro další dobrodružství.
Na začátku druhé části příběhu Life is Strange 2 si bratři musí pečlivě promyslet, kam budou směřovat jejich další kroky.
Seana a Daniela jsme opustili během útěku před poklidným životem, který přerušilo nedorozumění se sousedem, jež přerostlo v obrovskou tragédii a řadu nadpřirozených jevů. Po přespání v národním parku a prchnutí z benzínové pumpy mají sourozenci namířeno směr jih do Puerto Lobos v Mexiku, odkud pochází jejich otec. Oba již vědí, že Daniel disponuje schopností telekineze, kterou se bude v novém pokračování snažit ovládnout a spoutat svou vůlí. Jak již víme z moudra padnuvšího ve Spidermanovi, s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost. Proto Daniel určí pravidla (Rules), která by měl Sean dodržovat, aby nedošlo k jejich odhalení okolím.
Příběh tak pokračuje ve sledování utváření vztahu bratra vychovávajícího mladšího sourozence. Jednotlivé detaily, jež si ani nebudete uvědomovat, utvářejí Danielův morální kodex, který se naplno projeví patrně až v závěrečných pasážích Life is Strange 2. Každá sebemenší činnost se pečlivě zapisuje do paměti mladého telekinetika bedlivě sledujícího Seana. Když často nadáváte, Daniel začne taky a hodně se podiví, když jej za to okřiknete. Prostě si musíte dávat pozor, abyste nekázali vodu a následně nepili víno, jestli chápete, co tím myslím. Daniel totiž velmi citlivě reaguje na jakoukoliv nespravedlnost, kterou nedokážete obhájit svými činy.
Obrázek 1: Babička působí pedantsky odtažitým dojmem, ale svým vnukům pomoc v nouzi neodmítne. Obrázek 2: Dědeček vedle velitelské manželky působí dost nenápadně, ale určitě vás překvapí jeho pohled na problémy obou kluků. Obrázek 3: Sousedovic Chris je ve věku Daniela, takže si okamžitě padnou do noty.
To už jsme ale v menším měřítku zažili v kapitole Roads, takže vás bude zajímat, co nového nabídla část Rules. Na rozdíl od vypjatého konce úvodní epizody se připravte spíše na melancholicky poklidnou atmosféru, z níž vás vytrhnou dva, tři momenty. Osobně se mnou nepohnula žádná událost tak jako rasistický redneck prvního dílu. Tím ovšem nechci naznačit, že by se v Rules neobjevovaly výrazné postavy. Jen nemají z mého hlediska tak silný emocionální náboj. Aktuální pokračování se totiž vyhnulo aktivismu, pokud neberete v potaz starousedlíka šikanujícího tuláky.
V průběhu přibližně čtyř hodin vaše kroky zkříží výše jmenovaný Chris Eriksen a jeho alkoholem zkoušený otec, kteří jsou sousedy babičky a dědečka z matčiny strany. Pamatujete na vlezlou paní v příběhu kapitána Spirita? Tak přesně u téhle paní budete hledat azyl, když Daniel onemocní kvůli pobytu v zasněžených horách. Claire, jak ji starší vnuk Sean oslovuje, miluje svůj pořádek a pravidla její domácnosti se pomalu rovnají diktatuře. Zatímco dědeček Stephen vypadá jako správný pohodář, jenž si v důchodu hraje se svými modely vláčků. Jestli dobře znáte tvůrce z Dontnod Entertainment, tak asi tušíte, že každý charakter má několik skrytých vrstev.
Zda vám jej odhalí, záleží na emocionálně hlubokých rozhovorech a taky vašem jednání, které se časem projeví přímo, nebo v jemných detailech přidávajících na uvěřitelnosti atmosféry Life is Strange 2. Na své si přijdou také detektivové hledající sebemenší náznaky o matce hlavních hrdinů. Aktuální pokračování jim poskytne další vodítka k rozpletení rodinné tragédie, jež zasáhla především Seana, protože Daniel si na mámu Karen moc nepamatuje. Tradičně se ovšem dostáváme do situace, kdy se s každou zodpovězenou otázku z minulosti klanu Diazových objeví dvě nové záhady, které vás donutí vyhlížet další díl.
Life is Strange 2 – shrnutí první epizody (trailer)
Trailer věnující se stěžejním událostem první kapitoly Life is Strange 2 s názvem Roads si užijete v netradičním, ale povedeném provedení.
Bez mučení se totiž přiznám, že na další eskapády stále sympatičtější bratrské dvojice se těším také. Netuším, jaký recept uklohnili v Dontnod Entertainment, ale v mém případě funguje jako lahůdkové menu v pětihvězdičkové restauraci. Musím ovšem přiznat, že se tak děje pouze v kontextu s úvodní částí. Když totiž hodnotím samotnou druhou epizodu, tak mi pomalejší tempo Rules sedlo o něco méně než Roads, kde bylo více vyhrocenějších situací a zapamatovatelnější postavy. Poklidná atmosféra Beaver Creeku ovšem poodhaluje rodinné zázemí obou hrdinů a představuje je v jiném světle, díky čemuž vám začnou přirůstat k srdci. Nakonec vezmete na milost i jejich babičku, jejíž jednání se dá pochopit.
Z grafické a zvukové stránky se od minula samozřejmě nic nezměnilo, protože audiovizuál patří k hlavním poznávacím znakům celé série Life is Strange. Vyslechnete samozřejmě několik indie amerických písničkářů, namalujete pár skic a posbíráte nějaké suvenýry, takže nic, co by překvapilo. Přesto se závěrem sluší podotknout, že pokud se vám líbila první epizoda, tak příběh Rules vydaný 24. ledna na PC, PS4 a Xbox One vás nezklame. Dost dobře se může stát, že jeho rodinná atmosféra u vás padne na ještě úrodnější půdu než u mě.
Life is Strange 2 je založen na silném příběhu, k němuž neodmyslitelně patří rozhovory, jež mnohdy směřují na dost citlivá témata.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Recenze (epizoda 1.): 28. 9. 2018 • Autor: Jakub Němec
Bedlivý fanoušek epizodického projektu studia Dontnod Entertainment naskočí do příběhu rovnýma nohama. Pokud sledujete naše novinky o Life is Strange 2 nebo jste se nechali zlákat herním videem z Gamescomu, tak vás první půlhodinka nijak nepřekvapí. V kůži Seana Diaze, šestnáctiletého ústředního charakteru, se chystáte na večerní párty. Podle pečlivě napsaného seznamu od kamarádky Layly začnete shánět vše potřebné, abyste mohli okouzlit svou vysněnou dívku. Od otce vydyndáte peníze, prohodíte pár slov s bratrem a prozkoumáte byt, čímž se očima amerického puberťáka seznámíte s vlastně docela fajn rodinkou.
První díl epizodické adventury Life is Strange 2 nazvaný Roads vyšel 27. 9. 2018.
Veškeré naděje budoucího i vzdáleného života se ovšem rozpadnou v prach během několika vteřin po konfliktu s Seanovým vrstevníkem ze sousedství, který vystartoval po halloweensky řádícím Danielovi. Ve zběsilém tempu sledujete umírajícího otce, smršť energie pustošící okolí (nadpřirozeno hraje v Life is Strange 2 opět důležitou roli) a útěk Seana s bezvládným bratrem v náručí. Někomu možná přijde vstupní sekvence tlačená až moc na sílu, ale v kontextu dalších dobrodružství dokáže adekvátně vysvětlit, proč se šestnáctiletý klučina rozhodne prchnout z domova. Nedokážu si totiž představit, co jiného by se mu muselo stát, aby opustil bývalý život a snažil se všem ztratit z očí.
Počínaje touto větou už se budu vyjadřovat spíše obecně a vyhýbat se jakýmkoliv spoilerům, protože bych tím mohl pokazit prožitek na příběhu založeného Life is Strange 2 nebo ovlivnit některá z vašich rozhodnutí. Na nich totiž bude velmi záležet nejen z pohledu budoucích událostí, jak jsme zvyklí z prvního dílu, ale výrazně ovlivní i formování Danielovy osobnosti. Jednotlivé volby, které před mladším bratrem učiníte, totiž formou nápodoby bude opakovat. Již v novinkách jsme se zmiňovali, že třeba nevinná krádež čokoládové tyčinky může mít dalekosáhlý dopad v nejméně očekávaných situacích.
Během své cesty v první epizodě Life is Strange 2 na moc lidí nenarazíte, ale poetických koutů navštívíte víc než dost.
Opravdu se projeví, jestli se budete chovat jako zodpovědný starší bratr, škodolibý spratek strašící svého mladšího sourozence nebo na něj budete hledět jako na sobě rovného a téměř dospělého. Já jsem z počátku zvolil mírně ochranitelský přístup, jenž Danielovi postupem času začal opravdu vadit, takže jsem se musel trochu stáhnout a věnovat mu prostor k vlastním rozhodnutím. Na základě svého dvojího průchodu přibližně čtyřhodinové epizody můžu prohlásit, že vývojových větví je docela dost, i když se opět musíte propracovat ke stejným uzlům příběhu. Na konci první epizody Roads vás čeká klasický graf hodnotící všechny stěžejní body vašeho dobrodružství. Ukáže vám také, k jakým závěrům dospěli ostatní hráči.
Přesně jak jsem předpokládal, vaši cestu několikrát přeruší různí lidé určující další směr putování bratrské dvojice. Někteří se pouze letmo dotknou osudů obou chlapců, zatímco jiní do nich zasáhnou mnohem razantněji. Každý charakter má svou vlastní morálku a vlastnosti a podle nich se samozřejmě chová. Někteří se budou snažit Seanovi a Danielovi pomoci, jiným budou absolutně lhostejní a budou je přehlížet, zatímco pro některé budou jako trn v patě, především kvůli jejich původu (otec má své kořeny v Mexiku).
Obrázek 1: Silnice bude lemovat vaše kroky drahný čas, ale vstoupit do ní nelze (nebudete přece dávat špatný příklad bratrovi). Obrázek 2: Sean bude často učit Daniela věcem, jež znal od svého táty. Obrázek 3: Odpočinek a probírání dalšího postupu. Denní chleba bratrstva vlků, jak si kluci sami říkají.
Jak už víme z prvního dílu, autoři z Dontnod se nevyhýbají citlivým tématům, které hýbou americkou duší. Příběh Max a Chloe u některých sklidil kritiku kvůli ožehavé otázce homosexuality v období dospívání (pokud nevěříte, že se něco takového děje, najděte si reakce na E3 trailer The Last of Us 2) a podobná reakce se dá očekávat i v Life is Strange 2. Zde se totiž autoři berou na paškál přistěhovalectví. Zaznamenáte jak narážky na barvu kůže, tak přímo výkřiky, aby už se postavila (Trumpova) zeď. Podle mě přidává politická rovina na realističnosti (kulantní vyjadřování a promigrační přístup u rednecka asi čekat nemůžeme), ale uvidíme, jak se k tomu postaví samotná americká společnost, jež umí být v podobných případech dost citlivá, až háklivá.
Adventurní počiny Dontnod nebyly vždy určeny jen skalním hráčům počítačových her, ale směřovaly také na zástupy těch, kteří ke svému hernímu stroji usednou jen občas. Proto byl vytvořen systém ovládání, jenž pochopí úplně každý během několika chvil. Interaktivní předměty na sebe upozorní vyskočením popisku a zmáčknutím tlačítka na ovladači (popř. příslušné klávesy) okamžitě provedete zvolenou činnost. Podobnou tendenci zaznamenáte také v Life is Strange 2, navíc přibyla možnost využít spolupráce Daniela, který může aplikovat svůj „dětský šarm“ v rozhovoru, použít předmět (anebo mu nějakou věc pouze ukážete).
Obrázek 1: Nalezení interaktivních předmětů není problém ani pro začátečníky. Obrázek 2: Často můžete přizvat k problému Daniela, čímž se otevírají nové možnosti jeho vyřešení. Obrázek 3: Ničivá vlna z počátku příběhu Life is Strange 2 slibuje zajímavou zápletku s příměsí nadpřirozena.
Nenáročnost titulu umocňuje absence quicktime eventů, jež adventurní žánr dost často provází. Nemyslete si ovšem, že se žádný časový pres během hraní neobjeví. U řady kritických dialogových voleb si musíte v daném intervalu vybrat z nabízených odpovědí. Na druhou stranu, ta nejzásadnější rozhodnutí (bezpečně je poznáte) zastaví průběh dialogu, abyste mohli dobře promyslet, jakým směrem se budou vyvíjet další okamžiky.
Velmi přístupně se jeví také orientace v menu. V batohu se shromažďují suvenýry sesbírané během výšlapu, díky nimž můžete zavzpomínat na jednotlivé okamžiky. Také zde najdete komiksově pojatý deník (Sean je velmi slušný kreslíř), můžete prozkoumávat mobil se zprávami od přátel či šéfa z práce a prohlížet mapu, na níž jsou vyznačeny důležité milníky vaší cesty, včetně všech dokumentů, na něž jste narazili. Nakonec si lze podle svého gusta přizpůsobit Seanův batoh, na nějž lze připevnit různé přívěšky či nášivky, které vyjadřují váš postoj k světu.
Obrázek 1: Komiksově vedený deník vám představí Seanovy pocity z odlišné perspektivy. Obrázek 2: Fascinující cestu můžete postupně sledovat na mapě v menu. Připomenete si všechny tiskoviny, na něž jste v daných lokalitách narazili.
Příležitostní hráči si také hodně chválí vizuální stránku titulů od Dontnod Entertainment. A není se čemu divit. Grafikům se povedlo v Unreal Enginu vytvořit unikátní styl, který bez problémů rozeznají fanoušci jejich tvorby na první pohled. Krásně zpracované scenérie, dokonalá práce se světlem a netradičně pojaté modely postav, jež sice nejsou úplně detailní, ale skvěle sednou příběhovému žánru. Je s podivem, že i bez detailních animací obličeje jsou autoři schopni slušně vyjádřit emoce jednotlivých aktérů Seana a Daniela. Samozřejmě se můžete těšit na úžasně zvolenou a podmanivou hudbu z americké indie scény.
Jak byste v krizové situaci zareagovali vy? Vzdali byste se a riskovali ztrátu bratra, nebo byste jej chránili útěkem z domova? Hrdina Life is Strange 2 si vybral druhou možnost.
Celkově vzato prozatím není Life is Strange 2 moc co vytknout, ale na finální verdikt si zcela jistě počkám do vydání dalších epizod. Sám musím říct, že mi ještě ústřední dvojice k srdci úplně nepřirostla, ale už teď jsou mi sympatičtější než z trailerové reklamní kampaně. Rozhodně čekejte jiné tempo, než na jaké jsme byli zvyklí z eskapád Max a Chloe. Starost Seana o mladšího bratra se z počátku spíše vleče, ale díky tomu se lépe vcítíte do zmaru teenagera, který je po uši v nesnázích. Bude rozhodně zajímavé sledovat, jakým směrem se pohnou osudy kluků Diazových, epizoda Roads totiž nechává dvířka docela otevřená.
• Dojmy z hraní: 18. 7. 2018 • Autor: Jakub Němec
Scénáristé francouzského studia Dontnod Entertainment dokáží sepsat velmi hutný příběh dotýkající se palčivých otázek dospívání, současného světa i teoretické manipulace s časem včetně rizik s ním spojeným. Dokázali nám to ve svém nestárnoucím eposu Life is Strange, který i tři roky po vydání stále stojí za pozornost. Ve své skvělé práci pokračují v chystaném druhém dílu, na nějž lákají dvouhodinovým dobrodružstvím malého Chrise trávícího sobotní dopoledne doma se svým otcem. Tvůrci se dali slyšet, že vykonané akce v The Awesome Adventures of Captain Spirit se mohou projevit do průběhu Life is Strange 2 a navíc jsou po domě rozmístěny indicie, jež by mohly poodhalit roušku tajemství kolem druhého dílu.
Melancholicky laděný příběh sledujeme na předměstí amerického městečka Beaver Creek, kde žije v zanedbané domácnosti devítiletý Chris se svým otcem truchlícím po smrti své ženy. Autonehoda poznamenala oba dva, ale zatímco otec našel útěchu ze ztráty manželky a práce na dně sklenky, syn se vžívá do role superhrdiny čelícího neustálým útrapám, jež mu vstupují do cesty. Každou sebeobyčejnější povinnost bere jako statečnou výpravu, v níž musí čelit bojleru na teplou vodu, bludišti střežícím jeho poklady nebo zrádnému sněhulákovi, který číhá ve sněhové bouři, aby mohl zaútočit na Chrisovu základnu v koruně stromů.
Podstata dějové linky je vlastně docela temná a vypráví se pouze v několika náznacích odkazujících na možné domácí násilí, alkoholismus, problémy ve škole a další patologické jevy provázející ztrátu blízkého rodinného příslušníka. Na pozadí Chrisových eskapád v The Awesome Adventures of Captain Spirit tak odhalujeme docela silnou výpověď, která ve vás bude poměrně dlouho rezonovat. Pohled na dospělé problémy dětskýma očima však dokáže hutnou atmosféru uvolnit a hra na kapitána Spirita umí vtáhnout svou naivní nevinností. Pokud bude mít podobný náboj celý Life is Strange 2, máme se nač těšit.
Obrázek 1: Otec Chrise Eriksena se snaží být dobrým tátou, ale alkoholové opojení jej často stahuje do deprese. Obrázek 2: Chris je osamělý chlapec s velkou představivostí zděděnou po matce. Obrázek 3: The Awesome Adventures of Captain Spirit se nevyhýbá ani dojemným chvilkám.
Jestliže čekáte od ochutnávky druhého dílu nějakou revoluci, budete asi zklamaní. Tvůrci vzali úspěšnou šablonu, kterou neměnili, spíše ji přirozeně inovovali k lepšímu hráčskému zážitku. Pořadí činností v otevřeném prostoru domu a přilehlé zahrady je čistě na vás. Některé momenty jsou sice přístupné až po splnění náležitých podmínek, ale to už vychází ze samotné podstaty adventur. Skvěle vypadá interakce s předměty ve chvíli, kdy dokončíte superhrdinský převlek (můžete dokonce ovlivnit jeho vzhled). Mimo tradičního zkoumání a používání předmětů se můžete pokusit využít skrytých sil kapitána Spirita, jež vás nechají poznat podstatu Chrisovy osobnosti.
Od tradičních úkolů jako úklid domácnosti dojde také na klučičí rošťárny, v nichž se potkají sněhulák a petarda nebo plechovky a sněhové koule. Příjemně prozevlené dopoledne má na patře hořkou pachuť. Nejenže neustále narážíte na dokumenty týkající se blaženého středoškolského života rodičů, kruté matčiny nehody a neutěšeného současného stavu domácnosti, ale sledujete láteřícího otce, jehož nálada klesá přímo úměrně s hladinou whiskey v láhvi. Závěrečné minuty příběhu, který se dá bez prozkoumávání okolí sfouknout i za půl hodiny (což by byla škoda), ovšem slibují mnohem zajímavější zápletku, jejíž pokračování odhalíme 27. září v první epizodě Life is Strange 2.
Obrázek 1: Stromový domek slouží Chrisovi v The Awesome Adventures of Captain Spirit jako azyl před okolním světem. Obrázek 2: Mimo klasického průzkumu a provedení akce můžete na některé předměty v The Awesome Adventures of Captain Spirit využít nadpřirozené schopnosti Chrisova hrdinského alterega. Obrázek 3: Chris byl od mala podporován svou matkou v komiksových dobrodružstvích.
Tvůrci během představeni The Awesome Adventures of Captain Spirit mluvili o bližším poznání jejich blížícího se počinu Life is Strange 2, a tak se objevila řada spekulací. Při důkladném průzkumu zcela jistě narazíte na několik informací odkazující na první díl, zatímco u ostatních můžete přemítat, které budou pro Life is Strange 2 důležité. Přemýšlet můžeme také nad „divnostmi“ (strange), které se projeví v titulu Dontnod Entertainment. Získá Chris nadpřirozené nadání nebo bude pouze okrajovou postavou hlavního příběhu? Má jméno superhrdiny odkazovat na jeho silného ducha nebo tvůrci skrytě odkazují na otcovu slabost pro alkohol (spirit se dá přeložit obojím způsobem)?
Ať se vaše myšlenky rozletí kterýmkoliv směrem, The Awesome Adventures of Captain Spirit nám jasně naznačuje, jak bude Life is Strange 2 vypadat – opět můžeme čekat silný a spletitý příběh s odkazy na aktuální problémy společnosti, vyprávění podpořené tradičně skvělým a nezaměnitelným audiovizuálem a podmanivou hudbu při průletech krajinou či průzkumu interiérů, jež buduje atmosféru, zatímco dabing postav přidá na uvěřitelnosti. Herní mechanismy zaznamenaly také jistou míru inovace. Uvidíme, v jaké formě se 27. září představí první epizoda nového dobrodružství.
Obrázek 1: Grafické zpracování The Awesome Adventures of Captain Spirit snese přísná měřítka. Obrázek 2: Imaginace hlavního hrdiny musela být pro autory The Awesome Adventures of Captain Spirit vizuální výzvou. Obrázek 3: Jeden z odkazů na původní sérii Life is Strange a možná také vodítko pro zářijové pokračování.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2100 3.1GHz / AMD Phenom II X4 945 | Intel Core i3-6100 3.7GHz / AMD Athlon X4 845 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 / Radeon R7 250 v2 | NVIDIA GeForce GTX 1050 / Radeon RX 460 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 3 GB | 6 GB |
Pevný disk | 14 GB | 14 GB |
Závěrečná pátá epizoda Life is strange 2 vychází 3. prosince 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.