Trendem posledních let je pátrat po hrách, které si užívali dnešní třicátníci, a předvést je současnému publiku. Zkušenější pařani zatlačí nostalgickou slzu a koupí si daný titul už z principu, zatímco mladší osazenstvo může přijmout nečekaně náročnou výzvu, protože tituly 80. a 90. let byly zkrátka obtížnější. Studia mohou vydat remake zaprášené kultovky (Spyro Reignited Trilogy, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy) nebo se pustit do nového dílu, jenž bude navazovat na starší příběhy. Druhou cestou se vydal Capcom, který 2. října přišel s pokračováním plošinovky Mega Man 11 na PC a konzole PS4, Xbox One a Switch. Jak se nám návrat do dětství líbil, se dozvíte v naší recenzi.
• Žánr: Akční plošinovka • Multiplayer: Ne • Vývojář: Capcom • Vydavatel: Capcom • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One a Switch (2. října 2018) • Homepage: www.megaman-11.com/ • Čeština: Ne
• Recenze: 8. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec
Některé herní série jsou už letité, možná i starší než vy, naši čtenáři. A jednou z nich by mohla být dobrodružství Mega Mana, který se poprvé na misi vydal v roce 1987. Od té doby zachraňoval naši planetu ještě devětkrát, ale pořád mu to nestačí. Nápadití nepřátele se svými robotickými pomocníky totiž mají neustálou potřebu sužovat nevinné obyvatelstvo. V Mega Man 11 se do role zlosyna opět pasuje Dr. Wily, dávný přítel a spolupracovník Dr. Lighta. Dr. Wily ukradne z laboratoře Mega Manova mentora jeho prototypy a vytvoří z nich jejich ďábelská alterega a náš modrý hrdina s blasterovou paží se tak může vydat na další trnitou cestu.
Naštěstí se mu dostane do ruky unikátní kousek – dvoumotorové zařízení, které v mládí vynalezl současný padouch Wily. Dr. Light se jej ujal a upravil jej pro bohulibé (čti hrdinské) účely. Díky mocnému stroji tak máte alespoň drobnou šanci robokalypsu zastavit. I s vychytaným udělátkem posilujícím střelbu nebo zrychlujícím pohyb však před vámi stojí nelehký úkol. Mega Man 11 totiž odkazuje na hardcore přístup starších titulů schopných hráče pěkně potrápit. Co na to dnešní zhýčkaní pařani, jimž se vše naservíruje až pod nos? Možná budou překvapeni, jak často dostanou na zadek.
Nechci být škarohlíd, ale zpohodlnělí plošinovkáři, kteří vidí vrchol obtížnosti v Raymanovi zaměřeném na reflexy, budou ještě koukat, co se na obrazovce může odehrávat. Celkovou obtížnost Mega Man 11 bych přirovnal spíše k úžasné indie záležitosti Sundered, protože třeba do Cuphead tvůrci k vyšroubované náročnosti ještě přidali zběsilou rychlost. To s modrým, robotickými udělátky vybaveným hrdinou můžete v klidu popřemýšlet, jak se s danou překážkou vyrovnat. Až na pár ukrutných záseků, při nichž musíte pochopit princip celé úrovně, se totiž zapotíte až při bitkách s bossy úrovně.
Od zoufalých a naštvaných výkřiků nad nespravedlností herního světa vás totiž dělí zmiňovaný stroj s dvěma ozubenými koly. Jedním tlačítkem spouštíte ničivý mód, který pořádně nabuší vaši útočnou sílu, zatímco mnou více preferovaný modrý režim několikanásobně zrychlí Mega Mana, takže se pohodlně dokáže vyhýbat překážkám a projektilům nepřítele. Problém tkví v tom, že obě výhody nelze mít zapnuté najednou a trvají pouze po omezený čas. V případě, že je zapomenete vypnout, přetížíte celý systém a technický výdobytek vašeho obleku nebudete moci chvilku vůbec využívat. Při včasném odpojení se bude smrtící hračka chladit a je připravena kdykoliv poslušně sloužit.
Můžete mi věřit, že dokud si za posbírané součástky nekoupíte v doktorově laboratoři pořádná vylepšení, budete se na Wilyho vynález spoléhat víc, než je zdrávo. Některé části pečlivě navržených úrovní totiž bez zpomalení okolí nelze vyřešit. Pohyblivé zdi plné nožů, ohnivá stěna nebo čepy ozubených kol, to je jen krátký výčet pastí, jimiž vás zlovolný padouch potrápí. Neférovou výhodu využijete také ve chvílích, kdy vás obklíčí nepřátelé ze všech stran a vy se budete muset prostřílet mimo dosah jejich zbraní. Rozhodně se tak nebudete nudit, protože každý moment v Mega Man 11 vás může něco překvapit, zpečetit váš osud ubráním života a následným přenesením na začátek úrovně.
S postupným porážením bossů ovšem některé souboje naberou nádech puzzle hádanek. Dříve náročné sekvence totiž budete moci bryskně vyřešit speciálními dovednostmi bossů, jež si po jejich udolání osvojíte. Osobně jsem si nejvíce zamiloval vyvolání ničivého blizzardu Tundra Mana, destruktivní sílu Blast Mana a za roh zatáčející ohnivé koule Torch Mana. Jejich moc ovšem nelze využívat napořád, musíte ji postupně dobíjet energetickými kapslemi, jež vypadávají z poražených nepřátel. Jestli si neopatrně vyplýváte mocné dovednosti, musíte čekat na konec kola nebo aplikovat nakoupené boostery.
Jestli jste nabyli pocitu, že výše uvedená jména nepřátel z konce úrovní jste již někde viděli, dám vám za pravdu. Tvůrci z Capcomu využili některé ikonické roboty z dřívějších dílů a obdařili je novými pohyby. Většina tuhých závěrečných konfrontací tak bude mít více fází, během nichž na vás budou zuřiví roboti chrlit jeden překvapivý útok za druhým. Nečekejte ovšem zmíněné Cuphead, jednotlivé formy jsou pevně naskriptované, takže se je můžete naučit, abyste ztráceli co nejméně životů. Během celého průběhu recenzování se mi neustále vracela jedna myšlenka. Mega Man 11 bude rájem pro speed runnery, kterým poskytne dostatečnou výzvu díky pevně nadefinovaným útokům všech nepřátel, přesně jako za starých časů.
Zatímco „výzvychtiví hráči“ mohou zažívat nirvánu, popř. se vrhnout do některých výzev připravených jim na míru, ostatní se zřejmě spokojí s nižší obtížností, díky níž budou moci sledovat různorodá prostředí. Jednotlivé úrovně odpovídají charakteru bossů, takže Bounce Man vás přivítá ve zhýralém zábavním parku, kam se děti posílají za trest, Impact Man je obklopen stavebními stroji a Fuse Man si libuje v elektrických hračkách. Mechanické doupě Wilyho vyvolá nejednu vzpomínku na staré časy, kdy se v podobných komplexech odehrávala většina skákaček. Umně vytvořené lokace potěší detaily, ale nikdy na úkor přehlednosti boje. Líbivé animace postav je radost sledovat a téměř v každé situaci je jasné, co po vás hra vyžaduje.
Jsem velmi rád, že se modrý hrdina připomněl i jinak než modrým blasterem, kterého se může chopit Nero v Devil May Cry 5. S potěšením totiž mohu shrnout svou recenzi s tím, že se Mega Man 11 povedl. Sice nepotěší sváteční plošinovkáře, ale jestli hledáte zábavu, dokud nevyjde chystané DLC ke Cuphead, tak by právě vás mohl zaujmout. Občas sice potrápí mírně nepřesné skákání, ale není to pravidlem a s přivřeným okem by se dal tento nedostatek odpustit. Větší problém vidím v relativně krátké herní době, jež se pohybuje okolo čtyř až pěti hodin v závislosti na zvolené obtížnosti a dovednostech hráče.
Na druhou stranu pestré prostředí a příjemná retro obtížnost dokáží krátký pobyt učinit dostatečně intenzivní. Částka okolo 800 korun je v podstatě objektivní ocenění kvalitního titulu, protože se k němu budete rádi vracet i po jeho pokoření. Krátké, ale náročné úrovně totiž zabaví na čtvrthodinku, kdy si chcete jen tak zablbnout, ale zároveň požadujete náročnou herní náplň. Přestože jsem Mega Man 11 recenzoval na PS4 Pro, nelze zapomenout na verzi pro Nintendo Switch, kterou můžete pořídit také s příslušnou amiibo figurkou.
Tato recenze byla napsaná pro verzi PS4 Pro.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3470 3.20GHz | Intel Core i5-4460 3.20GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 | NVIDIA GeForce GTX 760 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 4 GB |
HDD | není oznámeno | není oznámeno |
Mega Man 11 vyšel 2. října 2018 na PC, PlayStation 4, Xbox One, a Nintendo Switch. O Novinkách vás budeme informovat.