Rok se s rokem sešel a po rozžhaveném asfaltu motodromů přijíždí další sezóna MotoGP, tentokráte s číslovkou 19. Opět za ní stojí italské studio Milestone a nepřekvapivě slibuje převratné novinky v závodění. Jak vše dopadlo, se můžete dočíst v naší recenzi MotoGP 19 z pohledu nováčka v sérii, takže si mohou udělat obrázek také hráči digitálním motosportem nepolíbení.
• Žánr: Závodní • Multiplayer: Ano • Vývojář: Milestone • Vydavatel: Milestone • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, Switch (6. června 2019) • Homepage: motogpvideogame.com/features • Čeština: Ne
• Recenze: 15. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Kličky osudu vás na vaší cestě životem provedou různými zkušenostmi, které já osobně vždy beru jako velkou výzvu. A právě jednou takovou peripetií se proplétám právě nyní, když sepisuji recenzi na aktuální ročník MotoGP 19. Ve svém životě jsem naposledy jel na jednostopém vozidle u nás na vsi ve dvanácti letech, když si soused koupil za ušetřené peníze pincka (pro mladší ročníky motorku Pionýr). Já na něj sedl, zatůroval na celé okolí, popálil si nohu o výfuk a nakonec se mi ocelový oř splašil pod zadkem a urazil dobrých dvacet metrů bez mého přičinění. Od té doby jsem se na machry s motorkou díval maximálně v televizi a s respektem.
O napínavé momenty během předjíždění v klikatých sériích zatáček nebude nouze během žádného závodu MotoGP 19.
Jenže v rámci naší redakce jsem se vyprofiloval jako sporťák a na disk mého PlayStationu připlul také motoristický zástupce, takže jsem zatnul zuby a pořádně se ponořil do světa, jemuž vládnou kilometry za hodinu a určitá míra sebevražedných choutek závodníků (mnohými přezdívaných jako dobrovolní dárci orgánů či také paštičkáři). Ve společnosti rychlých strojů jsem nakonec strávil přes dvacet hodin, po určitých úpravách jim přišel na chuť a zatáčky teď řežu jako profíci. Pojďme tedy společně nahlédnout do nitra MotoGP, abychom zhodnotili, co nás v aktuálním ročníku čeká, jakými prošel změnami a co zůstalo vývojáři z italského Milestone netknuto.
Doufejme, že hned ze startu neurazím všechny příznivce motosportu, ale osobně mi přijde sledovat závody seriálu MotoGP nebo Formule 1 jako mírně nudné – neustálé kroužení dokola do zblbnutí, jež se proloží občasnou havárkou nebo napínavým momentem na čele vedoucí skupinky. Z mého pohledu jsou na tom monoposty formulí ještě o něco hůře než motorky, takže jsem byl zvědavý, čím dokáže digitální prohánění jednostopých rychlíků zaujmout a vytrhnout mě z letargie. Tvůrci přišli s řadou zajímavých prvků, u nichž suverénně vede chytrá umělá inteligence.
MotoGP 19 – Rookie Cup Jerez (gameplay)
Nováčkům doporučuju vstoupit do MotoGP 19 přes kariéru v Rookie Cupu, kde jsou k dispozici slabší stroje KTM, které vedle nejsilnějších kubatur vypadají jako prskolety.
Ta se dokáže poučit z vašich manévrů na trati a postupem času vám dost znepříjemnit život. Rádi útočíte na pozici z vnější části zatáčky? Věřte, že po třech, čtyřech podnicích vás tam budou soupeři spolehlivě blokovat a budete muset hledat cestu jinde. Díky této mechanice jsem se musel tlačit do méně předvídatelných úskoků, které samozřejmě často končily setkáním mého závodníka se zemským povrchem mimo trať. O napínavé momenty tak není nouze a musím přiznat, že předjíždění v zatáčkách tratí celého světa mě v MotoGP 19 bavilo rozhodně více, než při sledování nejslavnějších závodníků současnosti v televizi.
Rozebírání dovedností umělé inteligence je sice fajn, ale většina hráčů se rozhodne sednout na vybranou motorku své oblíbené kubatury, projet s ní některý ze závodů (popř. celých šampionátů – MotoGP, Moto2, Moto3, Red Bull Rookies Cup, MotoE či historické podniky) nebo se nechat otestovat v časovkách. To už se člověk zaměřuje jen sám na sebe a svůj výkon, takže na ostatní hledí jen jako objekty, které musí předjet (a nenarazit do nich). Takže matadoři série vlastně skočí do známých vod a bez větších problémů začnou klopit své stroje do zatáček, jak se na skutečné veterány sluší a patří. Jenže nováček bude mít zprvu problém projet trať bez toho, aby se neválel v písku nebo nekopíroval bariéry trati.
Nehezké obličeje u vytvářených závodníků v MotoGP vás budou trápit jen u vyhlašování vítězů, protože jinak má váš avatar na hlavě naraženou přilbu i v boxech. Na jejím vizuálu se můžete vyřádit, protože v např. v Rookie Cupu je to jediná možnost, jak se odlišit od ostatních. Daleko důležitější však bude jízdní styl, který si pro svého jezdce volíte.
Nadšenec, který si bez přípravy koupí MotoGP 19, aby si zajezdil jako Valentino Rossi (licence jsou velmi obsáhlé a kopírují všechny registrované jezdce v jednotlivých soutěžích), bude hledět na svou obrazovku jako smyslů zbavený, protože jeho favorit je najednou všem pro smích. Zapomeňte na to, že když vám jdou závodní hry s auty, že z motorek nemusíte mít respekt. Chyba! Jednostopý motocykl se totiž chová úplně jinak a budete muset přistoupit na pravidla, jež jsou založena na fyzikálních zákonech. Citlivé přidávání plynu a jemné propočítávání náklonu do zatáček – to budou vaši noví kamarádi do nepohody. Noční můru pro nováčky představuje absence výuky, takže se vše učí za ostrého provozu.
Naštěstí si lze velmi dobře pohrát s nastavením obtížnosti (opravdu je velmi zdařilé a naškálovat si je můžete téměř dokonale pomocí procentuálního nastavení kvality závodníků) a jízdního modelu, takže si po chvilce strávené v menu můžete připravit závod na míru, kde nebudete úplně trpět ani jako motoristický zelenáč (nemyslete si ale, že hned vyhrajete), ani jako zkušený závodník na hladkém asfaltovém okruhu. Postupem času tak i jako úplný začátečník nabudete na sebevědomí a vrhnete se do režimu kariéry. Zde si ve velmi chabém editoru vyberete obličej závodníka a hurá do … boxu?
Plnění historických výzev na maximální hodnocení vás často přivede na jízdu za hranou rizika, takže nebude výjimkou let do písku okolo trati. Highsider bude novým pojmem, který si velmi rychle zapíšete za uši a nakonec budete velmi pečlivě vnímat vibrační odezvu vašeho ovladače jako první signál, že je zle.
Ano, připravte se na další šok. Pokud totiž sledujete v televizi až výsledný závod, tak si vůbec neuvědomuje, kolik práce stojí za jedním víkendem v rámci Grand Prix – několik volných tréninků, kde ladí svůj stroj do posledního detailu (opět chválím tvůrce, že začátečníkům pomohou v boxech systémem otázek a odpovědí techniků, zatímco zkušení harcovníci se již mohou v motoru a dalších komponentech svého žihadla pohrabat sami), následná kvalifikace a až potom vstup do ostrého boje s ostatními. Nakonec daný okruh objedete tolikrát, že se vám každý metr trati doslova vryje do paměti a konečně pochopíte, jak mohou jezdci v tak vysoké rychlosti klopit svou motorku ze zatáčky do zatáčky bez jakéhokoliv zaváhání.
Když už za sebou máte prvních pár pódiových umístění a nebojíte se usednout za řídítka těch nejsilnějších strojů, tak si pro vás tvůrci z Milestone připravili v rámci MotoGP 19 další libůstku – historické výzvy. Jestli patříte mezi milovníky silničních závodů, tak jistě dokážete jmenovat ikonická vítězství a souboje rivalů na tratích celého světa. Některé z nich si budete moci prožít na vlastní kůži a možná překonat realitu samotnou. Během plnění výzvy musíte úspěšně dokončit dopředu známé úkoly a věřte mi, že zisk zlaté medaile už vyžaduje velmi dobré ruce na řídítkách.
Obrázek 1: Oslavy umístění na pódiu jsou v MotoGP 19 docela sterilní, takže by neuškodilo v dalších ročnících zabrat i v tomto ohledu. Obrázek 2: Jízda z pohledu první osoby zůstane většinou hráčů opomíjená.
Hratelnost tedy můžeme označit pro nováčky jako spartánskou, ale upravitelnou, zatímco pro závodníky znalé série jako návrat do vyjetých kolejí. Své příznivce si tento titul určitě najde už jen kvůli učící se umělé inteligenci. Rozpolceně si ovšem bude připadat každý, pokud bude hodnotit grafické ztvárnění MotoGP 19. Modely motorek, samotných závodníků a dokonale převedených tratí jako takových musím pochválit. Nad odlesky lakovaných částí na přímém slunci radostně poskočí srdce každého lovce pěkných snímků (už jen díky zdařilému fotomódu přímo ve hře), stejně tak potěší omlácené plechy při sklouznutí se po realisticky ztvárněném asfaltu (především si cením detailů jako šmouhy po spálených pneumatikách v krizových částech tratě).
Poklony mohu také skládat o efektech počasí, protože pořádná průtrž mračen vypadá na obrazovce skvěle (a zároveň po vás chce úplně jiný styl jízdy). Jenže když odhlédnete od černé silnice, začnete se divit, co za divné modely staveb stojí v okolí tratě. Dají se totiž přirovnat k narychlo poskládaným kostkám, jen aby nejbližší plochy nebyly prázdné. Úsměvní jsou také diváci, kteří synchronně mávají vlajkami jeden jako druhý (tím jsem se naposledy bavil u FIFY v minulém desetiletí a myslel, že už to nikdy neuvidím). Když to spojíte s relativně dlouhými načítacími časy před každým vyjetím na trať, tak vám zdařilé zpracování těch hlavních částí trošku zhořkne na jazyku.
Počasí funguje v MotoGP 19 na jedničku, což se ovšem nedá říci o modelech objektů kolem trati.
Problém MotoGP 19 tkví v tom, že pokud vlastníte loňský díl, zase tolik rozdílů zřejmě nezaznamenáte. Tratě i závodníci odpovídají licenci (takže se setkáte třeba s Karlem Abrahamem na Masarykově okruhu v Brně), jízdní model se mírně zlepšil a studio Milestone vyvinulo vymakanější umělou inteligenci. Navíc se objevuje řada nástrojů na tvorbu vlastních nálepek, čísel a vizáže helmy (s editorem to chce ovšem trochu cviku) a zazávodit si můžete v historických výzvách. Ale to jsou jen kosmetické úpravy titulu, jež zůstává v jádru stejný jako loňský ročník. Z mého pohledu je navíc MotoGP 19 docela přísné k nováčkům, protože jim neposkytne pomocnou ruku.
Na druhou stranu, jestliže patříte k fandům série a loňský ročník vás z nějakého důvodu minul, tak si MotoGP 19 pravděpodobně budete užívat, i když vás některá rozhodnutí tvůrců přinutí s podivením pozvednout obočí. V tomto případě si klidně pět až deset procent přidejte. Z mého pohledu by ovšem všechno šlo udělat o něco lépe – třeba prezentovat atmosféru závodů tak, jak to umí digitální závody F1 (tady je to vše takové sterilnější). Ale můj pohled se možná nechal ovlivnit fanděním davů na tribunách ve FIFA 19. Každopádně jestliže vám v žilách koluje místo krve benzín a milujete motorky, tak nemusí být titul Milestone špatná volba.
MotoGP 19 je kvalitní titul, těch novinek a vylepšení však mohlo být přece jen víc.
Cena okolo 1100 Kč se zdá být adekvátní k potenciálnímu času, jenž strávíte na okruhu tlačíc se do co nejlepší pozice na hranice rizika pádu. S možností zajezdit si s přáteli po síti (split-screen bohužel chybí) a vytvářet vlastní verze závodů by vám MotoGP 19 vycházející na PC, PS4, Xbox One a Switch mohla vydržet až do příštího roku, kdy s zcela určitě přijde její pokračování.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500 3.3GHz / AMD FX-8100 | Intel Core i7-6700K 4-Core 4.0GHz / AMD Ryzen R7 1700X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050 / Radeon HD 7950 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 480 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 16 GB | 16 GB |
MotoGP 19 vychází 6. června 2019 na PC, PS4, Xbox One a Switch. O novinkách vás budeme informovat.